اخبار داغ

مسئول بسیج عشایری استان تهران:

فروش دام به نام عشایر به کام دلالان/مرکز خرید و فروش دام عشایر تهران زودتر اجرایی شود

فروش دام به نام عشایر به کام دلالان/مرکز خرید و فروش دام عشایر تهران زودتر اجرایی شود
مسئول بسیج عشایری استان تهران با اشاره به نقش مهم عشایر در تولید مواد لبنی، پروتئینی و گوشت قرمز دام سبک از بی‌مهری مسئولان نسبت به عشایر تهران انتقاد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا،‌ علی‌اکبر اردستانی، مسئول بسیج عشایری استان تهران در گفت‌وگو با بسیج عشایر، از نابودی محصولات دام عشایر استان تهران به ویژه 4 تن شیر گوسفندی در منطقه لار تهران، به دلیل عدم حمایت از عشایر خبر داد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, بسیج عشایر,

 

,

وی با اشاره به نقش مهم عشایر در تولید مواد لبنی، پروتئینی و گوشت قرمز دام سبک از بی‌مهری مسئولان نسبت به عشایر تهران انتقاد کرد.

,

 

,

اردستانی تصریح کرد: عشایر در بحث ییلاق و قشلاق چه در استان تهران و چه در منطقه فیروزکوه، مخصوصا دشت لار به دلیل وجود راه‌های صعب‌العبور نمی‌توانند شیر دامشان را به فروش برسانند، شاید مقداری از این شیر را در همان‌جا به مواد لبنی نظیر پنیر و ماست و کشک و ... تبدیل کنند ولی بخش عمده‌ای از این شیر به دلیل نبود سردخانه و امکاناتی که بتوانند از آن نگهداری کنند از بین می‌رود.

,

 

,

مسئول بسیج عشایری استان تهران خاطر نشان کرد: در جلسات شورای عشایری که با حضور "سردار مهدی جمشیدی" رئیس سازمان بسیج عشایر برگزار گردید پیشنهاداتی توسط عشایر، سران قبایل، مسئولین استانی و مدیران مطرح شد و قرار شد که در نزدیک‌ترین مکان، مانند دشت لار و یا منطقه لواسان، مرکزی مجهز به سردخانه به منظور عرضه شیر و لبنیات عشایر راه اندازی شود تا عشایر بتوانند محصولات دام خود را با نام عشایر به فروش برسانند.

,

 

,

وی اظهار داشت: با اجرای این طرح و جمع‌آوری و ارائه شیر به این مرکز توسط عشایر و تبدیل آن به لبنیات با بسته‌بندی مناسب می‌توان محصولات عشایر را به خوبی عرضه کرد، اما متاسفانه با وجود پیشنهاد این طرح هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

,

 

,

اردستانی در مورد مواد گوشتی عنوان کرد: مواد گوشتی هم به همین صورت با توجه به اینکه عشایر در تمام طول روز در حال تلاش و فعالیت و پرورش دام هستند تا با فروش گوشت آن بخشی از زندگی خود را اداره کنند، گرفتار هزینه‌های گزاف دام و علوفه و جو و ... با قیمت‌های مختلف می‌شوند و در هنگام فروش دام خود با دلال مواجه می‌شوند که به ناچار دام را به دلال می‌فروشند.

,

 

,

مسئول بسیج عشایری استان تهران در رابطه با گوشت قرمز و فروش دام اظهار داشت: فروش دام به دلالان مشکلاتی هم برای عشایر به وجود آورده است، از جمله اینکه که یا پول را به موقع نمی‌دهند یا متواری می‌شوند که چیزی در حدود 50 درصد در این مورد آسیب پذیرند و واقعا لطمه می‌خورند که اگر وضع به همین صورت ادامه یابد به جرأت می‌شود گفت که در دهه بعد، قشر عشایر در این منطقه باقی نماند.

,

 

,

وی در مورد دام عشایر و گوشت دام اذعان کرد: در مناطق قشلاقی به دلیل اینکه علف تازه موجود نیست، باید از جو، سبوس یا گندم استفاده شود که هزینه زیادی دارد، یا بعضی دیگر در اطراف روستاها جایی را اجاره می‌کنند و به خشکه چرانی دامها می‌پردازند که هم برای خود عشایر و هم برای روستاییان ایجاد دردسر و مزاحمت می‌شود.

,

 

,

اردستانی در پاسخ به سوال خبرنگار بسیج عشایر که آیا برای حل این مشکل برنامه و یا پیشنهاد خاصی دارید، افزود: برای حل این مشکل پیشنهاد شد که در چند شهرستان استان تهران چند مرکز خرید دام ایجاد شود تا همه عشایر بیایند و دامهای‌شان را در آنجا بفروشند و همچنین در این مکان‌ها مسئولین امور عشایر حضور داشته باشند و نظارت کنند؛ یعنی دام با سند خرید و فروش بشود و یا حتی اینکه خود دولت خریدار دام عشایر باشد، ولی هنوز عملی نشده است و اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

,

 

,

این مقام مسئول تاکید کرد: مردم دنبال گوشت خوب هستند، اگر بدانند چنین مراکزی وجود دارد قطعا استقبال می‌کنند زیرا دام عشایر از نظر کیفیت برای همه شناخته شده است  ولی می‌بینیم اشخاصی می‌آیند به نام عشایر دام خودشان را می‌فروشند و سودشان را می‌برند و عشایر دچار ضرر و زیان می‌شوند.

,

 

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه