اخبار داغ

نیم نگاهی به نمایشگاه کتاب زنجان/حرف هایی که ناشران زدند

نیم نگاهی به نمایشگاه کتاب زنجان/حرف هایی که ناشران زدند
درهای هشتمین نمایشگاه کتاب زنجان از دو روز پیش بر روی میلیون ها مشتاق کتاب و کتابخوانی از سراسر کشور گشوده شده و فرصت دوباره و ارزشمندی را برای توجه به فرهنگ مطالعه، فراهم آورده است تا مردم یک بار دیگر فرهنگی ‌ترین روزهای سال را تجربه کنند، روزهایی پر از کتاب، شلوغی و ترافیک که تا هشتم شهریور ماه مصلای زنجان را به پرجمعیت ‌ترین گوشه شهر تبدیل می ‌کند ولی اینجا یک مشکل اساسی به چشم می خورد آن هم این است، اینجا ناف تمام مشکلات برای غرفه داران و مراجعه کنندگان است نه نمایشگاه بزرگ کتاب!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مهرزنجان،بعد از ظهر روز گذشته برای تهیه گزارشی از نمایشگاه و خرید چند کتاب مورد نیاز راهی محل هشتمین نمایشگاه کتاب زنجان شدم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مهرزنجان,

قبل از اینکه به محل نمایشگاه برسم، تصوری که داشتم این بود که مانند دیگر نمایشگاه‌ هایی که قبلا در زنجان برپا شده بود با ترافیک ماشین‌ ها در خارج از محوطه نمایشگاه مواجه خواهم شد، اما از ترافیک خبری نبود.

,

آمبولانس فوریت ‌های پزشکی، ماشین امداد و نجات خواهران هلال احمر و آتش نشانی خارج از محوطه نمایشگاه دیده می ‌شدند، داخل سالن نمایشگاه که شدم، بوی نسکافه بیشتر به مشامم آمد تا کتاب.

,

برخلاف تصورم که احساس می ‌کردم با ازدحام جمعیت روبرو خواهم شد، اما جمعیت چندان زیادی به این مکان نیامده بودند.

,

خانمی از صدای بلندگوی سالن، افراد داخل سالن را به کارگاه شعر و قصه گویی دعوت می‌ کرد، محل کارگاه در همان بخش‌های ابتدایی سالن بود که تعدادی صندلی هم جهت حضور علاقمندان در آن تعبیه شده بود.

,

کمی آنطرف ‌تر هم غرفه‌ های خرید بن کتاب، امور اجرایی نمایشگاه، بانک شهر، مدیریت، حراست، نظرسنجی، نمازخانه و ... دیده می ‌شد.

,

سعی کردم به تمامی غرفه ‌های نمایشگاه سری بزنم و کتاب ‌ها را از نزدیک ببینم، کتاب ‌ها در غرفه ‌ها به صورت منظمی جهت عرضه به علاقمندان چیده شده بودند و به محض دیدن من ( خبرنگار) سر صحبت و درد و دلهایشان باز شد و انبوه مشکلاتی که ردیف می شد.

,

مشکل محل برگزاری، نبود اطلاع رسانی در فضاهای مجازی و رسانه ملی، تبلیغات ضعیف، پایین بودن تعداد بازدید کنندگان و نامناسب بودن ساعت بازدید نمایشگاه مشکلاتی است که گلایه ناشران را در پی داشته و موجب پایین آمدن میزان فروش  برای ناشران شده است.

,

 

,

*کتاب از گردانه کار فرهنگی در حال خارج شدن است

,

محمود فرهادی، مدیر انتشارات گلبرگ شرکت کننده در این نمایشگاه است که برای هشتمین سال است که در نمایشگاه کتاب زنجان حضور دارد از وضعیت کتاب خوانی در کشور گلایه دارد و می گوید: کتاب از گردانه کار فرهنگی در حال خارج شدن است چرا که در حال حاظر مردم روی به فضای مجازی و اینترنت آورده اند.

,

وی با بیان اینکه از زمان برپایی نمایشگاه تاکنون، تعداد بازدید کنندگان بسیار محدود بوده که یکی از مهم ترین علت های آن، پایین بودن میزان تبلیغات است، گفت: بدون شک اگر حجم پیامک ها و تیزرهای تبلیغی تلویزیون و سایر اقدام ها بیشتر بود در افزایش شمار بازدیدکنندگان نمایشگاه تاثیر قابل توجهی داشت.

,

مدیر انتشارات گلبرگ با بیان اینکه کتاب از گردانه کار فرهنگی در حال خارج شدن است، بیان کرد: قیمت بالای کتاب ها در کاهش تقاضا برای خرید تاثیر چشمگیری داشته است.

,

 

,

* فضای نمایشگاه کتاب در مکان فعلی متناسب با یک رویداد فرهنگی نیست

,

بشخنده، مسئول غرفه انتشارات نشر مروارید معتقد است که فضای نمایشگاه کتاب در مکان فعلی متناسب با این رویداد فرهنگی نیست و او پیشنهاد می دهد که مسئولان به همراه خانواده شان به نمایشگاه کتاب بیاند و نور پردازی نامناسب و مکان خاکی نمایشگاه را ببینند و بعد بروند درباره مکان نمایشگاه سخنرانی کنند و بگویند که آیا فضای نمایشگاه مناسب است یا نه؟

,

وی با بیان اینکه در حال حاضر امکانات رفاهی موجود در مصلا برای بازدید ‌کنندگانی که به قصد دیدن یک نمایشگاه  کتاب به این محل آمده‌اند، اصلاً مناسب نیست، گفت: این نمایشگاه کتاب یک تفاوت مهم با دیگر نمایشگاه های کتاب دارد این هم آن است که فضای کمتر در مصلی و ناشران بیشتر!

,

 

,

*هشتمین نمایشگاه زنجان در شان ناشران نیست

,

پویا افشار، نماینده ناشران شهرستان ادب در استان زنجان با بیان اینکه این سطح نمایشگاه در شان ناشران نیست، افزود: من به عنوان غرفه دار سعی می ‌کنم با شرایط موجود کنار بیایم و در همین فضا کار درخور توجهی ارائه دهم، اما وقتی می ‌بینم تمامی کتاب ‌هایم در مقابل این خاک در حال از بین رفتن است انگیزه ام را از دست می ‌دهم و کار زیادی نمی ‌توانم انجام دهم.

,

وی با بیان اینکه فروش کتاب در سال‌های اخیر به کتاب ‌های منتشر شده در سه سال اخیر محدود شده که عامل بازدارنده‌ای برای ناشران است، گفت:گاهی ناشران به دلیل هزینه‌ های چاپ ترجیح می ‌دهند کتابی را با تیراژ بالا منتشر کنند و در سال‌های بعد بفروشند.

,

 

,

* تاکنون این نمایشگاه به هیچ گونه ای برای ناشران، سودی نداشته است

,

نماینده انتشارات اسراء نیز از وضعیت محل برگزاری نمایشگاه گله می کند و می گوید، متاسفانه از زمان افتتاح تاکنون فروش کتاب در این غرفه بسیار اندک بوده و تاکنون این نمایشگاه به هیچ گونه ای برای ناشران، سودی نداشته است.

,

وی همچنین از بازدید کمرنگ دانش آموزان و دانشجویان از این نمایشگاه گلایه می کند و می گوید: از زمان برگزاری نمایشگاه تاکنون هیپچ مدرسه ای به صورت گروهی برای بازدید از نمایشگاه نیامده اند در حالی که باید با همکاری آموزش و پرورش و مراکز دانشگاهی زمینه بازدید بیشتر دانش آموزان و دانشجویان فراهم می شد.

,

در ادامه مسیر برای شنیدن دغدغه‌ های یک ناشر بومی هم، به غرفه انتشارات زنجان رفتم.

,

 

,

* قضاوت از فروش در نمایشگاه هنوز زود است

,

سید شمس ‌الدین موسوی، مدیر مسئول انتشارات غواص و نماینده انتشارات فاتحان برخلاف افراد دیگری که محل نمایشگاه را مناسب نمی‌ دانستند، عنوان کرد: قضاوت از فروش در نمایشگاه هنوز زود است.

,

وی با بیان اینکه بازید کننده از نمایشگاه هست ولی فروش نیست، گفت: متاسفانه تعداد مراجعه کنندگان نسبت به سال‌ های گذشته کم شده است که این مسئله را می ‌توان به وضعیت نامناسب اقتصادی، پایین بودن درآمد سرانه مردم و احساس نیاز نکردن آنها به مطالعه کتاب مرتبط دانست.

,

مدیر مسئول انتشارات غواص و نماینده انتشارات فاتحان در ادامه از اطلاع رسانی ضعیف نمایشگاه در سطح شهر انتقاد کرد و افزود: حتی بنری هم که برای نمایشگاه تهیه شده، زیاد جلب توجه نمی‌ کند.

,

 

,

* کتاب ستون خیمه علم و معرفت است

,

در ادامه به سراغ ناصر مقدم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان رفتیم و از وضعیت کتب و کتاب خوانی در استان زنجان جویا شدم.

,

وی با بیان اینکه وضعیت کتاب خوانی نسبت به شهر های دیگر در استان زنجان بهتر است، تصریح کرد: کتاب ستون خیمه علم و معرفت است و جایگاه آن به اندازه‌ ای است که با هیچ نوشتار و گفتاری قابل قیاس نیست.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه ارزش و جایگاه فاخر کتاب اهالی علم و معرفت را در نمایشگاه کتاب به دور یکدیگر جمع کرده است، بیان داشت: امیدواریم این نمایشگاه برای نویسندگان و اهل علم و معرفت پربرکت باشد و دیدگاه اهالی فرهنگ زمینه ای برای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه های سال‌های آینده قرار گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه