اخبار داغ

اوجی در پاسخ اختصاصی به راه دانا؛

گسترش سیاست پالایش فراسرزمینی از اولویت‌های وزارت نفت است

گسترش سیاست پالایش فراسرزمینی از اولویت‌های وزارت نفت است
جواد اوجی وزیر نفت درباره گسترش سیاست پالایش فراسرزمینی و در اولویت بودن این سیاست گفت: پیگیر افزایش این سیاست در صادرات انرژی هستیم.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ تحریم‌های آمریکا که عملاً همه مسیرها را برای تجارت نفت کشور مورد هدف قرار داده با راهکارهای نوظهور می‌تواند تجارت انرژی را نجات دهد و در خنثی‌سازی تحریم‌ها اثرگذار باشد.

 پیگیری سیاست پالایش فراسرزمینی از اولویت‌های دولت است

یکی از این راهکارها پالایشگاه‌داری فراسرزمینی است که برای نخستین‌بار در دهه‌های اخیر، ایران توانست با به‌کارگیری آن در کنار سوآپ گاز ترکمنستان و سوآپ فرآورده‌های نفتی روسیه از این راهکارهای جدید در سیاست‌های تجاری خود در حوزه انرژی استفاده کند.
دولت سیزدهم ابتدا با سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی، سیاست فروش نفت خام خود را تغییر داد. به‌این‌ترتیب که به‌جای آنکه فقط نفت خام خود را به ۴۱ پالایشگاه مختص نفت خام خود بفروشد، با تمرکز بر پالایشگاه‌های نیمه‌فعال در کشورهای همسو و همچنین کشورهای منطقه، ظرفیتی برای پالایشگاه‌داری فراسرزمینی از طریق صادرات خدمات فنی مهندسی را فراهم نمود.
به این شکل که ابتدا ایران سهام‌دار پالایشگاه فراسرزمینی مذکور خواهد شد، سپس با تغییر برخی جزئیات در فرایند پالایشی پالایشگاه مذکور، نفت خام ایران به‌عنوان خوراک ورودی پالایشگاه فراسرزمینی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
در این سیاست‌گذاری اقتصادی هرچه بتوانیم در رفت آمدها و رایزنی‌ها ارتباطات خارجی را توسعه دهیم هم این روابط تقویت می‌شود و صادرات نفت خاممان را تحریم‌ناپذیر کنیم. البته باید تلاش کنیم قراردادهایی که با این کشورها می‌بندیم به‌گونه‌ای باشد که با تغییر دولت‌ها در کشور مقصد دچار مشکل نشویم و همچنان فعالیت خود را در این بخش دنبال کنیم.

ظرفیت پالایش فراسرزمینی در حال گسترش است

جواد اوجی وزیر نفت در پاسخ اختصاصی به راه دانا درباره آخرین اتفاقات در زمینه پالایش فراسرزمینی اظهار کرد: این نوع سیاست در مبادلات انرژی کشور در حال پیگیری و از اولویت‌های دولت است و قسمت‌هایی از این روند که تا کنون به مرحله اجرا رسیده اطلاع‌رسانی شده است.
وی ادامه داد: به‌واسطه مسائل امنیتی و با درنظرگرفتن شرایط تحریمی اقداماتی که در دست اجراست را نمی‌توانیم به‌وضوح توضیح دهیم؛ ولی شکر خدا فعالیت‌های خوبی دراین‌رابطه در جریان است و دولت پیگیر افزایش این نوع پالایشگاه‌ها در کشورهای هم سو با جمهوری اسلامی است.
وزیر نفت گفت: هم اکنون ظرفیت خوبی از نفت کشور ما در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در حال فراوری و فروش است که امید داریم با ادامه این روند نتایج بهتری را پس از این رقم بزنیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه