اخبار داغ

با کودکی که فحش می دهد چه کنیم؟

با کودکی که فحش می دهد چه کنیم؟
فحش دادن نوعی پرخاشگری کلامی است و در بسیاری از موارد جنبه یادگیری دارد. کودک از والدین یا در مهد و حتی از فیلم ها و برنامه های کودک الفاظ زشت را می آموزد و برای جلب توجه اطرافیان و ابراز خود یا تحریک احساسات دیگران و به خشم آوردنشان و حتی برای لجبازی و شکستن محدودیت ها، از آن استفاده می کند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناخبر،یکی از نگرانی های همیشگی والدین در اغلب خانواده ها بددهنی کودکان هست و نوعا به دنبال راهی برای رفع این مشکل می باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناخبر,

فحش دادن نوعی پرخاشگری کلامی است و در بسیاری از موارد جنبه یادگیری دارد. کودک از والدین یا در مهد و حتی از فیلم ها و برنامه های کودک الفاظ زشت را می آموزد و برای جلب توجه اطرافیان و ابراز خود یا تحریک احساسات دیگران و به خشم آوردنشان و حتی برای لجبازی و شکستن محدودیت ها، از آن استفاده می کند.درهمین خصوص با خانم دکتر لعیا مردانی روان شناس بالینی حوزه ی کودک و نوجوان به گفت وگو نشستیم.

,


دکتر مردانی در باره مشکل بد زبانی کودکان اظهار داشت: در خصوص فحش دادن و بد زبانی کودک اولین مسله ای که باید مورد سوال قرار گیرد این نکته است که محل فراگیری این فحش ها کجاست؟

,
,

خانواده محیط فامیل و دوستان و بلاخره مهد کودک ها مکان هایی است که کودک در آن ها حضور پیدا می کند، بنابراین اگر ما متوجه شدیم که علت بد زبانی کودک محیط خانواده است در این صورت والدین باید مراقب گفت وگو های خود در حضور فرزندانشان باشند، چرا که آن ها در سنین کودکی بسیاری از رفتار ها را از والدین خود تقلید می کنند. در غیر این صورت باید به سراغ دوستان و محیط های دیگری برویم که کودک در آن جا حضور پیدا می کند.

,

 

,

این روان شناس ادامه داد: هنگامی که والدین برای اولین بار با بد زبانی فرزند خود مواجه می شوند با در نظر گرفتن اینکه کودک در ابتدا منتظر واکنش والدین است،بهترین روش نادیده گرفتن و بی اهمیت جلوه دادن است تا به تدریج نسبت این بدزبانی را فراموش کند.

,


مردانی افزود: والدین باید مراقب محتوای برنامه های تلویزیونی و ویدیوئی که فرزندانشان می بیند و یا آهنگ هایی که گوش می دهند باشند. چرا که امروزه با پیشرفت وسایل ارتباط جمعی کودکان زمانی زیادی را در این فضا ها سپری می کنند.

,
,


وی درباره تأثیرات منفی تشویق و تنبیه نامناسب در تشدید بد زبانی کودکان ابراز داشت: در بسیاری از موارد دیده شده است والدین رفتارهای مناسب کودک را نادیده گرفته و بیشتر به رفتارهای نامناسب او توجه می کنند. تشویق ها نیز بطور صحیح انتخاب نمی شود و بموقع صورت نمی گیرد یا تنبیه های نامناسبی که مشکلات رفتاری را تغییر نمی دهد، در نظر گرفته می شود. مثلاً تهدید، تحقیر و تنبیه فیزیکی یا تنبیهی که متناسب با آن مشکل رفتاری نیست.

,
,


مردانی در پایان خاطر نشان کرد: اگر کودک یا نوجوانی در زمان عصبانیت از فحش استفاده می کند، بهتر است والدین با حفظ آرامش به حرف های آن ها گوش دهند. بعد از ایجاد آرامش بد رفتار آن ها را متذکر شوند.

,
,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه