اخبار داغ

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد:

پارسال 80 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شد

پارسال 80 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شد
مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پارسال ٨٠ هزار عنوان کتاب منتشر شد که ٧٠ درصد آن مربوط به استان تهران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نافع؛ محمد سلگی در کارگروه نظارت بر نشر کتاب استان همدان اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر کتاب برای انتشار باید درخواست مجوز داشته باشد و مولف یا باید از طریق اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها اقدام کرده و یا شخصا اثر خود را برای بررسی به تهران ارسال کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع؛,

وی، این فرآیند را زمان‌بر دانست و افزود: بر اساس مصوبه مربوط به سال ١٣٦٧ شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه اصلاحی مربوط به سال ١٣٨٩ این شورا، هیأت نظارت شکل گرفت و بررسی صدور مجوز در استان‌ها مطرح شد.

,

سلگی گفت: بحثی که در این میان بیشتر از همه قابل توجه به نظر می‌رسید؛ ایجاد وحدت رویه در راستای صدور مجوزها بود که برای نظم دادن به این موضوع، هیأت نظارت کارگروه‌های این حوزه را تشکیل داد.

,

وی، گروه‌های نظارت استانی را متأثر از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرد و خاطرنشان کرد: سال ٨٩ حوزه‌های سیاست و اجتماع، دین و اخلاق و حقوق و فرهنگ عمومی برای بررسی مطرح و حدود ٢١ موضوع در این حوزه‌های استخراج و تعیین تکلیف شدند.

,

سلگی محور کار برای صدور مجوز را متن کتاب دانست و گفت: متن کتاب محور کار است نه مولف آن و بر اساس متن کتاب مجوز انتشار صادر می‌شود.

,

وی از ایجاد سرورهای استانی تاپایان سال خبر داد و گفت: برای ایجاد هماهنگی در استان‌های معین صدور مجوز و مرکز، سرورهای متمرکزی ایجاد و همه اطلاعات مربوط به این حوزه ثبت خواهد شد تا در موارد ضروری مورد استفاده قرار گیرد.

,

 

,

, ,

 

,

چاپ بیش از ٤٠٠ عنوان کتاب در سال

, چاپ بیش از ٤٠٠ عنوان کتاب در سال, چاپ بیش از ٤٠٠ عنوان کتاب در سال,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز گفت: همدان به عنوان یکی از استان‌های معین انتخاب شده و از این پس مجوز نشر کتاب در همدان هم صادر می‌شود

,

فاضل عبادی در جلسه کارگروه نظارت بر نشر کتاب اظهار کرد: همدان از استان‌های فرهنگی کشور بوده و کثرت مفاخر و بزرگان از ویژگی‌های این استان است.

,

وی، کتاب را مهم‌ترین عامل رشد و توسعه فرهنگی جوامع برشمرد و افزود: استان همدان در حوزه چاپ و نشر کتاب وضعیت مطلوبی دارد. ما ٨٥ ناشر در استان داریم که اکثراً فعال هستند و سالانه بیش از ٤٠٠ عنوان کتاب در همدان منتشر می‌شود.

,

عبادی، همدان را از نظر دارا بودن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی، جزو استان‌های برجسته کشور دانست و خاطرنشان کرد: از آنجایی که زیرساخت‌های چاپی همدان در غرب کشور نمونه و آمار نشر کتاب در استان قابل توجه است، تسریع در صدور مجوزهای نشر ضروری به نظر می‌رسید. از این رو و با عنایت به شعار دولت تدبیر و امید مبنی بر توزیع عادلانه امکانات و عدالت فرهنگی، همدان برای صدور مجوز اعلام آمادگی کرد.

,

وی با بیان اینکه صدور مجوز چاپ کتاب ابتدا فقط در تهران متمرکز بود و در سال‌های اخیر به پنج استان کشور هم مجوز داده شده بود، گفت: در مرحله دوم از این طرح، بنا شد که پنج استان دیگر نیز به این آمار اضافه شود که پس از بررسی صلاحیت‌ها و ظرفیت‌های موجود، اسفندماه سال گذشته این درخواست همدان پذیرفته شد.

,

عبادی با بیان اینکه با توجه به حساسیت موضوع نیاز است دقت‌نظر ویژه‌ای داشته باشیم؛ ادامه داد: بعد از واگذاری اختیارات صدور مجوز نشر کتاب به همدان، کارگروه تخصصی این حوزه با حضور اساتید برجسته دانشگاهی تشکیل و سرگروه‌های رشته‌های مختلف تعیین شدند.

,

وی با تأکید بر اینکه علاوه بر سرگروه‌ها، ١٤ کارشناس نیز در این حوزه فعال خواهند بود؛ گفت: فروردین ماه امسال نخستین نشست با سرگروه‌ها برگزار و کارشناسان هر رشته توسط سرگروه آن رشته، معرفی شدند.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه