اخبار داغ

نظر لاریجانی درباره دعوای دو وزارتخانه بهداشت و رفاه

نظر لاریجانی درباره دعوای دو وزارتخانه بهداشت و رفاه
رئیس مجلس با اشاره به کشمکش‌ دو وزارتخانه بهداشت و رفاه گفت: باید ترتیبی اندیشیده شود تا منابع مالی دور از دسترس وزارت بهداشت نباشد، همچنین نظام سلامت باید ساختار و معماری مشخصی داشته باشد تا در طول زمان با بادهای موضعی سیاسی به این سو و آن سو نرود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشرق،  علی لاریجانی - رییس مجلس شورای اسلامی در بیست و سومین اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، اظهارداشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش بهداشت و درمان، مسیر رو به تکامل و مستمری را داشته‌ایم در حالیکه در همه بخش‌ها وضعیت این گونه نبوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: در طول این سال‌ها تعداد پزشکان، متخصصان، تجهیزات پزشکی افزایش یافته و بخش بهداشت و درمان به روستاها نیز رفته است.

,

لاریجانی با اشاره به آمارهای منتشر شده در حوزه بهداشت و درمان گفت: از نظر واکسیناسیون سه گانه، ایران در بین 191 کشور رتبه نخست را دارد و در زمینه میزان مرگ و میر به میزان یک هزار نفر در سال در بین 220 کشور، ایران از رتبه 26 برخوردار است. در زمینه میزان مرگ و میر کودکان، از بین 197 کشور رتبه 76 و درخصوص میزان مرگ و میر نوزادان از بین 140 کشور ایران از رتبه 76 برخوردار است.

,

رییس مجلس با تاکید بر رشد سطح بهداشت در جهان عنوان کرد: از نظر بهداشتی رقابت بین کشورها بیشتر شده، با این حال وضع کشور ما از این نظر نسبتاً خوب است. البته در دوره ای آشفتگی‌هایی وجود داشت و مردم از نظر وضعیت دارو و امکانات پزشکی نگرانی‌هایی داشتند.

,

لاریجانی با اشاره به دوره وزارت دکتر دستجردی ادامه داد: در آن دوره برای متعادل سازی و رفع مسائل حوزه بهداشت و درمان، در مجلس تلاش شد منابعی به میزان 6 هزار میلیارد تومان، به بودجه سالانه وزارت بهداشت و درمان اضافه شد. این اقدام با سختی و تلاش نمایندگان محقق شد اما چون مدیریت اجرایی کشور مسیر درستی نداشت منابع به وزارت بهداشت و درمان تخصیص نیافت.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی با ذکر تلاش‌های دکتر هاشمی وزیر بهداشت در این دوره افزود: وزیر بهداشت دولت یازدهم با پیگیری‌های خود سبب بهبود پایه‌های سلامت کشور و ساماندهی بهداشتی شده است. در واقع از وضعیت نارضایتی قبل و کمبودها در حوزه دارو و تجهیزات تا حد زیادی کاسته شده است.

,

وی گفت: در حقیقت یکی از نقاط برجسته این دوره وضعیت بهداشت و سلامت است که ضمن قدردانی از وزیر بهداشت، خدا را شاکریم که این بخش ناآرامی‌های جامعه را التیام بخشیده است.

,

لاریجانی با اشاره به اقدامات خوب انجام شده در این دوره گفت: در گام نخست با فرض وجود پشتیبانی مالی باید نظام سلامت آسیب‌شناسی و نقاط ضعف و قوت و عدم تعادل‌ها مشخص و اصلاح شود، در واقع بعد از این سه سال فرصت خوبی برای ارزیابی یک مدل است، البته با توجه به اینکه در آستانه بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه هستیم این ارزیابی عالمانه می‌تواند مشکلات زیادی را در این حوزه رفع و بخش‌هایی که نیاز دارد را تقویت کند.

,

رییس مجلس بررسی سوءمدیریت‌ها و پرداخت هزینه‌ها به حوزه بهداشت و درمان را به عنوان دومین گام اساسی در این حوزه دانست و گفت: بودجه باید به موقع تامین شود و این در حالی است که برخی بیمارستان‌ها چندین ماه است که برخی از بیمارستان‌ها پول خدمات خود را دریافت نکرده‌اند.

,

لاریجانی تاکید کرد: روش مدیریتی نادرست گذشته فضا را به این سمت برده است اما این وضعیت وصله پینه‌ای باید اصلاح شود و مصوبه مجلس برای در اختیار قرار دادن 8 هزار میلیارد تومان برای بخش سلامت و بیمه‌ها نیز به همین دلیل و برای عبور از این گردنه بوده است.

,

  وی ضمن تاکید بر لزوم تامین بودجه پایدار وزارت بهداشت گفت: متاسفانه بخش زیادی از وقت مسئولان صرف کسب منابعی است که تصویب شده، این یک اشکال جدی است چرا که مسئولان بهداشتی فقط باید به ارائه خدمات بهداشتی و سلامتی بیندیشند.

,

رییس مجلس شورای اسلامی در این مورد ادامه داد: در این راستا مسئولان مربوطه باید راه‌های تامین بودجه پایدار را بررسی و پیشنهادات را به مجلس ارائه کنند و باید فرمول قانونی ای پیدا کنیم که این منابع جزو منابع تخصیص یافته تلقی شوند.

,

لاریجانی همچنین با اشاره به کشمکش‌های بین دو وزارتخانه بهداشت و رفاه گفت: در این مورد باید ترتیبی اندیشیده شود تا منابع دور از دسترس وزارت بهداشت نباشد و در ضمن واگذاری منابع به نحوی نباشد که انگیزه خدمت رسانی در وزارت رفاه هم از بین برود.

,

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود با متنوع ذکر کردن دیدگاه‌ها نسبت به وزارت بهداشت در طول سالهای مختلف گفت: در مورد وزارت بهداشت باید ساختار و معماری مشخصی وجود داشته باشد که در طول زمان با بادهای موضعی سیاسی به این سو و آن سو نرود.

,

وی با تاکید بر ضرورت تقویت بخش خصوصی و حضور پررنگ آن در عرصه سلامت گفت: باید از سرمایه‌های مردم برای به کار افتادن چرخه اقتصادی کشور بهره برد و تصویب طرح واگذاری تکمیل پروژه های نیمه کاره حوزه سلامت به پیمانکاران بخش خصوصی در همین راستا بوده است.

,

لاریجانی در پایان سخنان خود از مدیران و دست اندرکاران حوزه سلامت خواست تا اگر پیشنهادی برای کاهش مشکلات این حوزه دارند، آن را با نمایندگان کمیسیون بهداشت مطرح کنند تا در آخرین روزهای بررسی برنامه ششم در کمیسیون های تخصصی مجلس مطرح شود و مشکلات از این طریق کاهش یابند.

,

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نظام سلامت باید ساختار و معماری مشخصی وجود داشته باشد که در طول زمان با بادهای موضعی سیاسی به این سو و آن سو نرود.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه