اخبار داغ

جزئیات لایحه جدید بانکداری بدون ربا

جزئیات لایحه جدید بانکداری بدون ربا
رئیس طرح اصلاح نظام بانکی گفت: با جابجایی مدیران مشکلات حل نمی شود؛ زیرا قانون مشکل دارد و باید ساختارها درست شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین عیوضلو با اشاره به اینکه قانون بانکداری بدون ربا در سال ۱۳۶۲ تصویب شد، افزود: این قانون ۵ ساله و قرار بود پس از آن بازنگری شود اما با گذشت حدود ۳۳ سال از تصویب آن، هنوز این کار انجام نشده است و همه منتظر طرح اصلاحی آن بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


رئیس طرح اصلاح نظام بانکی با بیان اینکه قانون پولی و بانکی کشور در سال ۱۳۵۱ تصویب شد، گفت: این قانون هم تاکنون بازنگری نشده در حالی که تحولات بانکی و مالی زیادی رخ داده است.

,
,


عیوضلو ادامه داد: از سال ۱۳۸۷ بحث ارائه دو لایحه قانون بانکداری و بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفت و اقدامات زیادی انجام شد اما به عللی به نتیجه نرسید. اواخر سال ۱۳۹۴ کار بسیار گسترده ای در این زمینه انجام شد و با تلاش بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی طرح اصلاح نظام بانکی آماده شد.

,
,


رئیس طرح اصلاح نظام بانکی کشور گفت: قانون بانکداری بدون ربا و لوایح قوانین بانکداری و بانک مرکزی می توانند نظم جدیدی را در زمینه بانکی ایجاد کنند اما شاید نواقصی هم داشته باشد که باید برطرف شود.

,
,


وی با بیان اینکه شورای پول و اعتبار بر اساس لایحه بانک مرکزی کارآمدتر می شود، افزود: تنظیم سیاست های پولی برای تامین اهداف کلان اقتصادی کشور بر مبنای ضوابط اسلامی و توازن بخش خارجی از اهداف این لایحه است و ابزارهای جدید بین بانکی در آن مطرح شده است.

,
,


عیوضلو در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اینکه در لایحه بانکداری بیشتر به نحوه اداره بانک ها توجه شده است، گفت: شرایط تاسیس بانک و نحوه تملک در این لایحه بیان شده است.

,
,


رئیس طرح اصلاح نظام بانکی کشور افزود: جلسه‌ای میان وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد و قرار است بزودی این طرح به دولت تقدیم شود. احتمالاً تا آخر مرداد به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.

,
,


وی با اشاره به اینکه قانون عملیات بانکی مشکلات ذاتی دارد، گفت: جنبه های فقهی این قانون دیده شده اما جنبه های حقوقی و حسابداری و بیمه ای آن و نهادهای کمک کننده در آن دیده نشده است و با قوانین بالادستی تعارض دارد.

,
,


عیوضلو با بیان اینکه با جابجایی مدیران مشکلاتحل نمی شود زیرا قانون مشکل دارد و باید ساختار ها درست شود، گفت: ثبات قیمت ها، رعایت موازین اسلامی صیانت از حقوق سپرده گذاران، حمایت از تولید و دسترسی عادلانه و نظارت بهتر از دغدغه های بانک مرکزی است.

,
,

 

,

منبع: مهر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه