اخبار داغ

محصولات تراریخته تهدید جدی نسل آینده/ واردات مسکوت محصولات تراریخته در 10 سال اخیر

محصولات تراریخته تهدید جدی نسل آینده/ واردات مسکوت محصولات تراریخته در 10 سال اخیر
با بررسی و شناخت مضررات محصولات ترا ریخته برای انسان و چرخه ی زیستی و در نظر گرفتن خطرات ناشی از مصرف این مواد غذایی بهتر است در انتخاب محصولات جهت مصرف دقت بیشتر به عمل آوریم؛ چرا که هم اکنون نسل آینده ی ما بیش از پیش در مقابل تهدید و بحران ژنتیکی قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کار ایرانی، بیش از 75 درصد محصولات ارائه شده در بازار جهانی ، کالاهایی هستند که از نظر ژنتیکی دست خوش تغییرات گشته‌اند؛ در این میان بیش از 20 سال است که چهار محصول عمده ی ذرت، سویا، کلزا و پنبه با تغییرات حاصله به بازار عرضه می‌شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کار ایرانی,

این محصولات دست کاری شده دارای مقاومت در مقابل حشره یا علف کش هستند که در حال حاضر حدود 40 درصد از کل زمین های جهان زیر کشت این محصول رفته اند؛ اما در این میان می توان به مضررات محصولات تغییر ژنتیکی یافته که شامل آلوده سازی محیط زیست، برهم خوردن چرخه ی زیستی و عقیم شدن انسان ها ست اشاره کرد؛ همچنین مصرف مداوم محصولاتی که اصلاح ژنتیکی به روی آن ها انجام شده سبب باقی گذاشتن عنصری در سلول ها می شود که در طولانی مدت  بروز سرطان و تومور را به همراه دارد.

,

این اتفاق برای اولین بار در سال 1946 به منظور انتقال DNAو در سال 1955 توسط بزرگترین غول ژنتیکی (که شرکت بیو شیمیایی مونتسانو است) بر روی سویا، به منظور افزایش مقاومت دانه ی آن در مقابل علف های هرز صورت پذیرفته است.

,

 

,

, ,

 

,

در این میان سید مهدی سیدی عضو گروه پژوهش فرهنگستان علوم پزشکی معتقد است که سم گلایفوسیت ، سم انحصاری گیاهان ترا ریخته است که یک ماده ی بالقوه سرطان زاست؛ ممکن است برخی تحقیقات نشان دهند که محصولات ترا ریخته ضرری برای انسان و یا محیط زیست ندارد اما در مقابل بسیاری از تحقیقات دیگر حاکی از آن است که این محصولات برای حیوانات تاثیرات چشمگیری دارد وسبب آسیب به چرخه ی زیستی می شود.

,

همچنین کوروش جعفریان عضو دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این مطلب که 10 سال است که اعلام می شود 30 درصد مردم کم خونی و 70 تا 80 درصد کمبود ویتامین Dدارند، گفت: موضوع ترا ریخته  مبحثی ست که تنها به ایران اختصاص ندارد و بسیاری از کشورها چون از مضررات این محصولات تا حدودی آگاهی دارند؛ اجازه ی ورود این کالا را به کشورشان نمی دهند.

, D,

در ادامه آزاد عمرانی عضو اتحادیه ی ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: واردات محصولات ترا ریخته به میزان یک دهه کتمان شده و دست اندر کاران سالانه 5 تا 5/5 میلیارد دلار از این محصولات را وارد بازار کشور می کنند.

,

وی افزود: با وجود نظر های متفاوت از مخاطرات محصولات ترا ریخته و واردات انبوه این تولیدات به کشور، باید حساس و نگران شد که در صورت عدم مشکلات این مواد غذایی، چرا واردات آن به مدت 10 سال مسکوت مانده است؟

,

این پژوهشگر نانوبیوتکنولوژی اذعان کرد: تولیدات جهانی محصولات ترا ریخته بیشتر در زمینه ی تامین سوخت های زیستی ، خوراک دام و پوشاک است و به جز چهار محصول نام برده ورود این محصولات به چرخه ی مصرف با آستانه ی تعریف روبروست.

,

با در نظر گرفتن مخاطراتی که تا کنون شناسایی شده اند  37 دولت تصمیم به عدم کاشت و بعضا کاشت در موارد خاص و محدود محصولات ترا ریخته در کشور خود گرفتند  که در جدول زیر به شرح آن پرداخته شده است.

,

 

,

, ,

 

,

در نهایت با بررسی و بیان مضررات محصولات ترا ریخته برای انسان و چرخه ی زیستی و در نظر گرفتن خطرات ناشی از مصرف این مواد غذایی بهتر است در مصرف محصولات دقت بیشتر و تا حدودی زیادی مصرف روغن را که 35 درصد به نسبت استانداردهای جهانی برای خانوارهای ایرانی بالاست را کاهش دهیم و از مسئولین و دست اندر کاران بخواهیم به مبارزه با واردات این محصول پرداخته و در مقابل سطوح زیر کشت محصولات خام را توسعه دهند چرا که امروز نسل آینده ی ما بیش از پیش در مقابل تهدید و بحران ژنتیکی است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه