اخبار داغ

۱۵۰۰۰عطاری بدون‌مجوز

۱۵۰۰۰عطاری بدون‌مجوز
رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی نسبت به فروش داروهای ترکیبی در عطاری‌ها هشدار داد و گفت: هیچ عطاری حق فروش دارو و محصولات ترکیبی ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر محمود خدادوست در نشست خبری بررسی داروهای گیاهی که صبح امروز در سازمان پزشکی قانونی کشور برگزار شد، گفت: بر اساس جلساتی که با صنف عطاری‌ها داشتیم خودشان اذعان کردند که کمتر از یک سوم این مغازه‌ها مجوز عطاری دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه عطاری، تاریخ طب سنتی کشورمان است، ادامه داد: عطاری به معنای واقعی‌اش یک پشتوانه حکیمانه داشته و حرفه‌ای مقدس محسوب می‌شود و عطارهای با سابقه و خوشنام به این خطای عطارنماها دچار نخواهند شد.

,

خدادوست با تاکید بر اینکه عطاری‌ها حق عرضه و فروش داروهای ترکیبی اعم از دست‌ساز و کارخانه‌ای را ندارند، گفت: در مجوز عطاری‌ها هم این موضوع قید شده و فروش دارو تنها بر عهده داروخانه است. متاسفانه بسیاری از داروهایی که امروزه تحت عنوان گیاهی عرضه می‌شوند، گیاهی نبوده و ترکیبی از چند داروی طبیعی یا شیمیایی است.

خدادوست با بیان اینکه مردم جهان گمان می‌کنند که داروی گیاهی داروی بی‌خطری است، ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی هم بر نظارت بر این موارد و همچنین بالا بردن دانش مردم در استفاده از این داروها تاکید دارد. تفاهم‌ نامه‌ای میان وزارت بهداشت و وزارت صنعت و معدن منعقد شده تا بر عملکرد عطاری‌ها و نحوه فروش آنها از سوی صنف و نهادهای مختلف نظارت شود.

,
,
,

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی هم می‌توانند عوارض داشته باشند، افزود: ممکن است مصرف برخی از گیاهان دارویی با بیماری‌های زمینه‌ای تداخل داشته باشد و مشکلاتی را برایشان ایجاد کند. بسیاری از داروهایی که در عطاری‌نماها عرضه می‌شود، تنها رنگ و بوی گیاهی دارند و به سلامت مردم آسیب می‌زنند.

,

۱۵۰۰۰ عطاری بدون مجوز و افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف گیاهان دارویی غیرمجاز

وی درباره آمار مرگ و میر ناشی از مصرف داروهای گیاهی غیرمجاز به ایسنا گفت: طبیعتا در سال‌های اخیر این موضوع رو به افزایش بوده است.

, ۱۵۰۰۰ عطاری بدون مجوز و, افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف گیاهان دارویی غیرمجاز,
,
,

خدادوست درباره تعداد عطاری‌های غیرمجاز در کشور نیز گفت: بر اساس برآوردهای ما به نظر می‌رسد ۱۵ هزار عطاری غیرمجاز در کشور فعالیت می‌کنند.

,

وی از طراحی دوره‌های آموزش کوتاه مدت گیاهان دارویی و نحوه استفاده از آن خبر داد و گفت: در حال حاضر هر پزشک بر اساس علاقه و میزان مراجعاتی که داشته در این خصوص اقدام کرده است.

,

رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی درپاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه متولی نظارت بر عطاری‌ها کدام سازمان است، گفت: متولی اصلی در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت و صنف مربوطه است، اما معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو نیز می‌توانند در این زمینه نظارت داشته و موارد تخلف را اعلام کنند.

,

خدادوست درباره وجود سامانه نظارتی مردمی نیز گفت: وزارت صنعت باید نسبت به راه‌اندازی چنین سامانه‌ای اقدام کند.

,

خدادوست درباره قاچاق دارو نیز گفت: دارو اگر از مبادی قانونی وارد کشور شود، سازمان غذا و دارو بر آن نظارت دارد و اگر تاییدیه سازمان غذا و دارو را نداشته باشد، قاچاق است.

,

 

,

منبع: ایسنا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه