اخبار داغ

چشم انداز بازار سرمایه در شهریور ماه؟

چشم انداز بازار سرمایه در شهریور ماه؟
در روزهای اخیر در بازار سرمایه شاهدیم که خریدارها کمی عقب نشینی کرده و با احتیاط بیشتری اقدام به خرید می کنند بنابراین در یک حالت عادی نمی توان انتظار داشت شهریور، ماهی با عنوان رشد پرشتاب بازار باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ولید هلالات، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره  وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد:معاملات سهام طی هفته های اخیر شرایط خوبی داشت اما طی روزهای اخیر حجم فروش که در درصدهای منفی صورت می گیرد بیشتر شده که به عبارتی می توان گفت فشار فروش رشد کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد:یکی از نکاتی که می توان به آن اشاره کرد بحث سال مالی شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاری ها است که هرچند اگر به لحاظ واقعی تاثیری در افزایش عرضه ها نداشته باشد اما به لحاظ روانی موجب شده تا خریدارها کمی عقب نشینی کرده و با احتیاط بیشتری اقدام به خرید کنند بنابراین در یک حالت عادی نمی توان انتظار داشت شهریور، ماهی با عنوان رشد پرشتاب بازار باشد.

,

این تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد: تحولات کلان البته مثبت است و از آن جمله می توان به ارائه بسته پیشنهادی رئیس سازمان بورس به مجلس محترم شورای اسلامی اشاره کرد، که رئیس مجلس آن را مثبت ارزیابی کرد و این تعاملات قطعا در آینده به نفع بازار سرمایه خواهد بود.

,

هلالات  با بیان اینکه در سطح بازارهای جهانی، هیچ موردی نداریم که روندی نزولی داشته باشد، خاطرنشان کرد:چه در بازار پتروشیمی و پالایشی و چه در بازار فلزات و معادن نرخ های فروش با ثبات یا صعودی هستند که این می تواند گزارش های 6 ماهه ای به مراتب بهتر از گزارش های 3 ماهه ایجاد کند.

,

این تحلیلگر ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه جریانات نقدی شرکت ها در بازار سرمایه، تحولات بازار پول و اصلاحیه قانون بودجه مبنی بر تسویه بخشی از بدهی های دولت از محل تسعیر دارایی های خارجی بانک مرکزی همگی شرایطی را نشان می دهند که بنگاه های اقتصادی با کاهش هزینه مالی و وصول مطالبات خود همراه هستند و تمامی اینها در نگاهی میان مدت اثرات مثبت خود را نمایان خواهند کرد، خاطرنشان کرد:در کوتاه مدت اما هیجانی جهت خرید نخواهیم داشت و خریداران می توانند خرید های خود را به تاخیر بیندازند اما این تاخیر به دلیل تحرکات و تحولات بازارهای موازی زمان زیادی طول نخواهد کشید و خریداران در نهایت منابع نقد خود را معطوف بازار سرمایه می کنند.

,

وی درباره وضعیت گروه بانکی نیز گفت:در گروه بانکی، همچنان شاهد غیبت بزرگان هستیم اما بررسی شاخص های تحلیلی این صنعت بر اساس گزارش های 12ماهه نشان داد که روند حرکت گروه بانکی مثبت است بنابراین با توجه به کاهش نسبت قیمت به درآمد در این گروه( به عنوان نمونه بانک پاسارگاد) و بازدهی مورد انتظار سرمایه گذاران، کاهشی در قیمت سهام بانک ها به صورت عمومی نخواهیم داشت و حرکات منفی می تواند ناشی از ضعف نقدینگی بازار باشد اما در یک دوره میان مدت قطعا این گروه حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

,

هلالات درباره گروه دارویی نیز تصریح کرد:در این گروه، مشکل وصول مطالبات می تواند با تحرکات اخیر تیم اقتصادی دولت گره گشایی شود. مجموعه هلدینگ های دارویی چندین هزار میلیارد تومان مطالبات معوق دارند و از طرفی بدهی سنگینی به بانک را تحمل می کنند. گشایش های اخیر همگی در جهت بهبود این شرایط است و قطعا هلدینگ های بزرگ دارویی( به عنوان نمونه تیپیکو) قادر خواهند بود بازدهی مطلوب به سهامداران هدیه کنند.

,

 به گفته او در گروه خودرو، اخباری مبنی بر عقد قرار و همکاری های جدید همچون گذشته ایجاد هیجان مثبت نمی کند و حالا سرمایه گذاران در انتظار به بار نشستن وعده های اخیر و به ثمر رسیدن نتایج قرارداد با شرکای خارجی هستند.

,

وی با اشاره به اینکه در این میان گروه سایپا یک دور جدید از معاملات سهام را آغاز کرده است، اضافه کرد: اگر سرمایه گذاری رنا را نیز داخل حلقه سایپایی ها بدانیم، فروش سهام نیرو محرکه و سایپا دیزل مثال های خوبی از وقایعی با جنس جدید و دلخواه سرمایه گذاران است. در گذشته گروه سایپا، سهام شرکت ها را درون گروهی جا به جا کرده بنابراین علی رغم شناسایی سود اما در تلفیق شاهد تحول مثبتی نبوده ایم در حالی  است که که هم اکنون سرمایه گذاری سایپا به عنوان یکی از بازوان سایپا که در ترکیب پرتفوی خود سرمایه گذاری رنا را هم دارد دست به عرضه سهامی می زند که خریدار آنها احتمالا خارج از مجموعه خواهد بود و این سرآغاز محقق ساختن انتظارات سرمایه گذاران است.

,

این تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در پایان اظهار کرد: بسیاری از گروه های دیگر همچون فلزات اساسی، معادن، پتروشیمی، پالایشی و سیمانی ها امروز گزینه های سرمایه گذاری میان مدت خوبی دارند اما انتظار معقولی است اگر بگوییم همه این شرکت ها پس از یک دوره کوتاه اصلاح قیمتی، قادر به ادامه حرکت صعودی خواهند بود و بهتر است رفتار های صعودی و اصلاحی بازار را در یک مجموعه جدا ناپذیر از هم، پذیرا باشیم.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه