اخبار داغ

بازگشت مهمان ناخوانده به آسمان کردستان

بازگشت مهمان ناخوانده به آسمان کردستان
در آخرین روزهای فروردین ماه، بار دیگر گرد و غبار آسمان کردستان را فرا گرفت و مردم این استان باید روزهای آینده را با این مهمان ناخوانده طی کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از مهر،  با فرارسیدن ماه های اردیبهشت و خرداد ماه بار دیگر گرد و غبار آسمان کردستان را فرا می گیرد و مردم این استان برای چند ماهی از دیدن آسمان آبی استان محروم می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,


هر چند که عمر ریزگردهای عربی و داستان گرد و غبار در کردستان به حدود یک دهه می رسد ولی در این مدت تمامی نسخه های تجویز شده از سوی مدیران و مسوولان استان یا در حد حرف و شعار باقی مانده یا این که نتوانسته درد مردم این استان را درمان کند.

این بار نیز در آخرین روزهای فروردین بار دیگر گرد و غبار آسمان این استان را فرا گرفت و بر اساس اعلام مدیرکل هواشناسی استان کردستان این روند تا پایان هفته جاری ادامه دارد.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان کردستان با اشاره به این که، موج جدید گرد و غبار عراقی که از روز جمعه آسمان استان کردستان را فراگرفته است تا آخر هفته ادامه دارد، بیان کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته هم اکنون کل استان کردستان تحت تاثیر این پدیده است.

محمد طالب حیدری با اشاره به منشاء اصلی پدیده گرد و غبار در استان کردستان و دیگر مناطق غربی و جنوبی کشور گفت: با توجه به اینکه چشمه فعلی گرد و غبار همچنان در عراق فعال است پیش بینی می کنیم تا آخر روز دوشنبه به همین صورت و از ابتدای روز سه شنبه تا آخر هفته نیز با شدت کمتری و به صورت خفیف، گرد و غبار در استان کردستان ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت استان کردستان طی روزهای آینده و احتمال ورود دوباره این پدیده گرد و غبار به استان یادآور شد: با این اوصاف، گرد و غبار در طول هفته به صورت متناوب در منطقه و استان کردستان وجود دارد هرچند ممکن است این شرایط به حد بحران نرسد.

مدیر کل هواشناسی استان کردستان به شرایط و میزان دید به دنبال ورود این پدیده اشاره کرد و افزود: میزان دید در شرایط عادی و طبیعی بالای 10 هزار متر است که در حال حاضر و به دنبال ورود این پدیده گرد و غبار میزان دید در سنندج شش هزار متر، بانه هفت هزار متر و سقز و مریوان نیز حدود هشت هزار متر است.

وی با اشاره به اینکه چشمه های غبار همچنان در عراق فعال است گفت: زمان بروز حداکثری گرد و غبار عراقی در استان کردستان و منطقه غرب کشور، ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر است.

حیدری در پایان افزود: در گذشته وزش باد که در فصل بهار از روی عراق عبور می کرد رطوبت و باران را به سمت ایران می آورد اما اکنون به دلیل خشکی منطقه، وزش باد نه تنها باران به همراه ندارد بلکه گرد و غبار منتقل می کند که هم عامل کاهش بارش و هم عامل تخریب هوای پاک است.

همزمان با این مهم اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان نیز ضمن انتشار بیانیه ای از مردم خواست که نسبت به رعایت مسائل حفاظتی خود در زمان ورود این پدیده اقدام کنند.

ورود گرد و غبار یا همان ریزگردهای عربی به آسمان استان کردستان موضوعی تازه و جدید نیست و نزدیک به یک دهه است که بارها مسوولان کشوری و استانی خبر از برنامه ریزی برای رفع آن را مطرح کرده اند ولی تا کنون هیچ کدام از وعده های اعلام شده جنبه عملیاتی به خود نگرفته است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه