اخبار داغ

برای حفظ هویت تاریخی و فرهنگی ایران کاری کنید

سنگ نگاره های پنج هزارساله دلیجان در آستانه تخریب+تصاویر

سنگ نگاره های پنج هزارساله دلیجان در آستانه تخریب+تصاویر
سخنگوی شورای اسلامی شهر دلیجان گفت: متاسفانه به دلیل بهره برداری های غیر اصولی از معادن بالادست و عدم رعایت حریم مجاز معادن سنگ نگاره هایی با قدمت بالای پنج هزار ساله دلیجان را در معرض تخریب جدی قرار داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رحمان دلاوری سخنگوی شورای اسلامی شهر دلیجان در گفتگو با خبرنگار پیام دلیجان گفت:در منطقه آقا شاه بلبل دلیجان سنگ نگاره هایی با قدمت بالای پنج هزار سال وجود دارد و به لطف بی تفاوتی مسئولین در معرض نابودی کامل قرار گرفته است . 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیام دلیجان,

, ,

دلاوری با بیان اینکه بسیاری از کشورها در حسرت داشتن اثری تاریخی و فرهنگی جهت ایجاد هویت برای خود هستند اظهار کرد: جای تاسف بسیار دارد که هنوز نتوانسته ایم ارزش میراث تاریخی مان را درک کنیم و تصور اشتباهمان این است که استخراج سنگ معدن بدلیل تولید ثروت و اشتغالزایی بر حفظ و صیانت میراث فرهنگی ارجحیت دارد .

,

 

,

 

, ,

وی با اشاره به اینکه همین باور غلط که متاسفانه در ذهن مسئولین ارشد ما نیز رخنه کرده است و ناباورانه در جای جای این مملکت شاهد اتفاقات تلخ اینچنینی هستیم بیان کرد:  بدون آنکه دشمن برنامه ای بریزد و اراده ای کند خود با دست خویش کمر همت به تخریب هویت و پیشینه تاریخی و کهن خود بسته ایم و گاها بی خبری مردم نیز به این موضوع دامن زده و دست فرصت طلبان را برای غارت و نابودی میراث فرهنگی و تاریخی بازتر میگذارد . 

,

 

,

سخنگوی شورای اسلامی شهر دلیجان افزود: در منطقه آقا شاه بلبل غرب شهرستان دلیجان و در حاشیه دریاچه سد پانزده خرداد، مهمترین میراث تاریخی این شهرستان که مخزن اسرار هویت و قدمت تاریخی و فرهنگی مردمان این سرزمین است قربانی منفعت طلبی مسئولین شده است.

,

 

, ,

دلاوی با بیان  اینکه مسئولین  چشم و گوش خود را بر هشدارهای رسمی و غیررسمی مردم و نهادهای رسمی بسته اند و بی تفاوت نسبت به اتفاقات غیر قانونی و تلخی که در این محدوده در حال انجام است بر آنچه  سلیقه شخصی خود  میدانند صحه می گذراند بیان کرد: این درحالیست که شورای اسلامی شهر دلیجان در سال ۹۳ دغدغه خود نسبت به تخریب این میراث ارزشمند و پیشنهادات در خصوص صیانت و حفظ آن را به سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اعلام نموده است .

,

 

,

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان نیز هشدارهای قانونی لازم مبنی بر غیر قانونی بودن استخراج معدن در محدوده تاریخی آقا شاه بلبل دلیجان را بصورت رسمی به سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزی ابلاغ و تاکید کرده است هر گونه صدور مجوز  فعالیت اکتشاف و استخراج سنگ در محدوده قانونی آقا شاه بلبل غیر قانونی بوده و پیگرد قانونی و قضایی از طریق مراجع ذیصلاح خواهد داشت . 

,

 

,

سخنگوی شورای اسلامی شهر دلیجان بیان کرد: متاسفانه علیرغم گذشت دو سال از پیگیریهای قانونی مذکور نه تنها صدور مجوز استخراج سنگ معدن در این محدوده متوقف نشده بلکه شاهد صدور مجوز غیر قانونی استخراج سنگ و  تسریع در تخریب گسترده این میراث فرهنگی ارزشمند هستیم .

,

 

,

دلاوری خاطر نشان کرد: به نمایندگی از مردم دلیجان دست استیصال و درماندگی خود را به سمت استاندار محترم استان مرکزی، فرماندار محترم شهرستان و نماینده مردم شریف دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی دراز نموده و از این بزرگواران تقاضا دارم تا دیر نشده صدای مردم را بشنوید و در راستای نجات سنگ نگاره های تاریخی و حفظ هویت تاریخی و فرهنگی شهرستان دلیجان اقدامی فوری و موثر انجام دهید در غیر اینصورت در پیشگاه خدا و مردم مسئول بوده و باید پاسخگو باشید .

,

, ,

 

,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه