اخبار داغ

یادداشت/

از فقیرزدایی تا معتادزدایی؛ روشی کارگزارانه در مدیریت/ حصر معتاد متجاهر یا رفع اعتیاد؟/ بفروشید و بکشید اما پنهانی!

از فقیرزدایی تا معتادزدایی؛ روشی کارگزارانه در مدیریت/ حصر معتاد متجاهر یا رفع اعتیاد؟/ بفروشید و بکشید اما پنهانی!
آنچه هست حصرِ معتاد و دور کردن او از منظر عموم است. این هدف‌گذاری، مشخصاً با توزیع‌ کننده‌ ی متجاهرِ مواد‌مخدر کاری ندارد و تنها بر آن است که معتاد در کوچه و بازار دیده نشود تا چهره‌ی شهر/کلانشهر تخریب نشود!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زیتون طی یادداشتی به قلم روح الله رشیدی نوشت: دیوارکشی در اطرافِ فقرا، تدبیری به یادگارمانده از دهه‌ی هفتاد است؛ از عصرِ توسعه‌گراییِ شبهِ‌ سرمایه‌داری که کارگزاران سازندگی در آن‌جولان می‌دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

در منظومه‌ی فکری این جماعت، فقر در جامعه‌ی رو به توسعه، اجتناب‌ناپذیر و قهری است، بنابراین منتهای مسئولیت و تکلیفِ دولتمردان، ریشه‌ کنی فقر نیست؛ یعنی نمی‌تواند باشد و مقدور نیست.

,

با این محاسبه‌ی داروینیستی، هرگاه بر مصدرِ امر بوده‌اند، دیوارکشی و حذف فقرا از منظرِ عموم را یگانه تکلیف دولت پنداشته و همت بر آن گماشته‌ اند. فقیرزدایی کرده‌اند بجای فقرزدایی.

,

به یک تعبیر، آپارتمان‌سازی در مقابل و اطراف محلات فقیرنشین، بنا کردن برج‌های بلند و تکثیر ابنیه‌ ی چشمگیر در نقاطی خاص از شهرهای بزرگ، با هدف دور کردن ذهن از کالبدِ فلک‌زده و‌ فقرآلودِ شهر‌ صورت گرفته‌ است! از این اقدام در سیاستگذاری‌های شهری به نام بدنه‌سازی هم یاد می‌شود گاهی.‌‌..

,

به نظر می‌رسد در موضوعِ جمع‌ آوری معتادان متجاهر در تبریز نیز که به نوعی کار ویژه‌ی استاندار، از ابتدای کارِ دولت یازدهم‌ بوده، دارد به همان روش کارگزارانی عمل می‌شود: دیوارکشی در اطراف معتادان و حصر آنها با نیت حذفشان از کانون نظر و توجه مردم.

,

هدفی که اگرچه در نگاه اول، مطلوب و مستحسن جلوه می‌کند اما با تأملی ژرفانگرانه، می‌شود سطحی بودن آن را به سادگی دریافت.

,

در چنین رویکردی، به واقع خبری از رفعِ اعتیاد و ریشه‌کنی آن نیست. آنچه هست حصرِ معتاد و دور کردن او از منظر عموم است. این هدف‌گذاری، مشخصاً با توزیع‌ کننده‌ ی متجاهرِ مواد‌مخدر کاری ندارد و تنها بر آن است که معتاد در کوچه و بازار دیده نشود تا چهره‌ی شهر/کلانشهر تخریب نشود!

,

شاید این هم خدمتی باشد در نوع خود اما قطعاً به انحراف از اولویت و دلخوشی به مظاهر و ظواهر می‌انجامد. و چه جای فخرفروشی به حصر و حذف معتاد از کوچه‌ها، در شرایطی که فروش مواد افیونی در همین کوچه‌ها جریان دارد و‌ پنهان هم نیست؟

,

همانگونه که با حصر فقرا، فقر دامن زده شد و رسمیت یافت و‌ تحمل شد و گریزناپذیر جا افتاد، با حصر معتاد و بلند کردن شعار شهر بی‌معتاد، اعتیاد و سوداگری مواد مخدر، از اولویت ساقط شده و تمام همّ و غمّ مسئولین، دیده نشدن معتاد در ملأ عام می‌شود. رسمیت می‌یابد. انگار می‌گوییم بفروشید و بکشید اما پنهانی‌! آیا در چنین صورتی، اعتیاد ریشه‌کن شده؟!

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه