اخبار داغ

برنامه مجلس برای اصلاح قیمت خوراک صنایع در بودجه ۱۴۰۲ 

برنامه مجلس برای اصلاح قیمت خوراک صنایع در بودجه ۱۴۰۲ 
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره لزوم افزایش قیمت سوخت صنایع و پتروشیمی ها در بودجه ۱۴۰۲ مجلس پرداخت.

حسین محمد صالحی دارانی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، درباره قیمت پایین سوختی که تحت عنوان خوراک به صنایع پتروشیمی داده می‌شود و انتقادات به پایین بودن قیمت این سوخت، گفت: متاسفانه خیلی از دستگاه ها مثل وزارت نیرو و وزارت نفت قیمت انرژی برای مصارف خانگی را بالا برده اند ولی قیمت سوخت صنایع و پتروشیمی ها را خیلی پایین در نظر گرفته اند.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه مصرف صنایع و پتروشیمی ها بسیار بالا است باید قیمت سوختی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد اصلاح شود و سوخت صنایع و پتروشیمی ها در این حد ارزان نباشد و در مقابل اگر قرار است یارانه پنهانی به انرژی تعلق بگیرد باید در اختیار مردم و برای مصارف خانگی باشد.
این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: با توجه به اینکه صنایع بزرگ درآمدهای کلانی دارند، سوخت به نسبت کشورهای اروپایی برای صنایع ما به قیمت خیلی ناچیزی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد در این راستا دولت باید برنامه‌ای برای افزایش قیمت خوراک صنایع و پتروشیمی ها برای سال ۱۴۰۲ داشته باشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید قیمت خوراک صنایع و پتروشیمی ها اصلاح شود و از هرگونه افزایش قیمت برای مصارف خانگی پیشگیری شود. زمانی که به بحران بر می خوریم بیشترین صرفه جویی را مردم عادی و مصارف خانگی دارند و محدودیت ها برای مردم است و در مقابل برای صنایع بزرگ و کارخانجات که بیشترین مصرف از سوخت را دارند کمترین محدودیت ها ایجاد می شود.
صالحی دارانی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا مجلس در جریان تصویب بودجه ۱۴۰۲ قیمت این سوخت را اصلاح خواهد کرد یا خیر؟ توضیح داد: قطعاً مجلس و کمیسیون تلفیق برای حذف رابطه خوراک صنایع و پتروشیمی ها اقداماتی را در بودجه ۱۴۰۲ انجام خواهند داد، زیرا اکثریت نمایندگان معتقدند که نباید سوخت تا این حد ارزان در اختیار صنایع و پتروشیمی ها قرار بگیرد. امیدواریم در بحث بودجه این موضوع اصلاح شود.
صالحی دارانی درباره تاثیر اعمال این قیمت بر کاهش درآمدهای پایدار دولت، گفت: با توجه به اتفاقاتی که در اروپا افتاد، وقوع جنگ اوکراین و پیامدهایی که در کل جهان شاهد آن بودیم برخی از کارخانجات بزرگ در اوکراین به دلیل قیمت بالای انرژی تعطیل شدند و کشور ما در این شرایط می توانست با استفاده از صادرات این انرژی درآمد خوبی کسب کند و با کسب این درآمد می توانست بهتر از صنایع حمایت کند. 
وی در ادامه بیان کرد: اگر قیمت خوراک صنایع و پتروشیمی ها اصلاح و متناسب با قیمت جهانی باشد قطعا می تواند منجر به افزایش درآمدهای ارزی دولت شود و مردم فشار کمتری بابت تورم تحمل کنند.
صالحی دارانی ادامه داد: وقتی این صنایع در مصرف خود صرفه جویی کنند قطعا امکان صادرات این انرژی فراهم می شود  و درآمد پایدار برای دولت ایجاد می شود.
عضو کمیسون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه بیان کرد: عدم بهره مندی دولت از این درآمد قابل توجه ارزی از محل فروش انرژی باعث کسری بودجه و در نهایت تحمیل تورم به مردم می شود. البته قیمت سوخت صنایع را نباید خیلی بالا ببریم و مثل کشورهای اروپایی محدودیت های زیادی برای آنها قائل شویم، اما باید تا حدودی قیمت سوخته صنایع را بالا ببریم تا این شکاف درآمدی دولت جبران شود.
این مقام مسئول معتقد است، واقعی سازی قیمت خوراک صنایع و پتروشیمی ها باعث صرفه جویی صنایع و پتروشیمی ها در مصرف سوخت می شود، این مسئله باعث می‌شود که آنها به سمت استفاده بهینه از انرژی و به روز کردن تجهیزات خود روی بیاورند.
وی در ادامه افزود: در اختیار قرار دادن سوخت ارزان به صنایع و پتروشیمی ها باعث می شود که آنها به خام فروشی روی بیاورند و به توسعه زنجیره ارزش توجهی نکنند و در نتیجه این مسئله باعث عقب ماندگی صنایع و پتروشیمی های ما نسبت به کشورهای اروپایی می شود.
صالحی دارانی افزود: بیشتر محصولات پتروشیمی ما به صورت خام از کشور خارج میشود و سود بیشتر به این وسیله نصیب کشورهای خارجی میشود، زیرا این کشورها با استفاده از مواد معدنی خام اقدام به فرآوری و تبدیل محصول می‌کنند و در انتهای زنجیره با قیمتی بسیار بالا به خود ما می فروشند، تورم را در کشور ما ایجاد می کنند در واقع ما به یک واسطه برای افزایش درآمد کشور های خارجی تبدیل شده ایم.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه توضیح داد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش ها بهتر است قیمت سوخت صنایع و پتروشیمی ها  در هر سال ۲۰ درصد افزایش پیدا کند تا بعد از سه سال به یک تعادل در این تفاوت قیمت دست پیدا کنیم با این وجود تصمیم گیرنده نهایی کمیسیون انرژی است.
صالحی دارانی در خصوص پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس برای افزایش ۲۰ درصدی قیمت سوخت صنایع طی ۳ سال متمادی برای رسیدن به تعادل در قیمت سوخت تخصیصی به صنایع و پتروشیمی ها توضیح داد: افزایش ۲۰ درصدی قیمت به صورت سالانه و پلکانی معقول و منطقی است به این وسیله تعادل و عدالت در مصرف ایجاد می شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه