اخبار داغ

دولت همچنان سر در برف می کند

هفته دولت؛یادآور وعده های 100 روزه ای که محقق نشد/تغییر مطالبات عمومی،تدبیر دولت برای فرار از پاسخگویی

هفته دولت؛یادآور وعده های 100 روزه ای که محقق نشد/تغییر مطالبات عمومی،تدبیر دولت برای فرار از پاسخگویی
این روزها در حالی ایام هفته دولت را پشت سر می گذاریم که دولت محترم به جای پاسخ گو بودن در قبال لیست بلند بالای وعده های اقتصادی خود، علی الدوام در حال منحرف کردن افکار عمومی از مسئله اصلی یعنی بیکاری، رکود و کاهش قدرت خرید مردم، توقف تولید و ورشکستگی مداوم کارخانه های داخلی و... است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسل فردا ؛این روزها در حالی ایام هفته دولت را پشت سر می گذاریم که دولت محترم به جای پاسخ گو بودن در قبال لیست بلند بالای وعده های اقتصادی خود، علی الدوام در حال انحراف افکار عمومی از مسئله اصلی یعنی بیکاری، رکود و کاهش قدرت خرید مردم، توقف تولید و ورشکستگی مداوم کارخانه های داخلی، فسادهای برخی مدیران دولتی، قراردادهای استعماری دولت با بیگانگان و... با کلید واژه هایی چون کنسرت و آزادی شبکه های اجتماعی و حضور زنان در ورزشگاه و... است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل فردا,

کمیته هایی که می خواهند مطالبات عمومی را تغییر دهند

, کمیته هایی که می خواهند مطالبات عمومی را تغییر دهند, کمیته هایی که می خواهند مطالبات عمومی را تغییر دهند,

ناگفته پیداست که این قول به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد مردم بود که سبب رای آوری ایشان شد و نه به اصطلاح آزادی های اجتماعی موهومی که کمیته عملیات روانیx برای فرار از پاسخ گویی در حوزه اقتصادی در حمله به منتقدان، جسارت به ساحت ائمه جمعه، تفسیرهای شاذ از واقعه عاشورا و اخیرا ماجرای کنسرت ها به دنبال تبدیل و معرفی آنها بعنوان مطالبه عمومی و اولویت اول مردم است.

, x,

, , , ,

آقای رئیس جمهور در هفتم خرداد 1392 در نطق تلویزیونی خود فرمودند:« برنامه مدون من علاوه بر راه حل های [بلندمدت] برای رفع این مشکلات؛ راه حل های کوتاه مدت یک ماه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی پیش بینی شده است که ما می توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.» امروز اما روزهای خیلی خیلی زیادی از 100 روزِ وعده داده شده می گذرد لکن پاستور نشینان، هنوز پاسخ درستی به خلف وعده دولت به بیش از 170 وعده اقتصادی نداده اند. به نظر می رسد معضل اقتصادی کشور ریشه ای به درازای عمر انقلاب دارد.

, :« برنامه مدون من علاوه بر راه حل های [بلندمدت] برای رفع این مشکلات؛ راه حل های کوتاه مدت یک ماه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی پیش بینی شده است که ما می توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.»,

مدل اقتصادی همراه با استحاله فرهنگ انقلابی

, مدل اقتصادی همراه با استحاله فرهنگ انقلابی, مدل اقتصادی همراه با استحاله فرهنگ انقلابی,

سرگذشت 30 ساله اقتصاد ایران قصه پر غصه ای است که شرح آن صبر ایوب می طلبد و عمر نوح، زمانی ایران درگیر اقتصاد جنگی در دوران نخست وزیری مهندس موسوی بود. پس از آن کشور مدل اقتصاد بسته دولتی را تجربه نمود که به هیچ وجه مجال نفس کشیدن به بخش خصوصی(بخوانید تولید کننده مردمی) را نمی داد.

,

صف های طویل و خسته کننده و انتظار اعلام کوپن از نوستالژیهای آن دوران است. مدل توسعه محور مبتنی بر سیاست های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در زمان سازندگی مدل بعدی بود که مردم باید بعنوان نمونه های آزمایشگاهی جور آن را می کشیدند.

,

, , , ,

مدلی که هدفش توسعه‌ای بود که لاجرم قشر مستضعف(بخوانید وارثان زمین و ولی نعمتان انقلاب) یا به قول آقایان "قشر آسیب پذیر" می بایست زیر چرخ های آن له می شدند و عملا خروجی جز تورم 49درصدی، ظهور طبقه مدیرانِ نوکیسه اشرافی به خصوص در دو حوزه بانکی و نفتی و ایجاد شکاف طبقاتی و به دنبال آن استحاله فرهنگ انقلابی نداشت.

,

اگر مدل اقتصادی دوران سازندگی را واقع گرایانه- غیر آرمانگرایانه بدانیم مدل اقتصادی که از سال 84 به بعد اجرا شد قطعا آرمانگرایانه- غیر واقع بینانه بود. اینکه به اسم رفاه و عدالت ورزی اقتضائات مکانی و زمانی و صرفه اقتصادی را در پروژه های اقتصادی نادیده انگاشت و بعنوان مثال کارخانه فولادی که تولید زیر 1میلیون تن در سالِ آن برای کشور صرفه اقتصادی ندارد را به اسم عدالت ورزی، تقسیم به 4 کارخانه با ظرفیت 250هزار تن و بدون در نظر گرفتن وضعیت حمل و نقل و نزدیکی به منابع آبی و ده ها شاخص اقتصادی دیگر در منطقه ای محروم بنا نهاد.

,

مدل اقتصاد مقاومتی، چراغ هدایتگر اقتصاد ایران

, مدل اقتصاد مقاومتی، چراغ هدایتگر اقتصاد ایران, مدل اقتصاد مقاومتی، چراغ هدایتگر اقتصاد ایران,

پس از 30 سال رهبر معظم انقلاب باز هم جور حوزه و دانشگاه ها را کشیدند و با جمع آوری نظرات کارشناسان و بررسی تجربیات این 30 سال، مدل اقتصاد مقاومتی را در قالب 24 بند و به مثابه چراغی هدایت گر در حوزه اقتصادی بر افروختند لکن مدل اقتصادی که امروز در حال اجرا شدن است بیش از آنکه بتوان آن را نئو کارگزارانی نامید دارای عقبه فرهنگی بسیار خطرناکی است.

,

از این نگاه باید ترسید

, از این نگاه باید ترسید, از این نگاه باید ترسید,

سریع القلم بعنوان یکی از افراد تاثیر گذار در فضای فکری برخی مسئولین دولت یازدهم در کتابش می گوید:«یکی از دلایلی که نه تنها ایران، بلکه کل منطقه خاورمیانه مشکل توسعه یافتگی دارد، این است که در این منطقه، هویت فرهنگی قوی وجود دارد که آمادگی ادغام با فرهنگ جهانی را ندارد».

,

, , , ,

 اینکه در نگاه رهبران انقلاب اسلامی ایران فرهنگ مترادف و برابر با مذهب حقه تشیع گرفته شده است بر کسی پوشیده نیست. با فهم مطلب فوق دیگر نباید از اظهارات صریح مسئول بازنگری قراردادهای نفتی در گفت گوی ویژه خبری انگشت حیرت به دهان گرفت، آنجا که حتی پس از سخنان رهبری « ما باید اقتصاد خودمان را از نفت جدا کنیم؛ دولت های ما در برنامه‌های اساسیِ خودشان این را بگنجانند. من هفده هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم درِ چاه‌های نفت را ببندیم. آقایانِ به قول خودشان تکنوکرات» لبخند انکار زدند که مگر می‌شود؟!» با وقاحت تمام خود را تکنوکرات خواند.

, » , !,

این نگاه، نگاهی است که نخبگان جامعه و مردم باید از آن بترسند. نگاهی که صرفاً محدود به حوزه اقتصادی نیست و به دنبال زدن اعتقادات و مولفه های انقلابی و مذهبی جامعه توحیدی ایران است. وقتی ارشدترین مقام دستگاه اجرایی کشور برای کتابِ صاحبِ این تفکر(توسعه اقتصادی در قبال کنار گذاشتن دین) پیشگفتار می نویسد:« تحقیق حاضر که توسط دانشمند گرانمایه دکتر محمود سریع‌القلم استاد دانشگاه و محقق توانمند همکار در مرکز تحقیقات به انجام رسیده است، سعی کرده است ضمن پاسخ دادن به حساسیت‌های هویتی و فهم روندهای تاریخی _ سیاسی نظام اجتماعی و اقتصادی ما، رویکردی را در میان رویکردهای دیگر برای بحث و گفت‌وگو و تسهیل تعامل فکری میان نخبگان سیاسی و نخبگان دانشگاهی فراهم آورد. امید است این اهتمام مرکز تحقیقات استراتژیک برای فهم بهتر پدیده‌های جهانی و ارائه ی راه‌حل در مسائل چالشی، مورد توجه محققان و سیاستمداران و تصمیم گیرندگان کشور قرار گیرد.(پیشگفتار آقای روحانی برای کتاب "ایران و جهانی‌شدن، چالش‌ها و راه‌حل‌ها" به نویسندگی محمود سریع القلم مشاور)

, ., " ,

چرا برخی مسئولان به اقتصاد مقاومتی اعتقاد ندارند؟

, چرا برخی مسئولان به اقتصاد مقاومتی اعتقاد ندارند؟, چرا برخی مسئولان به اقتصاد مقاومتی اعتقاد ندارند؟,

اما برای فهم چرایی عدم اعتقاد برخی مسئولین به اقتصاد مقاومتی تنها به چند گزاره از این کتاب اشاره می نماییم.

,

, , , ,

در این کتاب سریع‌القلم می‌نویسد:

,

راه پیشرفت کشور ملحق‌شدن به نظم نوین جهانی است. مراد من از نظم نوین جهانی چیست؟ من به کشورهای دیگر کار ندارم. منظور من آمریکا و آلمان و فرانسه و امثال اینهاست.

, .,

حق طبیعی این کشورهاست که نظم نوین جهانی و قواعد جهانی را آنها تنظیم کنند، چون قدرتمند هستند.

, .,

راه پیشرفت این است که ایران باید در این نظمی که آمریکا تعریف کرده بازی کند.

, .,

سوالی که پس از این سه بند مطرح می شود این است که از آنجا که فرهنگ آنها ضد اسلام است؛ آیا ما می‌توانیم فقط تکنولوژی‌اش را قبول کنیم و سیاستش را نپذیریم؟ به رسمیت شناختن اسرائیل را؟ می‌شود فرهنگ اومانیستی و سکولاری‌اش را نپذیریم؟

,

سریع القلم در جواب این سوال می نویسد:

, :,

نه، این سه بعد یعنی فرهنگ و اقتصاد و سیاست به هم پیوسته است.

, .,

اگر ایران می‌خواهد پیشرفت کند باید هم فرهنگ، هم سیاست و هم اقتصاد آمریکا را بپذیرد.

, .,

شرط مهم جهانی شدن افزایش سطح اعتماد به محیط بین‌المللی و پذیرفتن ریسک و مخاطره در تعامل با ملت‌ها و دولت‌ها و نهادها است

,

اگر اعتماد نکنید، رشد و توسعه کشور محقق نمی‌شود. نکته حایز اهمیت در پارادوکس اعتماد و مخاطره این است که همه متوجه شده‌اند بدون این تعامل بین‌المللی نمی‌توان رشد کرد.

, .,

دسترسی به امکانات جهانی شدن یکسان نیست، سرمایه گذاری ودسترسی به منابع ملی و فناوری بیشتر در مناطقی یافت می‌شود که تحت نظارت سیاسی غرب یا محدوده غرب باشد.

, .,

اینکه چرا دولت نسبت به هدایت نقدینگی نزدیکِ هزار هزار میلیارد تومانی موجود در جامعه به سمت تولید حرکت نمی کند یا ظرفیت بهره برداری معادن را که اکنون تنها 20درصد است افزایش نمی دهد یا به جای التماس به طرف خارجی برای برقراری سوئیفت، پیمان دوجانبه پولی با خریداران نفتی امضا نمی کند یا به جای کمک به واحد های کوچک اقتصادی(واحد های زیر صد نفر) وام های کلان به سرمایه دارانِ دلال می دهد یا طرح های توسعه نفتی را در قالب بورس به مردم واگذار نمی کند و هزاران اقدام عملی دیگر در حوزه اقتصاد مقاومتی را صورت نمی دهد ریشه در تفکر فوق دارد.

,

وعده های دولت؛شعارهایی برای بهره برداری تبلیغاتی

, وعده های دولت؛شعارهایی برای بهره برداری تبلیغاتی, وعده های دولت؛شعارهایی برای بهره برداری تبلیغاتی,

ادامه وضع کنونی یعنی اینکه مسئولین دولتی علی الدوام شعار اقتصاد مقاومتی سر بدهند اما در عمل کار خود را انجام دهند تا حد مشخصی قابل بهره برداری تبلیغاتی است. بالاخره دم خروسی چون فیش های حقوقی، قراردادهای نفتی(موسوم به ipc)، عدم برقراری تبادلات بین بانکی، عدم رفع تحریم ها و... بیرون می زند. اینجاست که کاری جز بزرگ کردن حاشیه هایی چون کنسرت ها برای انحراف افکار عمومی از دست دولت ساخته نیست.

, ipc,

انتهای پیام/ف

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه