اخبار داغ

متولد نیمه شعبان در آئینه فرهنگ و ادب؛

معرفی ۲۰ کتاب داستانی درباره امام زمان (عج)

معرفی ۲۰ کتاب داستانی درباره امام زمان (عج)
ماجرای وزیر کینه جو و تشرف ابوراجح حمامی به خدمت صاحب‌الزمان، از جمله موضوعاتی هستند که در دو کتاب درباره امام زمان (عج) منتشر شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدویت، موعودباوری به معنای اعتقاد به یک نجات بخش است که در آخرالزمان برای نجات و رهایی انسان‌ها و برقراری صلح و عدالت خواهد آمد.

اعتقاد به منجی در ادیان و ملل و اقوام مختلف با آئین‌ها و فرهنگ‌های کاملاً متفاوت وجود دارد و در آنها منجی موعود و نجات بخش به گونه‌های مختلف مطرح شده است، شیعیان نیز به ظهور حضرت مهدی (عج) معتقدند و جملگی اتفاق نظر دارند که نجات بخشی خواهد آمد و آنان را از یوغ بندگی ستمکاران جامعه‌ای پر از عدل را به وجود می‌آورد.

در گزارشی که در ادامه می‌آید و امروز به بهانه نیمه شعبان منتشر می‌شود، به معرفی برخی عناوین داستانی که درباره امام زمان (عج) منتشر شده‌اند، می‌پردازیم.

 

* پاسخ به شبهات مهدویت

پاسخ به شبهات و ارائه دلایل متقن برای رفع ابهام از ابعاد مختلف موضوع مهدویت، همواره یکی از کارهای مهمی بوده است که علمای بزرگ شیعه در برهه‌های مختلف تاریخی به آن اقدام کرده‌اند.این کتاب اثر آیت الله صافی گلپایگانی است که در زمینه سه محور تشیع، امام و مهدویت با استناد به آیات و روایات پاسخ داده می‌شود.

کتاب «گفتمان مهدویت» توسط انتشارات مسجد مقدس جمکران منتشر شده است.

 

* نادیده گرفتن امام زمان مردگی است

«آشتی با امام زمان (عج)» نوشته علی هراتیان عنوان کتابی است که نویسنده در آن تلاش می‌کند به مخاطب بگوید اگر در طول زندگی امام زمان را نادیده بگیریم گویی با ایشان قهر بوده‌ایم و این نوع گذر عمر، زندگی نیست بلکه مردگی است.

هراتیان در ادامه این کتاب می‌گوید: «رمز جلب عنایت امام عصر (عج) توجه به وجود مقدس اوست و باید بدانیم که هر لحظه با ماست» این کتاب در چهار فصل تنظیم شده است که فصل ابتدایی آن به حکایت دوازده قرن غربت آن حضرت می‌پردازد.

کتاب «آشتی با امام زمان (عج) توسط انتشارات آفاق عرضه شده است.

 

* حکایت انار و حیله وزیری که به تخریب شیعه می‌پرداخت

 

«سرود سرخ انار» داستان بلندی است که برمبنای یکی از ملاقات‌های افراد با امام زمان (عج) است. این کتاب برگرفته از وقایع بحارالانور توسط الهه بهشتی در هشت قسمت نوشته شده است. حکایت «سرود سرخ انار» ماجرای انار و حیله وزیری است که با استفاده از این میوه سعی دارد به تخریب شیعه بپردازد.

این کتاب توسط انتشارات کتاب جمکران عرضه شده است.

 

* ماجرای تشرف ابوراجح حمامی به محضر امام زمان (عج)

کتاب «رؤیای نیمه شب» نوشته مظفر سالاری، رمانی عاشقانه با مضمونی دینی است و روایتی است از دلدادگی دختری شیعه به پسری سنی‌مذهب که در حاشیه ماجرای یک تشرف روایت شده است.

تشرف به محضر امام عصر (عج) موضوعی است که این رمان را از دیگر عاشقانه‌های موجود متمایز کرده و خواننده را در موقعیتی متفاوت از رمان‌های عاشقانه قرار داده است. این رمان از دل روایت یک تشرف یک خطی خلق شده است. «رؤیای نیمه شب» راوی تشرف ابوراجح حمامی است که نویسنده تلاش کرده با دراماتیزه کردن این روایت آن را در دسترس عموم قرار دهد.

شخصیت‌محوری داستان پسری به نام هاشم است که پدر بزرگ او کفالت وی را برعهده دارد. ابونعیم زرگر، تاجر بزرگ جواهرات در حله و سنی‌مذهب است. ابوراجح حمامی دوست پدربزرگ هاشم است که دختری به نام ریحانه دارد که از شیعیان مخلص و دانای اهل‌بیت (ع) است. در این رمان شاهدیم که در هاشم علاقه‌ای به ریحانه ایجاد می‌شود و این موضوع پیش برنده داستان است.

او می‌داند به خاطر شکافی که مذهب بین او و معشوقه‌اش به وجود آورده است، هرگز امکان رسیدن به ریحانه برایش وجود ندارد و از دو طرف با مخالفت مواجه می‌شود، به همین خاطر جرأت ابراز عشق خود را ندارد. ماجراهای عاشقانه میان دو جوان که به تحول زندگی هاشم منجر می‌شود، بستر اصلی داستان را تشکیل می‌دهد.

این کتاب توسط انتشارات کتابستان عرضه شده است.

 

* داستان‌های امام زمان (عج) از تولد تا امامت

مجموعه داستان‌هایی کوتاه در مورد امام مهدی (عج) از زمان ولادت تا دوران امامت آن امام متناسب با رده سنی کودک و نوجوان است. در این اثر ابتدا به بیان نحوه آشنایی امام حسن عسکری (ع) با نرجس خاتون و ازدواج با ایشان پرداخته و داستانی در این زمینه نقل کرده است.

همچنین در بخش دیگری از کتاب به چگونگی شهادت امام حسن عسکری و به امامت رسیدن امام مهدی پرداخته و داستان چگونگی نماز گزاردن بر پیکر پدر بزرگوارش و نیز آغاز غیبت صغری آن امام را بیان کرده است.

این کتاب با تألیف محمد یوسفیان و تصویرگری کلثوم نظی توسط مؤسسه بنیاد فرهنگی مهدی موعود عرضه شده است.

 

* تلاش علی بن مهزیار اهوازی برای شناخت امام عصر

کتاب «سفر بیستم» داستان تلاش علی بن مهزیار اهوازی برای شناخت امام عصر است. زمان داستان این کتاب به سال‌های ابتدایی غیبت امام زمان (عج) اختصاص دارد. سال‌های آغاز غیبت حضرت ولی عصر برای محبان و دوستداران آن حضرت بسیار سخت بوده آنها نمی‌توانستند باور کنند که امامشان زنده باشند ولی غایب و دور از دسترس مردم؛ در چنین فضایی علی بن مهزیار اهوازی ۲۰ بار برای درک حضور حضرت ولی عصر (عج) راهی مکه می‌شود.

علی ابن مهزیار اهوازی از فقها و محدثان شیعی در قرن سوم هجری بود که در نزد ائمه اطهار (ع) از جایگاه بالایی برخوردار بود. او از یاران امام جواد (ع) و امام هادی (ع) و نماینده ایشان در برخی مناطق بود. داستان زندگی او از وجوه مختلفی جالب است؛ از ماجرای مشرف شدن او و پدرش به دین مبین اسلام گرفته تا ارتباط با ائمه اطهار (ع) و دیدار با حضرت ولی عصر (عج). با این حال شکوریان فرد تلاش کرده با در نظر گرفتن وجوه مختلفی از زندگی این اندیشمند جهان اسلام، یکی از بخش‌های مهم زندگی او را با روایتی داستانی به تصویر بکشد.

 

این کتاب نوشته نرجس شکوریان فرد است و توسط انتشارات عهد مانا عرضه شده است.

 

* حوادث سال‌های آخر امامت امام حسن عسکری و امام امام زمان (عج)

کتاب «سفیر دوازدهم» به اتفاقات و حوادث سال‌های آخر امامت امام حسن عسکری (ع) و به امامت رسیدن امام زمان (عج) در قالب رمان و با محوریت پسر نوجوانی به نام رضا داد می‌پردازد.رضا از قم به سامرا می‌رود تا وجوهات و امانات مردم را به امام حسن عسکری (ع) برساند و خبری از پدر گم شده اش که وکیل امام بوده بگیرد. وقتی به سامرا می‌رسد که امام حسن عسکری (ع) به شهادت رسیده است.

ماجراهایی این کتاب در قالب رمان نوجوانان، فضای سراسر اختناقی که در آن زمان وجود داشته است و امام در پادگان نظامی سامرا تحت کنترل حکام عباسی بودند آشنا می‌کند.

کتاب «سفیر دوازدهم» نوشته زینب امامی نیا توسط انتشارات کتاب جمکران عرضه شده است.

 

* آغاز عقیده به مهدویت

اولین بحث پیرامون کتاب «دادگستر جهان» این سوال است که عقیده به مهدویت از کی آغاز شده است آیا این عقده اسلامی است یا برگرفه از فرهنگ‌های هم جوار مسلمانان است.

کتاب «دادگستر جهان» نوشته ابراهیم امینی در سی و دو موضوع به احادیث مهدوی در کتاب‌های اهل سنت، مسلم بودن وجود حضرت مهدی، خبر دادن اهل بیت پیامبر از مهدی موعود، ریشه یابی آغاز عقیده به مهدویت، علل پیدایش مهدویت، اثبات اصل مهدویت در اسلام با استناد به قرآن، نبوت عامه و امامت، بررسی موضوع یک خرافه به نام عالم هور قلیا، پاسخ به سوال آیا امام زمان در آخر الزمان متولد می‌شود؟ آوردن دلایل تاریخی و ذکر شهادت شاهدان درباره تولد امام زمان، پاسخ به ابهامات مادر حضرت مهدی، اثبات تولد حضرت مهدی در میان اهل تسنن، شبهه امامت در کودکی، غیبت و جزئیات آن، ادامه بحث زمان ظهور یا همان بحث آمده شدن افکار جهانیان، فراهم شدن اسباب قیام و انتظار فرج، پاسخ به شبهات و احادیث مخالف قیام، سرنوشت کفار و آینده اهل کتاب و پیروزی امام زمان مطالبی را به مخاطب ارائه می‌دهد.

این کتاب توسط نشر شفق عرضه شده است.

 

* پرسش و پاسخ مهدوی برای کودک و نوجوان

این کتاب به صورت پرسش و پاسخ و با تصاویر جذاب برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته علی شعیبی و با تصویرگری عاطفه فتوحی است در این کتاب به صورت مختصر به زندگی امام زمان و آینده ظهور ایشان پرداخته شده است و داستان بعضی از تشرفات به خدمت ایشان را نقل می‌کند.

پاسخ‌های این کتاب غالباً از احادیث مشهوری گرفته شده که در رابطه با زندگانی امام زمان در کتاب‌های شیعه است.

این کتاب توسط انتشارات کتاب جمکران عرضه شده است.

 

* آماده سازی منتظران و پاسخ به پرسش‌های آنان

کتاب «شجره طوبی» به ظهور و قیام جهانی امام زمان (عج) به عنوان رخدادی مهم و مورد بشارت همه پیامبران و اولیای الهی در کانون نگاه علاقه مندان به مباحث مهدویت توسط علیرضا رمضانیان به نگارش درآمده است.

در فصل اول این کتاب، معرفت امام زمان مورد بررسی اجمالی قرار گرفته است. فصل دوم و سوم و چهارم این کتاب به شرایط و علائم قطعی ظهور و چند مورد از علائم غیر حتمی می‌پردازد. در فصل پنجم و ششم زمان ظهور و سپاهیان حضرت بررسی شده است؛ نهضتی که از کنار کعبه آغاز می‌شود و یاران و پیروانش از سراسر جهان به او می‌پیوندند. در فصل هفتم و هشتم به بیعت یاران و پیروان با امام عصر برای ریشه کنی ستمگران می‌پردازد.

در فصل نهم به حکومت حضرت پرداخته شده است و فصل دهم کتاب به فرجام زندگی امام زمان، شهادت یا رحلت آن حضرت پردخته شده است، در فصل یازدهم نیز جهان پس از حضرت مهدی بررسی شده است و در پایان رجعت معصومین و رویارویی انبیا با دشمنان خود بررسی شده است.

این کتاب توسط انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) عرضه شده است.

 

* آخرین نشانه‌های ظهور در روایت ائمه معصومین (ع)

این کتاب نشانه‌ها و حوادث حتمی و غیرحتمی سال‌های قبل از ظهور را در روایات ائمه معصومین بررسی می‌کند. این کتاب شامل چهل روایت از ائمه (علیهم السلام) است.

پیش گویی ها و نشانه‌های ظهور موعود آخرالزمان مهمترین فصل کتاب رسالت انبیا است به طوری که در میان منابع اسلامی و روایات ائمه دین مفصلاً به این موضوع پرداخته شده است.

 

این کتاب توسط انتشارات موعود عصر عرضه شده است.

 

* ماجرای نامه‌ای به اسم نامک

رمان «کبوتر کاغذی» نوشته لیلا مدرس پور ماجرای نامه‌ای کوچک به اسم نامک است که توسط دختری به اسم نرگس که در یک روستای کویری زندگی می‌کند نوشته شده است.

نرگس برای مرد بارانی نوشته که به روستای آنها بیاید تا خشکسالی تمام شود و روستایشان دوباره سرسبز شود و اهالی که به خاطر خشکسالی از روستای آنها رفته‌اند دوباره به روستا برگردند.

نامک به سرزمین آرزوه می‌رود و در آنجا به شکل کبوتر کاغذی در می اید و مأموریت پیدا می‌کند که به دنبال مرد بارانی بگردد. این کتاب با موضوع ارتباط با امام زمان است و کودکان را در قالب رمانی ماجراجویانه با مفهوم دعا و توسل آشنا می‌کند.

«کبوتر کاغذی» نوشته لیلا مدرس پور با تصویرگری تکتم ملانوروزی توسط انتشارات کتاب جمکران عرضه شده است.

 

* بازشناسی ابعاد مختلف امامت حضرت مهدی (عج)

مجموعه کتاب ۳ جلدی «آینده شناسی و انتظار» با موضوعات «امام مهدی و آینده زندگی» و «منتظر، چشم به راهی فریادگر» نوشته محمد حکیمی و همچنین «امام مهدی (عج) طول عمر» نوشته هادی حسینی به بازشناسی ابعاد مختلف امامت حضرت مهدی (عج)، چگونگی طول عمر، غیبت و ظهور ایشان توسط انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) منتشر شده است.

این مجموعه کتاب با اشاره به معنای منتظر و انتظار، آینده زندگی و مباحث مربوط به طول عمر حضرت قائم (ع) ما را با آرمان‌ها، اهداف انسانی و الهی و برنامه‌های امام مهدی (عج) آشنا می‌کند.

 

* 10 داستان با موضوع امام زمان (عج)

در تمام نظام‌های تربیتی و آموزشی از گذشته دور تا امروز، استفاده از زبان قصه و داستان برای ترویج و تفهیم مواد آموزشی امری رایج بوده است.

کتاب «داستان هایی از امام زمان (عج)» حاصل جمع آوری و ترجمه یکصد و سی و نه داستان از کتاب بحارالانوار کرده است و ده داستان در آن ذکر شده است. میلاد موعود، وصال دوست، چرا او قائم آل محمد (علیهم السلام) نامیده شد؟ مهدی چه کسی است؟ یازده مهدی، رسول خدا (ص) در بقیع، فاطمه جان گریه نکن، قیام مرد مدنی، ملاقات خضر (ع) و دجال، همین حسین از جمله عناوین داستان‌های این کتاب است.

کتاب «داستان هایی از امام زمان (عج)» نوشته حسن ارشاد توسط انتشارات کتاب جمکران عرضه شده است.

 

* پرسش و پاسخ درباره آخرین مصلح آسمانی امام زمان (عج)

در این کتاب در مجموع به ۹۰ پرسش در موضوع مهدویت پاسخ‌های مستدلی داده شده است.

«امامت و مهدویت، بشارات کتب آسمانی، شناخت حضرت مهدی، غیبت دیدارها و تشرفات دوران غیبت، برخی از آثار وجودی امام زمان، طول عمر، شرایط ظهور، کارنامه ظهور و قیام و وظایف منتظران» موضوعاتی است که در صدر پرسش‌های کتاب قرار گرفته است.

این کتاب نوشته سید حسین حسینی توسط انتشارات آفاق عرضه شده است.

 

* حصن حصین حضرت خداوندی

کتاب حصن حصین حضرت خداوندی اثر اسماعیل شفیعی سروستانی، از مجموعه کتب حریم است که در آن از حقیقت ولایت ولی‌الله اعظم، حضرت مهدی صاحب‌الزمان (عج)، در عناوینی همچون نماز، روزه، عبادات، قرآن و… بیان می‌شود.

ما اسیران روزگار غیبت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه)، با گم کردن مولایمان، خوب درد آوارگی و بی‌پناهی را می‌فهمیم؛ از همین روست که اسماعیل شفیعی سروستانی، به معرفی قلعه امن و محکم الهی، یعنی قلعه ولایت علی‌بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) و فرزندان معصوم آن بزرگ مرد (علیهم‌السلام) پرداخته است.

اما آیا ورود به این قلعه با پذیرش محبت اهل‌بیت (ع) ممکن می‌شود و یا ورود و ماندن در این قلعه، شرط و شروطی دارد و به همین آسانی‌ها نیست؟ پاسخ این سوال را به تمامی، از این کتاب درخواهید یافت.

کتاب حصن حصین، جدا از معرفی راه‌حل نهایی، به لحاظ ادبی نیز شیرین و گواراست و بر قلب دوست‌داران اهل‌بیت (ع) خوش می‌نشیند. اگر با قلم شفیعی سروستانی آشنایی داشته باشید، می‌دانید که از کدام روانی و کدام شیرینی سخن می‌گوئیم؛ و الا باید بگوییم، سیطره نویسنده بر لغات و آشنایی و تسلط او بر ادبیات فارسی، کتاب حصن حصین را از خشکی و راکدی به شور و خروش وا داشته است.

این کتاب توسط نشر موعود عصر عرضه شده است.

 

* خان هفتم، در طلیعه ظهور

کتاب «خان هفتم، در طلیعه ظهور» به موضوع مهدویت و پاسخ به سوالاتی در این باره پرداخته است. این کتاب از سه فصل با عناوین با دوران سرتا پا ابهام غیبت چه کنیم؟، الگوهای فتح و پیروزی در قرآن و هم گام با جریان فتح داوودی تشکیل شده است.

این کتاب نوشته مهدی جهانشاهی توسط نشر معارف عرضه شده است.

 

* بررسی عوامل شکل گیری فرهنگ انتظار

کتاب «انتظار فرج» به بررسی عوامل شکل گیری فرهنگ انتظار، موانع اخلاقی شکل گیری فرهنگ انتظار و آثار اخلاقی شکل گیری فرهنگ انتظار فرج پرداخته است. اندیشه انتظار منجی، تفکری تاریخی در میان اقوام و امم مختلف بوده؛ چرا که انسان در طبیعت و فطرت خود همواره به شکل گیری حیاتی برتر و آرمان یکه فاقد تلاطمات مادی و نابسامانی‌های روحی و مادی باشد، امیدوار بوده است.

این کتاب نوشته حسین رحمانی تیرکلائی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شده است.

 

* روزگار کوفه در آخرالزمان

کتاب «پایتخت ملک؛ جستارهایی در ارتباط با کوفه پایتخت جهان هستی در آخرالزمان» نوشته ابراهیم دستلان به‌تازگی و همزمان با ایام نیمه شعبان توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد.

در دوره خلافت خلیفه دوم، مسلمانان که هدف فتح ایران را در سر داشتند، به دنبال محلی بودند که علاوه بر نزدیکی به مرز ایران، از نظر آب و هوایی، مطلوب ساکنین جزیره العرب باشد. از این رو سعدبن ابی وقاص پس از مکاتبه با خلیفه دوم، به سلمان فارسی و حذیفة بن الیمان مأموریت داد تا به دنبال محلی مناسب جهت اسکان خود و گله شترانشان باشند. در پی این مأموریت، منطقه‌ای در ساحل غربی رود فرات و نزدیکی شهر باستانی حیره انتخاب گردید، که بعدها کوفه نامیده شد، و این اولین شهری بود که پس از ظهور اسلام، به وسیله مسلمانان ساخته شد.

هشام بن محمدکلبی که از اولین جغرافی نویسان مسلمان است در این باره چنین می‌گوید: «نام کوفه از تپه کوچکی که در وسط آن شهر واقع بود به نام کوفان گرفته شده و به قول بعضی کوفان به معنی بلا و شر است.»

پس از مدتی که از سکونت مسلمانان در کوفه گذشت چادرهای پشمین قبایل عرب تبدیل به خانه‌های ساخته شده از نی و سپس تبدیل به خانه‌های خشت و گلی شد. اولین ساختمانی که در شهر کوفه بنا گردید و تقسیم بندی شهر و محله‌های آن بر اساس آن و در کنار آن انجام شد، مسجد جامع کوفه بود که ساخت آن هم زمان با حضور مسلمانان در این منطقه آغاز شد.

 

امام علی (ع) این شهر را به عنوان مقر حکومت خود برگزید و در همین شهر به شهادت رسید. بیشتر شیعیان در قرن نخست از شهر کوفه بودند. امام صادق (ع) دو سال در این شهر اقامت گزید. از آثار مهم این شهر، مسجد کوفه و مسجد سهله است.

این کتاب توسط انتشارات شهید کاظمی عرضه شده است.

 

* ماجرای ازدواج نرجس خاتون با امام حسن عسکری (ع)

رمان «بهترین مسافر من» نوشته توران ساکی مفرد و تصویرگری سحر صدارت در آستانه نیمه شعبان توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شد. این کتاب با موضوع نرجس خاتون (س) مادر امام زمان (عج) برای گروه سنی دبستان نوشته شده است.

یکی از زمان‌های مناسب در شکل گیری سبک زندگی صحیح و ترویج آن، کودکی و دوران نوجوانی است، اما متأسفانه شاهد آن هستیم که امروز به دلیل عدم توجه به این مهم؛ در انتقال مفاهیم دینی یا سبک زندگی اهل بیت (ع) به کودکان و نوجوانان مشکل داریم.

همچنین یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان این مفاهیم را انتقال داد و کودکان را با زندگی اهل بیت آشنا کرد، کتاب داستان و رمان است. در همین راستا انتشارات کتاب جمکران، کتاب «بهترین مسافر من» را روانه بازار نشر کرده است.

این کتاب درباره «نرجس خاتون» مادر امام عصر (عج) است و ماجراهایی که در کشورش روم پیش می‌آید و مسافرت ایشان به عراق و ازدواجشان با امام حسن عسکری (ع) را به صورت داستانی روایت می‌کند و از زاویه دید کشتی روایت می‌شود که این مسافر ویژه را با خودش به عراق برده است. کشتی قدیمی و کوچکی به اسم چوبین که دلش می‌خواهد به ناخدایش کمک کند و یک مسافر ویژه داشته باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه