اخبار داغ

دانشگاه فرهنگیان به درد می‌خورد؟

آمار بالای جذب معلم خارج از سیستم دانشگاه فرهنگیان و تضعیف این دانشگاه "مهم"/ پذیرفته‌شدگان جدید آموزش کافی نمی‌بینند!

آمار بالای جذب معلم خارج از سیستم دانشگاه فرهنگیان و تضعیف این دانشگاه "مهم"/ پذیرفته‌شدگان جدید آموزش کافی نمی‌بینند!
چند روز پیش در خبری اعلام شد که قرار است حدود ده هزار نفر در سال جاری از خارج دانشگاه فرهنگیان در آموزش و پرورش استخدام شوند، تعداد بالای این افراد که ظاهرا رو به افزایش است از سویی موجب تضعیف دانشگاه فرهنگیان است و از سوی دیگر آموزش ناقص و کوتاه مدتی که به پذیرفته شدگان داده می شود، کامل و جامع نبوده و باعث افت استانداردهای معلمی و تضعیف نظام آموزشی خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان- مریم ضیایی: ضرورت تشکیل مرکزی که به تعلیم و پرورش معلم اختصاص داشته باشد نخستین بار در دوره قاجار و در سال  1297 احساس شد و برای تربیت معلم مدارس ابتدایی «دارالمعلمین مرکزی» تاسیس شد و سپس به دلیل افزایش تعداد دانش آموزان و به تبع آن تربیت معلم در مقاطع بالاتر این مرکز به دارالمعلمین عالی تغییر نام داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در سال 1313 و پس از ورود رشته های ادبی و علمی به دانشگاه تهران، دانشسرای عالی موظف به آموزش دبیر شد و در نهایت در سال 1343 دانشسرای عالی منحل و به جای آن سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی ایجاد شد که آن هم در سال 1353 به دانشگاه تربیت معلم تغییر نام داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اساسنامه جدید مراکز تربیت معلم در سال 1358 تصویب شد که  به موجب آن مراکز تربیت معلم تأسیس شدند. ایده دانشگاه فرهنگیان در دولت نهم و توسط علی احمدی وزیر آموزش و پرورش وقت مطرح شد و در اسفند ماه 89 تاسیس آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شد. در مصوبه شورا آمده است: "دانشگاه فرهنگیان" با هدف ارتقا سطح علمی، آموزشی و پژوهشی فرهنگیان آموزش و پرورش و معلمان و ساماندهی آموزش عالی در وزارت آموزش و پرورش راه اندازی می شود.

ضرورت و فلسفه تشکیل تربیت معلم و آموزش حرفه ای معلمی به علاقه مندان به این شغل بدیهی است. و هرقدر تصویر مهارتی معلمی در ذهن یک معلم روشن تر و شفاف تر باشد، خروجی و دستاورد این حرفه بهتر و کارآمدتر خواهد بود.

یادگیری ارتباطات کلامی و ارتباط با دانش آموز و بسیاری دیگر از فنون که لازمه شغل معلمی است و مهم تر از آن آشنایی با ضرورت و اهمیت شغل معلمی و ایجاد دلبستگی و تعلق به آن از کارکردهای مراکز تربیت معلم است که از سال ها باعث به وجود آمدن مراکز تخصصی برای این امر شده است.

بدیهی است که تاسیس دانشگاه فرهنگیان همچون سایر دانشگاه ها و یا حتی فراتر از آن ها، مخارجی را بر نظام تعلیم و تربیت تحمیل می کند اما نوع نگاه هزینه محور به جای نگاه سرمایه محور به مخارج آموزشی موجب شده است تا برخی از مسئولین، حتی در مراتب بالای دانشگاه فرهنگیان، ضرورت وجود این دانشگاه را انکار کرده و وجود آن را به دلیل هزینه تراشی برای آموزش و پرورش منکر شوند، امری که نه تنها با مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و اوامر رهبر انقلاب و سند تحول بنیادین معارض است بلکه در دراز مدت می تواند با تضعیف دانشگاه فرهنگیان، فرسودگی و ناکارآمدی آموزش و پرورش را شدت بخشد.

آنچه از بررسی آمار ورودی و جذب دانشگاه فرهنگیان در چند سال اخیر به نظر می آید حکایت گر آن است که تنزل آمار جذب سالانه 22000 دانشجو معلم به 6000 نشان ازبی اعتقادی و بی اطلاعی متولیان و سیاست گذاران این دانشگاه مهم به فلسفه و جایگاه این دانشگاه است.

هرچند برابر ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش می تواند در رشته هایی که این دانشگاه قادر به تربیت نیرو نیست، جذب داشته باشد اما به نظر می رسد، آمار جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها برای شغل معلمی افزایش قابل اعتنایی پیدا کرده است.

بنابر برخی آمار، نیروهایی که از دانشگاه های دیگر،  وارد سیستم آموزش و پرورش شده اند پس از مدت کوتاهی به دلایل مختلف از این سیستم خارج می شوند و انس و علاقه و دغدغه ای که در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان وجود دارد در آنها نیست.

گذشته از این که احساس تعلق و درک دغدغه در دانش آموختگان سایر دانشگاه ها نسبت به شغل معلمی پایین است و آموزش فنون و هنر معلمی در دوره یک ساله معین شده امکان پذیر نیست. دوره یک ساله ای که از بهمن ماه شروع می شود و در تیرماه خاتمه می یابد و مسئله مهم و حیاتی کارورزی به خرداد ماه موکول می شود که عملا دانش آموزی در کلاس ها وجود ندارد!

هرچند گزینش و مصاحبه ورودی برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی معلمی، با همان کیفیت و ملاک هایی که در بدو ورود به دانشگاه فرهنگیان وجود دارد، صورت می پذیرد، اما مطمئنا این مسئله به تنهایی برای تضمین تربیت معلم کافی نیست.

از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد، دریافت مبلغ 6 میلیون تومان، برای دوره یک ساله کارورزی، که 5 میلیون تومان آن از پذیرفته شدگان مطالبه و اخذ شده هیچ مستند قانونی ندارد! و این چنین به نظر می رسد که مسئولانِ نگرانِ هزینه های آموزش و پرورش، در کنار صرفه جویی در مخارج از طریق کاهش میزان جذب دانشجو، بدعتی غیرقانونی برای کسب درآمد از طریق آموزش نیروهای مورد نیاز خود به وجود آورده اند!

به راستی در کدام دستگاه دولتی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی برای آموزش و کارورزی پولی به این میزان دریافت می شود؟!

آنچه بدیهی ست ضرورت وجود دانشگاه فرهنگیان و اهتمام مسئولین آموزش و پرورش به رشد و بالندگی این دانشگاه به تعبیر رهبر انقلاب مهم است تا تحولات لازم بنابر آنچه در سند تحول بنیادین پیش بینی شده است تحقق یابد و این مهم در وهله اول نیازمند وجود مسئولانی در راس این دانشگاه است که به حداقل هایی در خصوص این دانشگاه معتقد باشند. برای مثال به طور کلی منکر ضرورت وجود این دانشگاه نباشند!

نیاز امروز وزارت آموزش و پرورش به جذب ده هزار معلم خارج از دانشگاه فرهنگیان، با توجه به سخنانی که در فلسفه و ضرورت این دانشگاه بیان شد نشان دهنده این موضوع است که متولیان امر در شناسایی و تصویب رشته های لازم برای تدریس و سرمایه گذاری در این دانشگاه دقت لازم را مبذول نداشته اند و ادامه این روند به خسارات بزرگی برای نظام تعلیم و تربیت کشور منتج شده و استانداردهای معلمی را تنزل خواهد داد و تحول در نظام فرسوده آموزش و پرورش را به تعویق خواهد انداخت و با این سیستم مدیریت مشخص نیست این روند تا چه زمانی ادامه دار باشد؟

انتهای پیام/
 

,

در سال 1313 و پس از ورود رشته های ادبی و علمی به دانشگاه تهران، دانشسرای عالی موظف به آموزش دبیر شد و در نهایت در سال 1343 دانشسرای عالی منحل و به جای آن سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی ایجاد شد که آن هم در سال 1353 به دانشگاه تربیت معلم تغییر نام داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اساسنامه جدید مراکز تربیت معلم در سال 1358 تصویب شد که  به موجب آن مراکز تربیت معلم تأسیس شدند. ایده دانشگاه فرهنگیان در دولت نهم و توسط علی احمدی وزیر آموزش و پرورش وقت مطرح شد و در اسفند ماه 89 تاسیس آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شد. در مصوبه شورا آمده است: "دانشگاه فرهنگیان" با هدف ارتقا سطح علمی، آموزشی و پژوهشی فرهنگیان آموزش و پرورش و معلمان و ساماندهی آموزش عالی در وزارت آموزش و پرورش راه اندازی می شود.

ضرورت و فلسفه تشکیل تربیت معلم و آموزش حرفه ای معلمی به علاقه مندان به این شغل بدیهی است. و هرقدر تصویر مهارتی معلمی در ذهن یک معلم روشن تر و شفاف تر باشد، خروجی و دستاورد این حرفه بهتر و کارآمدتر خواهد بود.

یادگیری ارتباطات کلامی و ارتباط با دانش آموز و بسیاری دیگر از فنون که لازمه شغل معلمی است و مهم تر از آن آشنایی با ضرورت و اهمیت شغل معلمی و ایجاد دلبستگی و تعلق به آن از کارکردهای مراکز تربیت معلم است که از سال ها باعث به وجود آمدن مراکز تخصصی برای این امر شده است.

بدیهی است که تاسیس دانشگاه فرهنگیان همچون سایر دانشگاه ها و یا حتی فراتر از آن ها، مخارجی را بر نظام تعلیم و تربیت تحمیل می کند اما نوع نگاه هزینه محور به جای نگاه سرمایه محور به مخارج آموزشی موجب شده است تا برخی از مسئولین، حتی در مراتب بالای دانشگاه فرهنگیان، ضرورت وجود این دانشگاه را انکار کرده و وجود آن را به دلیل هزینه تراشی برای آموزش و پرورش منکر شوند، امری که نه تنها با مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و اوامر رهبر انقلاب و سند تحول بنیادین معارض است بلکه در دراز مدت می تواند با تضعیف دانشگاه فرهنگیان، فرسودگی و ناکارآمدی آموزش و پرورش را شدت بخشد.

آنچه از بررسی آمار ورودی و جذب دانشگاه فرهنگیان در چند سال اخیر به نظر می آید حکایت گر آن است که تنزل آمار جذب سالانه 22000 دانشجو معلم به 6000 نشان ازبی اعتقادی و بی اطلاعی متولیان و سیاست گذاران این دانشگاه مهم به فلسفه و جایگاه این دانشگاه است.

هرچند برابر ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش می تواند در رشته هایی که این دانشگاه قادر به تربیت نیرو نیست، جذب داشته باشد اما به نظر می رسد، آمار جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها برای شغل معلمی افزایش قابل اعتنایی پیدا کرده است.

بنابر برخی آمار، نیروهایی که از دانشگاه های دیگر،  وارد سیستم آموزش و پرورش شده اند پس از مدت کوتاهی به دلایل مختلف از این سیستم خارج می شوند و انس و علاقه و دغدغه ای که در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان وجود دارد در آنها نیست.

گذشته از این که احساس تعلق و درک دغدغه در دانش آموختگان سایر دانشگاه ها نسبت به شغل معلمی پایین است و آموزش فنون و هنر معلمی در دوره یک ساله معین شده امکان پذیر نیست. دوره یک ساله ای که از بهمن ماه شروع می شود و در تیرماه خاتمه می یابد و مسئله مهم و حیاتی کارورزی به خرداد ماه موکول می شود که عملا دانش آموزی در کلاس ها وجود ندارد!

هرچند گزینش و مصاحبه ورودی برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی معلمی، با همان کیفیت و ملاک هایی که در بدو ورود به دانشگاه فرهنگیان وجود دارد، صورت می پذیرد، اما مطمئنا این مسئله به تنهایی برای تضمین تربیت معلم کافی نیست.

از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد، دریافت مبلغ 6 میلیون تومان، برای دوره یک ساله کارورزی، که 5 میلیون تومان آن از پذیرفته شدگان مطالبه و اخذ شده هیچ مستند قانونی ندارد! و این چنین به نظر می رسد که مسئولانِ نگرانِ هزینه های آموزش و پرورش، در کنار صرفه جویی در مخارج از طریق کاهش میزان جذب دانشجو، بدعتی غیرقانونی برای کسب درآمد از طریق آموزش نیروهای مورد نیاز خود به وجود آورده اند!

به راستی در کدام دستگاه دولتی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی برای آموزش و کارورزی پولی به این میزان دریافت می شود؟!

آنچه بدیهی ست ضرورت وجود دانشگاه فرهنگیان و اهتمام مسئولین آموزش و پرورش به رشد و بالندگی این دانشگاه به تعبیر رهبر انقلاب مهم است تا تحولات لازم بنابر آنچه در سند تحول بنیادین پیش بینی شده است تحقق یابد و این مهم در وهله اول نیازمند وجود مسئولانی در راس این دانشگاه است که به حداقل هایی در خصوص این دانشگاه معتقد باشند. برای مثال به طور کلی منکر ضرورت وجود این دانشگاه نباشند!

نیاز امروز وزارت آموزش و پرورش به جذب ده هزار معلم خارج از دانشگاه فرهنگیان، با توجه به سخنانی که در فلسفه و ضرورت این دانشگاه بیان شد نشان دهنده این موضوع است که متولیان امر در شناسایی و تصویب رشته های لازم برای تدریس و سرمایه گذاری در این دانشگاه دقت لازم را مبذول نداشته اند و ادامه این روند به خسارات بزرگی برای نظام تعلیم و تربیت کشور منتج شده و استانداردهای معلمی را تنزل خواهد داد و تحول در نظام فرسوده آموزش و پرورش را به تعویق خواهد انداخت و با این سیستم مدیریت مشخص نیست این روند تا چه زمانی ادامه دار باشد؟

انتهای پیام/
 

,

در سال 1313 و پس از ورود رشته های ادبی و علمی به دانشگاه تهران، دانشسرای عالی موظف به آموزش دبیر شد و در نهایت در سال 1343 دانشسرای عالی منحل و به جای آن سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی ایجاد شد که آن هم در سال 1353 به دانشگاه تربیت معلم تغییر نام داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اساسنامه جدید مراکز تربیت معلم در سال 1358 تصویب شد که  به موجب آن مراکز تربیت معلم تأسیس شدند. ایده دانشگاه فرهنگیان در دولت نهم و توسط علی احمدی وزیر آموزش و پرورش وقت مطرح شد و در اسفند ماه 89 تاسیس آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شد. در مصوبه شورا آمده است: "دانشگاه فرهنگیان" با هدف ارتقا سطح علمی، آموزشی و پژوهشی فرهنگیان آموزش و پرورش و معلمان و ساماندهی آموزش عالی در وزارت آموزش و پرورش راه اندازی می شود.

ضرورت و فلسفه تشکیل تربیت معلم و آموزش حرفه ای معلمی به علاقه مندان به این شغل بدیهی است. و هرقدر تصویر مهارتی معلمی در ذهن یک معلم روشن تر و شفاف تر باشد، خروجی و دستاورد این حرفه بهتر و کارآمدتر خواهد بود.

یادگیری ارتباطات کلامی و ارتباط با دانش آموز و بسیاری دیگر از فنون که لازمه شغل معلمی است و مهم تر از آن آشنایی با ضرورت و اهمیت شغل معلمی و ایجاد دلبستگی و تعلق به آن از کارکردهای مراکز تربیت معلم است که از سال ها باعث به وجود آمدن مراکز تخصصی برای این امر شده است.

بدیهی است که تاسیس دانشگاه فرهنگیان همچون سایر دانشگاه ها و یا حتی فراتر از آن ها، مخارجی را بر نظام تعلیم و تربیت تحمیل می کند اما نوع نگاه هزینه محور به جای نگاه سرمایه محور به مخارج آموزشی موجب شده است تا برخی از مسئولین، حتی در مراتب بالای دانشگاه فرهنگیان، ضرورت وجود این دانشگاه را انکار کرده و وجود آن را به دلیل هزینه تراشی برای آموزش و پرورش منکر شوند، امری که نه تنها با مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و اوامر رهبر انقلاب و سند تحول بنیادین معارض است بلکه در دراز مدت می تواند با تضعیف دانشگاه فرهنگیان، فرسودگی و ناکارآمدی آموزش و پرورش را شدت بخشد.

آنچه از بررسی آمار ورودی و جذب دانشگاه فرهنگیان در چند سال اخیر به نظر می آید حکایت گر آن است که تنزل آمار جذب سالانه 22000 دانشجو معلم به 6000 نشان ازبی اعتقادی و بی اطلاعی متولیان و سیاست گذاران این دانشگاه مهم به فلسفه و جایگاه این دانشگاه است.

هرچند برابر ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش می تواند در رشته هایی که این دانشگاه قادر به تربیت نیرو نیست، جذب داشته باشد اما به نظر می رسد، آمار جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها برای شغل معلمی افزایش قابل اعتنایی پیدا کرده است.

بنابر برخی آمار، نیروهایی که از دانشگاه های دیگر،  وارد سیستم آموزش و پرورش شده اند پس از مدت کوتاهی به دلایل مختلف از این سیستم خارج می شوند و انس و علاقه و دغدغه ای که در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان وجود دارد در آنها نیست.

گذشته از این که احساس تعلق و درک دغدغه در دانش آموختگان سایر دانشگاه ها نسبت به شغل معلمی پایین است و آموزش فنون و هنر معلمی در دوره یک ساله معین شده امکان پذیر نیست. دوره یک ساله ای که از بهمن ماه شروع می شود و در تیرماه خاتمه می یابد و مسئله مهم و حیاتی کارورزی به خرداد ماه موکول می شود که عملا دانش آموزی در کلاس ها وجود ندارد!

هرچند گزینش و مصاحبه ورودی برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی معلمی، با همان کیفیت و ملاک هایی که در بدو ورود به دانشگاه فرهنگیان وجود دارد، صورت می پذیرد، اما مطمئنا این مسئله به تنهایی برای تضمین تربیت معلم کافی نیست.

از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد، دریافت مبلغ 6 میلیون تومان، برای دوره یک ساله کارورزی، که 5 میلیون تومان آن از پذیرفته شدگان مطالبه و اخذ شده هیچ مستند قانونی ندارد! و این چنین به نظر می رسد که مسئولانِ نگرانِ هزینه های آموزش و پرورش، در کنار صرفه جویی در مخارج از طریق کاهش میزان جذب دانشجو، بدعتی غیرقانونی برای کسب درآمد از طریق آموزش نیروهای مورد نیاز خود به وجود آورده اند!

به راستی در کدام دستگاه دولتی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی برای آموزش و کارورزی پولی به این میزان دریافت می شود؟!

آنچه بدیهی ست ضرورت وجود دانشگاه فرهنگیان و اهتمام مسئولین آموزش و پرورش به رشد و بالندگی این دانشگاه به تعبیر رهبر انقلاب مهم است تا تحولات لازم بنابر آنچه در سند تحول بنیادین پیش بینی شده است تحقق یابد و این مهم در وهله اول نیازمند وجود مسئولانی در راس این دانشگاه است که به حداقل هایی در خصوص این دانشگاه معتقد باشند. برای مثال به طور کلی منکر ضرورت وجود این دانشگاه نباشند!

نیاز امروز وزارت آموزش و پرورش به جذب ده هزار معلم خارج از دانشگاه فرهنگیان، با توجه به سخنانی که در فلسفه و ضرورت این دانشگاه بیان شد نشان دهنده این موضوع است که متولیان امر در شناسایی و تصویب رشته های لازم برای تدریس و سرمایه گذاری در این دانشگاه دقت لازم را مبذول نداشته اند و ادامه این روند به خسارات بزرگی برای نظام تعلیم و تربیت کشور منتج شده و استانداردهای معلمی را تنزل خواهد داد و تحول در نظام فرسوده آموزش و پرورش را به تعویق خواهد انداخت و با این سیستم مدیریت مشخص نیست این روند تا چه زمانی ادامه دار باشد؟

انتهای پیام/
 

,

در سال 1313 و پس از ورود رشته های ادبی و علمی به دانشگاه تهران، دانشسرای عالی موظف به آموزش دبیر شد و در نهایت در سال 1343 دانشسرای عالی منحل و به جای آن سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی ایجاد شد که آن هم در سال 1353 به دانشگاه تربیت معلم تغییر نام داد.

,

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اساسنامه جدید مراکز تربیت معلم در سال 1358 تصویب شد که  به موجب آن مراکز تربیت معلم تأسیس شدند. ایده دانشگاه فرهنگیان در دولت نهم و توسط علی احمدی وزیر آموزش و پرورش وقت مطرح شد و در اسفند ماه 89 تاسیس آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شد. در مصوبه شورا آمده است: "دانشگاه فرهنگیان" با هدف ارتقا سطح علمی، آموزشی و پژوهشی فرهنگیان آموزش و پرورش و معلمان و ساماندهی آموزش عالی در وزارت آموزش و پرورش راه اندازی می شود.

,

ضرورت و فلسفه تشکیل تربیت معلم و آموزش حرفه ای معلمی به علاقه مندان به این شغل بدیهی است. و هرقدر تصویر مهارتی معلمی در ذهن یک معلم روشن تر و شفاف تر باشد، خروجی و دستاورد این حرفه بهتر و کارآمدتر خواهد بود.

,

یادگیری ارتباطات کلامی و ارتباط با دانش آموز و بسیاری دیگر از فنون که لازمه شغل معلمی است و مهم تر از آن آشنایی با ضرورت و اهمیت شغل معلمی و ایجاد دلبستگی و تعلق به آن از کارکردهای مراکز تربیت معلم است که از سال ها باعث به وجود آمدن مراکز تخصصی برای این امر شده است.

,

بدیهی است که تاسیس دانشگاه فرهنگیان همچون سایر دانشگاه ها و یا حتی فراتر از آن ها، مخارجی را بر نظام تعلیم و تربیت تحمیل می کند اما نوع نگاه هزینه محور به جای نگاه سرمایه محور به مخارج آموزشی موجب شده است تا برخی از مسئولین، حتی در مراتب بالای دانشگاه فرهنگیان، ضرورت وجود این دانشگاه را انکار کرده و وجود آن را به دلیل هزینه تراشی برای آموزش و پرورش منکر شوند، امری که نه تنها با مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و اوامر رهبر انقلاب و سند تحول بنیادین معارض است بلکه در دراز مدت می تواند با تضعیف دانشگاه فرهنگیان، فرسودگی و ناکارآمدی آموزش و پرورش را شدت بخشد.

, بدیهی است که تاسیس دانشگاه فرهنگیان همچون سایر دانشگاه ها و یا حتی فراتر از آن ها، مخارجی را بر نظام تعلیم و تربیت تحمیل می کند اما نوع نگاه هزینه محور به جای نگاه سرمایه محور به مخارج آموزشی موجب شده است تا برخی از مسئولین، حتی در مراتب بالای دانشگاه فرهنگیان، ضرورت وجود این دانشگاه را انکار کرده و وجود آن را به دلیل هزینه تراشی برای آموزش و پرورش منکر شوند، امری که نه تنها با مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و اوامر رهبر انقلاب و سند تحول بنیادین معارض است بلکه در دراز مدت می تواند با تضعیف دانشگاه فرهنگیان، فرسودگی و ناکارآمدی آموزش و پرورش را شدت بخشد.,

آنچه از بررسی آمار ورودی و جذب دانشگاه فرهنگیان در چند سال اخیر به نظر می آید حکایت گر آن است که تنزل آمار جذب سالانه 22000 دانشجو معلم به 6000 نشان ازبی اعتقادی و بی اطلاعی متولیان و سیاست گذاران این دانشگاه مهم به فلسفه و جایگاه این دانشگاه است.

,

هرچند برابر ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش می تواند در رشته هایی که این دانشگاه قادر به تربیت نیرو نیست، جذب داشته باشد اما به نظر می رسد، آمار جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها برای شغل معلمی افزایش قابل اعتنایی پیدا کرده است.

,

بنابر برخی آمار، نیروهایی که از دانشگاه های دیگر،  وارد سیستم آموزش و پرورش شده اند پس از مدت کوتاهی به دلایل مختلف از این سیستم خارج می شوند و انس و علاقه و دغدغه ای که در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان وجود دارد در آنها نیست.

,

گذشته از این که احساس تعلق و درک دغدغه در دانش آموختگان سایر دانشگاه ها نسبت به شغل معلمی پایین است و آموزش فنون و هنر معلمی در دوره یک ساله معین شده امکان پذیر نیست. دوره یک ساله ای که از بهمن ماه شروع می شود و در تیرماه خاتمه می یابد و مسئله مهم و حیاتی کارورزی به خرداد ماه موکول می شود که عملا دانش آموزی در کلاس ها وجود ندارد!

, گذشته از این که احساس تعلق و درک دغدغه در دانش آموختگان سایر دانشگاه ها نسبت به شغل معلمی پایین است و آموزش فنون و هنر معلمی در دوره یک ساله معین شده امکان پذیر نیست. دوره یک ساله ای که از بهمن ماه شروع می شود و در تیرماه خاتمه می یابد و مسئله مهم و حیاتی کارورزی به خرداد ماه موکول می شود که عملا دانش آموزی در کلاس ها وجود ندارد!,

هرچند گزینش و مصاحبه ورودی برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی معلمی، با همان کیفیت و ملاک هایی که در بدو ورود به دانشگاه فرهنگیان وجود دارد، صورت می پذیرد، اما مطمئنا این مسئله به تنهایی برای تضمین تربیت معلم کافی نیست.

,

از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد، دریافت مبلغ 6 میلیون تومان، برای دوره یک ساله کارورزی، که 5 میلیون تومان آن از پذیرفته شدگان مطالبه و اخذ شده هیچ مستند قانونی ندارد! و این چنین به نظر می رسد که مسئولانِ نگرانِ هزینه های آموزش و پرورش، در کنار صرفه جویی در مخارج از طریق کاهش میزان جذب دانشجو، بدعتی غیرقانونی برای کسب درآمد از طریق آموزش نیروهای مورد نیاز خود به وجود آورده اند!

,

به راستی در کدام دستگاه دولتی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی برای آموزش و کارورزی پولی به این میزان دریافت می شود؟!

,

آنچه بدیهی ست ضرورت وجود دانشگاه فرهنگیان و اهتمام مسئولین آموزش و پرورش به رشد و بالندگی این دانشگاه به تعبیر رهبر انقلاب مهم است تا تحولات لازم بنابر آنچه در سند تحول بنیادین پیش بینی شده است تحقق یابد و این مهم در وهله اول نیازمند وجود مسئولانی در راس این دانشگاه است که به حداقل هایی در خصوص این دانشگاه معتقد باشند. برای مثال به طور کلی منکر ضرورت وجود این دانشگاه نباشند!

, آنچه بدیهی ست ضرورت وجود دانشگاه فرهنگیان و اهتمام مسئولین آموزش و پرورش به رشد و بالندگی این دانشگاه به تعبیر رهبر انقلاب مهم است تا تحولات لازم بنابر آنچه در سند تحول بنیادین پیش بینی شده است تحقق یابد و این مهم در وهله اول نیازمند وجود مسئولانی در راس این دانشگاه است که به حداقل هایی در خصوص این دانشگاه معتقد باشند. برای مثال به طور کلی منکر ضرورت وجود این دانشگاه نباشند!,

نیاز امروز وزارت آموزش و پرورش به جذب ده هزار معلم خارج از دانشگاه فرهنگیان، با توجه به سخنانی که در فلسفه و ضرورت این دانشگاه بیان شد نشان دهنده این موضوع است که متولیان امر در شناسایی و تصویب رشته های لازم برای تدریس و سرمایه گذاری در این دانشگاه دقت لازم را مبذول نداشته اند و ادامه این روند به خسارات بزرگی برای نظام تعلیم و تربیت کشور منتج شده و استانداردهای معلمی را تنزل خواهد داد و تحول در نظام فرسوده آموزش و پرورش را به تعویق خواهد انداخت و با این سیستم مدیریت مشخص نیست این روند تا چه زمانی ادامه دار باشد؟

, نیاز امروز وزارت آموزش و پرورش به جذب ده هزار معلم خارج از دانشگاه فرهنگیان، با توجه به سخنانی که در فلسفه و ضرورت این دانشگاه بیان شد نشان دهنده این موضوع است که متولیان امر در شناسایی و تصویب رشته های لازم برای تدریس و سرمایه گذاری در این دانشگاه دقت لازم را مبذول نداشته اند و ادامه این روند به خسارات بزرگی برای نظام تعلیم و تربیت کشور منتج شده و استانداردهای معلمی را تنزل خواهد داد و تحول در نظام فرسوده آموزش و پرورش را به تعویق خواهد انداخت و با این سیستم مدیریت مشخص نیست این روند تا چه زمانی ادامه دار باشد؟,

انتهای پیام/
 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه