اخبار داغ

معرفی کتاب؛

زن مظهر خلاقیت الله؛ به قلم بانو مجتهده علویه همایونی

زن مظهر خلاقیت الله؛ به قلم بانو مجتهده علویه همایونی
بانو علویه همایونی از اساتید پیشکسوت حوزه و شاگرد بانو مجتهده امین است، که در ۱۰تیرماه ۱۳۹۵ در سن صدسالگی به علت کهولت سن در اصفهان درگذشت. موضوع این کتاب دوجلدی شخصیت و وظایف زن است که به همت انتشارات گلبهار تجدید چاپ شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان، کتاب «زن مظهر خلاقیت الله» به قلم بانو مرحومه زینت السادات علویه همایونی در ۲۴۰ صفحه منتشر شده است. موضوع این کتاب دوجلدی شخصیت و وظایف زن بوده که در سال ۱۳۷۰ به تشخیص خود ایشان هر دوجلد ادغام می شوند و در سال ۱۳۸۹ این کتاب به همت انتشارات گلبهار تجدید چاپ می گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای اصفهان،,

در ادامه، مقدمه مولف بر کتاب خویش و دلایل تک جلدی شدن کتاب را به قلم این بانوی مومنه پرافتخار می خوانیم.

,

گفتنی است بانو مجتهده علویه همایونی از اساتید پیشکسوت حوزه و شاگرد بانو مجتهده امین است، که در ۱۰تیرماه ۱۳۹۵ در سن صدسالگی به علت کهولت سن در اصفهان درگذشت. مقام معظم رهبری در پیامی به همایش «زن نمونه و موفق از دیدگاه اسلام» (فروردین ۱۳۹۰) که در تجلیل از چهره ماندگار زینت السادات علویه همایونی برگزار شد از وی یاد و تجلیل کردند.
بانو همایونی در سال ۱۲۹۶ در خانواده‌ای متوسط و از سادات حسینی به دنیا آمد. وی ۵۰ سال بطور مستمر در خدمت بانو مجتهده امین تحصیل و در تمام امور از ایشان پیروی کرد. بانو همایونی اولین حوزه علمیه بانوان به نام مکتب فاطمه(س) را در سال ۱۳۴۴ شمسی در اصفهان تأسیس کرده است.

,
,

بانو همایونی

, بانو همایونی,

مقدمه مولف

, مقدمه مولف,

در اصول کافی از امام محمد باقر علیه السلام روایت شده است که:

,

«لَمّا وُلِدت فاطمه اَوحَی اللهُ اِلی مَلَکٍ فَأنطَقَ بِه لِسانَ مُحَمّدٍ فَسَمّاها فاطِمَه…»[۱]؛ «وقتی حضرت فاطمه علیها السلام متولد شد، خداوند به ملکی وحی کرد، پس بدین وسیله، پیامبر اکرم (ص) وی را فاطمه نامید».

, [۱],

با تحیّر عالم عقول و تسبیح عالم قدس و با نشاط و شادی ملکوتیان و اهتزاز جهان هستی و تنزل عالم جبروت و صعودِ عالم ملک، تجلی مبدا خلّاق به مظهر خلاقیت، متجلی گردید.

,

آری وجود فاطمه زهرا سلام الله علیها تجلی حق بود در دامن خدیجه کبری که خیر کثیر به شخص نبی اکرم صلی الله علیه و آله اختصاص یافت. در قرآن مجید آمده است:

,

«اِنّا اَعطَیناکَ الکَوثَرَ[۲]»؛ «ما به تو کوثر [= خبر و برکت فراوان] عطا کردیم».

, [۲],

به این تجلی بود که رحمت خاص حق تعالی در این جهان تاریک مادی، نزول اجلال نمود و پرتوش همه مومنین را فرا گرفت.

,

به این تجلی بود که پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله می فرمود بوی بهشت را از فاطمه علیها السلام استشمام می کنم.

,

به این تجلی بود که فاطمه محبوبه رسول اکرم صلی الله علیه و آله قرار داشت و دائما او را می بوسید و می بویید و می فرمود:

,

«فاطمه پاره تن من است، هر کس او را دوست بدارد مرا دوست داشته و هر کس او را آزار دهد، مرا آزرده است[۳]».

, [۳],

خدای تعالی فاطمه را «فاطمه» نامید[۴] زیرا وجودش مقدس و منزه از نواقص بود و زنی به معنای واقعی زن و مراد و مرضی خالق زن بود.

, [۴],

امام صادق علیه السلام به یکی از ویژگی های حضرت زهرا اشاره نموده و فرمود:

,

«لَو لا انّ الله تبارک و تعالی خلق امیرالمؤمنین لفاطمه ما کان لها کُفُو علی ظهر الارض من آدم و من دونه[۵]»؛ «اگر خداوند تبارک و تعالی امیر مومنان را برای فاطمه علیها السلام نیافریده بود، در روی زمین احدی لیاقت همسری فاطمه را نداشت».

, [۵],

فاطمه اُم الأئمه عصمت کبری / بضعه خیر الأنعام زهره زهرا

,

آنکه به حَوراء، اصل گشته ملقب /  آنکه به عذرای دهر گشته مسمّا

,

ساره و هاجر کمینه خادمه او / مریمش از جان کنیز و خادمه حورا

,

آری، حضرت خدیجه یک زن بود و بانویی را به دنیا آورد و در آغوشش پروراند که مادر امام حسن و امام حسین علیهما السلام بود و یازده نور پاک علیهم السلام به فرزندی اش افتخار نمودند؛ بانویی که رکن دوم قضیه مباهله (با نصاراری نجران) بود و بدون حضور او در کنار پیامبر اکرم (ص)، مباهله انجام نمی گرفت.

,

«… فَقُل تَعالَوا نَدعُ اَبناءَنا و اَبنائَکُم و نِسائَنا و نِسائَکُم و اَنفُسَنا و اَنفُسَکُم…[۶]»؛

, [۶],

«به آنها بگو بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم و شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم شما هم از نفوس خود».

,

اگر نبی اکرم صلی الله علیه و آله فاطمه سلام الله علیها را «ام ابیها» می نامید، از این نظر بود که «ام» به معنای «هدف[۷] و مقصود» است و وجود فاطمه مقصود حقیقی جهان هستی و ثمره نبوت است.

, [۷],

بلی، فاطمه علیها السلام انسان کامل و نمونه بارز و الگوی کامل زن است که فضایل حضرتش در این مختصر نمی گنجد؛ زیرا مراد از این مقاله بیان ماهیت زن است (به طور کلی) ولی چون وجود آن بزرگوار، شامل تمام کمالات و دارنده تمام مراتب و فضایل و خصوصیات انسانی یک زن کامل است، و کمالات او، منحصر به شخص او است و دست احدی به ساحت قدس و مقام عصمت و ولایت و شئون والای او نمی رسد، چنان که مقام آن حضرت را حتی از ائمه اطهار بالاتر گفته اند، نام مقدس آن حضرت، سرلوحه کتابی به نام «زن، مظهر خلاقیت الله» قرار دادیم و این بسی مایه افتخار و زینت بخش مقام زن و بیانگر استعداد جهان زن است، همان گونه که قرآن مجید نیز زنانی را که الگوی ایمان و نمونه عفت و تقوا و سایر ابعاد گسترده انسانی زن بوده اند به جهت ترغیب و تهییج جامعه نسوان، متذکر گردیده است:

,

«… لِئَلّا یَکونَ لِلنّاسِ عَلَی اللهِ حُجَّه…[۸]»؛ «تا بعد از این پیامبران، حجتی برای مردم بر خدا باقی نماند».

, [۸],

ما در این کتاب، پنج موضوع را مورد بحث قرار داده ایم که در پنج بخش به ترتیب زیر از نظر خوانندگان عزیز می گذرد:

,

بخش اول: ماهیت زن.

,

بخش دوم: وظیفه مشترک زن و مرد.

,

بخش سوم: وظایف خصوصی زن.

,

بخش چهارم: وظایف مهم زنان.

,

بخش پنجم: سرپرستی مردان بر زنان.

,

کتاب زن مظهر خلاقیت الله

, کتاب زن مظهر خلاقیت الله,

مقدمه مولف بر جلد دوم

, مقدمه مولف بر جلد دوم,

به عنوان مقدمه باید عرض شود که این کتاب (زن مظهر خلاقیت الله) در سال ۱۳۶۳ به زیور چاپ آراسته گردید و چندی بعد به تشویق خوانندگان آن، دو مرتبه تجدید چاپ شد و چون در برخی صفحات سوالاتی در خصوص جامعه نسوان مطرح شده بود، پاسخ آن ها را در کتابی جداگانه به نام «شخصیت زن» تالیف نموده، به چاپ رساندم، ولی اکنون که نوبت چاپ سوم رسیده چنین به نظر می رسد که بهتر است هر دو کتاب در یک جلد چاپ شود؛ زیرا موضوع هر دو یکی است. منتها در جلد اول، پرسش هایی مطرح شده است که پاسخ آن ها در جلد دوم، یعنی کتاب «شخصیت زن» خوانده می شود، اگرچه هنوز هم ناتمام است و به پاسخ همه سوالات توفیق نیافتم.

,

این مجموع نیز در هفت بخش تحت عناوین زیر، از نظر خوانندگان می گذرد:

,

بخش اول: ماهیت انسان (زن)

,

بخش دوم: جایگاه زن در جهان هستی

,

بخش سوم: وظیفه زن نسبت به جهان هستی

,

بخش چهارم: اوصاف مشترک زن با جهان هستی

,

بخش پنجم: اوصاف خصوصی زن

,

بخش ششم: قضاوت تاریخ درباره زن

,

بخش هفتم: سخنی از علی علیه السلام پیرامون زنان (خطبه هشتاد از نهج البلاغه)

,

علویه همایونی ۱۳۷۰٫۸٫۸

,

انتهای پیام/م

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه