اخبار داغ

در نشست خبری مطرح شد؛

معرفی نامزدهای جشنواره شعر فجر/ تجلیل از استاد قادر طهماسبی

معرفی نامزدهای جشنواره شعر فجر/ تجلیل از استاد قادر طهماسبی
نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور رضا اسماعیلی دبیر جشنواره، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و اصحاب رسانه در محل خانه کتاب برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور رضا اسماعیلی دبیر جشنواره، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و اصحاب رسانه در محل خانه کتاب برگزار شد.
در ابتدای جلسه رضا اسماعیلی دبیر جشنواره عنوان کرد سعی کردیم جشنواره با روند مناسبی شروع شود و ادامه پیدا کند تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم و به لطف خدا و همکاری دوستان ما در خانه کتاب و همدلی هایی که با داوران داشتیم همه مراحل به خوبی پیش رفته است.
اسماعیلی درباره داوری ها عنوان کرد امسال در مقایسه با دوره گذشته ۳۱۲۵ عنوان اثر در سه حوزه شعر بزرگسال، کودک و نوجوان و بخش نقد و پژوهش توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفته است که ۲۰ درصد به لحاظ کمی افزایش اثر داشته ایم.
اسماعیلی افزود در جهت تمرکززدایی جشنواره، افتتاحیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در شهر شیراز برگزار شد و در ادامه نشست ها و محفل های شعر خوانی در شهرهای مختلف از جمله مشهد و هرمزگان برگزار شده است.


دبیر علمی هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر وجه تمایز این دوره با ادوار گذشته را برگزاری نشست ویژه شعر نو و نیمایی، برگزاری نشست دانشگاهی، نقد و بررسی و شعرخوانی دانشگاه فردوسی مشهد و پوشش ویژه خبری و رسانه ای گسترده تر نسبت به سالهای گذشته عنوان کرد.

تجلیل از استاد قادر طهماسبی(فرید)

در ادامه علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب با تبریک چهل و چهارمین فجر انقلاب افزود: شعر ثروت ملی ما ایرانی هاست که می تواند یک نهضت خلق ساز را برای ما به ارمغان بیاورد و این خلق و الهام آفرینی که در شعر نهفته است، ویژه و اعجاب آفرین است.
رمضانی افزود از تمامی داوران، هیئت علمی جشنواره و اصحاب رسانه به خاطر تلاش های شبانه روزیشان سپاسگزارم. حجم آثار رسیده به دبیرخانه نشان دهنده شکوه، جسارت و بالندگی شعر در کشور و ملت ماست؛ آثار شعر و پژوهش بسیاری در یک قرن گذشته در حوزه شعر فارسی خلق شده که همه نشانگر بالندگی این حوزه است.
مدیرعامل خانه کتاب افزود: در کنار جشنواره شعر بخش آموزشی به عنوان «کلک خیال» از دوازدهم تا چهاردهم بهمن ماه در تهران با حضور ۱۲۰ نفر از شعرا و آموزش پذیران جوان شعر و با آموزش ۱۳ نفر از اساتید تراز شعر انقلاب و پیشکسوت این حوزه برگزار خواهد شد. در اختتامیه این جشنواره نیز قرار است از یک عمر فعالیت شاعر آیینی و پیشکسوت شعر انقلاب، استاد قادر طهماسبی متخلص به فرید تقدیر و تجلیل شود.
رمضانی اضافه کرد به مانند سال های گذشته و به مانند جایزه کتاب سال، به افراد برگزیده در این جشنواره مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان و به افراد شایسته تقدیر مبلغ ۵۰ میلیون تومان اهدا خواهد شد.
در ادامه نامزدهای بخش های مختلف ۱۷ امین جشنواره بین‌المللی شعر فجر معرفی شدند: 
بر اساس اعلام رضا اسماعیلی دبیر جشنواره، در این دوره ۳۱۲۵ عنوان اثر از ۸۸۹ ناشر در سال ۱۴۰۰ به دبیرخانه ارسال شده که در بخش های مختلف نامزدهای این دوره اعلام می شود؛ 
در بخش درباره شعر (نقد و پژوهش های ادبی) ۳۲۷ عنوان اثر به دبیرخانه رسیده که سید مهدی طباطبایی، محمد مرادی و سید وحید سمنانی داوری این بخش را برعهده داشته اند: 
۱. کتاب شاعران حوزه ادبی خراسان به پژوهش و نویسندگی محمد غلامرضایی از انتشارات سمت
۲. کتاب قرن های بی زمان به پژوهش و نویسندگی مهدی محبتی از انتشارات هرمس
۳. کتاب نظامی گنجه ای و ۵ گنجبه نویسندگی و پژوهش نصرالله امامی از انتشارات سمت
۴. کتاب هشت رودبه نویسندگی و پژوهش محمد کاظم کاظمی از انتشارات شهرستان ادب

بخش شعر کودک و نوجوان
در این بخش ۳۲۸ دفتر شعر به دبیرخانه رسیده که با داوری طیبه شامانی، سید حبیب نزاری و سید احمد میرزاده سه دفتر شعر به عنوان نامزدهای نهایی این بخش معرفی شده اند؛
۱. دفتر شعر جنگل سروده معصومه معصوم زاده از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
۲. دفتر شعر دلتنگم و می دانی سروده مریم زندی از انتشارات سروش
۳. دفتر شعر قلب کوه از سنگ نیست سروده غلامرضا بکتاش از انتشارات سروش

بخش بزرگسالان
شعر نو و نیمایی

در این بخش داوران از ۱۲۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه ۳ نامزد را معرفی کردند:
۱. از کنار روزها سروده هادی منوری از انتشارات شاعران پارسی زبان
۲. روی پیشانی باد نوشته ویرانی سروده فاطمه عقلانی از انتشارات نفیر
۳. میان جیوه و اندوه سروده لیلا کردبچه از انتشارات نگاه

بخش شعر محاوره (ترانه)
در این بخش ۹۵ اثر به دبیرخانه ارسال شده که داوران هیچ اثری را به عنوان نامزد برگزیده یا شایسته تقدیر معرفی نکردند و تنها در اختتامیه از یک اثر به عنوان شایسته تحسین تقدیر خواهد شد.

بخش کلاسیک
در این بخش از ۱۱۷۵ اثر رسیده به دبیرخانه در نهایت ۵ اثر به عنوان نامزد معرفی شدند:

۱. کتاب دقایق سروده سعید تاج محمدی از انتشارات شهرستان ادب
۲. کتاب زیر ساعت حرم سروده مریم سقلاطونی از انتشارات سوره مهر
۳. کتاب شعر نان نمی شود سروده مهدی میرزا رسول زاده از انتشارات کتاب بهار
۴. کتاب مرتد سروده مهدی جهاندار از انتشارات شهرستان ادب
۵. کتاب یار بس سروده سید ضیا موسوی از انتشارات شانی
داوری بخش بزرگسال را عبدالرحیم سعیدی راد، صادق رحمانی، ایرج قنبری، سعید یوسف نیا، عباس باقری، جلال محمدی و زهرا محدثی خراسانی برعهده داشته اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه