اخبار داغ

مسئولین میراث فرهنگی استان کرمان قول دادند؛

قدیمی ترین حمام کرمان به زودی احیا می شود

قدیمی ترین حمام کرمان به زودی احیا می شود
حمام شیخ الاسلام مربوط به دوره قاجار است و در کرمان خیابان امام خمینی کوچه شماره 16 واقع شده و این اثر در تاریخ 22 مرداد 1384 با شماره ثبت 13284 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.اما متاسفانه اطلاعات زیادی در دست نیست بر همین اساس از مسئولان امر استان در این مورد گزارشی تهیه کرده ایم که مشروح آنرا می خوانید
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  "شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان"؛ حمام شیخ الاسلام مربوط به دوره قاجار است و در کرمان خیابان امام خمینی کوچه شماره 16 واقع شده و این اثر در تاریخ 22 مرداد 1384 با شماره ثبت 13284 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.اما متاسفانه اطلاعات زیادی در دست نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان", "شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان",

دو سال پیش آذر ماه سال 93

, دو سال پیش آذر ماه سال 93 , دو سال پیش آذر ماه سال 93 ,

یک روز برای تهیه گزارش و سوژه به خیابان امام رفتم و در نزدیکی مسجد امام چشمم به سقف های گنبه ای کوچک افتاد که به طرز خاصی ساخته شده بود و  متعلق به دوران قدیم بود کنجکاو شدم تا از نزدیک آنها را مشاهده نمایم و عکس بگیرم.

,

, ,

در همین حین متوجه شدم که این سقفها باید متعلق به یک بنای تاریخی و باستانی باشد چندین پله مخروبه  شما را به چند متر پایین تر از سطح خیابان و مسجد امام راهنمایی می کند. بعد از عبور از پله ها به درب ورودی حمام می رسی که متاسفانه در کنار درب ورودی پر شده از آشغال و زباله که به علت ناآگاهی و بی توجهی برخی از مردم تبدیل به زباله دانی شده بود.

,


, ,
, ,

حمام شیخ الاسلام پاتوقی برای معتادین

, حمام شیخ الاسلام پاتوقی برای معتادین, حمام شیخ الاسلام پاتوقی برای معتادین,

وقتی وارد حمام شدم فضایش بسیار تاریک بود و فقط مقداری نور از سقف هایی که به شکل نورگیر ساخته شده بود روشن می شد.

,

در وسط حمام یک حوض چند ضلعی بسیاز زیبا بود که در کنار آن سکوهایی با طراحی زیبا ساخته شده و سقف آن کاشیکاری شده بود.

,

, ,

می توان گفت در قسمتهای دیگر این حمام اتاقهایی وجود داشت که باید بگویم متاسفانه جایگاهی برای معتادین شده بود . چون شش نفر معتاد بساط خود را پهن کرده و خوبیده بودند بسیار تاسف می خورم از این که مسئولین و مردم نسبت به این طور بناهایی که می تواند شناسنامه شهر و دیار ما باشد اینقدر بی تفاوت از کنار آن بگذرند.

,

انگار در و دیوارش زار می زد و درخواست کمک می کرد آخر این مکان شده بیتوته معتادین و مکانی برای زباله ها، خجالت کشیدم و شرمساز از اینکه آثار نیاکانمان این طور تخریب می شوند و بعضی نسبت آن بی توجهی می کنند آخر چرا؟ به کدامین گناه؟

,

, ,

به علت اینکه اطلاع چندانی از این بنا در دست نداشتم به مغازه داران روبروی بنا مراجعه کردم تا اطلاعات کافی از آن بدست بیاورم ، ولی باعث تاسف بود که کسی از آن خبری نداشت آنهایی هم که خبر داشتند فقط می گفتند اینجا قبلا حمام بوده و در حال حاضر پاتوق معتادین است.

,

به سراغ هیئت امناء مسجد امام رفتم آنها هم اظهار بی اطلاعی کردند و حتی در پاسخ سوالاتم  گفتند این مکان برای ما اهمیتی ندارد که بخواهیم بدانیم چیست؟  باید گفت بسیار باعث تاسف است.

,

, ,

به سراغ مغازه ای دیگر رفتم دو برادر اراکی بودند که بعد از انقلاب به کرمان آمده و ساکن شده بودند آنها می گفتند اینجا حمام است و یکی از آنها بود که مرا برای بازدید و عکس گرفتن از حمام همراهی کرد. این دو برادر می گفتند حدود چند سال پیش از میراث فرهنگی آمدند و اطراف این حمام را فنس کشی کردند و یک درب فلزی نیز برای آن گذاشتند، ما شنیدیم که متولی این حمام آمده و نگذاشته است که مسئولین میراث به مرمت آن بپردازد. و از آن زمان همینطور رها شده است.

,

بها دادن به این اثر تاریخی باعث رونق و توسعه خیابان امام می شود

, بها دادن به این اثر تاریخی باعث رونق و توسعه خیابان امام می شود, بها دادن به این اثر تاریخی باعث رونق و توسعه خیابان امام می شود,

آن دو برادر اظهار داشتند اگر این اثر و بنای تاریخی در این محل به آن بها داده شود ومرمت و بازسازی شود می تواند محلی برای بازدید توریست ها و مردم باشد که هم برای خیابان امام و هم مغازه ها جلوه خاصی داشته باشد و همینطور می تواند باعث توسعه و رونق خیابان امام شود و دیگر این مکان از این حالت زباله دانی خارج می شود و پس از آن برای تحقیق بیشتر با مسئولین میراث فرهنگی تماس گرفتم و از آنان سوالاتی کردم که چرا این بنا اینطور به حال خودش رها شود؟

,

محسن موحدی معاونت اسبق میراث فرهنگی استان کرمان در پاسخ چنین گفت : می دانیم حمام شیخ الاسلام به عنوان یکی از آثار ملی ایران بوده و به ثبت رسیده است.

,

, ,

این بنا طی سه دوره از زیر آوار بیرون آورده شده است

, این بنا طی سه دوره از زیر آوار بیرون آورده شده است, این بنا طی سه دوره از زیر آوار بیرون آورده شده است,

وی افزود: چندین سال قبل برای مرمت و بازسازی اقدام کردیم ولی متاسفانه متولی آن با خبر شد و از اقدام ما جلوگیری کرد و گفت: این مکان وقف شده و برای مراسم تاسوعا و عاشواراست و اجازه ادامه کار را به ما نداد .

,

وی ادامه داد: این مکان طی سه دوره از زیر خاک و آوار بیرون آورده شده و استحکام بخشی آن انجام شده است. سپس بنیاد شهید به همراهی بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس پا پیش گذاشتند و مقدار دیگری از آن بنا مرمت شد که باز با دخالت متولی متوقف شد.

,

موحدی بیان داشت: در شهر کرمان بیش از 3 تا 4 اثر تاریخی داریم که براثر عوامل جوی و انسانی در حال تخریب هستند و ما از مردم در بازسازی و مرمت آنها مساعدت می خواهیم.

,

برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی نیاز به مشارکت مردم داریم

, برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی نیاز به مشارکت مردم داریم, برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی نیاز به مشارکت مردم داریم,

وی افزود: برای مرت و بازسازی این بناها به مساعدت و مشارکت مردم نیاز داریم و دوست داریم که آنها در کنار ما و همراه با ما باشند . چون این دستگاه یعنی میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند این امر را انجام دهد در این زمینه انجمن هایی نیز تشکیل شده است بنام انجمن دوستداران میراث فرهنگی، اشخاصی که عضو این انجمن هستند دلسوزانه در این امر خدمت می کنند.

,

معاونت اسبق میراث فرهنگی خاطرنشان کرد : بناهایی که مالک و متولی دارند فقط می توان با مجوز آنها برای مرمت و بازسازی بناهایشان ورود پیدا کرد و ما از این مالکین درخواست می کنیم برای حفظ بناهایشان حداکثر تلاش و کوششان را بنمایند و در صورت کمک برای مرمت و بازسازی آنها می توانیم در این امر به آنها کمک کنیم.

,

وی تاکید کرد: در اصل با مشارکت و همکاری مردم ما می توانیم تمامی آثار و بناهای تاریخی موجود در شهرمان را بازسازی نماییم و در حفظ و حراست از آنها بکوشیم و اگر ملکی  نیاز به مرمت دارد صاحب آن می تواند روی کمک ما حساب کند امیدواریم که مسئولین امر در این مسائل کوشاتر باشند و از مردم عزیز علی الخصوص متولیان امر عاجزانه درخواست می کنیم ارزش و بهای این بناها را بدانند و همینطور آنها را به حال خود رها نکنند.

,

, ,

زیرا این آثار ارزش و بهایی دارند که نمی توان برایشان قیمت گذاشت این آثار شناسنامه هر کدام از ما ایرانی ها و علی الخصوص کرمانی هاست.

,

پس بیایید همگی دست در دست هم دهیم به مهر و شهرمان را با آثار با ارزش تاریخی اش مرمت و بازسازی کنیم و داشتن آنها فخر بفروشیم و نگذاریم این بناها از بین برود و به فراموشی سپرده شود.

,

حال با گذشت دو سال همچنان این بنا به حال خود رها شده است

, حال با گذشت دو سال همچنان این بنا به حال خود رها شده است, حال با گذشت دو سال همچنان این بنا به حال خود رها شده است,

حال با گذشت دو سال همچنان این بنا به حال خود رها شده است، و با قول هایی که مسئولین میراث در آن زمان دادند فقط تنها کاری که انجام شده این بود که معتادین از این مکان جمع آوری شدند.

,

مجددا به سراغ مسئولین میراث (محمود وفایی) رفتیم و از او خواستیم تا در این رابطه پاسخگو باشد .

,

وی که حدود یکسالی ست که مدیرکلی این سازمان را به عهده گرفته گفت: توافق متولی را جلب کرده ایم و قرار است به زودی کار انجام شود.

,

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان کرمان همچنین مجتبی شفیعی مدیر حفظ و احیای ابنیه تاریخی معاونت میراث فرهنگی  را به ما معرفی کرد تا پاسخ بیشتر را از زبان وی بشنویم.

,

شفیعی بیان داشت: این بنا متولی دارد و با توجه به اینکه اعتبارات دولتی کفاف مرمت کامل نمی دهد تصمیم بر این شد از بخش خصوصی و مشارکت  خود مالکین در این قضیه استفاده شود .

,

معاونت فرهنگی میراث کرمان افزود: در رابطه با مرمت حمام شیخ اسلام با متولی صحبتی داشتیم که به صورت مشارکتی کار را شروع کنیم و در حال حاضر مکان مورد نظر تمیز شده و برای مرمت آماده است  انشاءالله ظرف چند روز آینده پروژه با سرعت بیشتری شروع می شود.

,

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه مسئولین قبلی میراث در این رابطه قول هایی دادند اما عملیاتی نشد ، گفت: همان طور که متذکر شدم اعتبارات دولتی برای این امر کافی نیست باید مردم و بخش خصوصی نیز در این زمینه مشارکت داشته باشند که متاسفانه کسی در این زمینه پا پیش نگذاشته بود.

,

شفیعی ادامه داد: در حال حاضر با اعتبار اندک و با کمک بخش خصوصی سعی داریم در چند روز آینده کار را به صورت جدی شروع نماییم.

,

وی عنوان کرد: در حال حاضر کار سبک سازی پشت بام را شروع کرده ایم که بعد از اتمام آن به مرمت سازی داخل حمام می پردازیم.

,

شفیعی بیان داشت : احتمال اینکه کار به اتمام نرسد هم هست، همانطور که می دانید برای مرمت کامل این حمام نیاز به اعتبار زیادی است که ممکن است وسط کار بخش خصوصی بگوید که سرمایه تمام شده است.

,

وقتی خبرنگار ما علت را در این رابطه جویا شد ، وی اذعان داشت: کار کردن با بخش خصوصی دارای مشکلاتی هست ممکن است که سرمایه گذار و متولی تا جایی کار کند بعد به علت کمبود سرمایه کار متوقف شود، برای آگاهی مردم می گوییم که خدای ناکرده وسط کار متوقف شد نگویند ما کار نکردیم.

,

معاونت فرهنگی میراث ادامه داد: رسانه ها در معرفی آثار باستانی و جلب سرمایه گذار بخش خصوصی و مشارکت مردمی می توانند نقش بسیار موثری داشته باشند.

,

وی در پاسخ به خبرنگار ما در رابطه با اینکه آیا استانداری در این زمینه حمایت می کند یا نه، اظهار داشت: پروژه هایی که در سطح استان در دو سال اخیر در میراث فرهنگی شروع شده با پشتوانه استانداری و شخص استاندار که نگاه ویژه ای به آثار تاریخی دارد پیش می رود.

,

شفیعی در انتها از دلسوزان ، مسئولان و مردم کرمان درخواست کرد که برای مرمت و بازسازی آثار تاریخی و باستانی شهرمان کرمان مشارکت داشته باشند و همچنین از مردم خواست که در حفظ و نگهداری آثار بازسازی شده نهایت تلاش خود را بنمایند.

,

آرمان کرمان هم این قول را به مخاطبان و مردم کرمان می دهد که این موضوع را همچنان پی گیری نماید تا این حمام نیز بازسازی و مرمت شود زیرا احیای این بنای تاریخی باعث رونق خیابان امام و شهرمان کرمان خواهد شد.

,

در ضمن یادآور می شویم که اگر مردم نجیب کرمان در جای جای استان کرمان با چنین آثاری که به حال خود رها شده سراغ دارند می توانند با شماره 32734904 یا 32734904 تماس حاصل نمایند.

,

گزارش: مهین نامجو

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه