اخبار داغ

بلومبرگ:

فقط نیمی از جنگنده‌های اف۳۵ ارتش آمریکا قابل استفاده است

فقط نیمی از جنگنده‌های اف۳۵ ارتش آمریکا قابل استفاده است
پنتاگون می گوید تنها نیمی از ناوگان جت جنگنده اف ۳۵ آمریکا آماده ماموریت‌های نظامی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلومبرگ، براساس اعلام منابع رسمی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، تنها حدود نیمی از ناوگان جنگنده های اف -۳۵ آمریکا قابلیت ماموریت دارند. براین اساس کمتر از نیمی از جنگنده‌های اف -۳۵ آمریکا می توانند در ماموریت‌های نظامی لازم شرکت کنند که این میزان بسیار کمتر از برنامه مدیران پنتاگون برای عملیاتی کردن ۶۵ درصد از جنگنده‌های اف -۳۵ است.

به گفته ژنرال مایکل اشمیت، مدیر برنامه تولید جنگنده‌های اف -۳۵، متوسط نرخ ماهانه توان عملیاتی کردن اف -۳۵ فقط حدود ۵۳.۱ درصد است و این بدان معناست که در حال حاضر پنتاگون با استفاده از جنگنده‌های اف -۳۵ فقط می تواند حداقل برخی از ماموریت های مورد نیاز خود مانند جنگ، پروازهای نمایشی، آموزش و آزمایش را انجام دهد.

اشمیت این سخنان را در جلسه چهارشنبه کمیته هوانوردی مجلس نمایندگان آمریکا گفت و افزود: درصد هواپیماهای جنگنده اف -۳۵ که قادر به انجام تمام ماموریت های خود هستند و به اصطلاح نرخ توانایی کامل ماموریت دارند؛ کمتر از ۳۰ درصد است.

اشمیت گفت: «وضعیت فعلی غیرقابل قبول است و اولویت من حداکثر کردن آمادگی جنگنده‌های اف -۳۵ است.» اشمیت گفت هدف او افزایش حداقل ۱۰ درصدی میزان آمادگی این جنگنده‌ها در ۱۲ ماه آینده است.

مشخص نیست که کاهش میزان آمادگی جنگنده‌های اف -۳۵ موقتی است یا آغاز یک روند بلندمدت است و اظهارات اشمیت نیز دلایل این کاهش آمادگی را مشخص نمی کند، اما کمبود قطعات یدکی و همچنین شکستن قطعات و اجزای موتور برخی دلایل کاهش آمادگی جنگنده‌های اف -۳۵ برای عملیات‌های نظامی عنوان شده است. همچنین زمان طولانی تعمیر در انبار و همچنین نیاز به تعمیر یا تعویض سریعتر از حد انتظار برخی قطعات دلایل این کاهش آمادگی ناوگان اف -۳۵ عنوان شده است.

براساس گزارش‌ها، شرکت لاکهید مارتین به عنوان شرکت سازنده اف -۳۵ سال گذشته میلادی فقط ۵۰ درصد از هواپیماها را تحویل داد که بدترین نتیجه در شش سال اخیر برای این شرکت بود.

همچنین تجزیه و تحلیل عملکرد شرکت‌های مشارکت کننده در پروژه ساخت جنگنده‌های اف -۳۵ در سال ۲۰۲۲ نشان می دهد که پیمانکاران تقریباً همه موتورهای این جنگنده را با تاخیر طولانی تحویل داده اند.

در زمستان گذشته نیز رویترز گزارش داد که سقوط یک جنگنده آمریکایی اف -۳۵ ارتش آمریکا را وادار به توقف به کار گیری این جنگنده ها کرد و بنا به اعلام منابع آگاه، ارتش آمریکا در واکنش به سقوط یک جنگنده «اف -۳۵ بی» خود در ایالت تگزاس، ناوگان این نوع جنگنده ها را زمین گیر کرده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه