اخبار داغ

تکمیل طرح توسعه میدان گازی کیش با حضور وزیر نفت؛

اوجی: دیگر تولید نفت کوره یا مازوت نخواهیم داشت/ در تولید کک اسفنجی خودکفا می شویم

اوجی: دیگر تولید نفت کوره یا مازوت نخواهیم داشت/  در تولید کک اسفنجی خودکفا می شویم
وزیر نفت گفت: در پالایشگاه نفت بندرعباس این دومین پالایشگاه خواهد شد که دیگر تولید نفت کوره یا مازوت نخواهیم داشت و مازوت یا نفت کوره به ارزش افزوده تبدیل خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه بهره‌برداری از پروژه‌های نفتی هرمزگان در بندرعباس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در همزمان با دهه مبارک فجر، پروژه‌هایی در بخش بالادست و پایین‌دست نفت با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد دلار افتتاح، بهره‌برداری و همچنین کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی افزود: کارخانه تولید و ذخیره‌سازی قیر که به همت صندوق نفت شکل گرفته، 350 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده ‌که سالانه نزدیک نزدیک به 600 هزار تن قیر تولید می‌کند. همچنین توسعه اسکله که مربوط به همین شرکت بوده و برای صادرات فرآورده‌های نفتی و واردات صورت گرفته است.

وزیر نفت با اشاره به مزیت پروژه مزبور تصریح کرد: یکی از کارهای عمرانی در کشور، بحث تامین قیر برای جاده‌هاست، لذا قیر تولیدی این کارخانه هم نیاز استان و همچنین استان‌های همجوار تامین می‌کند و هم بیش از 60 درصد صادر خواهد شد.

وی گفت: خوشبختانه توسعه میادین نفتی اسفند و... داریم که به میزان 16 هزار بشکه امروز بهره‌برداری و به حجم تولید نفت کشور بالغ بر 110 میلیون دلار اضافه می‌شود.

اوجی بیان داشت: در پالایشگاه نفت بندرعباس که ظرفیت 350 هزار بشکه نفت تولید فرآورده‌های نفتی و روزانه نزدیک به 130 هزار بشکه نفت کوره تولید می‌کند، کار خیلی خوبی در پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است صاحب دانش فنی در خصوص تولید کک اسفنجی که جزو ششمین کشور دنیا شدیم که با یک سرمایه‌گذاری 2.2 میلیارد یورو این واحد مربوط به تولید کک اسفنجی که یکی از اقلام وارداتی و کلیدی برای صنایع آلومینیوم است از نفت کوره که ارزش پایین‌تری دارد و در زنجیره نفت کوره رفته است تولید خواهد شد.

وزیر نفت اضافه کرد: در پالایشگاه نفت بندرعباس این دومین پالایشگاه خواهد شد که دیگر تولید نفت کوره یا مازوت نخواهیم داشت و مازوت یا نفت کوره به ارزش افزوده تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین امروز توسعه میدان گازی کیش که 14 حلقه چاه بر روی آن حفاری شده، تکمیل می‌شود و عملیات اجرایی خط لوله به طول 210 کیلومتر از میدان کیش تا پالایشگاه‌های عسلویه در فازهای 6 و 7 و 8 نزدیک به 900 میلیون دلار که شرکت تاسیسات دریایی زیرمجموعه صندوق نفت متولی آن می‌شود.

اوجی گفت: تمامی این پروژه‌ها توسط متخصصین، شرکت‌های دانش بنیان و حتی دانش فنی از طریق داخلی خودکفا شده است، یکی از حسن هر کدام از این پروژه‌ها این است که هر کدام اشتغالزایی خوبی برای استان دارند.

وی بیان کرد: به مردم استان هرمزگان قول می‌دهیم درحال حاضر که روزانه قریب به  800 هزار بشکه فرآورش نفت خام در این دو پالایشگاه در استان داریم، استان هرمزگان قطب پالایشی فرآورده‌های نفتی کشور است، با احداث پالایشگاه شهید قاسم سلیمانی و مروارید مکران ظرفیت پالایشی استان به یک میلیون و 800 هزار بشکه خواهد رسید.

وزیر نفت افزود: همچنین به استاندار هرمزگان و مردم استان قول می‌دهیم خط لوله گاز که از میناب تا سیریک انجام شده است را تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد و سپس از شهرستان سیریک به جاسک تا پایان اسفند ماه سال 1402 صورت خواهد گرفت.

اوجی اذعان داشت: جا دارد از تلاش ، همت و پیگیری‌های مهدی دوستی استاندار هرمزگان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در بحث سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز در استان تشکر کنیم.

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه