اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جزئیات معافیت و کسر خدمت فرزندان جانبازان

جزئیات معافیت و کسر خدمت فرزندان جانبازان
بر اساس قانون؛ فرزندان افرادی که ۳۰ ماه در جبهه خدمت کردند از رفتن به خدمت سربازی معاف می شوند و کسانی که میزان خدمتشان بیشتر از این ایام بوده، می‌توانند برای اخذ کسری فرزند دوم استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از راه‌‌های دریافت کسری خدمت سربازی استفاده از درصد جانبازی است، در واقع فرزندان جانباز می‌توانند با ارائه مدارک جبهه و جانبازی، نسبت به دریافت کسری خدمت اقدام  کنند.

فرزندان جانباز به ازای هر یک درصد جانبازی، می‌توانند از ۱۲ روز کسری خدمت بهره‌مند شوند؛ البته برای استفاده از این امتیاز باید تمامی شرایط و مدارک را دارا باشند و در زمان مقرر برای این کار اقدام کنند.

کسری خدمت جبهه پدر از مهم ترین مواردی است که افراد واجد شرایط می‌توانند از آن طریق برای اخذ کسری خدمت سربازی خود اقدام کنند. بر اساس قانون فرزندان رزمندگان، آزادگان و ایثارگران دوران جنگ تحمیلی به ازای مدت زمان ایثارگری پدر، کسری خدمت جبهه دریافت می کنند.

شرایط کسری خدمت جبهه پدر

 یکی از مهمترین شرایط کسری خدمت جبهه نداشتن غیبت است. افرادی که مشمول غایب به شمار آیند، نمی‌توانند این نوع کسری را دریافت کنند. گاهی با توجیه غیبت امکان بهره‌مندی از این کسری وجود دارد. به این ترتیب افراد دارای شرایط کسری خدمت جبهه می‌توانند درخواست اخذ کسری خدمت را به سازمان وظیفه ارائه دهند .

براساس بند د ماده ۸۸ برنامه توسعه؛ شرایط کسری خدمت برای کسانی که سابقه ۳۰ ماه حضور در جبهه را داشتند معافیت دائم در نظر گرفته می شود. همچنین کسانی که کمتر از این مقدار سابقه حضور در جبهه را داشتند به میزان هر ماه حضور در جبهه آن فرزندشان می‌توانست به مدت ۹ روز از کسری خدمت جبهه استفاده کند.

کسری خدمت جبهه بعد از قطعنامه

کسری خدمت جبهه پدر بعد از قطعنامه مربوط به آن دسته از مشمولانی است که پدرشان بعد از امضای قطع نامه و اعلام صلح نیز در مناطق عملیاتی و جبهه های جنگ حضور داشته اند. برای این افراد میزان احتساب کسری خدمت برای حضور در جبهه متفاوت است و به محل خدمت نیز بستگی دارد. به طور مثال برای افرادی که در مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب خدمت کرده اند؛ تنها ۸۰ درصد زمان حضورشان، برای کسری خدمت سربازی جبهه محاسبه می شود. علاوه براین رزمندگان و کارمندانی که در مناطق شرقی کشور و همچنین مناطق جنوب شرق خدمت کرده اند؛ ۵۰ درصد از مدت زمان خدمت برای اخذ کسری در نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب این افراد علاوه بر کسری مربوط به مدت زمان حضور در جبهه جنگ می‌توانند از کسری خدمت جبهه پدر بعد از قطعنامه نیز بهره مند شوند.

  •     ۲ ماه کسری خدمت جبهه والدین برای کسانی که ۶ تا ۸ ماه سابقه ی حضور در جبهه را دارند .
  •     ۳ ماه کسری خدمت  با سابقه ی ۹ تا ۱۱ ماه حضور در جبهه داده می شود .
  •     ۴ ماه کسری خدمت  با ۱۲ ماه حضور در جبهه .
  •     ۵ ماه کسری خدمت جبهه با سابقه ی ۱۵ ماهه صورت می گیرد .
  •     ۶ ماه کسری خدمت جبهه با استفاده از ۱۸ ماه سابقه جبهه .
  •     ۷ ماه کسری خدمت  نیازمند ۲۳ ماه جضور در جبهه می باشد .
  •     ۸ ماه کسری خدمت جبهه با ۲۴ ماه سابقه خدمت در جبهه میسر است .
  •     ۹ ماه کسری خدمت با داشتن ۲۷ ماه جبهه پدر به مشمولان داده می شود .

کسری خدمت سربازی از جمله مواردی است که مشمولان خدمت سربازی در صورت داشتن شرایط می‌توانند از آن استفاده کنند اما برخی شرایط باعث می شود که فرد به جای استفاده از کسری خدمت، می‌تواند از معافیت جبهه پدر نیز استفاده کند. معافیت برای سربازی از دغدغه های اصلی مشمولان خدمت سربازی و مخصوصا مشمولان متاهل است. اگه پدر فرد مشمول سابقه جبهه داشته باشد فرد می تواند از این سوابق جبهه پدر خود استفاده کرده و در برخی موارد خاص از سربازی معاف شود.

مدت کسری خدمت جبهه پدر برای فرزند دوم

مدت کسری خدمت جبهه پدر برای فرزند دوم یکی از موضاعات پیچیده سازمان وظیفه است، چرا که افراد برای دریافت این نوع کسری، باید شرایط بسیاری را در کنار هم داشته باشند. کسری فرزند دوم در صورتی امکان پذیر است که فرزند اول خانواده به واسطه حضور پدر در جبهه یا جانبازی از خدمت سربازی معاف شده باشد.

افرادی که پدرشان جانباز بالای ۲۵ درصد و سابقه ۱۰ ماه هستند، می‌توانند از کسری خدمت جبهه برای فرزندان پسر که فرزند دوم خانواده هستند استفاده کنند، بنابراین فرزند اول از طریق ۲۵ درصد جانبازی می تواند از خدمت سربازی معاف شود و فرزند دوم هم به ازای هر ماه می تواند از ۱۲ روز کسری خدمت معاف شود.

پس به طور کلی افرادی که سابقه جبهه یا جانبازی آن ها بیشتر از حد مورد نیاز برای معافیت فرزند باشد؛ می‌توانند از آن برای کسری خدمت فرزند دوم استفاده کنند و کسری خدمت جبهه پدر برای دو فرزند قابل محاسبه خواهد بود. 

قوانین کسری خدمت جبهه پدر

مشمولان برای استفاده از قوانین و مقررات کسری های خدمت جبهه والدین باید مدارک و مستندات آن را از اداره مربوطه دریافت کرده و سپس این مستندات را به سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا تحویل دهند.

تمام افرادی که فرزندان جانبازان و ایثارگران هستند برای ثبت نام و استفاده از مقررات و ضوابط کسری خدمت، باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و درخواست خود را به ثبت برسانند. 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه