اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

ترمیم کابینه برای خدمت رسانی بهتر به مردم/ تجربه و تخصص لازمه انتخاب وزرای جدید

ترمیم کابینه برای خدمت رسانی بهتر به مردم/ تجربه و تخصص لازمه انتخاب وزرای جدید
انتخاب وزرا یکی از مهم‌ترین اقدامات رئیس‌ جمهور برای اداره کشور است و حال که بعضی از وزارتخانه بدون وزیر است، نیاز است دولت در کوتاه‌ ترین زمان ممکن در این باره تصمیم‌ گیری کند تا با انتخاب وزیران جدید، با تجربه و متخصص با مشکلات موجود در بخش‌های مختلف کشور بهتر مقابله کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دولت سیزدهم از ابتدا با رویکرد مردمی فعالیت خود را آغاز کرد ولی برخی سعی کردند حواشی و چالش هایی را برای دولت به وجود آورند به هر صورت با وجود اینکه بیش از ۴۰ روز از سال جدید می گذرد تاکنون ۳ وزیر کابینه استعفا داده یا برکنار شده اند.

استعفای یوسف نوری

بعد از ماجرای تأخیر در پرداخت حقوق معلمان در روزهای پایانی سال گذشته، انتقادات زیادی علیه یوسف نوری به وجود آمد که رئیس‌ جمهور به معاون اول خود دستور داد موضوع را بررسی و مقصر را شناسایی و معرفی کند؛ که بعد از بررسی مخبر مقصر اصلی در این زمینه را وزارت آموزش و پرورش دانست. بنابراین در ابتدای سال جاری (۱۴ فروردین‌)، یوسف نوری از وزارت آموزش و پرورش استعفا داد که این استعفا مورد پذیرش آیت الله رئیسی قرار گرفت.

رئیس‌ جمهور با پذیرش این استعفا، رضا مراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنیگان را با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب کرد.

برکناری سید جواد ساداتی نژاد

بعد از استعفای وزیر و آموزش و پرورش؛ سخنگوی دولت ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ به صورت رسمی‌ تر از تغییرات جدید در کابینه خبر داد که به موجب آن رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر جهاد کشاورزی جای خود را به نفرات جدیدی دادند.

طی این تصمیم سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی با حکم رئیس جمهور از سمت خود برکنار و سید محمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی کشور جایگزین وی شد.

استیضاح فاطمی امین 

استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز پس از کش و قوس های فراوان یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ۱۶۲ نفر از نمایندگان، رأی به برکناری وی از وزارت صمت دادند.

بنابراین با برکناری فاطمی امین، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت، طی حکمی سید مهدی نیازی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.

پس از اینکه آیت الله رئیسی سرپرستان این سه وزارتخانه را مشخص کرد، موضوعاتی از قبیل وزرای پیشنهادی و زمان معرفی آنان به صدر اخبار رسانه ها نقل مکان کرد و درباره گزینه های جانشینی این وزارتخانه ها نیز نام افراد زیادی منعکس شده است.

۱۲ اردیبهشت ‍۱۴۰۲ نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای بررسی دوفوریتی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند؛ بنابراین دولت باید ۴ وزیر را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

معرفی وزرای پیشنهادی جدید به زودی

در این رابطه سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه بهتر است هرچه زودتر معرفی چهار وزیر صورت بگیرد تا کابینه تکمیل شود، اظهار کرد:‌ وزیری که اکنون باید معرفی شوند، وزیر جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و صمت هستند. درباره وزارت بازرگانی نیز امید است پس از اینکه دوفوریت آن در جلسات گذشته تصویب شد، هفته آینده جزئیات و بررسی‌های لازم در مجلس انجام شود تا وزیر این وزارتخانه نیز معرفی شود.

مطابق اصل ۱۳۵ قانون اساسی هر وزارتخانه سه ماه مهلت اداره با سرپرست را دارد. بر مبنای نظر تفسیری شورای نگهبان از این اصل نیز تعیین سرپرست برای بیش از یک سه ماه امکان پذیر نمی باشد.

در واقع انتخاب وزرا یکی از مهم‌ترین اقدامات رئیس‌ جمهور برای اداره کشور است و حال که بعضی از وزارتخانه ها بدون وزیر است، نیاز است دولت مول گذشته در کوتاه‌ ترین زمان ممکن در این باره تصمیم‌ گیری کند تا با انتخاب وزیران جدید، با تجربه و متخصص با مشکلات موجود در بخش‌های مختلف کشور بهتر مقابله کند و راهکارهای جدیدی را برای حل مشکلات ارائه دهد.

حال باید دید در ادامه چه کسانی به مجلس برای تصدی وزارتخانه های آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت بازرگانی معرفی خواهند شد و این افراد می توانند از پارلمان رأی اعتماد کسب کنند یا خیر؟

گفتنی است؛ در سال گذشته نیز حجت‌الله عبدالملکی به عنوان نخستین وزیر در دولت رئیسی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کنار گذاشته شد. پس از او، رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی خداحافظی کرد و سعید محمد نیز از ریاست سازمان مناطق آزاد تجاری–صنعتی و ویژه اقتصادی برکنار شد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه