اخبار داغ

یادداشت/

مرجع رسمی ثبت سند خودرو نیروی انتظامی یا دفاتر ثبت اسناد/ برگ سبز خودرو سند مالکیت نیست

مرجع رسمی ثبت سند خودرو نیروی انتظامی یا دفاتر ثبت اسناد/ برگ سبز خودرو سند مالکیت نیست
چند سالی است که بحث معرفی یک مرجع رسمی و معتبر برای ثبت سند خودرو، اختلافی عمیق میان نیروی انتظامی و کانون سردفتران و دفتریاران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ایجاد کرده که در این میان مردم با سردرگمی و نگرانی روبه‌رو هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کافه حقوق، چند سالی است که بحث معرفی یک مرجع رسمی و معتبر برای ثبت سند خودرو، اختلافی عمیق میان نیروی انتظامی و کانون سردفتران و دفتریاران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ایجاد کرده که در این میان مردم با سردرگمی و نگرانی روبه‌رو هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کافه حقوق،,

این در حالی است که رئیس قوه قضائیه، نمایندگان مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یک‌صدا می‌گویند: تنظیم سند نقل و انتقال خودرو فقط در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی است و هیچ مرجع و مرکز دیگری حق ورود به این حوزه را ندارد و پیامدهای ثبت و تنظیم نشدن سند رسمی خودرو در دفاتر اسناد رسمی متوجه کسانی است که به این قانون بی‌توجهی کنند. اما در این بین فقط پلیس راهنمایی و رانندگی است که همچنان تأکید دارد ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی اختیاری است و برگ سبز خودرو به عنوان سند رسمی مالکیت محسوب می شود. اما از نگاه کارشناسان حقوقی مربوطه و مسئولان قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد رسمی میان این دو سند تفاوت‌های جدی وجود دارد.

,

image_800_389 (Custom)

, image_800_389 (Custom),

نیروی انتظامی مهره ها را طوری چیده که گویی بدون تعویض پلاک، امنیتی نیست ولی با شبکه الکترونیکی سازمان ثبت نیازی به بشین و پاشوی مردم در نزد نظامیان نیست و تعویض پلاک کاری بیهوده است.

,

برای مثال سرباز تعویض پلاک و یا حتی کارشناس حقوقی آن می تواند مفهوم بیع شرط را در آن مرکز انشا کند و یا مفهوم خیار تدلیس را توضیح دهد؟ اگر هست در کجای برگه های تعویض پلاک به قبض و اقباض خیار و ثمن اشاره شده است بر فرض هم که اشاره شده باشد آن بزرگوار سرباز آیا توان و وقت تفهیم اسناد را دارد؟ در صورت اشتباه چه کسی مسئول است ؟ سرباز؟ فرمانده اش؟ شرکت رهگشا؟ نیروی انتظامی؟ آیا مسئولیت بر مبنای تقصیر است یا فرض تقصیر و یا مطلق؟ اگر نیروی انتظامی به بهانه امنیتی از دادن مدارک به زیان دیده استنکاف کرد دادگاه با کدام ضمانت اجرا مأمور خاطی را جلب کند وقتی خودشان ضابط دادگاه هستند؟

,


نیروی انتظامی دنبال انحصار بر شرکت رهگشا است و خدا می داند پولش هزینه کجا خواهد شد بعد از حذف دفاتر اسناد مالیات توسط نیروی انتظامی اخذ خواهد شد و حق الزحمه دفاتر اسناد به حق الزحمه رهگشا افزوده خواهد شد و همان هزینه از مردم اخذ خواهد شد.

,
,


ولی برگه نقل و انتقال صادره از نیروی انتظامی هیچ شباهتی به بیع ندارد و نخواهد داشت. آیا مردم برای احقاق حقشان در جریان تعویض پلاک باید به دادگاه نظامی مراجعه کنند؟ برگه سبز تحویل شده که بنا به ادعا سند رسمی است دلالت بر کدام عقد دارد؟

,
,

اگر کسی بخواهد برای دیگری در اتومبیل حق انتفاع ایجاد کند در مرکز تعویض پلاک چه خواهند کرد؟ اگر پدری خواست خودرو را صلح به شرط عمری کند آیا سرباز مرکز می داند چه چیزی را انشا نماید ؟
کار سند نویسی برای اندام غیرمتخصص نیروی انتظامی دوخته نشده است.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه