اخبار داغ

ماجرای پروژه ای طلسم شده؛

آب،گاز،برق ممنوع/ 105 خانوار در محاصره سد سیکان+تصاویر

آب،گاز،برق ممنوع/ 105 خانوار در محاصره سد سیکان+تصاویر
این روزها در شادی و لبخند مسئولان بخاطر اجرایی شدن برنامه هایشان در هفته دولت اگر سری به فرهادآبادیها بزنیم غم، ناراحتی و نگرانی از اینده ای مبهم را در چهره تک تک افراد این روستا به وضوح خواهیم دید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سیمره خبر، این روزها در حال و هوای هفته دولت و افتتاح و کلنگ زنی طرحها، گوش مردم دره شهر برای پیگیری یک طرح تیز شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سیمره خبر,

سد سیکان، پروژه ای طلسم شده که بجای رففع محرومیت و اشتغالزایی در منطقه روستایی فرهاد اباد باعث محرمیت بیشتر و ویرانی این روستای سادات نشین شد.

,

این روزها در شادی و لبخند مسئولان بخاطر اجرایی شدن برنامه هایشان در هفته دولت  اگر سری به این روستا بزنیم  غم، ناراحتی و نگرانی از اینده ای مبهم را در چهره تک تک فرهاد آبادیها به وضوح خواهیم دید.

,

ماجرای پروژه ای که از آن ور بام افتاد

,

روستای فرهادآباد درهفت کیلومتری در شهرستان دره شهر از توابع استان ایلام به دلیل وجود آب فراوان منطقه ای حاصلخیز برای کشاورزی و کشت انواع محصولات باغی است.

,

این روستای زیبای تاریخی و توریستی با 105 خانوار جمعیت روزگاری بعنوان قطب کشاورزی شهرستان بحساب می آمد به دلیل بی تدبیری مسئولان همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.

,

مهمترین مشکل روستای فرهادآباد در حال حاضر ساخت سد سیکان و جابجایی روستا است که از سال 87 با کلنگ زنی مجید نامجو وزیر نیروی وقت گریبانگیر مردم زحمت کش این روستا شده است.

,

 سد "سیکان"که قرار بود با هدف ذخیره سازی جریان های سطحی چشمه های موجود، مهار سیلاب های رودخانه سیکان و تامین  آب مورد نیاز پنج هزار هکتار از زمین های کشاورزی پایین دست این منطقه ساخته شود در همان آغاز اجرایی شدن به دلیل نبود اعتبار تعطیل شده و دست مردم این روستا را در پوست گردو گذاشت.

,

 به دلیل محاصره روستا در بین کوهها  قرار شد با شروع ساخت سد روستایی فرهادآباد جابجا شو د،به این شکل که زمینی در نزدیکی شهرستان دره شهر  برای انتقال مردم  مردم روستا مکانیابی و خریداری شود اما  به دلیل کمبود اعتبار و تعطیلی این پروژه این وعده نیز تحق نیتفته است.

,

 از همان روز اول در حالی پروژه سد سیکان با اعتراض و درگیری آغاز شد که تکلیف مردم روستا برای جابجایی مشخص نشد و به همین دلیل روز به روز مشکل افزوده می شود.

,

این در حالی است که بر اثر انفجار و ساخت سد در ورودی این روستا به  کشاورزی این منطقه وخود روستا آسیب جدی وارد شده است.

,

فرهاد آبادیها چه می گویند

,

, ,

طبق گفته اهالی روستای فرهادآباد تاکنون جلسات متعددی برای جابجایی روستای برگزار شده ولی هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

,

اقدام نکردن مسئولان وزارت نیرو برای تملک زمینهای اطراف سد و پایین بودن قیمت پیشنهادی باعث شده این گره کور هر لحظه غیر قابل بازکردن تر شود.

,

مردم این روستا می گویند: متاسفانه در آغاز ساخت این پروژه وزارت نیرو قرار بود اول تکلیف جابجایی را قطعی کند و بعد سد آغاز به کار کند، اما بدون در نظر گرفتن مردم به اجرای پروژه سد سازی مشغول شده  و به نوعی مردم را حبس کردند.

,

انها عقیده دارند باید قبل از شروع مجدد احداث سد سیکان تکلیف خانه ها و مردم روستای فرهادآباد روشن شود چراکه امکان زندگی در فضای فعالیت سدسازی امکان پذیر نیست.

,

دهیار فرهاد اباد: ارائه خدمات اولیه زندگی در این روستا ممنوع است

,

, ,

 

,

"سید ایوب حسینی" دهیار فرهاد اباد نیز در گفتگو با خبرنگار سیمره خبر گفت:  تعیین تکلیف نشدن خرید منازل مسکونی و ممنوعیت اجرای طرح هادی مردم این روستا را با مشکل جدی روبرو کرده است.

,

وی اظهار کرد: هم اکنون ارائه تمامی خدمات مانند آب، برق و گاز در این روستا ممنوع بوده و مردم در شرایط بدی زندگی می کنند.

,

 حسینی افزود: بر اثر زلزله سال دو سال پیش این روستا  95 درصد تخریب شده که به دلیل نداشتن مجوز ساخت و تعمیر هیچگونه تسهیلاتی در اختیار مردم این روستا قرار نمی گیرد.

,

وی تصریح کرد:  بر اثر همین  زلزله به تنها مدرسه روستا خسارت زیادی وارد شده که به دلیل ممنوعیت تعمیر و ساخت و ساز 30 دانش اموز این روستا در بدترین شرایط اب و هوایی مجبوربه استفاده از کانکس می باشد.

,

حسیی یادآورشد: با توجه به دپی بالای آب این منطقه ومتاسفانه مردم روستا از نعمت آب اشامیدنی سالم نیز بی بهراند بطوریکه فرسودگی خطوط لوله مردم اب را همراه با براده های اهن مصرف می کنند.

,

وی افزود: بیش از 40 خانوار این روستا که وضعیت مالی بهتری داشتند در سه ماه گذشته منطقه را ترک کرد و به مناطق دیگر شهرستان مراجعه کرده اند.

,

هم اکنون 105 خانوار این روستا با جمعیت 387 نفر منتظر و گرفتار این تصمیم بدون تفکر مانده اند.

,

تاریخچه تحرکات نمایندگان حوزه جنوبی استان ایلام در مورد سد سیکان

,

, ,

یکی از مشکلات مردم حوزه جنوب یک دوره ای بودن حضور منتخبین انها در مجلس شورای اسلامی است.

,

بطوریکه  از اغاز این پروژه تا کنون علی عزت، علیمحمد احمدی و شادمهر کاظم زاده سه نماینده با دیدگاههای متفاوت راهی مجلس شده اند و همین موضوع باعث شده پروژها بصوت کامل اجرا نشود.

,

این در حالی صورت گرفته که نمایندگان فوق در کمیسوینهای مهمی همچون کشاورزی، برنامه و بودجه و عمران عضوت داشته و دارند.

,

حال نگاهی می اندازیم به اظهار نظر سه نماینده اخیر مجلس در مورد سد سیکان

,

"علی عزتی" نماینده دوره هشتم مجلس که این پروژه در زمان وی کلنگ زنی شده است در تاریخ دهم مردادماه 90 از تخصیص 86 میلیارد ریال اعتبار به منظور تسریع در عملیات اجرایی سد مخزنی این سد خبر داده بود، اعتباری که هیچوقت تخصیص داده نشد.

وی که در ان زمان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز بود بهره برداری این طرح در 36 ماه و با هزینه 540 میلیارد اعلام کرد.

عزتی در مصاحبه ای اعلام کرد: با توجه به پی گیریهای بعمل آمده با مسوولین استان و وزارت نیرو بحث پرداخت غرامت به ساکنان این روستا حل شده و قبل از احداث سد مردم این روستا با اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت در محل مناسبی اسکان خواهند یافت.

,

"علی عزتی" نماینده دوره هشتم مجلس که این پروژه در زمان وی کلنگ زنی شده است در تاریخ دهم مردادماه 90 از تخصیص 86 میلیارد ریال اعتبار به منظور تسریع در عملیات اجرایی سد مخزنی این سد خبر داده بود، اعتباری که هیچوقت تخصیص داده نشد.

,

وی که در ان زمان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز بود بهره برداری این طرح در 36 ماه و با هزینه 540 میلیارد اعلام کرد.

,

عزتی در مصاحبه ای اعلام کرد: با توجه به پی گیریهای بعمل آمده با مسوولین استان و وزارت نیرو بحث پرداخت غرامت به ساکنان این روستا حل شده و قبل از احداث سد مردم این روستا با اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت در محل مناسبی اسکان خواهند یافت.

,

"علی محمد احمدی" نماینده حوزه جنوبی استان ایلام در مجلس نهم در سال 92 از ارتقا این پروژه از استانی به ملی خبر داده بود، کاری که هیچ تاثیری تا کنون بر روند ساخت این سد نداشته است.

,

این درحالی بود که  احمدی در جلسه شورای اداری دره شهر در اسفندماه 93 نبود طرح پیوست اقتصادی را مشکل این سد دانست و از موافقت وزیر نیرو برای تامین شش میلیارد تومان از محل فروش اوراق بهادار تضمینی برای پرداخت مطالبات مردم سیکان خبر داده بود، که عملا این کار نیز به دلیل مشکلات اقتصادی کشور میسر نشد.

,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در روزهای پایانی نمایندگی خود در جمع هیئتهای ورزشی دره شهرگفت: مبلغی را که برای اراضی در نظر گرفته بودند  یک میلیار تومان بود که به دلیل سهل انگاری در پرداخت و تملک این اراضی هم اکنون باید ده میلیارد پرداخت شود.

,

شادمهر کاظم زاده نماینده دوره دهم مجلس و عضو کمیشیون عمران نیز در جلسه شورای اداری دره شهر  با اشاره به سد تعطیل شده سیکان از رایزنی صورت گرفته با مسؤولان وزارت نیرو عملیات اجرایی سد سیکان در استان ایلام خبر داده بود وعده ای که تا کنون به انجام نرسیده است.

,

فرار سرمایه گذاران خارجی

,

, ,

تاکنون سرمایه گذاران خارجی زیادی این سد بازدید کرده اند که وجود لقمه دندانگیری مانند سد و نیروگاه سیمره مانع سرمایه گذاری در این پروژه شده است.

,

البته اصرار مسدولان استان به حضور سرمایه گذاران متمول در سد سیمره  نیز بر مهجوریت این سد افزوده است.

,

شنیدن داستان این پروژه نیز باعث شده سرمایه گذاران مازاد و درجه سه بعد از خوردن غذایی لذیذ و تفریح در این منطقه زیبا  فرار را برقرار ترجیح دهند.

,

خبر خوش "خیراله" برای مردم فرهاد اباد

,

, ,

"خیراله گراوند" فرماندار دره شهرنیز که خود را پیگیر ترین فرماندار ادوار مختلف این شهرستان می داند در آغاز هفته دولت از بازگشایی مجدد پرونده این سد خبر داده است.

,

وی در جمع مردم هاشم اباد گفت: با توجه به منتفی شدن ساخت این سد با هزینه 100 میلیار ریالی  و با رایزنی و تلاش استاندار ایلام پرونده این پروژه که برای همیشه بسته شده بود مجددا به جریان افتاده است.

,

گراوند افزود: هم اکنون پیگیری اجرای این سد تحت عنوان تامین آب شرب منطقه در دستور کار قرار دارد.

,

فرماندار دره شهر همچنین وعده داد که مشکلات و رفع ممنوعیت ارائه خدمات را در این روستا پیگیری کند.

,

دستهایی که در پوست گردو می ماند

,

چیزی که کاملا مشخص است همه مشکلات به وجود آمده در روستای فرهادآباد شهرستان دره شهر به دلیل این بوده که مسئولان قبل از اجرای پروژه نسبت به جابجایی روستا اقدام نکرده اند و اگر قرار باشد سد سیکان ساخته شود باید حتما مردم و مسئولان همکاری کنند تا مشکل به وجود آمده بر طرف شود.

,

اگر قرار باشد این رویه ادامه پیدا کند نه مردم روستا سودی می برند نه اینکه پروژه ای اجرا می شود و این کار جز با تعامل مردم و مسئولان حل شدنی نیست.

,

حال مردم این روستا با وعده های سر خرمنی مسئولان و دستهای تا مفرق در پوست گردو رفته باید چشم به راه آینده های نزدیک بمانند به شرطی آنکه مشکل این سد که به یک معضل در استان ایلام  تبدیل شده است در وعده های دولت و نمایندگان گم نشود.

,

 

,

پایان پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه