اخبار داغ

در نشست تئاتر صاحبدلان مطرح شد؛

تعامل با ۲۵ کشور مسلمان/ پوستر تئاتر صاحبدلان رونمایی شد

تعامل با ۲۵ کشور مسلمان/ پوستر تئاتر صاحبدلان رونمایی شد
محمود فرهنگ دبیر اولین دوره بین المللی و دوازدهمین دوره سراسری تئاتر صاحبدلان در نشست خبری این رویداد از تعامل با ۲۵ کشور مسلمان برای حضور در این دوره خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، محمود فرهنگ در نشست خبری اولین دوره بین المللی و دوازدهمین دوره سراسری تئاتر صاحبدلان گفت: ما سال‌های سختی را گذراندیم و همیشه گفته‌ام که شمعی روشن است و بعضی از مدیران احساس می کردند ممکن است با توفانی خاموش شود و من همه امیدم این بود، دهه اول را پشت سر بگذارد تا ما بتوانیم به نقطه امیدی برسیم. خوشبختانه به امروز رسیدیم که بنا داریم اولین دوره بین الملل تئاتر صاحبدلان را برگزار کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رقم بودجه بد نیست اما به دلیل بین المللی شدن جشنواره خب قطعا نیازمند مشارکت بخش های دیگر هستیم.

,

وی ادامه داد: ما در بخش بین‌الملل نگاه‌مان به ۲۵ کشور مسلمان هست و با آن‌ها در حال تعامل هستیم و بعضی از گروه‌ها اعلام آمادگی کردند.

,

فرهنگ عنوان کرد: در حال حاضر آماری از کشورهای مسلمان نمی توانیم بدهیم.

,

این هنرمند درباره تفاوت رویداد تئاتر صاحبدلان با جشنواره تئاتر آیینی و سنتی اظهار کرد: رویداد تئاتر صاحبدلان رقابت ندارد به تولید فکر می کند و تفاوتش با جشنواره سنتی و آیینی این است که ما الان به طور جدی به تعزیه فکر می کنیم. ما دل‌مان می‌خواست در جشنواره آیینی و سنتی به تعزیه به طور جدی توجه شود. اما جشنواره آیینی وسنتی در فصلی برگزار می شود که تعزیه نمی تواند عرض اندام کند.

,

دبیر دوازدهمین رویداد تئاتر صاحبدلان بیان کرد: امسال تلاش کردیم تا از ۱۰ گروه تعزیه در شهر تهران دعوت کنیم و البته از ادارات کل بیش از ۱۰ استان دیگر نیز خواستیم تا روستاهایی که فعال ترین گروه تعزیه را دارند؛ معرفی کنند این دو رویداد را اساتید می‌بینند و در اختتامیه تلاش می کنیم در بخش‌های مختلف از هنرمندان این حوزه تجلیل و تقدیر شود.

,

فرهنگ با اشاره به بودجه جشنواره اعلام کرد: درباره بودجه در زمان آقای شاه آبادی بهترین روزها برای تئاتر صاحبدلان بود برای اینکه خیلی جدی به صاحبدلان نگاه می کردند و در آخرین روزی هم که رفتند؛ گفتند من در حق تیاتر صاحبدلان جفا کردم و دلم می‌خواهد یک اتفاق خوب بیافتد و همان سال در دوره آقای قادر آشنا بود که از من خواستند ۱۵ گروه شهرستان را دعوت کنیم و مجموعه تئاتر شهر را در اختیارشان قرار بدهیم.

,

وی ادامه داد: علیرغم میل باطنی من که می خواستم گروه ها در شهرها فعال شوند و بودجه ای به آن‌ها داده شود و هر گروه بداند که از اول سال در یک رویدادی به طور مثال بخش خیابانی، صحنه یا نمایشنامه‌خوانی باید خودش را آماده کند.

,

فرهنگ توضیح داد: ما اگر منقبت خوانی یا علی خوانی و ... را در برنامه تئاتر صاحبدلان قرار می دهیم چون آغاز تئاتر صاحبدلان از قربان تا غدیر هست و در این پروسه زمانی باید آثاری که به زمان مرتبط باشد، اجرا شود. صاحبدلان از قربان تا غدیر آغاز می شود و در دی ماه با فاطمیه تمام می شود. در این پروسه ۶ ماهه آثار مرتبط با مناسبت ها اجرا می شود و تفاوت اصلی با تیاتر آیینی و سنتی در همین است.

,

وی اظهار کرد: من دلم می‌خواهد تا به تعزیه به عنوان هنری که همه عناصر هنری در آن وجود دارد جدی تر نگاه شود اما این مجال در جشنواره آیینی و سنتی کمتر برایش پیش آمده است.

,

دبیر اولین دوره بین المللی تئاتر صاحبدلان یادآور شد: امیدواریم مجموعه فعالیت های من و همکارانم کمک کند به اینکه هنرمندان شهرستان احساس کنند که می توانند تولید کنند و از مرکز از آن‌ها حمایت می شود و اگر این اتفاق بیافتد هنرمندی تلاش نمی‌کند بعد از تحصیل در تهران بماند و شهرستان خالی شود و ما تلاش می کنیم چراغ تیاتر در این ژانر روشن شود.

,

فرهنگ درباره انتشار کتاب درباره تئاتر دینی و ادبیات نمایشی ایمان‌گرای جهان به قلم دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی گفت: این کتاب شامل ۵ جلد کتاب در ۵ هزار صفحه است که ۸ نمایش دینی در آن ترجمه شده است و البته ۸ نوع نمایش دینی نیز که نمایش های دفاع مقدس هم در آن مورد نظر است را مدنظر قرار داده است و به امید خدا در اختتامیه رونمایی خواهد شد و از دکتر ناظرزاده تجلیل و تشکر خواهد شد؛ البته این کتاب دوباره نیازمند ویرایش است.

,

محمود فرهنگ با اشاره به لزوم تبادل فرهنگی و هنری با کشورهای همسایه در بخش بین‌الملل با وجود گرانی دلار و شرایط اقتصادی اذعان کرد: کشورهای مسلمان همسایه آثار خوبی دارند که حتما باید با آنان در تعامل باشیم و تجربیات‌مان را با آنان به اشتراک بگذاریم. می‌کوشیم اگر اداره کل هم کمبود بودجه دارد، از دیگر نهادهای دولتی کمک بگیریم. به هر حال جشنواره غیررقابتی است. اگر کاری از دیگر کشورها هم نداشته باشیم، فقط به تکرار خود پرداخته‌ایم.

,

این دبیر هنری در پایان عنوان کرد: در برگزاری رویداد تئاتر صاحبدلان به استان‌ها فکر می‌کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه