اخبار داغ

آشنایی با حقوق شهروندی و محیط زیست شهری

ضرورت در نظر گرفتن احساسات و نیازهای انسان به عنوان عضو اصلی شهر در طراحی محیط زیست شهری

ضرورت در نظر گرفتن احساسات و نیازهای انسان به عنوان عضو اصلی شهر در طراحی محیط زیست شهری
حقوق شهروندی از مفاهیم حقوق بشری که در سطح بین‌المللی کاربرد دارد فاصله می‌گیرد و در سطح ملی و یا در یک دولت - شهر خودش را نمایان می‌کند. به دلیل اینکه مبنای حقوق شهروندی کرامت و ارزش ذاتی انسان‌هاست پس تنها تابعیت یک کشور را - آنها که با دولت علقه سیاسی دارند - شامل نمی‌شود بلکه اتباع بیگانه را هم در بر می‌گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گروه اجتماعی کافه حقوق: شهروندی از جمله مفاهیم نویی است که در تئوری های سیاسی، اجتماعی و حقوقی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  کافه حقوق,

این مفهوم وقتی تحقق می یابد که تمامی افراد یک جامعه از حقوقی همچون حقوق مدنی و سیاسی،حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و حق بر توسعه برخوردار باشند. این مفهوم از مفاهیم حقوق بشری که در سطح بین المللی کاربرد دارد فاصله می گیرد و در سطح ملی و یا در یک دولت-شهر خودش را نمایان می کند.به دلیل اینکه مبنای حقوق شهروندی کرامت و ارزش ذاتی انسان هاست پس تنها تابعیت یک کشور را -آنها که با دولت علقه ی سیاسی دارند- شامل نمی شود بلکه اتباع بیگانه را هم در بر می گیرد.

,


بدیهی است که شهروندان به عنوان اعضای یک جامعه در حوزه های مختلف مشارکت دارند و در برابر حقوقی که دارند مسئولیت هایی را در راستای اداره ی بهتر جامعه بر عهده می گیرند.اما همه ی اینها مستلزم این است که شهر،شهروندمدار باشد به این معنا که شهر،شهروند مدار طراحی شده باشد.

,
,


شهر شهروندمدار شهری است که محیط زندگی شهری اش طبق آداب و رسوم و فرهنگ شهر نشینانش شکل گرفته باشد. احساسات و نیازهای انسان به عنوان عضو اصلی شهر در طراحی محیط زیست شهری مورد توجه قرار گیرد.

,
,


طراحی این محیط زیست باید به گونه ای باشد که حس تعلق و مسئولیت شهروندان را نسبت به شهر تقویت کند. چرا که شهروند کسی است که حس تعلق و مسئولیت نسبت به شهرش دارد و این احساس وابستگی و مسئولیت است که واژه ی شهروند را از شهرنشین متمایز می کند.

,
,


از جمله مسایلی که در طراحی محیط شهری باید مورد توجه قرار گیرد که می توان از اینها به عنوان مصادیق حقوق شهروندان نام برد که باعث ایجاد تکلیف در مدیریت شهری می شود و توجه بیش از پیش مدیران شهری را می طلبد عبارتند از:

,
,


حق دسترسی یکسان به خدمات شهری،حق استفاده از اماکن عمومی(از قبیل پارک ها،مساجد،کانون های فرهنگی،کتابخانه‌ ها و…)، حق بر مناظر و چشم اندازهای مناسب،حق بر حفظ حریم خصوصی،حق بر استاندار از محیط شهری استاندارد(مناسب سازی و امن سازی مبلمان و فضای شهری برای افراد ناتوان و معلول و سالخوده)، ایجاد امنیت فرهنگی در شهر،سالم سازی محیط شهری از اعتیاد و تکدی گری و سایر آسیب های اجتماعی که هر کدام به گونه ای چهره ی شهر را بر هم میزند. علاوه بر همه ی اینها آگاهی شهروندان نسبت به قانون و حقوق را میتوان از مهمترین حقوق شهروندی نام برد به این معنا که شهروند آگاه به قانون و آگاه به حقوق باید تربیت کرد و آموزش داد.

,
,

شهروند نا آگاه به قانون،آسیب پذیر است و در معرض خطرات اجتماعی بیشتری قرار دارد که با آموزش این مساله می توان به شهروند قانون مدار رسید. البته در همه ی اینها ابتکار مردمی و بهره‌گیری از ایده‌های همین شهروندان باید مورد توجه قرار گیرد تا حس تعلق شهروند به شهر که از ضروریات است روز به روز افزون‌تر شود. بی‌شک آگاهی شهروندان از حقوق و تکالیفشان باعث توسعه ی محیط شهری در شهرهای بزرگ می شود و امکان رشد را فراهم می آورد.

,

انتهای پیام/خ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه