اخبار داغ

القای خزنده «مانمی‌توانیم‌» درسال اقتصاد و فرهنگ/وقتی مرغ همسایه غاز می‌شود، بنزین خارجی هم پاک می‌شود!

القای خزنده «مانمی‌توانیم‌» درسال اقتصاد و فرهنگ/وقتی مرغ همسایه غاز می‌شود، بنزین خارجی هم پاک می‌شود!
امسال سال خوبی برای بنزین تولید داخل نبوده است، چرا که با وجود تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر اهمیت توجه به تولید داخل و اقتصاد مقاومتی بنزین پاک تولید داخل توسط نهادهای مختلفی از جمله سازمان محیط زیست و خود وزارت نفت به چالش کشیده شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از مهندس نیوز، از ابتدای سال جاری زمزمه هایی مبنی بر آلوده بودن بنزین داخلی توسط سازمان محیط زیست به گوش رسید که توسط مسئولان وزارت نفت به آن دامن زده شد به نحوی که کار به پیگیری کمیسیون انرژی مجلس رسید. در همین زمینه چندی پیش عبدالکریم جمیری عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته بود: در جلسه کمیسیون انرژی با موضوع بنزین پتروشیمی‌ها که با حضور قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و دیگر دستگاه‌ها برگزار شد، نمایندگان سازمان‌های استاندارد و حفاظت از محیط‌زیست هیچ سندی درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها ارائه نکردند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, مهندس نیوز, .,

 

,

مطرح کردن آلوده بودن بنزین داخلی دستاویزی برای واردات بنزین موسوم به یورو4 توسط وزارت نفت شد. پس از پیگیری‌های کمیسیون انرژی مجلس و بررسی کارشناسان، مشخص شد که بنزین تولید داخل آلوده نبوده است. چندی پیش میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس و وزیر سابق نفت گفت: «بررسی نشان داد بسیاری از ادعاهای مطرح شده غیرکارشناسی و بیشتر سیاسی و تبلیغاتی است و جمع‌بندی ما این بود که اگر وزارت نفت به هر دلیلی می‌خواهد بنزین وارد کند، چرا در جامعه التهاب ایجاد می‌کند و اخباری را منتشر می‌کند که واقعیت ندارد و اگر محیط زیست نگران سلامتی مردم است چرا روی گازوئیل که آلایندگی به مراتب بالاتری دارد حساس نمی‌شود». میرکاظمی همچنین گفته بود که بنزین وارداتی بنزین یورو2 است و کیفیت بنزین داخلی به مراتب از بنزین وارداتی بالاتر است.

,

 

,

این کشمکش‌ها همچنان ادامه داشت و وزارت نفت واردات بنزین یورو2 را تکذیب و بر وارادات بنرین یورو4 تاکید کرد و واردات آن را مقرون به صرفه دانست. و اما هفته گذشته موسوی نژاد، عضو کمیسیون انرژی در اظهاراتی از واردکننده‌ی بنزین بودن همسر یک مقام مسئول در دولت خبر داد و افزود: «ظن قوی این است که بستگان مسئولان از طریق واردات بنزین به ثروت و منافعی دست یافته اند. این افراد به قدرت و ثروت وصل هستند و در منافع مردم دست اندازی می کنند». وی همچنین در رابطه با کیفیت بنزین تولید داخل گفت: «وزارت نفت تاکنون نتوانسته بی کیفیتی بنزین تولید داخل را ثابت کرده و اسناد و مدارکی در خصوص سرطانزا بودن بنزین های داخلی منتشر کند». موسوی نژاد با بیان اینکه پشت پرده واردات بنزین، بازی سیاسی است، افزود: «برخی از بستگان مسئولان به دنبال کسب منافعی هستند و در این راستا خواستار واردات بنزین می باشند».

, ., ., .,

 

,

اما وزارت نفت همچنان بر ادعای خود مبنی بر آلاینده بودن بنزین داخلی پافشاری کرده و در پی ساکت کردن کارشناسان مخالف ادعای مذکور است به نحوی که  پرونده یک کارشناس حوزه نفت به خاطر مصاحبه با  روزنامه «وطن‌امروز» و انتقاد از سازمان محیط‌زیست، به هیات بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان نفت ارسال شد.

, .,

 

,

روزنامه «وطن‌امروز» در 31 اردیبهشت ماه سال جاری با اعلام این خبر نوشت: یک منبع آگاه در وزارت نفت به این روزنامه خبر داده که سیدعلی س – م که  بیش از 20 سال است به عنوان کارشناس و مدیر در حوزه نفت فعالیت دارد، در ماه‌های اخیر با بدترین شرایط کاری مواجه بوده است چرا که یک مقام ارشد حوزه نفت، به علت مصاحبه نامبرده با روزنامه «وطن امروز» و انتقاد از فضاسازی‌های سازمان محیط‌زیست درباره کیفیت بنزین تولید داخل، خواستار برخورد با وی شده است.

,

 

,

این منبع آگاه  با بیان اینکه  کارشناس مذکور از هرگونه مصاحبه با رسانه‌ها بویژه رسانه‌های مشخص منع شده است، گفت: این فرد که از کارشناسان مجرب نفت است، هم‌اکنون وضعیت روحی مناسبی ندارد و از زمانی که با دستور یک مقام ارشد نفتی به هیات بدوی معرفی شده، این موضوع تاثیر منفی در زندگی شخصی و اداری وی داشته است. به گفته این منبع آگاه، سیدعلی س - م اکنون در انتظار حکم هیات بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان نفت است.

, .,

 

,

این جملات بخشی از اظهارات این کارشناس در مصاحبه‌ اوایل اسفندماه 92 با روزنامه «وطن‌امروز» است: «ما همه فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه‌ها را در آزمایشگاه‌های کامل و مجهزی که در اختیار داریم، مورد آزمایش قرار می‌دهیم. همچنین فرآورده‌های وارداتی را نیز کنترل می‌کنیم... بنابراین وقتی این مشخصات و استانداردها تدوین و نوشته شده و ما هم موظف هستیم بر اساس آن کار کنیم و حتی آزمایش‌های لازم را هم انجام می‌دهیم، دیگر نیازی نیست که سازمانی بیاید و بگوید مطابق استاندارد هست یا نه... سال‌هاست نتایج آزمایشات بنزین‌های تولیدی را به سازمان ملی استاندارد می‌دهیم... بارها هم به مجموعه همکاران خانم ابتکار گفته‌ایم که آزمایشگاه‌هایی در کشور وجود دارد که می‌توانیم به آنها مراجعه کنیم تا حقایق برای همه آشکار شود... ما توزیع و مصرف بنزین یورو4 را آغاز کرده‌ایم... نمی‌خواهم به خانم ابتکار جسارت کرده باشم اما متاسفانه نظرات کارشناسی توسط افراد ذی‌صلاح و کارشناس ابراز نمی‌شود... الان ما مدعی هستیم که آنها (محیط‌زیست) یکطرفه به قاضی رفته‌اند و درباره کیفیت بنزین اظهاراتی می‌کنند که موجب ایجاد فضای بیم و وحشت میان مردم می‌شود... من بارها به عنوان یک کارشناس از آقایان گلایه کرده‌ام که چرا اجازه می‌دهید هرکسی اظهارنظر کند. ما تا به حال به خودمان جرات ندادیم درباره مسائلی که به سازمان محیط‌زیست مربوط می‌شود ورود کنیم و اظهارنظر داشته باشیم. به نظرم این برگرفته از حیای مسؤولان عالی‌رتبه وزارت نفت است که تا به حال به اظهارنظر برخی‌ها از جمله خانم ابتکار عکس‌العمل نشان نداده‌اند».

, ... ,

 

,

با گذشت حدود 2 ماه از مطرح شدن آلودگی بنزین داخلی کشمکش‌ها همچنان ادامه دارد و سازمان محیط زیست و وزارت نفت با پافشاری بر ادعای آلاینده بودن بنزین داخل سعی برخاموش کردن صداهای مخالف دارند.

,

 

,

از سوی دیگر دیروز خبری مبنی بر افزایش مصرف بنزین در پی اجرای گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها منتشر شد. بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، مصرف بنزین در قیاس با مدت مشابه سال قبل، رشد 4.9 درصدی داشته است و به  مصرف روزانه 67 میلیون لیتر رسیده است که با توجه به تعطیلات تابستانی پیش روی، انتظار می‌رود مصرف بنزین به فراتر از این حد نیز برسد و روزانه 70 میلیون لیتر (میانگین) بنزین مصرف شود.

,

 

,

کشکولی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی افزود: در ابتدای اجرای گام دوم هدفمندسازی یارانه‌ها سهمیه مصرف دو میلیارد و 400 میلیون لیتر بنزین 400 تومانی در کارت های سوخت خودروها و موتوسیکلت‌ها وجود داشته که با گذشت حدود پنج هفته از تغییر نرخ های دولتی و آزاد بنزین، 33 درصد بنزین 400 تومانی مصرف شده و مقدار باقیمانده بنزین در کارت های سوخت به یک میلیارد و 600 میلیون لیتر  رسیده است.

, .,

 

,

مصرف بنزین 400 تومانی موجود در کارت‌های سوخت رشدی 33 درصدی داشته است به طوری که طی 5 هفته، فقط یک میلیارد و 800 میلیون لیتر بنزین 400 تومانی مصرف شده است، که حتی اگر عامل تعطیلات تابستانی که باعث افزایش مصرف بنزین می‌شود را نادیده بگیریم با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که اگر مصرف بنزین با همین روند ادامه داشته باشد، بنزین 400 تومانی موجود در کارت‌های سوخت در اواخر تیرماه به پایین‌ترین حجم خود خواهد رسید و شاید عمر این فرآورده به مرداد هم نرسد!

,

 

,

این افزایش مصرف در حوزه بنزین در حالی اتفاق می افتد که امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامیده شده است.

,

 

,

چندی پیش درپی اعلام قیمت جدید بنزین مهدی کوچک‌زاده نماینده مجلس طی یادداشتی تحت عنوان "تدبیر یعنی تنبیه کم‌مصرف‌ها و تشویق پرمصرف‌ها" در وبلاگ شخصی خود نوشت: «قیمت بنزین 400 تومانی شد 700 تومان یعنی 75 درصد افزایش یافت. قیمت بنزین 700 تومانی شد 1000 تومان یعنی حدود 45 درصد افزایش! یعنی آنها که کم مصرفند و در حد سهمیه مصرف می کنند با افزایش 75 درصدی تشویق می شوند. و آنها که پرمصرفند و علاوه بر سهمیه توان استفاده از بنزین آزاد را هم دارند فقط 45 درصد افزایش قیمت برای مصرف زیادشان بدهند . این یعنی تنبیه کم مصرف ها!!! که از لوازم قطعی اقتصاد مقاومتی است! این یعنی اعتدال ! این یعنی تدبیر!!!»

,

 

,

حال سوال اینجاست: چه کسانی از واردات بنزین خارجی و مصرف بیشتر بنزین توسط مردم سود می‌برند؟ آیا مطرح کردن ادعای بی اساس آلاینده بودن بنزین داخلی در سالی که در آن باید به اقتصاد مقاومتی توجه بیشتری شود، مصداق بارز «ما نمی‌توانیم» نیست؟ آیا مسئولان توجهی به اصل و ماهیت درنظر گرفته شدن کارت سوخت برای مصرف بنزین و سایر فرآورده های نفتی مشابه دارند؟ آیا اصالت کارت سوخت برای کنترل مصرف بنزین و در نهایت کاهش دادن مصرف سوخت نبود؟

,

 

,

انتهای پیام/خ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه