اخبار داغ

در بازدید وزیر ورزش از فدراسیون تیراندازی چه گذشت؟/ از دنده معکوس وزیر تا انتقاد تند مربی و درخواست جالب قهرمان المپیک

در بازدید وزیر ورزش از فدراسیون تیراندازی چه گذشت؟/ از دنده معکوس وزیر تا انتقاد تند مربی و درخواست جالب قهرمان المپیک
وزیر ورزش و جوانان امروز از فدراسیون تیراندازی بازدید کرد و با تیراندازان و اعضای کادر فنی گفتگو نمود که در این دیدار صحبتهای جالبی مطرح شد.

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان ظهر امروز با حضور در محل فدراسیون تیراندازی از سایت تیراندازی و خوابگاه‌های فدراسیون بازدید کرد. سجادی همچنین از نزدیک با ملی پوشان تیراندازی و کادر فنی دیدار و با آنها گفتگو نمود. وزیر ورزش و جوانان در محل تمرین تیم‌های ملی تفنگ و تپانچه حاضر شد. او ضمن بازدید از سالن‌ ۸۰ خط، در سالن فینال سایت تیراندازی مجموعه آزادی، در جمع ملی‌پوشان حضور یافت. در این بازدید برخی از ملی‌پوشان تفنگ و تپانچه ۵ تیر زدند که در پایان این مسابقه ثمین غلامی، ابوالفضل نعمتی و ساینا تیموری در بخش تفنگ اول تا سوم شدند. جواد فروغی در تپانچه اول و رسول عفتی، هانیه رستمیان و حسین ظفر جعفرزاده به صورت مشترک دوم شدند.

وزیر اما شاید انتظار نداشت با انتقادات تند و تیز سرمربی تیم ملی تفنگ روبه‌رو شود. در پایان حضور وزیر ورزش و جوانان در فدراسیون تیراندازی و مراسم تجلیل از مدال‌آوران مسابقات قهرمانی جهان در مصر نیز در این دیدار انجام شد.

همچنین تجلیل از هانیه رستمیان، اولین ورزشکار ایرانی که موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ شده در فدراسیون تیراندازی برگزار شد.

 

طالبی: آقای وزیر! کارد، استخوان را هم رد کرده

مریم طالبی سرمربی تیم ملی تفنگ در حضور حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان که در اردوی تیراندازان حضور پیدا کرد، اظهار داشت: بچه‌های ما خیلی درد دل دارند. تیراندازی اولین مشکلی که دارد تحلیل رفتگی و دومی آن ناامیدی است. سرمایه گذاری روی تیراندازی از زمان ریاست آقای هاشمی استارت خورد ولی بعد از آن تیراندازی تحلیل رفت. دستگاه‌های ما ظرفیت برگزاری مسابقات آزاد و لیگ را ندارند و متاسفانه به خط‌ها رسیدگی نشده و این روی عملکرد تیراندازان تاثیر داشته است. خوشحالیم که آقای قربانی در فدراسیون حضور دارد. اگر وی نبود تیراندازی ما تمام می‌شد. 

وی افزود: افت بعدی تیراندازی مربوط به ناامیدی در بدنه جامعه تیراندازی است. هر چه دیدیم قول و بدعهدی بوده است. همیشه مسئولان از بچه‌های ما انتظار داشتند با دست خالی نتیجه بگیرند. آنها همیشه آبروی ورزش بودند ولی در مقابل آن قول‌ها و بدعهدی‌های مسئولان بوده است ما تفاوتی در خصوص رفتار و تخصیص بودجه حتی بعد از مدال المپیک از سوی وزارت و کمیته ندیدیم. بچه‌ها مشکل معیشتی دارند و من می‌پرسم آیا حق دارند این فشار را تحمل کنند یا نه.

طالبی تاکید کرد: کارد استخوان را هم رد کرده است. یکسری مشکلات کلان است و آن را درک می‌کنیم. برای اینکه تیراندازان به ذره‌ای از حق و حقوق خود برسند باید این رویکرد بین مسئولان تغییر کند. با این شرایط حتی انگیزه درونی و فردی تیراندازان هم موتور محرک نیست. آقای قربانی با چنگ و دندان با وجود گرانی، کمبود فشنگ و ... تلاش می‌کند تا ورزشکاران در بهترین شرایط باشند. رشته ما به شدت با گرانی گره خورده است. برنامه ریزی برای کادر فنی سخت شده و باید جهت نوک پیکان تغییر کند و از طرف مسئولان به سمت تیراندازان باشد. امیدوارم شما که بعد از آقای قربانی پدر ما تیراندازان هستید، به این رشته بیشتر توجه کنید.

 

فروغی: برای جوانان دربند از رأفت و گذشت اسلامی استفاده کنید

جواد فروغی ملی‌پوش تیم تپانچه و قهرمان المپیک کشورمان در این بازدید اظهار داشت: مسئولان همیشه با ورزشکار دیدار کرده‌اند و بعد از آن مسئولین رفته‌اند. پیشنهاد می‌دهم کمیته‌های پیگیری در وزارت تشکیل شود و هر چند ماه مسائل را پیگیری کنند. بحث اسپانسر و حمایت مالی در بسیاری رشته‌ها مثل تیراندازی ضعیف است و وزارت ورزش می‌تواند کانال‌هایی باز کند. یک ورزشکار در لیگ هفته ای ۵۰۰ تا یک میلیون دریافت می‌کند که عدد مناسبی نیست و باید لیگ‌ها حرفه‌ای شود. به خاطر مسائل مالی متاسفانه برخی از سفر‌ها را از دست دادیم و امیدوارم حمایت‌های مالی از این رشته بیشتر باشد.

این قهرمان المپیک در بخش جالب‌توجه و مهم اظهاراتش خطاب به وزیر ورزش و جوانان گفت: به عنوان رییس کمیسیون ورزشکاران من پاسدار هستم و بعد از مشکلاتی که در جامعه عامدانه یا مغرضانه به وجود آمد، برخی جوانان در قضیه این حواشی اخیر به بند کشیده شدند. شما وزیر ورزش و جوانان هستید و دست‌تان به جایی بند هست؛ درخواست دارم نسبت به آنانی که جای بخشش دارند، تلاش بکنید از رأفت و گذشت اسلامی استفاده کنید.

 

قربانی: فرمانده جنگ بوده ام اما افتخارم نوکری تیراندازان است

مرتضی قربانی رئیس فدراسیون تیراندازی در مراسم تجلیل از مدال‌آوران مسابقات جهانی تیراندازی در مصر و بازدید وزیر ورزش و جوانان از اردوی تیم‌های ملی تیراندازی، اظهار داشت: تیراندازی در طول 65 سال فقط یک مدال المپیک کسب کرده که در المپیک 2020 توکیو توسط فروغی با رنگ طلا به دست آمده است‌. همه جوانان ما در شهرستان‌ها می‌توانند مانند جواد فروغی افتخارآفرینی کنند. زمانی که آمدم مشکلات در این فدراسیون زیاد بود و 35 میلیارد بدهی وجود داشت، ولی به این مسائل توجه نکردم. متأسفانه با اینکه اهداف پروازی تعطیل و تفنگ و تپانچه راکد بودند، کارها را به خوبی پیش بردیم.
وی در ادامه افزود: یکسری کار اساسی هست‌ که باید انجام شود. برخی از خط‌های تیراندازی مشکل دارند که باید مشکلات مربوط به آنها برطرف شود. یک میدان اهداف پروازی هم تعطیل شده است. دور از شأن ورزش است که اینگونه باشد.
رئیس فدراسیون تیراندازی تأکید کرد: من 35 سفر استانی داشتم. در کردستان 50 قبضه اسلحه هوماک و پنج میلیارد تومان اعتبار از استانداری برای هیئت استان گرفتم. سفر‌های استانی ما صوری نبوده است و کارها را پیگیری کردیم.
وی در پایان گفت: بیش از 5 هزار نفر در 3 رده سنی و در 3 اسلحه در مسابقات مختلف ما شرکت کردند و بالغ بر 4 هزار نفر در سراسر کشور فعال شده‌اند. تصمیم‌گیری انفرادی را کنار گذاشتیم و خردجمعی را به کار بستیم و کمیته فنی در همه رشته‌ها فعال شده است. ما 25 میلیارد تومان در فدراسیون هزینه‌ کرده‌ایم. امروز شما را دعوت نکرده‌ایم که فقط مطالبه کنیم، چون شرایط را می‌دانیم. تیراندازان ما بسیار بااخلاق هستند. من فرمانده گردان‌های زیادی در جنگ بودم، اما امروز افتخار می‌کنم که نوکر این تیراندازان هستم.

 

سجادی: دنده معکوس کشیدیم

حمید سجادی وزیر ورزش در این مراسم اظهار داشت: یکی از پرمدال ترین‌ها همین تیراندازی است. در بازی‌های آسیایی می‌بینیم چقدر رشته ها متنوع است. در چین یکی دو رشته مختص خود چینی‌ها است. اعلام کردند و امتیاز میزبانی است. هرکس بتواند امتیازش را می‌گیرد. دنیا منتظر کسی نمی‌ماند. همه روز به روز در حال تکامل هستند. ما هم تلاش می‌کنیم آنچه از دستمان می‌آید انجام دهیم. بعد از کرونا چراغ ورزش کشور روشن شده و انتظار هست بهتر از اینها باشد. انواع ورودی سهمیه جهانی بدست آمده در هندبال انواع سهمیه جهانی بدست آمده است. در دوومیدانی رکوردهای خوبی بدست آمده است. در فوتبال، والیبال، بسکتبال، وزنه‌برداری با همین بضاعتی که هست رشته‌های ورزشی رقم زده شده است. 

سجادی در ادامه گفت: در وزنه برداری در سال ۹۲ که تغییراتی در سطح کشور رخ داد هنوز وزنه برداری زنان نداشتیم از ۹۴ به بعد آغاز شده و اکنون قهرمان دنیا هستیم. یکی از خبرهای خوب هم در المپیک مدال طلای تیراندازی بود. من هم همه اخبار را تا پاسی از شب مرور می‌کنیم و صبح زود هم باز کار را شروع می‌کنیم. اینها را گفتیم که بابش باز شود. در کمال تواضع و فروتنی به شما می‌گویم به عنوان خادم ورزش کشور من یک ورزشکار بودم. ادوات خاصی نیاز نداشت و یک کتاب خوب می‌خواست. ۱۷ سال عضو تیم ملی دوومیدانی بودم و یک اردو نرفتم که برایمان یک اتوبوس آماده کرده باشند. بهترین اردوی ما در آلمان بود در آن اردو تیم ملی با اتوبوس شهری جابه جا می‌شد. ما هم بصاعتی نداشتیم ولی مدال و افتخار کسب شده است.

وزیر ورزش و جوانان در خصوص صحبت های سرمربیان تیم ملی عنوان کرد: یک رقمی، رغبتی مشاور وزیر ورزش در امور ورزش قهرمانی و حرفه‌ای به من داده، می‌خواهم یکی از آنها را بگویم. من هم عدم رسیدگی هایی که خانم طالبی گفت را می‌بینم و متوجه شدم. ۵ یا ۶ سال است که اینجا تعمیر نشده قابل درک است. ما درک‌می‌کنیم اما رقمی که رونالدو برای دو سال در عربستان بسته ۲۰۰ میلیون یورو است. ما با رغبتی بودجه ۱۰۰ درصدی که به ما اختصاص داده می‌شود را جمع زدیم با محل تبصره ۱۴ جمع این دو عدد ۵۵۰ میلیارد تومان برای همه فدراسیون‌ها می‌شود. با ارز نیمایی ۲۸.۵ زیر ۲۰ میلیون دلار در می‌آید. همه فدراسیون‌ها ۲۰ میلیارد تومان یک ورزشکار ۸۰ میلیون یورو در سال. یک کشور یک ورزشکار. در حد مقایسه است. من و فروغی باید با این اعداد مایوس شویم برعکس. کشور انبوهی از برنامه‌ها داریم و در حال تحول است. اسم هر رویداد ورزشی می آید، می خواهیم پیروز باشیم. 

وی افزود: نمی‌خواهیم باعث ناامیدی شود می‌خواهیم انرژی بگیریم. من دنده معکوس کشیدم که قوی‌تر شوم. 

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: شرایط به گونه‌ای است که باید از این شرایط موقت عبور کنیم. فشنگ وارد نمی‌شود چون تحریم ظالمانه در پیش داریم. امیدوارم ورزشکاران و کادر فنی ما را درک کنید. این حرف‌ها برای ما جدید نیست هر شهری می‌روم پر بضاعت یا کم بضاعت یا برخوردار و کم برخوردار خواسته هایی وجود دارد که به حق است.

او افزود: بخشی از حرف‌هایی که طالبی و فروغی زدید به حق است و باید صندوق سودآور شود. ۶ شرکت دارد که مثلا یکی از آن لیزینگ است باطل شده است و من دیروز فهمیدیم. ما وادر صندوق را تغییر دادیم. بیمه فوق‌العاده خوب با خدمات پزشکی ورزشی خوب راه انداختیم. به دنبال این هستیم که متمم این بیمه این است که سابقه حضور شما در تیم ملی سابقه کار حساب شود. ۱۵ سال در تیم ملی بودید، ۱۵ سال سابقه حساب شود. این به دستور رئیس جمهور است.

سجادی در خصوص بودجه وزارت ورزش در سال 1402 گفت:  به ما اعتماد داشته باشید و امیدوار باشید. ۷۵۰ میلیارد وزارت پول دارد که بخشی از آن را به فدراسیون‌ها دادیم. همه فدراسیون‌ها ۵۵۰ میلیارد بودجه دارند. کافی نیست. دبیر رییس فدراسیون کشتی گفته بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان باید خرج شود تا مدال بگیرند. تیراندازی هم می‌دانم همین بودجه را می‌خواهد. وظیفه ما است که این ها را بررسی کنیم. این مشکلات در همه ورزش ها است. ورزشکار می‌گوید به من صبحانه، ناهار شام برسان من ورودی جهانی می‌آورم. بدن تحلیل می‌رود. دوومیدانی کار می‌گوید به من فضای پرتاب بده پرتابگر تحویل می‌دهم. استعدادهای خوبی داریم برای ما حائز اهمیت است. حداقل‌ها و لباس، مهمات وظیفه ما است. ما شنیدیم و سعی می‌کنیم بهتر از گذشته شود.

وزیر ورزش در پایان خاطرنشان کرد: مشکلات فدراسیون‌ها را به معاونان تفویض کردیم و آنها به من می‌رسانند. ما دیدار از فدراسیون‌ها را داریم و باز هم می‌آییم. وظیفه ما است که مشکلات را حل کنیم. نگهداری از اماکن هزینه دارد. مثل یک خانه مسکونی که هزینه دارد. همین گرم و روشن نگه داشتن اینجا هزینه دارد. داشتن اینقدر ظرفیت برای خوابگاه خیلی خوب است. امیدواریم بخش همگانی در ورزش فعال شود. پربار کردن اوقات فراغت لازم است و یکی از رشته‌های ورزشی که می‌تواند اوقات فراغت را غنا ببخشد تیراندازی است. این رشته و رشته‌های فکری مثل شطرنج در رشته‌های سخت خستگی را رفع می‌کند. نه تنها جنبه قهرمانی بلکه همگانی هم برای ما مهم است.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه