اخبار داغ

برنامه مسابقات تیم‌های ملی والیبال ایران در سال 1402

2023، سال پرترافیک والیبال با 18 رویداد؛ سال سرنوشت

2023، سال پرترافیک والیبال با 18 رویداد؛ سال سرنوشت
برنامه مسابقات تیم‌های ملی والیبال ایران در سال جدید اعلام شد و 18 رویداد والیبالی در سال 2023 برگزار خواهد شد و سالی سرنوشت‌ساز برای تیم‌ ملی محسوب می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی فدراسیون والیبال، علاقمندان به والیبال شاهد برگزاری 18 رویداد بین‌المللی در سال 2023 خواهند بود که برخی از آن‌ها چون مسابقات قهرمانی دختران و پسران زیر 16 سال آسیا برای نخستین بار برگزار می‌شوند و حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک 2024 این سال را برای مردان والیبال ایران سرنوشت‌ساز کرده است.

یکی از مهم‌ترین رویدادهای 2023 مسابقات لیگ ملت‌های والیبال است که هفته نخست از پنجمین دوره آن از 16 تا 21 خرداد در ژاپن برگزار می‌شود.

تیم ملی والیبال ایران که تجربه حضور در چهار دوره قبلی این رقابت‌ها را به ترتیب با ایگور کولاکوویچ (2018 و 2019)، ولادیمیر آلکنو (2021) و بهروز عطایی (2022) دارد، سال گذشته ضمن صعود به مرحله نهایی رتبه هفتم را میان 16 تیم به دست آورد و در این رقابت‌ها از نسل جدید و جوان خود در تیم بزرگسالان رونمایی کرد. بازیکنان باتجربه‌ای چون جواد کریمی، علی اصغر مجرد و میثم صالحی به دلیل مصدومیت امکان همراهی تیم را پیدا نکردند، ولی این موضوع فرصتی برای معرفی چهره‌های جدیدی چون علی رمضانی و فاضل پژومان به عنوان پاسور دوم تیم ملی ایران در لیگ ملت‌های والیبال شد.

با توجه به برطرف شدن مصدومیت بازیکنانی چون کریمی، مجرد و صالحی و رقابت تنگاتنگ تیم‌ها در لیگ برتر مردان ایران برای کسب مقام بالاتر در لیگ و حضور در پلی آف و همچنین افزایش سطح کیفی مسابقات لیگ برتر نسبت به سال گذشته، احتمال حضور چهره های جدیدی در ترکیب تیم ملی اعزامی به پنجمین دوره رقابت‌های لیگ ملت‌های 2023 وجود خواهد داشت.

پس از پنجمین دوره لیگ ملت‌ها 24 تیم انتخاب شده برای حضور در مسابقات والیبال انتخابی المپیک پاریس براساس رنکینگ جهانی، سیدبندی خواهند شد و این موضوع اهمیت عملکرد تیم‌ها در لیگ ملت‌های 2023 را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

با مشخص شدن تیم‌ها و حریفانشان، مسابقات انتخابی المپیک 2024 پاریس از تاریخ 8 تا 16 مهرماه به میزبانی ژاپن و چند کشور دیگر که در آینده اعلام می‌شوند، برگزار خواهد شد.

بازی‌های آسیایی که به نوعی المپیک قاره آسیا محسوب می‌شود و سال گذشته به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد، یکی دیگر از میادین مهم پیش روی والیبال ایران در سال آینده است. مسابقات والیبال مردان بازی‌های آسیایی از 28 شهریور تا چهارم مهرماه و رقابت‌های بخش زنان نیز از 6 تا 15 مهر به میزبانی چین برپا می‌شود که با توجه به سیاست‌های کلان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک هدف‌گذاری برای دفاع از عنوان قهرمانی 2018 و کسب مدال در این رقابت‌ها در دستور کار والیبال ایران قرار گرفته است.

اما حضور تیم ملی والیبال زنان ایران در بازی‌های آسیایی یکی از نکات جالب توجه رویدادهای 2023 خواهد بود چرا که برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی، زنان والیبال در این رقابت‌ها حضور پیدا می کنند.

تیم ملی والیبال زنان ایران معتبرترین مسابقات والیبال زنان قاره کهن یعنی رقابت‌های والیبال قهرمانی زنان آسیا را هم پیش رو دارد که از 11 تا 19 شهریور در تایلند برگزار می‌شود. این مسابقات در سال 2021 به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و آخرین حضور ملی‌پوشان کشور در سال 2019 بود که رتبه هفتم را از آن خود کردند.

در سال 2023 علاوه بر برگزاری رویدادهای هر ساله، مسابقات قهرمانی دختران و پسران زیر 16 سال آسیا هم برای نخستین بار برگزار خواهد شد تا کشورها فرصت بیشتری برای معرفی استعدادهای خود به دنیای حرفه‌ای و قهرمانی در والیبال داشته باشند.

به دنبال شکل‌گیری این دو رویداد، محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال طی دو حکم الساندرا کمپدلی سرمربی تیم ملی والیبال زنان و آرش صادقیانی سرمربی تیم راه‌یاب ملل مریوان و مربی سابق تیم ملی نوجوانان کشورمان را برای تشکیل تیم زیر 16 سال دختران و پسران مامور کرد و این دو مربی بلافاصله طی فراخوان‌هایی اقدام به جذب استعدادها و همچنین برگزاری اردوهای صحت‌سنجی و گزینشی کردند تا بازیکنان مستعد را از سراسر ایران به این دو تیم‌ جذب کنند.

مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان و جوانان جهان هم از رویدادهای مهم سال 2023 برای والیبال ایران محسوب می‌شوند. با وجود فاصله گرفتن اهداف فدراسیون والیبال ایران از نتیجه‌گرایی در رده‌های پایه، نوجوانان کشور که نایب قهرمان مسابقات زیر 19 سال آسیا شدند و با نام «شمس» در لیگ سری A دسته یک مردان حضور دارند، از 13 تا 22 مرداد در کشور آرژانتین به دنبال کسب بهترین عنوان خواهند بود. تیم ملی نوجوانان تاکنون 13 دوره در این رقابت‌ها حضور داشته و هفت مدال کسب کرده که دو مدال آن طلایی رنگ بوده است.

مسابقات والیبال قهرمانی جوانان جهان هم از تاریخ 16 تا 25 تیر در کشور بحرین برگزار می‌شود و جوانان کشور که با کسب مقام قهرمانی مسابقات جوانان آسیا موفق به حضور در این مسابقات شدند، به دنبال کسب دومین مدال طلا برای کشورمان هستند. جوانان ایرانی در سیزده دوره از این رقابت‌ها حضور داشتند و یک مدال طلا و یک برنز حاصل این حضور بوده است.

البته در این روزها تمام نگاه‌ها به لیگ برتر والیبال مردان است. لیگی که هر هفته با نتایجی غیرقابل پیش‌بینی به پایان می‌رسد و این موضوع نشان‌دهنده افزایش کیفیت تیم‌ها و ظهور بازیکنان جوان و کمتر شناخته شده در میان 14 تیم حاضر در لیگ برتر است. باید منتظر مشخص شدن هشت تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی و البته معرفی قهرمان این دوره از مسابقات باشیم تا این تیم برای حضور در قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا 24 تا 31 اردیبهشت ماه عازم بحرین شود و در صورت موفقیت در آسیا 13 تا 26 آذرماه در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های جهان حضور یابد. تیم پیکان قهرمان دوره گذشته باشگاه‌های آسیا بود و در مسابقات باشگاه‌های جهان در جایگاه پنجم ایستاد.

لیگ برتر زنان که دو هفته پس از لیگ مردان استارت خورد به دلیل 8 تیمه بودن به مرحله نیمه نهایی رسیده و تیم‌های سریک، پیکان، سایپا و ذوب آهن به مرحله پلی‌آف راه یافته‌اند. باید دید کدام تیم قهرمان این دوره از مسابقات خواهد شد و پنج تا 12 اردیبهشت برای حضور در قهرمانی باشگاه‌های زنان آسیا راهی ویتنام می‌شود.

 

فهرست رویدادهای والیبالی سال 2023 به قرار زیر است:

1- قهرمانی باشگاه‌های زنان آسیا 5 تا 12 اردیبهشت در ویتنام

2- قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا 24 تا 31 اردیبهشت در بحرین

3- قهرمانی زیر 16 سال دختران آسیا 10 تا 17 تیر در چین

4- قهرمانی زیر 16 سال پسران آسیا 31 تیر تا هفتم مرداد در ازبکستان

5- چلنجرکاپ زنان آسیا 28 خرداد تا چهار تیر در اندونزی

6- هفته اول لیگ ملت‌های والیبال 16 تا 21 خرداد در ژاپن

7- هفته دوم لیگ ملت‌های والیبال 30 خرداد تا چهارم تیر در هلند

8- هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال 13 تا 18 تیر در آمریکا

9- مرحله نهایی لیگ ملت‌های والیبال 28 تیر تا یکم مرداد در لهستان

10- مسابقات دانشجویان جهان 6 تا 17 مرداد در چین

11- قهرمانی جوانان جهان (زیر 21 سال) 16 تا 25 تیر در بحرین

12- قهرمانی نوجوانان پسر جهان (زیر 19 سال) 13 تا 22 مرداد در آرژانتین

13- قهرمانی مردان آسیا 27 مرداد تا چهار شهریور در ایران (تهران)

14- قهرمانی زنان آسیا 11 تا 19 شهریور در تایلند

15- مسابقات والیبال مردان بازی‌های آسیایی 28 شهریور تا چهارم مهر در چین

16- مسابقات والیبال زنان بازی‌های آسیایی 6 تا 15 مهر در چین

17- انتخابی المپیک مردان از 8 تا 16 مهر ماه (ژاپن میزبان یک گروه از سه رویداد و دیگر میزبانان در آینده اعلام خواهند شد)

18- مسابقات باشگاه‌های مردان جهان 13 تا 26 آذر ماه (میزبان مشخص نیست)

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه