اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

مهار تورم؛ هدف دارایی ارزشمند برای اقتصاد کشور/ مهار تورم و رشد تولید در گرو چیست؟

مهار تورم؛ هدف دارایی ارزشمند برای اقتصاد کشور/ مهار تورم و رشد تولید در گرو چیست؟
مهار تورم و رشد تولید مسئله ای پیچیده است که باید با اولویت و اهتمام بالایی دنبال شود و لازم است تمام دستگاه‌های دولتی و حتی بخش خصوصی پای کار بیایند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۲ را سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کردند، شعاری که باعث پیشرفت و توسعه کشور و همچنین ریل‌گذاری حرکت در سال پیش رو خواهد شد.

مسأله تورم و کنترل قیمت‌ها با توجه به شرایط کنونی کشور اولویت اصلی اقتصاد کشور است که باید آن را از جهات مختلف بررسی کرد تا راهکارهایی برای مهار آن یافت.

مهار تورم؛ هدف دارایی ارزشمند برای اقتصاد کشور

تورم به افزایش قیمت کالا و خدمات در بازار اطلاق می‌شود که مهار آن نیاز به اصلاحات گسترده در اقتصاد ایران دارد.

مهار تورم به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که برای کاهش نرخ تورم در طول دوره‌های زمانی مشخص انجام می‌شود. این اقدامات می‌تواند شامل کاهش میزان پول در گردش، کاهش هزینه های دولتی، افزایش تولید، کنترل قیمت ها و تصویب سیاست های پولی باشد. در کل، مهار تورم هدف دارایی ارزشمند برای اقتصاد کشور است.

اما در این بین دولت‌های مختلف برای کنترل تورم تنها راهکار کوتاه مدت یعنی افزایش نرخ بهره را در سال‌های متمادی اجرایی کرده‌اند. دولت‌ها در چهار سال اول حضور خود با افزایش نرخ بهره پول‌ها را در سیستم بانکی بلوکه کرده و این عمل باعث افزایش رکود در بازارهای مختلف به ویژه رکود در تولید می‌شود

لازم به ذکر است که عمده رشد نقدینگی و پایه پولی از سال ۹۲ آغاز شده و با استقراض های پی در پی از بانک مرکزی توسط دولت گذشته، ادامه یافت که نتیجه آن ایجاد تورم بود. به گونه ای که حجم نقدینگی در مرداد ۱۳۹۲ همزمان با شروع بکار دولت یازدهم معادل ۶۴۰ هزار میلیارد تومان بود که در پایان شهریور ۱۴۰۰ ( پایان دولت دوازدهم ) این رقم به ۴ هزار و ۶۸ هزار میلیارد تومان رسید. حجم پایه پولی نیز از ۹۶.۳ هزار میلیارد تومان  درمرداد ۱۳۹۲ به  ۵۱۹ هزار میلیارد تومان در پایان شهریور ۱۴۰۰ رسید که نتایج آن در قالب "خلق پول و تورم محض" در سال های گذشته بر همگان روشن است!

اما دولت سیزدهم کار پیچیده‌ای نسبت به دولت‌های قبل داشت و اقدامات خود را در زمینه کنترل رشد نقدینگی مشتمل بر کنترل رشد پایه پولی و خلق پول بانکی به عنوان عوامل تورم ساز گذشته آغاز کرد. پرهیز از پولی سازی کسری بودجه از طریق هماهنگی میان بانک مرکزی و ارکان اقتصادی دولت، پیگیری برنامه اصلاح نظام بانکی و کنترل بدهی بانکها به بانک مرکزی، ثبات بخشی به بازار ارز، مدیریت انتظارات تورمی، نظارت بر تغییرات قیمت کالاها و خدمات و تامین مناسب کالاهای اساسی و مواد اولیه و واسطه­ای لازم برای بخش تولید، اقداماتی است که در سال گذشته در جهت کاهش نرخ تورم آغاز شد و قرار است استمرار داشته باشد.

دولت سیزدهم برای حل شکاف عمیق میان منابع و مصارف خود و در نهایت جلوگیری از پولی شدن کسری بودجه، دو اقدام عمده را در پیش گرفت. از یک سو تمام تلاش خود را برای کنترل هزینه‌ها به کار بست و در تخصیص بودجه صرفا اولویت‌های اساسی کشور را در نظر گرفت. علاوه بر کنترل هزینه ها، با پیگیری سیاست‌هایی موفق شد منابع خود را به مقدار چشمگیری افزایش دهد تا مانع رشد پایه پولی از ناحیه کسری بودجه شود.

این اقدامات انجام شده در زمینه کنترل رشد نقدینگی مشتمل بر کنترل رشد پایه پولی و خلق پول بانکی، پرهیز از پولی سازی کسری بودجه از طریق هماهنگی میان بانک مرکزی و ارکان اقتصادی دولت، پیگیری برنامه اصلاح نظام بانکی و کنترل بدهی بانکها به بانک مرکزی، ثبات بخشی به بازار ارز، مدیریت انتظارات تورمی، نظارت بر تغییرات قیمت کالاها و خدمات و تامین مناسب کالاهای اساسی و مواد اولیه و واسطه‌ای لازم برای بخش تولید در کاهش نرخ تورم و استمرار آن در آینده نقش موثری دارند.

دولت مصمم بر مهار تورم و رشد تولید است

در این باره سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: هدف گذاری دولت رشد اقتصادی هشت درصدی است که یکی از مولفه‌های آن افزایش بهره‌وری و تولید دانش بنیان است.

وی افزود: دولت آستین همت را بالا زده تا کشور را از مشکلات برهاند از همین رو مصمم بر مهار تورم و از سوی دیگر به دنبال رشد تولید هستیم.

پیام آمیخته شدن مهار تورم با رشد تولید 

یک نماینده مجلس نیز در گفتگویی اظهار داشت: مقام معظم رهبری مجدداً مسئله اقتصاد را بر سایر مسائل کشور ارجح دانستند و شعار سال را مهار تورم و رشد تولید قرار دادند. رشد تولید و رونق آن در کشور می‌تواند بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی را کاهش و حتی رفع کند و این مسئله باید در سیاست‌های کلان دولت سیزدهم و مجلس یازدهم شورای اسلامی موردتوجه همگان قرار گیرد.

سید محمد مولوی با بیان اینکه غلبه بخش غیرمولد بر بخش مولد منجر به رشد تورم شده است، گفت: تحقق شعار سال مقام معظم رهبری و اهمیت به آن باید اولویت تمام مسئولان و همه دستگاه‌های اجرایی کشور باشد و تحقق در مهار تورم و رشد تولید مستلزم همدلی و هم‌افزایی بیشتر همه ارکان کشور است.

نماینده آبادان در مجلس تصریح کرد: آمیخته شدن مهار تورم با رشد تولید دارای پیامی مهم است و آن پیام مهم یعنی تولیدکننده اگر موفق شود، تورم نیز کاهش پیدا می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

شعار سال ۱۴۰۲؛ چراغی برای حرکت بهتر در مسیر اقتصاد کشور

تاکید بر اقتصاد و تولید در نامگذاری سال؛ آغازی است برای دستیابی به اهداف ترسیم شده

گفتنی است؛ برای کاهش تورم کنونی، می توان اقدامات زیر را انجام داد:

 سیاست های پولی محکم تر و بازدارنده تر: مثلاً افزایش نرخ بهره بانکی توسط بانک مرکزی برای کاهش میزان پول در گردش و بازدارنده سازی خرید و مصرف.

کاهش هزینه ها و رشد اقتصادی: اعمال سیاست های اقتصادی تحریم های جدید برای کاهش میزان واردات، تشویق کارآفرینی و سرمایه گذاری، به منظور افزایش تولید و رشد اقتصاد.

کنترل قیمت ها: دولت می تواند با ترکیب سیاست های قیمت و پولی ، تلاش کند تا قیمت های کالا و خدمات را کنترل کند.

افزایش رفاه حال مردم: روش ها تحت عنوان برنامه‌های رفاهی، مثلاً تشویق به کاهش قیمت خدمات عمومی مثل حمل‌و‌نقل عمومی، تخفیفات و تسهیلات مالی برای خرید محصولات اساسی و یا کاهش مالیات.

به گزارش دانا؛ در کل، مهار تورم و رشد تولید مسئله ای پیچیده است که باید با اولویت و اهتمام بالایی دنبال شود و لازم است تمام دستگاه‌های دولتی و حتی بخش خصوصی پای کار بیایند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه