اخبار داغ

نهادینه سازی فرهنگ خرید کالای ایرانی موجب رشد و جهش در تولید می شود

نهادینه سازی فرهنگ خرید کالای ایرانی موجب رشد و جهش در تولید می شود
با توجه به نقش مهم و نقش تعیین کننده بانوان در نهادینه سازی فرهنگ خرید کالای ایرانی و مدیریت مصرف و اقتصاد خانواده می‌توان به مصرف زدگی و چشم دوختن به خرید و مصرف کالای غیر وطنی پایان داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیار،مقام معظم رهبری با انتخاب شعار سال، اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل در واقع نقش مردم و مسئولین را در جهت تحقق این شعار مشخص کردند و در محقق شدن شعار امسال بیشترین سهم را برای مردم قائل شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیار,

در این میان با توجه به نقش و جایگاه مهم و تأثیرگذار زنان در جامعه بعنوان نیمی از بدنه فعال جامعه که بر نیم دیگر نیز تأثیر غیرمستقیم دارند از همه برجسته تراست و با توجه به جایگاهی که آنها در خانواده و جامعه دارند می‌توانند در حمایت از تولید ملی پیشتاز باشند آنها می‌توانند این نقش را به عنوان مادر و همسر به احسن وجه ایفا نمایند.

,

زنان با اصلاح الگوی صحیح و مدیریت مصرف می‌توانند به مصرف زدگی و چشم دوختن به خرید و مصرف کالای غیر وطنی پایان دهند در رابطه با شعار امسال با توقعی که جامعه از قشر مؤثر زنان دارد، گفته می‌شود این آنها‌ هستند که باید  هم خانه و خانواده  را مدیریت کنند و هم نیروهایی توانمند را برای چرخاندن  چرخ هایی که باید تولید سرمایه کند تربیت  کنند.

,

این استدلال نیز در خصوص اکثر زنان مسلمان ایران زمین مصداق پیدا می‌‌کند که هم مدیر خانه‌اند و هم در بیرون از خانه به کسب و کار مشغولند و این دو موفقیت فرصت مغتنمی برای آنهاست که اگر به درستی مدیریت شود جامعه را متحول  خواهد ‌کرد بانوان در عین حالی که تعلیم و تربیت و فعالیت‌های اجتماعی فرزندان را رتق و فتق می‌کنند با فعالان بخش تولید نیز در ارتباط هستند.

,

تغییر نگرش در استفاده از کالای ایرانی و حمایت از تولید داخلی یک ضرورت است که زنان می‌توانند در این زمینه راهبر باشند برای اصلاح الگوی مصرف باید تولیدات داخلی را جایگزین محصولات خارجی کنیم و این زنان هستند که در خانواده‌ تصمیم می گیرند که برای تهیه‌ی وسایل منزل و جهیزیه‌ی فرزندان شان از کالای داخلی استفاده نمایند یا از اجناس خارجی.

,

در واقع باید گفت متأسفانه بخش عمده‌ای از سبد کالای خانواده‌های ایرانی را خرید‌های تجمّلی غیر ضروری و گران قیمت تشکیل می‌دهد که در این زمینه رسالت بانوان بسیار مهم و نقش آنها تعیین کننده است. وظیفه‌ی آنها در اداره‌ی امور خانه و خانواده به عنوان مدیران داخلی و گردانندگان اصلی آن، در انتخاب، خرید و مصرف کالای ایرانی و عمل به شعار سال خیلی مهم تر از مردان  بوده در عین حال منافی تعامل بین آنان نیست.

,

زنان می‌توانند با اولویت قراردادن اجناس ایرانی در سبد خرید خانوار به تولید ملی کمک کنند ... زنان در حمایت از تولید ملی نقش مهمی دارند ...و اگر به سمت مصرف کالای داخلی گرایش پیدا کنند می‌توانند این موضوع را برای سایر اعضای خانواده فرهنگ سازی کرده و به شکوفا شدن تولید ملی کمک کنند...

,

خرید و مصرف کالای ایرانی در راستای تقویت اقتصاد ملی و رونق گرفتن طرح‌های مولد اقتصادی حرکت می کند زنان می‌توانند با آموزش‌های لازمی که می‌بینند به یکی از بهترین عوامل اجرایی کردن شعار حمایت از تولید ملی تبدیل شوند. زنان به عنوان مسئولین اقتصادی خانواده که معمولاً وظیفه‌ی تهیه و خرید اقلام مورد نیاز خانواده را برعهده دارند می‌توانند به رونق ملی کمک کنند. متأسفانه امروز در بسیاری از خانواده‌ها و بخصوص در میان بانوان، خرید اجناس خارجی و مارک دار بخصوص در مورد پوشاک و لوازم خانگی رواج یافته است که این موضوع ضربات سنگینی بر صنعت نساجی و تولید لوازم خانگی کشور زده است و باعث بیکاری جوانان بسیاری شده است. اگر فرهنگ خرید کالای ایرانی در میان زنان نهادینه شود، کشور ما رشد و جهش خوبی در زمینه‌ی تولید خواهد داشت.
تغییر فرهنگ، مستلزم نهضتی فراگیر و مدبّرانه است که از خانواده گرفته تا نهاد‌های متولی باید به شیوه‌ای اصولی در این وادی گام بردارند. عدم خرید کالای ملی به معنی راکد ماندن سرمایه و دارایی کشور است که نه تنها سود آوری نداشته بلکه به ضرر اقتصاد و تولید کشور است. شرایط حاصله از این وضعیت موجب می‌شود که تولید کننده، انگیزه‌ای برای تولید نداشته باشد و پایین آمدن ظرفیت تولیدی کشور نیز سبب افزایش نرخ بیکاری و پایین بودن شاخص‌های اقتصادی چون تولید ناخالص ملی ...را به دنبال خواهد داشت.
یکی از عوارض خرید کالای خارجی، بیکاری و تعطیلی واحد‌های تولیدی است که امروزه بسیاری از خانواده‌ها با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند که این خود موجد مشکلات زیادی در جامعه می‌شود.

,
,
,

آنچه امروزه به عنوان الگوی نظام اقتصادی غرب مطرح است، تحریص وتشویق به مصرف افراطی می‌باشد و از اینجاست که اسراف و تبذیر نیز به عنوان انگیزه‌ی تولید بیشتر، رخ می‌نماید.

,

بر این اساس یکی از بارزترین موارد اسراف و تبذیر، روی آوردن به کالاهای غیر ضروری، تجمّلی و گران قیمت وارداتی است کالاهایی که به هیچ وجه در فهرست ملزومات زندگی جایی ندارند ولی وقتی بازار داخلی مملو از این کالاهاست و تبلیغات جذاب و فریبنده‌ی رسانه‌ها نیز بر حرص و ولع مصرف کننده ی ایرانی به ویژه بانوان می‌افزاید، مگر می شود جامعه را به استفاده از کالای ساخت داخل ترغیب نمود. وقتی جامعه‌ به اسراف و تجمل گرایی روی آورد و آزادانه و بدون هیچ حد و مرزی به مصرف کننده‌ی صرف تبدیل شد به تدریج از قدرت تولید آن جامعه کاسته  می شود. درچنین وضعیتی چگونه می‌شود و ممکن است جامعه را به خرید و مصرف کالاهای ضروری تولید داخل معطوف نمود؟

,

امروز، کمتر کسی است که در جامعه و فرهنگ ایرانی به جایگاه متعالی نقش مدیریت زنان در خانه و مباحث اقتصادی خانواده واقف نباشد در واقع این زنان هستند که به عنوان یکی از ارکان اصلی و تأثیرگذار خانواده عملاً در مباحثی چون انتخاب مایحتاج ضروری زندگی و خرید آنها و در اداره مدیریت مالی خانواده، تصمیم گیرند و اگر با همکاری سایر اعضای خانواده تصمیماتی اصولی اتخاذ نمایند به طور قطع در راستای حمایت از تولید و سرمایه‌ی ملی، گام‌های اساسی را برخواهند داشت.

,

زن مسلمان ایرانی با مدیریت مطلوب مصرف بهینه‌ی حامل‌های سوخت و برق و رعایت اعتدال در مصرف می‌تواند به معنای واقعی کلمه در حمایت از تولید ملی نقش ایفا نماید فرهنگ قناعت و دوری از اسراف از دستورات آیین مترقی دین اسلام است و صرفه جویی یک اصل است.

,

تجمل گرایی و رقابت در مصرف افراطی که آفتجامعه امروز ماست، یک حرکت مذموم است که فرد و جامعه را دچار گسست فرهنگی می‌کند. با این کار، زندگی از مدار ارزش‌ها فاصله می‌گیرد. با کمال تأسف در سالهای گذشته و در اثر گسترش شهرنشینی و افزایش دامنه‌ی تبلیغات رسانه‌های مختلف در تشویق به مصرفِ هرچه بیشتر کالاهای مصرفی، شاهد روند رو به گسترش و لجام گسیخته و بی رویه‌ در مصرف کالاهای غیر ضرور و بعضاً ناسالم بوده و هستیم. زیاده روی در خرید و مصرف می‌تواند روحیه‌ی مصرف گرایی و مادی گرایی را تحریک و تقویت نماید چرا که مصرف کننده، هرچه خرید بیشتری انجام دهد تصور می‌کند نیاز به خرید و مصرف بیشتری دارد .

,

با کمال تأسف، تبلیغات فضایی را بوجود آورده که موجب شکل گرفتن خلا هایی در زندگی افراد شده است و در اثر این تبلیغات است که افراد سعی می‌کنند ذهن خود را معطوف به پرکردن آن خلاء‌ها بنمایند. به خصوص این که دشمن با هجمه‌ی گسترده ی خود از طریق ماهواره و فضای مجازی، قشر زنان و جوانان را نشانه‌ رفته تا از این طریق این دو قشر را به مصرف افراطی و تجمل گرایی تشویق کند.آنها با مصرف بهینه‌ی کالای ایرانی و پرهیز از تجمل گرایی باید با این پدیده مقابله نمایند.

,

 

,

/انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه