اخبار داغ

آمریکا؛ مقام اول در اشاعه تسلیحات هسته‌ای

آمریکا؛ مقام اول در اشاعه تسلیحات هسته‌ای
آمریکایی‌ها در حالی انگشت اتهام به سوی فعالیت هسته‌ای ایران نشانه رفته‌اند که در تلاشند بمب‌های هسته‌ای حرارتی خود در اروپا را با بمب‌های جدیدتر جایگزین کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا فارس به نقل از پایگاه خبری «کامن دریمز» در مطلبی به تشریح برنامه آمریکا برای جایگزین کردن بمب‌های هسته‌ای حرارتی در اروپا پرداخته اما پیش از آن در ابتدای مطلب خود آورده:‌ رسانه‌‌ها بر این سئوال متمرکز شده‌اند که آیا ایران از تعهد خود تحت پیمان منع اشاعه هسته‌ای طفره خواهد رفت و یا چگونه این کار را خواهد کرد. تیترهای بسیاری به تحریم‌های ایران اشاره دارد و میلیون‌ها نفر به اشتباه فکر می‌کنند ایران دارای زرادخانه هسته‌ای است اما این طور نیست.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

این پایگاه خبری سپس بعد از بیان مطلب فوق افزود: در این بین، کنگره در ماه ژانویه برای تولید بمب هسته‌ای حرارتی B61 جدید سرمایه‌گذاری کرد. 537 میلیون دلاری (بودجه) سال جاری، پیش قسطی برای نسخه دوازدهم B61 است که میلیونرها بر این باورند باید در طول چند سال آینده، 11 میلیارد دلار برای آن هزینه کرد.

,

به نوشته این پایگاه خبری، متحدان آمریکا در ناتو، تندروهای کنگره که مسئول بودجه هستند و کل جامعه کنترل تسلیحاتی، برنامه جایگزین کردن بمب هسته‌ای حرارتی B61 با نسخه «mod12» را محکوم کرده‌اند. حتی ژنرال جیمز کارترایت، معاون سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز گفته این بمب‌ها در ارزیابی نظامی نیز عملا هیچ به شمار می‌آیند.

,

«جوزف سیرینسیونه» از متخصصین خلع سلاح نیز در این باره گفته: B61 دیگر برای امنیت ملی آمریکا مناسب نیست و صرفا میلیاردها دلار را از برنامه‌هایی که می‌تواند آمریکا را امن‌تر سازد، هدر می‌دهد.

,

«هانس کریستنسن» از بنیاد دانشمندان آمریکا نیز 12 مارس گزارش داد، پنتاگون تصمیم گرفته ارسال بمب جدید B61 به اروپا را از سال آینده آغاز کند. قدرت تخریب این بمب 300 تا 500 هزار تنی، 24 تا 40 برابر بمبی است که در سال 1945، 170 هزار نفر را در هیروشیما به کشتن داد.

,

بر اساس این گزارش، با توجه به بودجه نیروی هوایی، بمب قدیمی B61 تا سال 2020 جایگزین خواهد شد. به خاطر عمیق‌ شدن و گسترده‌ شدن انتقاد بین‌المللی از این برنامه، این کار با عجله صورت خواهد گرفت.

,

طبق گزارش این پایگاه خبری، سناتور «دیان فینشتین»، رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا به همراه سناتور جمهوریخواه «مایک کویگلی» و «جارد پولیس» سال گذشته تلاش کردند مانع این برنامه شوند. بلژیک، آلمان، لوکزامبورگ، نروژ و هلند، پنج متحد آمریکا در ناتو نیز چهار سال پیش درخواست کردند که همه بمب‌های B61 در اروپا برای همیشه حذف شوند.

,

متحدان بزرگ آمریکا در اروپا نیز دیدگاه انتقادی «ژنرال» کارترایت را بیان کرده‌اند. سیاستمداران بلندپایه اروپایی گفته‌اند که از زمان پایان جنگ سرد، بمب‌های B61 از لحاظ نظامی بلااستفاده هستند. حتی ویلی کلس، دبیرکل سابق ناتو و سه تن از سیاستمداران ارشد بلژیکی گفته‌اند، تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی آمریکا در اروپا همه اهمیت نظامی خود را از دست داده‌اند.

,

با این حال، طبق گزارش کریستینسن، بمب‌های جدید B61 به زودی بر روی جت‌های F 16 ترکیه، هلند، بلژیک و هواپیماهای بمب‌افکن آلمان و ایتالیا نصب خواهند شد.

,

کامن دریمز با نگارش مطالب فوق نوشت: در حالی که کاخ سفید و وزیر خارجه آن انگشت اتهام به سوی ایران گرفته‌اند، ما (آمریکا) و متحدان ما در ناتو آشکارا تعهدی الزام‌آور در پیمان منع اشاعه هسته‌ای را نقض می‌کنیم؛ این تعهد که نباید هیچ سلاح هسته‌ای یا وسایل منفجره هسته‌ای را مستقیم یا غیر مستقیم از انتقال دهندگان این سلاح‌های دریافت کنیم. شاید ایران بتواند تحریم‌هایی را برای اعمال علیه ما، ترتیب دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه