اخبار داغ

با حضور کارشناسان سلامت مطرح شد؛

بررسی علل یک بیماری شایع در میان کرمانشاهیان/ ارتباط مستقیم چاقی و اضافه وزن با فشار خون بالا

بررسی علل یک بیماری شایع در میان کرمانشاهیان/ ارتباط مستقیم چاقی و اضافه وزن با فشار خون بالا
بیماری فشار خون بالا یکی از بیماری های شایع در میان کرمانشاهیان است که هر ساله باعث بروز مشکلاتی برای بیماران می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شهد شفا، فشار خون بالا یکی از مشکلات شایع در جامعه امروز است. اکثر افراد مبتلا به پرفشاری خون، علایمی ندارند اما این مشکل می تواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش های مختلف بدن شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  شهد شفا,

 

,

تغییر سبک زندگی و در مواردی هم ژنتیک از جمله عواملی است که کارشناسان در بحث افزایش این بیماری در جامعه بر آن تاکید کرده اند.

,

 

,

در سطح استان کرمانشاه نیز به دلیل مراجعات به پزشکان نشان می دهد که فشار خون بالا یکی از مهم ترین بیماری هایی است که در جامعه وجود دارد.

,

 

,

برای بررسی این موضوع، خبرنگار شهد شفا با سه تن از متخصصان این عرصه، معصومعلی معصومی جراح و متخصص قلب و عروق، روناک برزویی کارشناس تغذیه و مهدی لرستانی کارشناس پرستاری به بحث پرداخته است.

, شهد شفا,

 

,

فشار خون بالا چیست؟

,

 

,

معصومی: فشار خون یکی از خطرناک ترین پدیده های زیان آور برای قلب و مغز است که اگر تحت درمان کامل و مرتب قرار نگیرد، بعلت ایجاد فشار مداوم بر جدار عروق، سبب فراهم شدن شرایطی خطرناک در رگ می شود.

,

 

,

در این حالت چربی های مضر در دیواره رگ رسوب می کند و موجب بروز تنگی در عروق مزبور می شود و نتیجه نهایی رسوب چربی در جدار عروق این است که یا رگ بتدریج تنگ و نهایتا مسدود می شود، یا تکه ای از این رسوبات کنده شده و یا اینکه در زمینه این رسوبات در داخل رگ بطور ناگهانی لخته ایجاد می شود که نتیجه هر سه پدیده این است که در قلب یا مغز سکته ایجاد شود.

,

 

,

برزویی: فشار خون بالا یکی از مشکلات شایع در جامعه امروز است. چاقی، اضافه وزن با فشار خون ارتباط مستقیم دارد. اکثر افراد مبتلا به پرفشاری خون علایمی ندارند اما این مشکل می تواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش های مختلف بدن شود.

,

 

,

لرستانی: فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است. هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریک‌تر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

,

 

,

خطرات افزایش فشار خون بالا چیست؟

,

 

,

معصومی: بعلت اینکه رسوبات رگ های قلب و بخصوص رگ های مغز، حالت ارتجاعی و نرمی خود را از دست داده و سفت و شکننده می شود، اگر بطور ناگهانی بدنبال یک فعالیت شدید یا استرس عصبی، فشار خون افزایش ناگهانی پیدا کند، در عروق شکننده  مغز پارگی ایجاد شده و خونریزی مغزی اتفاق می افتد، که باز هم منجر به سکته مغزی می شود.

,

 

,

برزویی: پر فشاری خون می تواند منجر به آسیب به مویرگ های مغزی و بروز سکته مغزی و یا آسیب به مویرگ های چشم و بروز اختلال بینایی و یا آسیب به مویرگ های کلیه و بروز نارسایی کلیه شود، در بیماری پر فشاری خون ممکن است علائمی از قبیل سر درد، درد قفسه سینه و تنگی نفس نیز بروز کند.

,

 

,

لرستانی: سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب، ورم‌ ریه، نارسایی‌ کلیه، آسیب چشمی و مشکل بینایی از عوارض اصلی فشار خون بالا هستند.

,

 

,

برای پرهیز از ایجاد فشارخون بالا چه کار باید کرد؟

,

 

,

معصومی: رعایت رژیم غذایی، کاهش وزن، مصرف نکردن نمک و چربی ها، انجام ورزش روزانه و عدم مصرف سیگار از عواملی دوری از فشار خون هستند.

,

 

,

برزویی: همانطور که مصرف منابع غذایی حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم در بهبود و کاهش فشار خون مفید هستند، مصرف منابع غذایی سدیم موجب افزایش فشار خون خواهد شد و در این راستا توصیه می شود نمک سر سفره را حذف کنید، از مصرف منابع غذایی حاوی نمک (سدیم) پرهیز نمایید. 

,

 

,

همچنین از مصرف سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، انواع غذاهای کنسرو شده، برگرها و سایر فرآورده های گوشتی، سبزی های کنسرو شده در آب نمک، زیتون، چیپس و سایر تنقلات شور، ماهی دودی و یا کنسرو شده، انواع سس های کچاپ و سوپ های حاوی نمک پرهیز کنید و از  منابع غذایی حاوی چربی های اشباع مثل کره، خامه، انواع غذاهای سرخ شده، فست فود  استفاده نکنید.

,

 

,

غداها را سرخ نکنید و آنها را بخارپز، آب پز، فر پز و یا کباب کنید و مواد غذایی حاوی کافئین مثل قهوه، چای، نوشابه های کوکا و شکلات باید در حد اعتدال مصرف شوند زیرا مصرف زیاد از حد این مواد سبب افزایش فشار خون می شود. در هفته چندین بار (حداقل 2 وعده) ماهی مصرف کنید، ماهی های چرب مثل حلوا، قزل آلا، قباد،...که حاوی اسیدهای چرب مفید هستند، فشار خون را کاهش می دهند. اقدام به کاهش وزن کنید و با رعایت برنامه تنطیم شده زیر نظر متخصص تغذیه، ضمن اصلاح عادات غذایی، با کاهش وزن بدون عارضه به تنظیم فشار خون کمک کنید و برای کاهش فشار خون توصیه می شود روزانه (یا حداقل 5 وعده در هفته) اقدام به پیاده روی سریع به مدت 30 تا 45 دقیقه کنید و بدانید که مصرف سیگار منجر به افزایش فشار خون می شود.

,

 

,

لرستانی: کم کردن مصرف نمک و غذاهای پرچرب، انجام ورزش مرتب، 30 دقیقه ورزش در هر روز، داشتن رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات، لبنیات کم‌چرب و غذاهای حاوی پتاسیم، کنترل وزن، پرهیز از مصرف سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم و پرهیز از مصرف سیگار توصیه می شود.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه