اخبار داغ

دانشجویان در بن‌بست درگیری دو نهاد

دانشجویان در بن‌بست درگیری دو نهاد
دانشگاه آزاد در چند سال گذشته دانشجویانی را به صورت غیرمجاز پذیرش کرده که این دانشجویان حالا برای فارغ‌التحصیلی مشکل دارند و وزارت علوم مدارک آن‌ها را تائید نمی‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فارس، جنجال بر سر رشته‌های غیرمجاز دانشگاه آزاد همچنان ادامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

از زمان راه‌اندازی رشته‌های غیرمجاز دانشگاه آزاد، جلسات مختلفی بین مسئولان وزارت علوم و مسئولان دانشگاه آزاد برگزار و این مسئله بررسی شد.

,

امروز و فرداها برای تکمیل کمبودهای این رشته‌ها از سوی دانشگاه آزاد و تائید آن از سوی وزارت علوم، از ماهی به ماه دیگر و حتی به سال دیگر موکول و حتی بررسی‌ها به شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز کشیده شد ولی هنوز کشمکش‌های دو نهاد ادامه دارد و در این میان دانشجویان مانند گوشت قربانی بین این دونهاد مانده‌اند و پس از پرداخت شهریه‌های میلیونی به دانشگاه آزاد، تکلیف مدرکشان هم مشخص نیست.

,

از طرفی مسئولان دانشگاه آزاد بر قانونی بودن رشته‌ها و موافقت وزیر علوم خبر می‌دهند و از طرف دیگر می‌بینیم که در عمل وزارت علوم مدارک دانشجویان را تائید نمی‌کند.

,

در این میان دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هزینه‌های میلیونی می‌کنند تا در نهایت با کسب علم با کیفیت بتوانند مدرک تحصیلات تکمیلی دریافت کنند بلا تکلیف مانده‌اند که آیا پس از این همه تلاش و زحمت و هزینه مدارکشان مورد تائید مراجع قانونی هست یا خیر.

,

* روش‌های مختلف دانشگاه آزاد برای تائید رشته‌ها و دانشجویانی که قربانی درگیری نهادها شدند

, * روش‌های مختلف دانشگاه آزاد برای تائید رشته‌ها و دانشجویانی که قربانی درگیری نهادها شدند,

به طور معمول رشته‌های دانشگاه آزاد باید در شورای گسترش آموزش عالی در وزارت علوم تصویب شود که  پس از توسعه یکباره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد شورای گسترش آموزش عالی در وزارت علوم با دستور از شورایعالی انقلاب فرهنگی موظف به بررسی تمام رشته‌های غیرمجاز دانشگاه آزاد شد.

,

شورای گسترش به مرور در حال بررسی بود که سال گذشته در مقطعی دانشگاه آزاد به یکباره اعلام کرد که تمام رشته‌ها تائید شده است.

,

علوی فاضل معاون وقت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد روش دیگری بجز تائید شورای گسترش را مطرح کرد و گفت که برای تصویب رشته‌های دانشگاه آزاد از مسیر دیگری اقدام کرده‌اند.

,

علوی‌فاضل اعلام کرد: براساس قانون، رویه تصویب رشته‌های تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ثبت درخواست دانشگاه در پرتال دفتر گسترش دو وزارتخانه علوم و بهداشت برحسب رشته مورد درخواست است. بر همین اساس دانشگاه آزاد طبق قانون از سال‌های گذشته درخواست تصویب رشته‌های دانشگاه را انجام داده و از این به بعد نیز براساس همین روال کار را انجام می‌دهد، البته قانون به همین جا ختم نمی‌شود زیرا ممکن است دفتر گسترش آموزش عالی بررسی رشته‌ای را مدت‌ها بی‌پاسخ بگذارد که براین اساس مجلس شورای اسلامی در سال 67 قانونی را تصویب کرده است که این قانون به تائید شورای نگهبان هم رسید و همانند سایر قوانین برای اجرا ابلاغ شد. بر اساس این قانون، امکان تصویب رشته‌های دانشگاه آزاد از طریق کمیته سه نفره متشکل از نماینده دانشگاه آزاد، نماینده وزارت علوم و نماینده شورایعالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که ما این کار هم قانونی است و ما این کار را انجام دادیم.

,

ولی همین کمیته سه نفره هم با ابهاماتی روبه رو بود و وزارت علوم این کمیته را هم تائید نکرد.

,

اما علوی‌فاضل عنوان کرد: دانشگاه آزاد در سال‌های گذشته نیز از این قانون برای تصویب بسیاری از رشته‌ها استفاده کرده و در این رشته‌ها سال‌هاست که پذیرش دانشجو صورت می‌گیرد. بنابراین قانون سابقه اجرا دارد و دانشگاه آزاد برای ادامه امکان استفاده از این قانون از معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی نیز استفساریه دریافت کرده است، معاونت قوانین مجلس اعلام کرده است که این قانون دارای اعتبار است و نسخ صریح نشده و لازم‌الاجراست.

,

از سویی شریعتی نیاسر کمیته 3 نفره را فاقد جایگاه قانونی دانسته و گفت: قانون تشکیل آن کمیته مربوط به 27 سال بوده است، حکم کدام مسئول بیش از 20 سال نافذ است؟ حتی اگر قانون سال 67 هم مورد تائید باشد در همان قانون آمده است که نماینده وزارت علوم باید در کمیته 3 نفره حضور داشته باشد ولی در کمیته‌ای که دانشگاه آزاد برای تصویب رشته ها تشکیل داد هیچ نماینده ای از وزارت علوم حضور نداشته است. چطور می‌شود دو نفر با هم برای چند هزار رشته‌محل تصمیم‌گیری کنند.

,

ولی علوی فاضل ادعا می کند که نماینده وزارت علوم در این کمیته حضور داشته و امضای وی نیز موجود است.

,

این‌ها گوشه‌ای از بگومگوها و درگیری‌های دو نهاد آموزشی بر سر رشته‌هایی است که دانشجویان برای تحصیل در این رشته‌ها جان، مال و زمان خود را صرف کرده‌اند و حالا می‌خواهند نتیجه آن را در قالب یک مدرک ببینند که آن هم تائید نمی‌شود.

,

درگیری وزارت علوم و دانشگاه آزاد برای تعیین تکلیف رشته‌های غیرمجاز دانشگاه آزاد و بلاتکلیفی این رشته‌ها به گونه‌ای است که فقط دانشجویانی که برای تحصیل در این رشته‌ها هزینه‌های میلیونی کرده‌اند، زیان می‌بینند.

,

این دانشجویان مدت بسیاری است که به دنبال تعیین تکلیف نهایی خودشان هستند تا شایدپای مرجعی بالادستی مانند شورایعالی انقلاب فرهنگی به میان بیاید و آینده مبهم این دانشجویان را تعیین تکلیف کند.

,

دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی که باید به فکر تولید علم و تحقیق و پژوهش باشد در دانشگاه آزاد در استرس تائید یا عدم تائید مدرک فارغ‌التحصیلی‌اش است و چشم به نهادهایی دارد که خود با هم اختلاف دارند.

,

* مسیر آخر دانشگاه آزاد هم به بن‌بست خورد

, * مسیر آخر دانشگاه آزاد هم به بن‌بست خورد,

پس از امتحان روش‌های مختلف برای تائید رشته‌های غیرمجاز از سوی دانشگاه آزاد، مسئولان این دانشگاه در آخرین اقدام مدارک نیابتی برای دانشجویان صادر کردند که وزارت علوم این مدارک را هم تائید نکرد.

,

دانشگاه آزاد مدتی است برای حل مشکل رشته محل‌های فاقد مجوز خود اقدام به صدور مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان این رشته محل‌ها از طریق واحد علوم و تحقیقات تهران به نیابت از محل تحصیل دانشجو کرده است.

,

در این روش در دانشنامه تحصیلی فارغ التحصیلان پس از ذکر نام واحد علوم و تحقیقات تهران، نام واحد محل تحصیل فرد درج می‌شود.

,

بدین ترتیب سایر واحدهای دانشگاه آزاد با استفاده از نام و مجوز واحد علوم و تحقیقات تهران اقدام به پذیرش دانشجو و صدور مدرک تحصیلی می‌کنند.

,

حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد تأکید کرده بود که مدارک نیابتی این دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم است، وی روز اول تیرماه سال جاری طی مصاحبه‌ای با فارس تأکید کرد که این مدارک مورد تأیید وزارت علوم است و این در حالی است که دقیقا پنج روز قبل طی نامه‌ای خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرده است که مدارک تحصیلی این دانش آموختگان توسط دانشگاه آزاد صادر شده است، اما پاسخ استعلامات صورت پذیرفته از آن وزارت علوم برای رشته/محل‌های اشاره شده به صورت منفی اعلام می‌شود.

,

این نامه به شماره 22184-10 مورخ 26-03-95 خطاب به وزیر علوم است.

,

متن این نامه به شرح ذیل است:

,

« جناب آقای دکتر محمد فرهادی

,

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

,

با سلام و احترام

,

به استحضار می رساند با عنایت به نامه های شماره 529256 مورخ 23-09-92 و 539525 مورخ 09-10-92 مدیرکل محترم وقت دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر بلامانع بودن ادامه فعالیت رشته محل‌های مراکز، واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی مندرج در دفترچه آزمون سال 1392 و به استناد بند 6 صورتجلسه مشترک فی ما بین آن وزارتخانه و دانشگاه آزاد اسلامی به شماره 99518 مورخ 27-05-94 مقرر شده است مدارک تحصیلی دانش آموختگان و دانشجویان ورودی قبل از سال تحصیلی 95 – 1394 واحدها و پردیس‌های تجمیع شده دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان (واحد علوم و تحقیقات تهران – نام واحد تجمیع شده) صادر و توسط آن وزارتخانه محترم مورد تایید قرار گیرد.

,

با توجه به مراتب فوق، مدارک تحصیلی دانش آموختگان مذکور توسط دانشگاه آزاد اسلامی صادر شده است، لیکن متاسفانه پاسخ استعلامات صورت پذیرفته از آن وزارتخانه محترم برای رشته / محل های اشاره شده به صورت منفی اعلام می گردد.

,

خواهشمند است دستور فرمایید مفاد صورتجلسه اشاره شده به نحو مقتضی به مبادی ذیریط اعلام تا از بروز هرگونه اشکال و شبهه در صدور مدارک دانش آموختگان واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی جلوگیری شود. »

,

* پای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به مجوز رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد باز شد

, * پای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به مجوز رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد باز شد,

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از وزارت علوم به روحانی شکایت کرد و خواستار بررسی اظهارات معاونان این وزارتخانه درباره رشته‌های دانشگاه آزاد و تأثیر آن بر کاهش تعداد داوطلبان دکترای این دانشگاه شد، وزارت علوم هم کوتاه نیامد و بر تخلفات این دانشگاه در راه‌اندازی و پذیرش دانشجو در رشته‌های بدون مجوز تأکید کرد.

,

هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور از وزارت علوم شکایت کرد و خواستار بررسی اظهارات معاونان این وزارتخانه درباره رشته‌های دانشگاه آزاد و تاثیر آن بر کاهش میزان داوطلبان آزمون دکترای سال آتی این دانشگاه شد.

,

وزارت علوم نیز طی نامه‌ای بر تخلفات قانونی این دانشگاه در راه‌اندازی و پذیرش دانشجو در رشته‌های فاقد مجوز تأکید کرد و از عدم رعایت ظرفیت تعیین شده پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، پذیرش دانشجو بدون اخذ مجوز در واحد الکترونیکی و عدم توجه به مکاتبات وزارت علوم در خصوص حذف رشته محل‌های فاقد مجوز از دفترچه‌های آزمون کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد خبر داد.

,

هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نامه‌ای درباره «نظر اخیر وزارت علوم جهت تشکیک در قانونی بودن رشته‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و کاهش میزان داوطلبان آزمون دکترای سال آتی آن دانشگاه» خواستار بررسی شد.

,

«جناب آقای فرهادی

,

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

,

به پیوست تصویر نامه شماره 8004/0109 مورخ 1394.10.9 رئیس محترم دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام متضمن پی نوشت ریاست محترم مجمع و ضمیمه ان در خصوص «نظر اخیر آن وزارت جهت تشکیک در قانونی بودن رشته‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و کاهش میزان داوطلبان آزمون دکترای سال آتی آن دانشگاه» ارسال می‌گردد.

,

خواهشمند است دستور فرمایید موضوع بررسی، اقدام لازم معمول و نتیجه را جهت استحضار اعلام نمایند.

,

محمد دوایی»

,

براساس این گزارش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نامه شماره 131828 دفتر رئیس جمهور در خصوص پی نوشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نظر اخیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت تشکیک در قانونی بودن رشته‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و کاهش میزان داوطلبان آزمون دکترای این دانشگاه پاسخ داد.

,

این پاسخ به شماره 56296 شرح زیر است:

,

« جناب آقای محمد دوایی

,

معاون محترم هماهنگی، پیگیری‌های ویژه و خدمات مدیریت دفتر رئیس جمهور

,

سلام علیکم

,

احتراماً، عطف به نامه شماره 131828 مورخ 94.10.22، در خصوص نظر وزارت متبوع در خصوص تشکیک در قانونی بودن رشته‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و کاهش میزان داوطلبان  آزمون دکتری سال 1395 دانشگاه مزبور نظر معاون آموزشی را به استحضار می‌رساند:

,

الف) دانشگاه آزاد اسلامی بدون اخذ مجوزهای لازم در سال‌های اخیر به طرق مختلف اقدام به پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی نموده است که اهم آن عبارت است از:

,

1- پذیرش دانشجو در رشته‌های فاقد مجوز در مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)

,

2- عدم رعایت ظرفیت تعیین شده پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد حداکثر 20 نفر و در مقطع دکتری حداکثر 7 نفر علی‌رغم ابلاغ تذکرات کتبی مکرر

,

3- پذیرش دانشجو در واحد الکترونیکی بدون اخذ مجوز

,

4- پذیرش تعداد زیادی دانشجو دکتری پژوهش محور بدون اخذ مجوز

,

5- عدم توجه به مکاتبات این دفتر در خصوص حذف رشته محل‌های فاقد مجوز از دفترچه‌های آزمون کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه مزبور

,

این در حالی است که دانشگاه یاد شده طبق ماده 3، 6 و 17 اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی تابع کلیه ضوابط و مقررات وزارت متبوع در زمینه ایجاد و توسعه رشته‌های دانشگاهی و ظرفیت پذیرش دانشجو برای هر سال تحصیلی است.

,

6- اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد اسلامی که در سال 1389 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است صراحتاً در مواد 3 و 4 مقرر نموده است:

,

1-3- حدود فعالیت آموزش و پژوهشی دانشگاه از حیث مقطع و رشته تحصیلی و از حیث ایجاد واحدهای وابسته با توجه به مجوز شورای گسترش آموزش عالی تعیین می‌گردد.

,

2-3- دانشگاه از تاریخ صدور جواز تأسیس توسط شورای گسترش آموزش عالی رسمیت می‌یابد.

,

«قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در سال 1383 به تصویب در مجلس شورای اسلامی رسیده است وفق بند (6) قسمت (ب) ماده 2 قانون اهداف «ارزیابی مستمر فعالیت هرگونه واحدهای آموزش عالی و یا مؤسسه‌های تحقیقاتی (اعم از دولتی و غیردولتی) و جلوگیری از ادامه فعالیت، تعلیق فعالیت و یا انحلال هر یک از آنها در صورت تخلف از ضوابط و یا از دست دادن شرایط ادامه فعالیت بر اساس اساسنامه‌های مصوب»؛ از وظایف وزارت متبوع است. مضافا اینکه در بند (11) ماده (2) نیز قانونگذار مجدداً  و موکداً تأکید اساسنامه و صدور مجوز ایجاد یا توسعه هرگونه واحد آموزش عالی یا مؤسسه تحقیقاتی (اعم از دولتی یا غیردولتی)، رشته‌ها و مقاطع تحصیلی" را از وظایف و صلاحیت‌های وزارت متبوع اعلام نموده است.

,

7- به استناد ماده 3 اساسنامه اصلاحی آن دانشگاه مصوب مورخ 1389.12.4 شورای عالی انقلاب فرهنگی، حدود فعالیت آموزش و پژوهشی آن دانشگاه از حیث مقطع و رشته تحصیلی و از حیث ایجاد واحدهای وابسته از تاریخ مزبور به تناسب رشته، با توجه به مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت متبوع تعیین گردیده است.

,

ب) در نامه اخیر معاون آموزشی دانشگاه مزبور اعلام شده است اقدام سازمان سنجش آموزش کشور با اجرای تکمیل ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در سال 1394 موجب کاهش تعداد داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی گردیده است این در حالی است که همه ساله فرآیند تکمیل ظرفیت پذیرش دانشجو توسط سازمان سنجش آموزش کشور برای پر نمودن ظرفیت خالی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در کلیه مقاطع تحصیلی اجرا می‌گردد که این موضوع به پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی و بی‌ارتباط است.

,

عبدالحسین فریدون

,

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی»

,

* ممنوعیت همکاری هیأت علمی تمام وقت دانشگاه‌های دولتی با دانشگاه آزاد

, * ممنوعیت همکاری هیأت علمی تمام وقت دانشگاه‌های دولتی با دانشگاه آزاد,

البته درگیری دو نهاد وزارت علوم و دانشگاه آزاد فقط به موضوع رشته‌های غیرمجاز ختم نمی‌شود و در زمینه اعضای هیئت علمی هم مطرح است ولی چوب این درگیری را دانشجویان می‌خورند.

,

وزارت علوم تصمیم دارد با اصلاح ماده 12 آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی، فعالیت نیمه وقت آنها در دانشگاه‌های غیردولتی از جمله دانشگاه آزاد و موسسات غیرانتفاعی را ممنوع کند.

,

بر همین اساس رئیس دانشگاه آزاد طی نامه‌ای به شماره 18029/10 خواستار حذف این پیشنهاد از دستور جلسات هیات امنای دانشگاه‌های کشور شد.

,

در این نامه آمده است: 

,

« جناب‌ آقای دکتر محمد فرهادی

,

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

,

با سلام

,

احتراماً، پیرو مذاکره حضوری مورخ 95/3/9 در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به استحضار می‌رساند اخیراً به تمام دانشگاه‌های دولتی از طرف آن وزارتخانه پیشنهادی در دستور جلسه هیأت امنای دانشگاه‌ها قرار گرفته است که تصویر آن به پیوست است.

,

بند اول این دستور جلسه همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی در تمام دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی، غیرانتفاعی به صورت نیمه‌وقت را ممنوع می‌کند.

,

همان‌طور که اطلاع دارید از دیرباز همکاری نیمه‌وقتی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بلامانع بوده است، به‌طوری که در این مدت به تعداد حدود 1800 هیأت علمی نیمه‌وقت از دانشگاه‌ها و موسسات دولتی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول همکاری هستند.

,

همکاری اعضای هیأت علمی تمام‌وقت دانشگاه‌های دولتی به صورت نیمه‌وقت در دانشگاه آزاد اسلامی برای هر دو سازمان مفید است. به‌طوری که دانشگاه آزاد اسلامی از این اعضا برای امور آموزشی و هدایت رساله‌های ارشد و دکتری تخصصی جهت افزایش کیفیت آموزشی و پژوهشی استفاده می‌نماید و همچنین با توجه به راهنمایی و مشاوره این عزیزان در رساله‌های ارشد و دکتری تخصصی، تولیدات علمی منتج از این پژوهش‌ها با توجه به ثبت آدرس دانشگاه دولتی این همکاران، به نام دانشگاه‌های محل خدمت تمام‌وقتی آنها در تمام پایگاه‌های استنادی مثل ISC و SCOPUS و WOS هم ثبت می‌شود و از این رو در رتبه‌بندی‌های داخلی و بین‌المللی تأثیر بسیار زیادی دارد. ضمناً این همکاری بین دانشگاه‌های دنیا تحت عناوین مختلف مثل استاد وابسته (Affiliated Professor) و ... رایج است.

,

با توجه به موارد فوق و استفاده بهینه از نیروهای متخصص در کشور، خواهشمند است نسبت به حذف این پیشنهاد از دستور جلسات هیأت امنای دانشگاه‌های وابسته اقدام لازم را معمول فرمایند.»

,

در میان این درگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های وزارت علوم و دانشگاه آزاد که حتی به سطح رئیس جمهور و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم رسیده است تنها دانشجویانی ضرر می‌کنند که به امید دریافت مدرک تحصیلات تکمیلی شهریه‌هایی را پرداختند که می‌توان از آن به عنوان یک ریسک میلیونی نام برد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه