اخبار داغ

مسئول کاوش قلعه خرابه ازنا؛

در کاوش ها به آثار ساسانیان رسیدیم+تصاویر

در کاوش ها به آثار ساسانیان رسیدیم+تصاویر
مسئول کاوش اثر قلعه خرابه شهرستان ازنا با اشاره به قدمت تپه قلعه خرابه ازنا گفت: در کاوش های جدید قطعا به آثار جدیدی خواهیم رسید چرا که قدمت این اثر بیش از این چیز ها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسینی سربیشه در گفتگو با ازناخبر به شروع کارش اشاره کرد و گفت: با اینکه یک هفته از شروع کاوش می گذرد استقبال مردم از این طرح کم بوده، در صورتی که ما انتظار داشتیم مردم ما را دلگرم و از این کاوش که متعلق به خودشان است استقبال کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ازناخبر ,
 
,
کاوش قلعه خرابه ازنا
, کاوش قلعه خرابه ازنا,
 
,
کارشناس باستان شناسی افزود: ما دوست داریم مردم از ابتدا این کار را ببینند تا درجریان قرار بگیرند و با این اثر بیشتر آشنا شوند.
,
وی افزود: ما در ابتدا تعیین حریم این تپه را داریم و همکاری مسئولین را می خواهیم که متاسفانه اصلا به خودشان زحمت نمی دهند که برای بررسی شرایط به ما سر بزنند.
,
کاوش قلعه خرابه ازنا
, کاوش قلعه خرابه ازنا,
 
,
حسینی گفت: در بررسی های ابتدایی باستان شناسی سیستماتیک بر اساس آثار بدست آمده قدمت دوران مفرغ فعلا قطعی است.
,
وی در توضیح آن افزود: این عصر متعلق به 3100 قبل از میلاد تا 1500 قبل از میلاد که به عصر تمدن ها یا شهر نشینی معروف است که نشان از قدمتی 5هزار ساله دارد و در کاوش های صورت گرفته آثار به جایی مانده سفالی دست پیدا کرده ایم.
,
 
,
کاوش قلعه خرابه ازنا
, کاوش قلعه خرابه ازنا,
 
,
حسینی در خصوص قدمت این اثر تصریح کرد: قدمت این تپه بیش از این چیزهاست که ما متوجه شده ایم اما متاسفانه به زیر بافت شهری رسیدیم.
,
کارشناس ارشد باستان شناسی خاطر نشان کرد: در این کاوش تا کنون به آثارسفالی دوره ساسانیان رسیده ایم که این آثار پس از مستند سازی، ثبت و ضبط و تحویل اداره کل میراث فرهنگی استان برای مرمت می شوند.
,
 
,
کاوش قلعه خرابه ازنا
, کاوش قلعه خرابه ازنا,
 
,
 
,
سرپرست تیم کاوش قلعه خرابه گفت: متاسفانه ساخت و سازههای غیر مجاز و غیر قانونی سراسر این تپه را فراگرفته که کار ما را با مشکل مواجه کرده است، ما باید این پارک را تغییر دهیم و گیاهانی که دارای ریشه هستند را از این مکان خارج کنیم.
,
حسینی گفت: این ساخت و سازها اقدامی اشتباه بوده که ادارات گوناگون از جمله شهرداری و میراث فرهنگی و متخصصینی که در این خصوص کوتاهی کردند و قدم برنداشته اند.
,
 
,
کاوش قلعه خرابه ازنا
, کاوش قلعه خرابه ازنا,
 
,
 
,
این کارشناس باستان شناسی گفت: این تپه با این قدمت و اهمیت به پارک تبدیل شده و گرمابه و مهمانسرا روی آن ساخته شده است و این تاسف برانگیز است.
,
حسینی در انتها در خصوص ناگفته هایش گفت: ناگفته زیاد است اما هدف ما انجام کار و به ثمر نشستن این پروژه است که به مردم اطلاع رسانی کنیم و با حضور گرمشان ما را یاری کنند، چرا که این تاریخ خودشان است.
,
 
,
گفتگو : محمد ملکی
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه