اخبار داغ

یادداشتی از حاج عباس دلجو/

جایگاه حضرت فاطمه(س) در بین اهل بیت چیست

جایگاه حضرت فاطمه(س) در بین اهل بیت چیست
حضرت نوح(ع) با توسل به مادر ما نجات یافت، حضرت ابراهیم(ع) با توسل به مادر ما آتش بر او سلامت شد، حضرت موسی(ع) با توسل به مادر ما از رود نیل رد شد و حضرت عیسی(ع) با توسل به مادر ما از شر یهودیان نجات یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از سایت بسیج مداحان، در یادداشت حاج عباس دلجو مداح اهل بیت در تبیین جایگاه حضرت زهرا (س)‌ آمده است:‌

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

مرحوم آیت الله سید محمد هاشمی (قدس سره) فرزند جلیل القدر حضرت آیت الله سید جمال گلپایگانی در اشعاری عربی که برای حضرت زهرا(س) سروده بیتی عظیم دارد که جایگاه فاطمه(س) را در خلقت معرفی می کند:

,

 

,

روح الحیاه فلولا لطف عنصرها

,

لم تاتلف بیننا الارواح و الصور

,

 

,

یعنی حضرت زهرا(س)روح حیات در جهان هستی است که اگر عنصر لطیف و نور اقدس او نمی بود ارواح و صور در میان ما با یکدیگر موتلف نشده و آشتی نمی کردند. این جایگاه خلقت آن حضرت در آفرینش است.

,

 

,

و اما جایگاه ایشان در میان انبیای الهی همین بس که امام رضا(ع) در حدیث شریف که در جلد 26 بحارالانوار صفحه 329 آمده می فرماید:

,

 

,

حضرت نوح(ع) با توسل به مادر ما نجات یافت، حضرت ابراهیم(ع) با توسل به مادر ما آتش بر او سلامت شد، حضرت موسی(ع) با توسل به مادر ما از رود نیل رد شد و حضرت عیسی(ع) با توسلبه مادر ما از شر یهودیان نجات یافت.

,

 

,

و در جایگاه آن حضرت در بین اهل بیت(ع) همین بس که حضرت امام حسن عسکری(ع) می فرماید: ما برای همه مخلوقات امام و حجت هستیم و مادر ما فاطمه(س) حجت ماست.

,

 

,

یک امامت مُلکی داریم که ائمه(ع) را در برمی گیرد و یک امامت ملکوتی به معنی عقاید، اخلاق، اعمال و عبادات انسان ها که به عالم بالا صعود می کند: اِلَیهِ یَصعَدُ الکَلِمَ الطَّیِّب. امامت ملکوتی بالاتر از امامت ملکی است. شان ائمه ما آن قدر والاست که بر خلایق، امامت مُلکی و ملکوتی دارند یعنی ارواح اگر بخواهند صعود کنند ارواح ائمه(ع) پیشاپیش و راهنمای آنها است.

,

 

,

حالا ببینید جایگاه حضرت فاطمه(س) در بین اهل بیت چیست که ارواح ائمه در سیر و صعود به قرب الهی روح مطهر صدیقه کبری(س) راهنما و امام و حجت آنهاست.

,

 

,

این معارف از عقل بشری بالاتر است و عالم عقول در حیرت از این مقام است.

,

 

,

در توجیه چرایی توجه اهل بیت به آن حضرت باید گفت که فاطمه(س) مَثَل اعلای خداوند متعال در قرآن است که فرموده است: مثل نوره کمشکوه فیها مصباح(سوره نور آیه 35)

,

 

,

به مصداق این آیه مبارکه مثل فاطمه(س) مثل مشکات و چراغ­دان است که نور خداوندی را که به یازده شکل و عنصر نوری تجلی کرده محافظت می کند.

,

 

,

از جهتی این نور واقعی حقیقتی که مثل نور خداست از حضرت امیر(ع) به امام حسن(ع) رسیده و از پیامبر به علی(ع) رسیده است و خدا به پیامبر(ص) مرحمت فرموده. همه را ببینید در مثل اعلای نور خداوندی مشکوه فاطمه(س) است یعنی جای این یازده چراغ نور الهی مشکوة حضرت زهرا(س) است. و نکته لطیف تر اینکه قرآن فرموده در این مشکوة مصباح است. جستجو کنید ببینید پیامبر چه کسی را مصباح معرفی کرده است.

,

 

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه