اخبار داغ

یادداشت؛

اگر “لا اکراه فی الدین” است پس چراحجاب اجباری است؟!

اگر “لا اکراه فی الدین” است پس چراحجاب اجباری است؟!
شخص باتوجه به اختیاری که دارد مختار است دین را بپذیرد یا خیر. چون فلسفه عقاب و پاداش بر مبنای اختیار انسان گذاشته شده است این معنای لا اکراه فی الدین است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بانوپرس : اگر “لا اکراه فی الدین” است پس چراحجاب اجباری است؟!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بانوپرس , بانوپرس, بانوپرس,

 پاسخ :

, پاسخ :,

بانوپرس؛همونطور که آیه می فرماید لا اکراه فی الدین یعنی در پذیرش دین اجبار نیست، این یک مغالطه است که بگوییم در دین اجبار نیست پس چرا حجاب اجباری است!

, بانوپرس,

در پذیرش اصل دین و یا رد آن اجبار نیست همانطور که شما کسی را نمی‌توانید به زور یکتا پرست کنید.در نتیجه دین زوری هم دوامی ندارد و خداوند متعال حکیم و عالم مطلق می داند دین اجباری بی فایده است.

,

اما کسی که دین  ( اینجا منظور دین اسلام) را پذیرفت باید به واجبات پایبند باشد. اصلا بحث حجاب تنها نیست.

,

پس با این حساب بگوییم مگر نه آیه می فرماید لا اکراه پس چرا نماز اجباری است؟

,

به روشنی در می یابیم وقتی دین را پذیرفتیم به واجبات آن باید عمل کنیم. که این عمل به واجب حتی اگر فلسفه واقعی اش را ندانیم اجبار نیست چون اصل دین را با علم و آگاهی کامل پذیرفتیم.

,

البته بحث حجاب مثل نماز فردی نیست و ملاحظات اجتماعی هم دارد که بحث طولانی خواهد شد.

,

 اجباری در  اصل پذیرش دین نیست یعنی اینکه برای قبول کردن یک شی ابتدائاً باید به آن شی علم آورد وسپس آن علم را باجان گره زد که می شود اعتقاد یا ایمان. اما اینکه شخص باتوجه به اختیاری که دارد مختار است دین را بپذیرد یا خیر.  چون فلسفه عقاب و پاداش بر مبنای اختیار انسان گذاشته شده است این معنای لا اکراه فی الدین است .

,

چون خدای متعال دو حجت بر انسان دارد. یکی حجت برون که انبیاء (ع) هستند و دیگری حجت درون که عقل انسان است. هردوی آنها بر وجود خدای سبحان گواهی می‍‌‌دهند و اینکه خدای حکیم برای زندگی  انسان برنامه‌ای چیده تا به سعادت نائل شود و این برنامه چیزی جز دین نیست که انسان بر مبنای اختیار خود آن را قبول یا رد می کند.

,

 اما اگر رد کرد به معنای ان نیست که از عقاب الهی در امان باشد چون عقل انسان که حجت الهی بر انسان است بر وجود خدا وحدانیت صفات واسماء الهی دلایل عقلی انها را اثبات، وجود انبیاء را تصدیق ، بازگشت به خدار را نیز تایید می کند و برنامه ای که انبیاء برای انسان اورده اند را حق می دادند چون عصمت انبیاء را قبل از ان ثابت کرده است لذا همه این موارد بر انسان حجت می شود و انسان در صورت نپذیرفتن ان‌ها دچار عذاب می شود .

,

بعد از پذیرفتن دین الهی انسان باید به تمام لوازم ان معتقد باشد. “افتومنون ببعض الکتاب وتکفرون ببعض”  آیا به مواردی ازدین ایمان می اوردید وبه مواردی پشت می کنید؟

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه