اخبار داغ

مشاوره خانواده و عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان مطرح کرد؛

استرس و تنش های عصبی را مدیریت کنیم/ ضرورت کسب مهارت های زندگی برای مدیریت استرس

استرس و تنش های عصبی را مدیریت کنیم/ ضرورت کسب مهارت های زندگی برای مدیریت استرس
انسان سالم امید به زندگی طولانی دارد و از لحاظ جسمی و روحی سالم است. در سبک زندگی سالم میتوان در ارتباط با افراد، شناخت موقعیت ها و تغییر روش ها وکاهش عوامل تنش و … میزان استرس را کاهش داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آرمان زنان، یکی از حالات روانی انسان استرس است که وقتی انسان به این حالت دچار می شود دچار تغییرات هورمونی در بدن می شود که در روحیه انسان تاثیران منفی می گذارد. اگر استرس زیاد اتفاق افتد یا مدت آن طولانی بود این نوع استرس از انواع استرس های بد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرمان زنان,

استرس می‌تواند انسان را حساس، ناراحت و یا حتی افسرده کند. هر محرکی که در بدن باعث ایجاد واکنش شود، عامل تنیدگی یا استرس زا نامیده می شود. به عبارتی دیگر، هر عاملی که موجب تنش روح و جسم و از دست رفتن تعادل فرد شود، عامل تنیدگی است.

,

** عوامل استرس زا

, ** عوامل استرس زا,

مشاوره خانواده و عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان درمورد استرس و تنش های عصبی گفت: استرس فشار و تنش عصبی است، بدن پاسخی به عوامل استرس زا می دهد وقتی که این تنش از حد قابل تحملی بیشتر شد فرد دچار استرس شده است. به طورطبیعی پاسخ هایی که بدن به عوامل استرس زا می دهد در بعدهای مختلف جسمی، روانی، رفتاری و اجتماعی خود را نشان می دهد وسطحی از عوامل که از تحمل فرد خارج شود استرس است.

,

البته استرس خوب هم وجود دارد، چنانچه انسان حدی از تنش و آمادگی را نداشته باشد قدرت پاسخ مناسب برای برخورد با عوامل خطرناک و انجام کار روزانه را ندارد. باید بدن ما حدی از آمادگی را برای انجام دادن کار داشته باشد. طبیعی است در این شرایط بدن به سطح آمادگی بیشتری از حد معمول برای انجام کار نیاز دارد تا پاسخ در بدن ایجاد شود.

,

واقعیت این است چنانچه بخواهیم مدل جامعه سلامت را نگاهی کنیم. سلامتی حاصل چهار عامل است جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و مواردی که به سلامتی وابسته اند را تبیین می کنند. در مورد مبنای استرس هم همین مدل کارآمد است.

,

بعضی از عوامل استرس به عوامل زیستی و مواردی که بر روی بدن انسان موثرند مثل تغذیه، تحرک، فشارهای جمع شده در عضلاتی که بد نشسته اند، بد غذا خوردن، ناراحتی های جسمی و … ربط دارد.

,

 احمدرضا زمانی در ادامه بحث تاکید کرد: گروهی هم مربوط به عوامل روانی است و نوعی تلقی فرد از اتفاق، حادثه و شرایط زندگی و ارتباط هایی است که در محیط خانواده دارند و مسایلی هم مربوط به عوامل اجتماعی است که مسأله شغل، سر و صدا، ترافیک و … در برمیگیرد. گروهی به عوامل معنوی وابسته اند، از دست دادن زندگی، بی هویتی و به پوچی رسیدن، همچنین احساس ناامیدی منشأ عوامل استرس است.

,

وی در تشریح بیشتر عوامل استرس اضافه کرد: در مجموع عوامل استرس دو دسته اند، عوامل خارجی و عوامل داخلی که عوامل خارجی از محیط بیرون وابسته به شرایط فرد، سن و موقعیت زندگی است و عوامل واقعی اند مثل سرو صدای زیاد، کفش تنگ، لباس ناجور و… منشأ استرس اند و روی روان و جسم افراد تأثیر می گذارند. برخی از عوامل بسیار ساده و قابل تغییر و تعدیل اند هستند. گروهی از این استرس ها را می شناسیم و از بیرون مشخص اند و همه بر روی این عوامل توافق دارند.

** مدیریت اضطراب و استرس

,
,
, ** مدیریت اضطراب و استرس,

این عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان در ادامه بحت درمورد مدیریت اضطراب و استرس افزود: دسته ای از استرس ها تا حدود زیادی قابل مدیریت کردن هستند عواملی که به خود فرد مربوط می شوند. تلقی فرد از اتفاق و حادثه خود به خود حال افراد را بد و دگرگون می کند. قسمتی از اتفاق ها مثل ازدواج، مهمانی دادن، اسباب کشی کردن و … به صورت طبیعی خوشایند هستند، اما همین اتفاق ها برای عده زیادی از آدم ها استرس زا است. بدان معنا که استرس تنها به معنای عوامل بد نیست و ممکن است گاهی اوقات عوامل خوشایند هم یرای بسیاری از انسانها استرس زا باشد.

,

مدیریت و نگرش فرد به شرایط و اوضاع فوق العاده مهم است. نارضایتی از شرایط کنونی زندگی موجب استرس اشخاص می شود و هر موقع که نتوانند اوضاع را کنترل کنند ناراضی اند و هنگامی که استرس ها شدید شوند موجب وسواس فکری، افسردگی، اضطراب های شدید خواهد شدکه این موارد درمان های خاص خودش را دارد.

,

به نظر می آید موردی که به شکل کلی میتوان در مورد آن صحبت کرد استرس هایی است که تا حدود زیادی توسط خود فرد قابل مدیریت کردن و کنترل است. موارد شدید تر نیاز به کمک تخصصی و مشاور و روانپزشک دارد تا با تا با ارایه راهکارهای متخصصان از شدت استرس ها بکاهند.

,

** کسب مهارت های زندگی و کاهش استرس ها

, ** کسب مهارت های زندگی و کاهش استرس ها,

این مشاور یادآوری کرد: انسان سالم امید به زندگی طولانی دارد و از لحاظ جسمی و روحی سالم است. در سبک زندگی سالم میتوان در ارتباط با افراد، شناخت موقعیت ها و تغییر روش ها وکاهش عوامل تنش و … میزان استرس را کاهش داد. البته یکی از دلایل استرس افراد کمال گرایی شان است و اینکه می خواهند هر چیزی سرجای خودش قرار بگیرد.

,

باید توجه کنیم که زندگی خاکستری بوده و انسانها خاکستری هستند، بهتر است که منفی بافی نکنیم وبا پذیرفتن شرایط از میزان استرس بکاهیم. افرادی که بیشتر به طبیعت می روند و انجام دادن ورزش در زندگی روزانه آنان هست و اهل عبادت هستند، شرایط استرس را بهتر تحمل می کنند. رفاقت کردن، ایمان واقعی داشتن و دعا کردن استرس را فوق العاده کم کرده و به انسان آرامش می دهد.

,

البته تغییر باورها و اینکه انسان شرایط را بپذیرد و آمادگی لازم را در خود ایجاد کند، ناخودآگاه موجب کاهش استرس ها در زندگی خواهد شد.

,

برای کاهش استرس ها در زندگی نیازمند کسب مهارت های زندگی (مهارت مدیریت زمان، برنامه ریزی برای زندگی، نه گفتن، ارتباط برقرارکردن و… ) هستیم و باید اولویت ها را در زندگی در نظر بگیریم.

,

توصیه سازمان بهداشت جهانی برای کاهش استرس ها، کسب مهارت زندگی و یادگیری حل مسأله و مدیریت کردن زمان و برخورد با شرایط سخت زندگی است تا افراد بتوانند سبک زندگی سالم را داشته باشند.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه