اخبار داغ

برگزاری نشست خبری تیم اعزامی به مسابقات هاکی روی یخ کشورهای اسلامی

صدقی: برای بچه های هاکی روی یخ فریاد کشیده‌ام/ نظریان: مثل فوتبال به ما کمک کنید

صدقی: برای بچه های هاکی روی یخ فریاد کشیده‌ام/ نظریان: مثل فوتبال به ما کمک کنید
رئیس انجمن هاکی روی یخ گفت: من فریاد کشیده‌ام که خانواده هاکی روی یخ بچه‌های ویژه‌ای هستند و حرفه‌ای زندگی می‌کنند تا به این علاقه برسند.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری تیم اعزامی به مسابقات هاکی روی یخ کشورهای اسلامی با حضور عباس نظریان رئیس فدراسیون اسکی، کاوه صدقی مدیر انجمن هاکی روی یخ و سرمربی تیم‌های ملی در ایران‌مال، مدیران عامل برخی تیم‌های لیگ برتری و چند نفر از ورزشکاران تیم‌های ملی زنان و مردان برگزار شد.

کاوه صدقی رئیس انجمن هاکی روی یخ در ابتدای نشست اظهار داشت: حلقه اصلی تیم هاکی روی یخ، بچه‌های این‌لاین هاکی هستند و از خرداد ۹۹ با پیست یخ ایران‌مال عضویت فدراسیون جهانی را گرفتیم. در سال گذشته مجوز دیویژن ۳ را گرفتیم و در مسابقات امارات و جهانی شرکت کردیم. با مشکلات انتقال هاکی روی یخ از اسکیت به اسکی ۹ ماه روی هوا بودیم اما با این جابه‌جایی، تمرینات و اردوها را برگزار کردیم. ۲ ماهی است با تمام مشکلات ساختاری به خانه جدید رفتیم و در اولین دوره مسابقات اسلامی شرکت کردیم که بچه‌ها نایب‌قهرمان شده و شگفتی آفریدند.

وی افزود: الان در ۳ رده اردوهای تیم ملی شکل گرفته و در بزرگسالان من به همراه ۲ مربی خارجی و فرزاد هوشی‌دری کادر فنی هستیم. یک ماه دیگر به بوسنی برای مسابقات دیویژن ۳ جهانی اعزام می‌شویم و با میزبان هم‌گروه هستیم. تیم جوانان برای قهرمانی زیر ۱۸ سال آسیا آماده می‌شود و تیم زنان نیز در حال آمادگی برای مسابقات قهرمانی آسیاست.

صدقی درباره زیرساخت های این رشته بیان کرد: پیست مشهد ما دایر است اما نیاز به جریان حرفه‌ای قهرمانی داریم که باید فدراسیون به این بخش توجه کند و نماینده فعالی داشته باشیم تا پیست فعالیت حرفه‌ای را دنبال کند. این پیست جلوتر از پیست ایران‌مال راه افتاده اما منشا تولید قهرمان نیست. برنامه استعدادیابی را سابقا دنبال می‌کردیم اما به زودی استعدادهای استان را در تهران به شکل رایگان میزبانی می‌کنیم و مربی ملی هم در اختیارشان می‌گذاریم. قرار است از همه کشور معرفی به تهران داشته باشیم. پیست کیش بهار ۱۴۰۲ افتتاح می‌شود و در مسیر قرار خواهد گرفت. در کازان ۶۰ پیست سرپوشیده و ۸۰ پیست روباز داشتند و نیاز به تاسیس حداقل ۵ پیست در تهران و مراکز استان‌ها داریم. پیست ۱۲ هزار نفری آمادگی اضافه شدن به زیرساخت یخی کشور را دارد و امیدواریم صحبت و اقدامات ادامه پیدا کنند.

رئیس انجمن هاکی روی یخ با اشاره به انتقادات درباره بی اعتنایی وزارت ورزش و کمیته المپیک گفت: همیشه لطف وزارت ورزش و کمیته المپیک را داشتیم. بچه‌ها از آکادمی استفاده می‌کنند و پارسال نصف بلیت اعزام جهانی را کمیته داده اما امیدوارم نظریان رئیس فدراسیون اسکی اشاره کند که بودجه برای هاکی روی یخ درنظر گرفته نشده. امیدوارم خبرهای خوشی داشته باشیم اما بچه‌ها تجهیزات را خودشان تهیه می‌کنند. نظریان امروز یک چوب به بچه‌های ما داده که اتفاق تاریخی بوده ولی بچه‌ها سالی ۱۰ چوب مصرف می‌کنند اما همین را در اسکیت نداشتیم. کمپ بچه‌ها ایران‌مال است، هتل را فدراسیون جهانی می‌دهد و فقط یک بلیت و ویزا می‌خواهیم اما فدراسیون بودجه‌ای ندارد. مثلا چند تیم هزینه ورزشکارهای تیمش در تیم ملی را پرداخت کرده‌اند. کمیته المپیک و وزارت ورزش درباره تجهیزات و هزینه‌های اعزام و پول توجیبی بچه‌ها و جوایز باید حمایت کنند. بچه‌ها از نایب‌قهرمانی دیویژن ۴ جایزه نگرفته‌اند. این‌ها انتظار است و گله نیست.

صدقی درباره پیشرفت این رشته گفت: بزرگ‌ترین اتفاق برای این جریان، خانواده‌های بچه‌ها هستند. من فریاد کشیده‌ام که خانواده هاکی روی یخ بچه‌های ویژه‌ای هستند و حرفه‌ای زندگی می‌کنند تا به این علاقه برسند. بچه‌ها تا قهرمانی این‌لاین هاکی آسیا رشد کرده‌اند و این در حالی است که زمین یخی نداشتیم. بچه‌ها باعث شگفتی شدند و البته تیم‌های باشگاهی هم بار بزرگی را از دوش توسعه ما برداشتند. زیرساخت ایران‌مال تجاری به موضوع نگاه نکرده و این درخشش به وجود آمده است.

 

نظریان: زیرساخت ما صفر است؛ مثل فوتبال به ما کمک کنید

عباس نظریان رئیس فدراسیون اسکی در ادامه این نشست عنوان داشت: از این ظرفیتی که در اختیار ماست متشکریم، شاید ۳ سال پیش این پتانسیل را نداشتیم. منشا هاکی روی یخ شرقی نیست و تغییر نگرش‌ها زمان‌بر است. وقتی یک مدیر برای توسعه این ورزش غریب زحمت کشیده، از او و تیمش (انصاری و صدقی) تشکر می‌کنم. شاهد یک رشته نوین و خانوادگی هستیم. در سایه تعامل و قدردانی، حرکت بهتر پیش می رود. ما یک فدراسیون المپیکی زمستانی هستیم، نه فقط ۴ ورزشکار. نام فدراسیون ما در سال ۱۴۰۰ به فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی تغییر کرد اما ۱.۵ سال طول کشید تا انتقال نام پیدا کنیم. الان ۱۰ انجمن هستیم. در بسیاری از کشورها آلپاین، صحرانوردی، کوهستان، اسنوبرد و... فدراسیون هستند. ۳ انجمن اسکیت و هاکی روی یخ و کرلینگ به ما اضافه شده که در حد بالاتر از انجمن هستند. زیرساخت ما صفر است، نه در اسکی زیرساخت متعلق به فدراسیون داریم و نه در اسکیت؛ اگر چه ۷ دهه سابقه داریم. تمرینات و اردوها در بخش‌های خصوصی هستند و یا برای وزارت هستند.

وی افزود: پیام اول را دادیم که می‌توانیم و پتانسیل داریم، اما پیامی که باید دریافت کنیم بودجه، زیرساخت و تجهیزات هستند. هیچ تجهیزاتی برای این رشته‌ها در ایران تولید نمی‌شوند و همه را باید با دلار و ارز وارد کنیم که چالش اصلی ماست. مکاتباتی انجام دادیم که مجموعه آزادی برای مسائل ما مورد استفاده قرار بگیرد. برای بودجه نامه‌نگاری کردیم که از مجموعه وزارت و کمیته خواهش کردیم که ما را یک رشته ورزشی صرف نبینند. کاروان‌های ما الان ۵۰ نفری هستند. بخش‌های صنعتی باید به کمک ما بیایند، مثل فوتبال. برای توسعه افق تدوین شده به این بخش‌ها و دیپلماسی عمومی نیاز داریم. رویکرد ما فراجنبه‌ای است.

رئیس فدراسیون اسکی با اشاره به اهمیت ورزش های زمستانی و حضور در المپیک بیان کرد: رفتن به مسابقات جهانی بزرگ و المپیک یک ویترین برای توسعه است و باید برایش طرح و حمایت جدید داشته باشیم. برای ورزش‌های تابستانی از یک یا ۲ سال قبل ستاد تعیین می‌شود و ما انتظار داریم برای ورزش‌های زمستانی هم همین باشد و بودجه متفاوت دیده شود. برای ورود یک اسکی‌باز به جهانی، بالای ۱۰۰ میلیون هزینه تجهیزات داریم. برای توسعه باید رویکرد بودجه فرق بکند. نشست‌های آتی با خسروی‌وفا و سجادی داریم که تلاش کرده‌اند و کمک کرده‌اند. ان‌شاالله برای ایتالیا و ونکور با حمایت خوب، به مسابقات المپیک اعزام شویم.

نظریان درباره بحث زیرساخت گفت: از بابت زیرساختی در غرب آسیا وضعیت خوبی داریم. وقتی ماجد راشد به ایران آمد و توچال را دید، جالب بود که در نزدیک‌ترین نقطه به تهران این ظرفیت را داریم. آمادکی میزبانی مسابقات پارااسکی را داشتیم و الان هم بچه‌ها در اردوی توچال هستند. ارمنستان این هفته به ما اضافه می‌شود اما برای مسابقات دیگری. برای مسابقات پاراآسیایی نیاز به یک سال زمان داریم و بسیاری از مجموعه‌ها اعلام آمادگی هم کرده‌اند. امسال مسابقات تست داریم تا پارااسکی در این شرایط قرار بگیرد.

 

در ادامه از تعدادی از مدیران تیم‌های لیگ برتری هاکی روی یخ توسط رئیس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی به عمل آمد.

از سوی مدیرعامل تیم هاکی روی یخ فرمانیه، مشخص شد که از سال آینده تیم آقایان این باشگاه در قالب جوانان به رقابت‌ها اضافه شود، در ادامه بچه‌های تیم فرمانیه از سوی یکی از بانک‌های خصوصی از ۱۴۰۲ بن‌‌کارت حمایتی ماهانه بگیرند و هم‌چنین برای اعزام به مسابقات آسیایی دیگر انجمن دغدغه ویزای بانوان را ندارند و از این رو نزدیک به یک میلیارد اسپانسرینگ از سوی وی صورت گرفته‌است.

در ادامه این نشست فرزاد هوشیدری کاپیتان تیم ملی هاکی روی یخ گفت: از زمانی که اینلاین هاکی بود تا الان که بچه‌ها بیشتر به هاکی روی یخ آمده‌اند ، قرارداد عجیب و غریبی برای ورزشکاران این رشته ندارد و هشتاد درصد آنها چیزی دریافت نمی‌کنند و شاید بیست درصد انها یک مبلغ حداقلی می‌گیرند. بچه‌ها ذهن باز در زمین ندارند. تا 2018 اینگونه ذهنیت را داشتند ، ولی بعدها شرایط تغییر کرد. به این بچه‌ها توجه نشد.  ما گلریزان و بازارگرمی میکنیم تا چراغ این رشته روشن بماند، اما واقعیت این است که این آتش هر روز خاموش و خاموش تر می‌شود. این بچه‌ها یک نیاز حداقلی دارند و باید به آنها توجه شود. هاکی بازان گناه نکردند که یک رشته‌ای را انتخاب کرده‌اند. آنها زحمت می‌کشند و از زندگی‌شان می‌زنند و مستحق توجه بیشتر هستند. اگر شرایط اینگونه تداوم داشته باشد ،  اتحاد بچه‌ها از بین می‌رود. 

وی درباره حضور تیم ملی در مسابقات بوسنی گفت: در بوسنی و در رویایی ترین حالت می‌توانیم نایب قهرمان شویم و البته باید سعی کنیم از چهارمی پایین نرویم،چون ممکن است به دیویژن چهار سقوط کنیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه