اخبار داغ

موج تازه اعتراضات گسترده علیه پلیس آمریکا

 موج تازه اعتراضات گسترده علیه پلیس آمریکا
پس از انتشار فيلم خشونت پليس آمریکا عليه يک سياهپوست که منجر به مرگ او شد، شهرهای آمریکا صحنه اعتراضات به اين اقدام نژاد پرستانه شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛این تظاهرات به دنبال انتشار تصاویر مربوط به شکنجه و قتل «تایر نیکولز» ۲۹ ساله برگزار شد. وی پس از متوقف شدن خودرویش در شهر ممفیس، به شدت ضرب و شتم شد و به قتل رسید. پنج افسر پلیس که همه آن‌ها سیاه پوست بودند متهم به قتل از نوع درجه دو شده اند.

پلیس آمریکا سرانجام دیروز جمعه فیلم کامل شکنجه و قتل «تایر نیکولز» توسط نیرو‌های پلیس شهر ممفیس را منتشر کرد؛ فیلمی که دوربین‌های شهری ضبط کرده‌اند.

در اين فایل ویدئویی چهار تصویر جداگانه نمايش داده می شود و بیش از ۳۰ دقیقه است. ظاهراً این در ابتدا صرفاً توقف برای بازرسی پلیس راهنمایی رانندگی بود. دست کم این چیزی است که پلیس ادعا می‌کند. اما آن مأموران پلیس مرد سیاهپوست را از خودرو اش بیرون آوردند و او را روی زمین کشیدند. در تصویر روشن است که او برای حفظ جان خود التماس می‌کند. او سپس تلاش کرد فرار کند، چون از کاری که پلیس ممکن بود با او بکند، می‌ترسید. بعد پنج مامور پلیس دیگر او را گرفتند و در حالی او را با باتوم می‌زدند که او فریاد می‌زد.

انتشار این فیلم بار دیگر خشم و احساسات مردم را برانگیخته و موجب تظاهرات گسترده‌ای در شهر‌های مختلف آمریکا شده است.

مردم در اعتراض به رفتار وحشیانه پلیس آمریکا در شهر‌های نیویورک، آتلانتا، جورجیا، ممفیس، تنسی، واشنگتن دی‌سی دست به تجمع زدند و در برخی از شهرها، پلیس و معترضان درگیر شدند. شماری از فعالان حقوق مدنی در آمریکا با شعار «عدالت نباشد، صلحی نخواهد بود، نه به پلیس نژاد پرست» در اعتراض به قتل جوان سیاهپوست در ممفیس ایالت تنسی,​ در برابر کاخ سفید تجمع و اعتراض و نارضایتی شدید خود را از عملکرد پلیس آمریکا که به گفته معترضان، نهادی که در ذات خود نژادپرستی دارد، اعلام کردند.


در همین حال، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واکنش به قتل این جوان گفت: قتل تایری نیکولز به وجهه آمریکا آسیب وارد می‌کند. من با مادر تایری نیکولز صحبت کردم. من مراتب تسلیت خود را به وی اعلام کردم. می‌خواهم این موضوع را به اطلاع کنگره برسانم تا لایحه جورج فلوید را تصویب کند تا وضعیت را تحت کنترل درآورد. من تا آنجا که بتوانم در حد فرمان اجرایی و اختیارات فدرال خود عمل خواهم کرد. من خواهان تجمع صلح آمیز، خشونت یا هر حرکتی نیستم. من با مادر وی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صحبت کردم. ما کشور قانون و نظم و خواهان تظاهرات مسالمت آمیز هستیم و دادگاه باید در این رابطه قضاوت کند.

به نوشته سی‌ان‌ان، پنج نیروی پلیس شهر ممفیس ۷ ژانویه (۱۷ دی) با رفتاری خشن، تایر نیکولز سیاه‌پوست را به اتهام «بد راندن خودرو» متوقف کردند و با مشت و لگد کتک زدند؛ نیکولز سه روز بعد، ۱۰ ژانویه بر اثر شدت جراحات در بیمارستان فوت کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه