اخبار داغ

فاطمی امین در گفتگو با دانا:

تمرکز ما در سال۱۴۰۲ کمک به جهش کسب و کارهاست تا فعال تر شوند

تمرکز ما در سال۱۴۰۲ کمک به جهش کسب و کارهاست تا فعال تر شوند
وزیر صمت گفت: در سال جدید تمرکز ما به توانمند سازی، فعال سازی و کمک به جهش، بازآفرینی و تعالی کسب و کارها خواهد بود تا آن ها فعال تر و قوی تر شوند.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به برنامه این وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: ‌‌وزارت صمت دارای نقشه راه سه مرحله ای برای تحول در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت است که  نخستین مرحله اجرای آن از ابتدای سال گذشته (سال ۱۴۰۱) عملیاتی شده است.

وی افزود: مرحله نخست نقشه راه این بود که زیر ساخت ها و آمادگی لازم را در بخش حاکمیت در وزارتخانه فراهم کنیم و همچنین ابزارهایی را در اقتصاد ایجاد کنیم و به ساز و کارها شکل دهیم تا بشود اقتصاد را بهتر مدیریت کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اجرای طرح مزبور با وجود چالش ها عملیاتی شد و شاهد آغاز تحول هستیم البته هنوز نقض هایی در این باره وجود دارد که در آینده برطرف خواهد شد.

فاطمی امین با تاکید بر اینکه در سال جدید تمرکز ما به توانمند سازی، فعال سازی و کمک به جهش، بازآفرینی و تعالی کسب و کارهاست، گفت: تمرکز ما در سال ۱۴۰۲ بر روی کسب و کارها خواهد بود تا آن ها فعال تر و قوی تر شوند.

احیای واحدهای تعطیل کمک مؤثری در رشد اشتغال خواهد داشت

گفتنی است؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بسیاری از واحدهای صنعتی در سال گذشته رشد تولید داشته‌اند و بسیاری از واحدهای تعطیل، احیا شدند به طوری که در خراسان رضوی ۱۵۰ واحد تعطیل در سال ۱۴۰۱ به چرخه تولید بازگشته‌اند.

وی در خصوص آمار واحدهای صنعتی افزود: ما در کل ۷۰ هزار واحد صنعتی در کشور داریم که حدود ۱۰ هزار واحد تعطیل هستند و نزدیک به ۳ هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل در دولت سیزدهم احیا شده اند.

فاطمی امین با بیان اینکه از سال گذشته احیای واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل را در هر استان هدفگذاری کرده ایم، گفت: قطعاً احیای واحدهای تعطیل کمک مؤثری در رشد اشتغال خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در پاییز ۱۴۰۱ بر اساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرد رشد بخش صنعت ۱۱.۶ درصد بوده درحالی‌که از سال ۹۶ به بعد بخش صنعت چنین رشدی را به خود ندیده بود و به مدت ۵ تا ۶ سال تولید صنعتی در کشور افت داشت.

رشد بخش صنعت در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱، هشت درصد بود

وی ادامه داد: رشد بخش صنعت در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱، هشت درصد بوده که این میزان بیش از ۲ برابر رشد کل اقتصاد کشور است.

فاطمی امین گفت: درواقع رشد اقتصاد کشور در مدت مزبور در سال گذشته ۳.۷ درصد بود و این موضوع از این جهت قابل اهمیت است که بخش صنعت پیشران اقتصاد کشور بوده و نویدبخش حرکت و رشد در همه بخش‌های اقتصادی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: رشد بخش معدن در تابستان ۱۴۰۰ منفی نیم درصد بود درحالی‌که رشد بخش معدن در پاییز سال ۱۴۰۱ به ۲ درصد رسید. همچنین در پاییز ۱۴۰۱، رشد سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات ۲۸ درصد افزایش داشت که در ۱۰ سال گذشته بی‌نظیر بوده است و در ۹ ماهه سال گذشته رشد سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات ۲۰ درصد بوده است.

وی افزود: رشد تولید نشان‌دهنده یک رونق است و خوشبختانه اشتغال صنعتی در پاییز سال ۱۴۰۱ به بیش از هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسید که عددی قابل توجه به شمار می‌رود.

فاطمی امین گفت: اکتشاف در محدوده‌های معدنی با رشد قابل توجهی همراه بوده است به طوری که صدور مجوزهای زیست‌ محیطی و منابع طبیعی برای اکتشافات معدنی در کل کشور از ۷ درصد سال ۱۴۰۰ به ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۱ رسید.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه