اخبار داغ

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار خبر داد:

آغاز مبارزه با آفت پسیل در درختان پسته رشتخوار

آغاز مبارزه با آفت پسیل در درختان پسته رشتخوار
محمدرضا عباس پور مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار در رابطه با وجود آفت پسیل پسته و فعالیت این آفت در فصل گرما به باغداران این شهرستان هشدار داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  محمدرضاعباس پور رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار صبح امروز در گفتگو با خبرنگار چهل ماه نیوز، در رابطه با باغات پسته در این شهرستان بیان کرد: با توجه به آب و هوای گرم، خشکی  و شوری زمین ها برخی از مناطق شهرستان سبب شده تا محصول پسته در رشتخوار مقاومت خوبی داشته و کاشت آن نیز  در سطح مزارع شهرستان افزایش داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چهل ماه نیوز, چهل ماه نیوز,

رئیس جهاد کشاورزی رشتخوار ادامه داد: با توجه به ترویج و آموزش کلیه کشاورزان و باغداران در هر نوبت کاشت داشت برداشت، بحث آموزش و نحوه مبارزه با آفات از اواسط بهمن سال گذشته آغاز شده است.

,

وی با توجه به آغاز فعالیت مبارزه با این آفت در باغات شهرستان افزود: کلاس های متعددی تا به الان برگزار شده که خوشبختانه باعث شده تا روش برخورد صحیح با آفات کشاورزی صورت گیرد و از رشد این آفات تا حدودی جلوگیری به عمل آید.

,

عباس پور در ادامه در رابطه با وجود آفت پسیل در درختان پسته و فعالیت این آفت در فصل گرما یاداور شد: کشاورزان و باغداران با رویت بموقع این آفت با کارشناس جهاد کشاورزی همکاری کنند تا از رشد این آفت جلوگیری شود.

,

 

,

تذکر جهاد کشاورزی رشتخوار در رابطه با آفت پسیل پسته به کشاورزان

, تذکر جهاد کشاورزی رشتخوار در رابطه با آفت پسیل پسته به کشاورزان,

 

,

این آفت مکنده شیره گیاهی بوده و عسلک فراوای دفع نموده که درمجاورت هوا خشک و سفید میشود به همین جهت این آفت را به زبان محلی شیره خشک می نامند.

,

این آفت با تغذیه از شیره گیاهی پروتئین را جذب و قند را دفع می نماید این عمل باعث ضعف عمومی دررخت، ریزش برگ ، جوانه ، میوه های کوچک و افزایش درصد پوکی و دهان بستگی پسته می شود.

,

حشرا ت کامل زمستان گذران از اوایل فروردین ماه بر روی درختان مستقرشده و به محض باز شدن جوانه خوشه و برگ بر روی آنها تعداد 50-60 عدد تخم انفرادی یا دسته ای به اشکال مختلف در سطح برگ می گذارند.

,

زمستان گذرانی در شکاف درختان ، زیر پوستک ، بین کلوخه ها و ... می باشد.

,

 

,

مبارزه با آفت :

, مبارزه با آفت :,

1. کاربرد کارت زرد چسبنده : حشرا ت کامل به طرف رنگ زرد جلب شده و شکار انبوه باید قبل از تخمریزی درسطح برگ انجام شود تا از تولید نسل جدید جلوگیری نماید.

,

در هرهکتار100-400عددکارت در سمت بیرونی تاج وبه ارتفاع نصف تاج در جهت های مختلف است.

,

دو نوبت کارت گذاری در سال انجام می شود که در نوبت اول ( دهه دوم فروردین ) آفت زنجره پسته را نیز کنترل می کند و نوبت دوم ( نیمه دوم تیر ماه ) می باشد.

,

پس از پایان دوره باید کارت ها ازسطح باغ جمع آوری گردد.این روش را کنترل انبوه می نامند و روش دوم مانیتورینگ آفت است که تعداد کارت کمتری جهت ردیابی آفت و پیک ظهور حشرات بالغ جهت انجام به موقع مبارزه می باشد.

,

2. دشمنان طبیعی : دارای دشمنان طبیعی گوناگونی است که زنبور پارازیتوئید از خانواده همزمان با ظهور پوره های نسل اول در باغ ها ظاهر و به پوره های پسیل به خصوص در سنین 4 و 5 حمله نموده و آنها را مومیایی میکند.

,

3 . عملیات زراعی : شخم زمستانه و پاشکنی درختان ، کوددهی و چاله زنی ، اصلاح بافت خاک ،آبیاری مناسب ، تغذیه مناسب ، رعایت فاصله کاشت و تراکم ، هرس و خشک بری ، مبارزه با علف های هرز ، کاشت رقم مناسب ، استفاده از آبیاری تحت فشار

,

4: مبارزه شیمیایی :  سموم مناسب با کارشناسان جهاد کشاورزی انجام شود.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه