اخبار داغ

در نشست مدیران جشنواره فرهنگی هنری اتقان مطرح شد؛

جشنواره فرهنگی هنری اتقان فرصت پرداخت هنری به فرهنگ کار است/ احکام دبیران بخش‌های مختلف اهدا شد

جشنواره فرهنگی هنری اتقان فرصت پرداخت هنری به فرهنگ کار است/ احکام دبیران بخش‌های مختلف اهدا شد
نشست مدیران جشنواره فرهنگی هنری اتقان با حضور محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، مجتبی نورانی دبیر ستاد نهضت ملی ارتقاء فرهنگ کار، محمدرضا باقری دبیر این رویداد فرهنگی هنری در سالن استاد صفارزاده برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا باقری دبیر جشنواره فرهنگی هنری اتقان به دغدغه‌مندی نسبت به موضوع فرهنگ کار اشاره کرد و گفت: جشنواره فرهنگی هنری اتقان فرصت پرداخت هنری به موضوع فرهنگ کار را فراهم می‌کند و این فعالیت از حیث فرهنگسازی و اثربخشی بر مردم اهمیت دارد.

وی ادامه داد: فرهنگ کار همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر بتوانیم در نخستین دوره و در ادوار بعد فرهنگ کار را بهبود بخشیم و جشنواره اتقان را با کیفیت خوبی برگزار کنیم برای همه سودمند است.

دبیر جشنواره فرهنگی هنری اتقان در سخنانش به تلاش‌های انجام شده از اسفند سال گذشته اشاره کرد که باعث شده تا هنرمندان و دبیران بخش‌های مختلف پای کار جشنواره بیایند.

وی تعداد آثار ارائه شده به دبیرخانه جشنواره و تلاش‌ها برای برپایی هرچه بهتر نخستین جشنواره فرهنگی هنری اتقان را نویدبخش جشنواره‌ای پویا و اثربخش دانست.

مجتبی نورانی دبیر ستاد نهضت ملی ارتقاء فرهنگ کار نیز در ادامه به سابقه درخشان فرهنگ کار در جامعه ایرانی پرداخت و سپس یادآور شد که نگاه محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به فرهنگ کار دقیق و گسترده است. وی افزود: از ۲۰ سال گذشته به فرهنگ کار پرداخته شده ولی از نظر داده‌های علمی و هنری ما دچار خلاهایی هستیم ومتریال و ماده لازم برای مداخلاتی که می‌خواهیم داشته باشیم را نداریم.

وی اظهار کرد: با پیگیری محمد چکشیان سعی می‌کنیم تا خلاهای داده‌های علمی در قالب کنفرانس بین‌المللی و با تعامل جهاد دانشگاهی رفع شود و در بحث نواقع بخش هنری با یکسری ورودی‌ها و داده‌های هنری که هنرمندان به آن می‌پردازند، به محتوای هنری فرهنگ کار بپردازیم.  

محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به معنای «اتقان» و اهمیت آن به واسطه فرمایشات مقام معظم رهبری در سه دیدار گفت: مقام معظم رهبری در سه دیدار درباره اتقان صحبت کردند و هر بار هم حدیث مربوط به آن را مطرح کردند و هم درباره آن توضیح دادند. مقام معظم رهبری در هر دیدار به عنوان کارشناس فرهنگ کار وارد این بحث شدند و آن را تحلیل کردند. ایشان در بیاناتشان به این نکته پرداختند که چرا کار جایگاه ندارد، باید وجدان کاری در جامعه وجود داشته باشد، کارگر باید احترام داتشته باشد. ایشان فرمودند که کار در مکتب اسلام تفاوت زیربنایی با دیگر ادیان دارد و اسلام به کار اهمیت می‌دهد و در اسلام کار ارزش ذاتی دارد. سال گذشته هم حضرت آقا بحثی را مطرح کرد که چرا جوانان دنبال کار، مهارت و علم نیستند و نباید چنین باشد لذا بحث فرهنگ کار موضوعی ملی است و سرمایه اجتماعی، رشد اقتصادی، جهش تولید، جهش اقتصاد پویا، مشارکت مردم در جهش تولید، امید، انگیزه  در فرهنگ کار یا در عوامل موثر در فرهنگ کار و یا از پیامدهای ارتقای فرهنگ کار است.

جشنواره فرهنگی هنری اتقان فرصت پرداخت هنری به فرهنگ کار است/ احکام دبیران بخش‌های مختلف اهدا شد

۲۴ مولفه فرهنگ کار

وی بیان کرد: ما در برگزاری این رویداد به دنبال کلمه‌ای پرتکرار، زیبا و عمیق بودیم و به همین دلیل هم اتقان را انتخاب کردیم. دوسالی است که  کار ستاد نهضت ملی فرهنگ کار شروع شده و ۲۴ مولفه خدامحوری، وجدان‌کاری و مسئولیت‌پذیری، خودباوری، امانت‌داری، کارایی، صداقت، شجاعت، انصاف، منزلت‌کار، انگیزه، سعه صدر، انضباط کاری، خلاقیت و نوآوری، اتقان‌کاری، اثربخشی، تعاون و کار گروهی، یادگیرندگی، مهارت‌آموزی، مشورت‌محوری، تلاش و پشتکار، تواضع و فروتنی، نشاط و امیدواری، تکریم و سپاسگزاری و کارآفرینی تعیین شد تا تکلیف ما با فرهنگ کار مشخص شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: عوامل موثر بر این مولفه‌ها یک مدل مفهومی است که ممکن است در آینده به واسطه کنفرانس علمی و جشنواره فرهنگی هنری اتقان اصلاح و به‌روز شود.

وی همچنین در سخنانش به تاثیر مولفه‌ها در بهره‌وری و رشد و تعالی جامعه و اشاره مولفه‌ها به ارزش و منزلت کار در جامعه پرداخت و در ادامه به فقر نظری و نیاز به ایجاد جریان‌های علمی و محتوایی برای پاسخ به سوالات اساسی فرهنگ کار که بحث کنفرانس علمی و حمایت از پژوهش‌ها و نشست‌های علمی تخصصی را به دنبال داشته اشاره کرد.

وی همچنین افزود: این بازوی نخبگانی و علمی و پاسخ به سوالات است و زمانی موضوع به عرصه می‌آید و تبدیل به گفتمان عمومی و ارزش می‌شود که با هنر و ادبیات آمیخته شود لذا خلا مردمی‌تر خلا فرهنگی، هنری و ادبی است که با جشنواره فرهنگی هنری اتقان به آن می‌پردازیم تا آغازی باشد برای تولید محتوا و تبدیل محتواهای علمی نظری به محتواهایی که با مردم هنرمندانه سخن بگوید.

محمد چکشیان همچنین به تعامل‌های انجام شده با سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری انقلاب اسلامی، صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و یادآور شد: شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۴۰۲ یکی از اولویت خود را فرهنگ کار قرار داد  و سند فرهنگ کار ابلاغ شد و تریبون‌ها در نماز جمعه به این موضوع اختصاص پیدا کرد و امروز مرحله پشتیبانی علمی نظری و جریان فرهنگی هنری رسانه‌ای می‌تواند کار نخبگانی را به کاری اثرگذار تبدیل کند. اتفاقی که باید بیفتد این است که به لحاظ تخصصی طوری پیش رویم که فرهنگ کار در اوج توجه قرار گیرد و غیر از آنکه مفاهیم فرهنگ کار دنبال شود اتفاق هنری نیز بوجود آید.

پرداخت به موضوع کار در آثار ادبی

وی آثار ادبی با موضوع کار و تلاش و نمونه‌هایی از اشعار فردوسی، پروین اعتصامی و سعدی را یادآوری کرد که بسیاری از هنرها متاثر از آن شکل گرفته یا در کار بهتر و باانگیزه‌تر موثر بوده‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: ما باید در زمان باقی مانده جریانی در فضای عمومی ایجاد کنیم تا هم آثار بیشتری به جشنواره فرهنگی هنری اتقان ارسال شود و هم این رویداد با کیفیت بهتری برگزار شود چراکه مسئله ما برگزاری جشنواره و حتی رسیدن اثر نیست بلکه ما می‌خواهیم در حوزه فرهنگ کار تولید فرهنگی، هنری، ادبی و رسانه‌ای داشته باشیم و در فضاهای مختلف به آن ضریب دهیم و این محتواها جریان‌ساز شوند.

وی همچنین بیان کرد: فرهنگ کار به موضوعاتی ارتباط پیدا می‌کند که هیچ ربطی به فرهنگ کار ندارد ولی می‌تواند فرهنگ کار تلقی شود. برای مثال خداباوری جزو مولفه‌هایی است که ممکن است تولید هر اثر درباره خدا، پیغمبر تلقی شود ولی برقرار کردن نسبتی بین این موضوع و فرهنگ کار آن چیزی است که مدنظر ما در جشنواره فرهنگی هنری اتقان است.

جشنواره فرهنگی هنری اتقان فرصت پرداخت هنری به فرهنگ کار است/ احکام دبیران بخش‌های مختلف اهدا شد

در بخش دیگر این نشست احکام دبیران بخش‌های مختلف جشنواره فرهنگی هنری اتقان اعطا شد و هر یک از دبیران نقطه نظرات خود را در ایجاد ارتقای کیفی و برپایی هرچه باشکوه‌تر و اثربخش‌تر بودن این رویداد مطرح کردند.

در این نشست صابر شیخ رضایی دبیر بخش گرافیک، عباس حسین‌نژاد دبیر بخش طنز، زنگنه دبیر بخش کارتون و کاریکاتور، واجدی دبیر بخش عکس، رستمی دبیر بخش شعر، سارا عرفانی دبیر بخش داستان و داستان کوتاه، مریم شعبانی دبیر بخش تئاتر، مهدی مرادی مشاور اجرایی بخش هنرهای تجسمی، مصطفی ساجدی مدیر روابط عمومی و امیرحسین شفیعی دبیر اجرایی این رویداد فرهنگی هنری معرفی شدند و احکام خود را دریافت کردند.

گفتنی است، جشنواره فرهنگی هنری اتقان با همکاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و حوزه هنری انقلاب اسلامی و به دبیری محمدرضا باقری تیرماه برگزار می‌شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه