اخبار داغ

گفتگوی خواندنی با مدیرعامل انجمن «خیریه یاس»؛

از برگزاری جلسات در یک پیتزا فروشی تا ایجاد مراکز درمانی نمونه در جنوب‌شرق کشور

از برگزاری جلسات در یک پیتزا فروشی تا ایجاد مراکز درمانی نمونه در جنوب‌شرق کشور
سال‌ها پیش وقتی انجمن خیریه یاس برای حمایت از بیماران مبتلا به سرطان قدم برداشت، کسی باور نمی‌کرد که این انجمن با همت والای خیرینش، کرمان را از عمق محرومیت در درمان این بیماری به قطب درمان این بیماری در جنوب شرق کشور کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری «راه آرمان» در سال‌های اخیر وجود انجمن‌های خیریه‌ها و یا همان سازمان‌های مردم نهاد این موضوع را ثابت کرده است که خیریه‌ها در حل بسیاری از مشکلات کشور توانسته‌اند به خوبی عمل کنند.
نقش‌آفرینی خیریه‌ها در حوزه‌های بهداشت و درمان، عمرانی، نگهداری یا سرپرستی، آموزشی، خدمات مشاوره‌ای، توانیابی و بازپروری، ورزشی و ... ثابت کرده که اگر دولت در حل برخی از مشکلات و تامین منابع مادی آن‌ها دچار چالش است اما انجمن‌های خیریه می‌توانند در این راستا نقش بسیار موثری را ایفا کنند و چه بسا در برخی موارد توانمندتر از نقش دولتی ظهور کرده‌اند.

در کرمان انجمن‌های متعددی از جمله انجمن خیریه کمک‌رسانی حضرت زهرا(س)، انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان یاس، بنیاد خیریه فرهنگی و تربیتی حاج علی اکبر صنعتی، موسسه خیریه ثامن الحجج مرکز درمانی بیماران خاص استان کرمان، خیریه امید کمال و ... وجود دارد.

خبرنگار اجتماعی در خصوص اقدامات انجمن خیریه یاس با محمدرضا بهرامی مدیرعامل این انجمن به گفتگو نشسته است که در زیر می‌خوانید:

خیره ها

 انجمن خیریه یاس چگونه شکل گرفت؟


بانی این انجمن بهجت کلانتری است، او به دلیل ارتباط با چنین بیمارانی دغدغه‌مند شده بود از این رو پیشنهاد تشکیل چنین انجمنی را داد.
روزهای اولی که این انجمن تشکیل شد مثل هر خیریه و موسسه‌ای کوچک بود، تنها بیست هیئت موسس داشت اما کم‌کم تعداد بیشتر شد. یادم است روزهای اول جلسات‌مان را در یک پیتزافروشی می‌گرفتیم، دور هم جمع می‌شدیم و در مورد خیریه یاس و گام‌هایی که قرار است بردارد با هم صحبت می‌کردیم و تصمیم می‌گرفتیم.

اکنون این انجمن چهارده سال از عمر خود را پشت‌سر گذاشته است، به واقع ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۲ تولد چهارده سالگی این انجمن  بوده است،در این چهارده سال کارهای بسیاری برای حمایت از افراد مبتلا به سرطان، خانواده‌های آنان و تجهیز زیرساخت‌های درمانی بیماری سرطان توسط این انجمن انجام شده است و خوشبختانه با همت خیرین، مردم و اعضای هیئت موسس این خیریه، انجمن خیریه یاس در سال گذشته جزو ۶ انجمن برتر در کشور معرفی شد.

- در ابتدای راه انجمن یاس، شروع به انجام چه کارهایی کردد؟


کم‌کم با جمع‌آوری پول از دوستان، اقوام و خویشان توانستیم هزینه درمان بیمارانی که از مناطق محروم می‌آمدند را بدهیم، از آنجا که با بیمارانی روبرو بودیم که عموما از مناطق جنوب برای درمان می‌آمدند، متوجه شدیم که هزینه اسکان این بیماران بالا است و در تامین این هزینه با مشکل روبرو هستند از این رو تصمیم گرفتیم پنج کانکس تهیه کنیم و در بیمارستان‌های شفا، افضلی‌پور و باهنر قرار دهیم تا همراهان بیمار در این مکان‌ها اسکان پیدا کنند.

در گذشته بیماران بسیاری در کنار پبیمارستان‌ها چادرمی‌زدند که علاوه بر ایجاد مشکلات بهداشتی در آن قسمت، چهره نازیبایی نیز به شهر می‌دادند البته هنوز هم برخی از همین روش استفاده می‌کنند اما نسبت به گذشته تعداد بسیار کم شده است.

خیریه ها

 چرا به فکر ساخت مهمان‌سرا برای بیماران مبتلا به سرطان و همراهانشان افتادید؟
می‌دانستیم که کانکس‌ها محل مناسبی برای استراحت نیست چرا که تهویه مناسبی نداشتند از طرفی مجبور بودیم چند خانواده را در یک کانکس مکان دهیم.
یادم است که سال ۸۸ بود، وقتی شاهد شرایط نامناسب همراهان بیمار بودم تصمیم گرفتم برای شادی روح پدرم و آسایش بیماران «مهمانپذیر بهار» که متعلق به پدرم بود را در اختیار بیماران به صورت رایگان قرار دهم.

در ادامه راه، انجمن در حال شناساندن خود به مردم بود و سعی می‌کرد تا با برپایی بازارچه‌ها، «انجمن یاس» را مردم بیشتر معرفی کند و خوشبختانه مردم ما را شناختند و با شفاف‌سازی توانستیم درمیان مردم جایی پیدا کنیم.
حالا دیگر توان مالی‌ انجمن «خیریه یاس» به کمک مردم و خیرین بیشتر شده بود و از آنجا که مهمانپذیر بهار برخی از امکانات بهداشتی‌اش مشترک بود، تصمیم گرفتیم که مهمان‌سرایی ایجاد کنیم.

زمینی با همکاری هیئت موسس در بلوار ۲۲ بهمن تهیه کردیم و تصمیم به ساخت آن گرفتیم، خیری اعلام کرد که ساخت اسکلت این مهمان‌سرا را به عهده می‌گیرد اما در ادامه راه او به تعهداتش عمل نکرد.
ساخت اسکلت این مهمان‌سرا به کمک مردم و سایر خیرین انجام شد اما زمان زیادی طول کشید تا این مرحله از ساخت مهمان‌سرا به انجام رسید.

فروردین سال ۹۵ ولادت امام علی(ع) و روز پدر بود، یاد پدرم و این‌که دیگر او را در کنارم نداشتم، در من احساسی ایجاد کرده بود.
همان روز انجمن، جلسه‌ای برگزار کرده بود، در آن جلسه اعلام کردم که ساخت مابقی مهمان‌سرا را به عهده خواهم گرفت.
از سال ۸۸ تا آن روز این مهمان‌پذیر مرحوم پدرم بود که میزبان بیماران انجمن خیریه یاس بود و حالا تصمیم گرفته بودم بعد از این نیز با ساخت مهمان‌سرا این راه ادامه داشته باشد.

اکنون این مهمانسرا با بیست و هشت اتاق شصت تخت و هر اتاق دارای سرویس بهداشتی، حمام است ضمن این‌که در آن یک رستوران بسیار شیک نیز هست، باید گفت که این مهمان‌سرا در حد یک هتل سه ستاره به بیماران انجمن خیریه یاس خدمت‌رسانی می‌کند.
البته علاوه بر اسکان رایگان دو وعده غذای گرم نیز به بیماران تحت حمایت نیز داده می‌شود.

خیریه ها

 بیماران نیازمند و مبتلا به سرطان چگونه می‌توانند تحت حمایت انجمن خیریه یاس شوند؟
عموما بیماران سرطانی برای درمان نزد پزشکان آنکولو می‌روند، انجمن خیریه یاس علاوه بر نصب تابلو به منظور آگاه‌سازی بیماران در مطب پزشکان آنکولو، به منشی این پزشکان اعلام کرده‌ است که این خیریه افراد نیازمند را تحت حمایت قرار می‌دهد بنابراین اگر بیمار نیازمندی به آن‌ها مراجعه کرد، او را به انجمن خیریه یاس معرفی نمایند.
تاکنون اکثر بیماران از طریق پزشکان آنکولو معرفی شده‌اند، بعد اطلاعات افراد در فرم‌هایی ثبت می‌شود.

-آیا انجمن خیریه یاس به همه بیماران در یک سطح خدمات‌رسانی و حمایت می‌کند؟
خیر، در گام اول بیماران از طریق یک فرم سطح‌بندی مالی افراد انجام می‌شوند و بدون شک که حمایت انجمن خیریه یاس به افرادی که بضاعت کمتری دارند، بیشتر خواهد بود.

- آیا خدمات انجمن خیریه یاس تنها در حوزه درمان برای بیماران سرطانی بوده است؟


انجمن خیریه یاس، تنها به بُعد درمان بیماران نمی‌اندیشد بلکه سعی کرده است که به بُعد روانی و مالی افراد تحت حمایت خود نیز کمک کند.
از سال ۸۸ تا کنون بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ بیمار را تحت پوشش خیریه یاس قرار گرفته‌اند، به افراد نیازمند سالانه ۲ تا سه نوبت سبد کالا خواهیم داد، برگزاری کلاس‌های گروه‌درمانی، یوگا قبل از همه‌گیری بیماری کرونا نیز سالی ۲ تا سه نوبت این افراد به اردوگاه‌های زیارتی تفریحی برده می‌شدند، کلاس‌های گروه‌درمانی، یوگا و ... نیز برای این افراد انجام می‌شود.

خیریه ها

-استان کرمان را مقایسه کنید با قبل از وجود انجمن خیریه یاس و بعد از آن، بهتر بگویم در راستای درمان بیماران سرطانی در این چهادره سال چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

زمانی‌که حمایت انجمن خیریه یاس به افرادی که بضاعت کمتری دارند، بیشتر خواهد بود.
در مسیر کمک به درمان بیماری سرطان در استان پا گذاشتیم، کرمان یکی از فقیرترین و محروم‌ترین استان‌ها در زمینه درمان سرطان در کل کشور بود.
در آن سال‌ها تنها یک بخش آنکولوژی در بیمارستان باهنر وجود داشت که وضعیت اسفناکی داشت، چون دخمه‌ای که دوازده اتاق چهار خوابه بدون نور و تهویه بود.
اما اکنون به همت خیریه یاس دو بخش آنکولوژی در بیمارستان افضلی‌پور یک بخش سرپایی با دوازده تخت و یک بخش بستری چهل و هشت تخته ایجاد شده شده است.

همچنین سی درصد ساخت بخش دیگری نیز به ظرفیت پنجاه تخت تاکنون اجرا شده است همچنین در حال ساخت یک آزمایشگاه تخصصی هستیم که تا کنون عملیات ساخت ساختمان تمام شده است.
در بهمن‌ماه سال گذشته کلینیک کم‌خونی توسط این انجمن ساخت و افتتاح شد، خیلی از بیماری‌های سرطان و تالاسمی بر اثر بیماری‌های خونی رخ می‌دهد البته این کلیلنیک با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی و انجمن خیریه یاس ساخته شده است.

- بنظر شما در حال حاضر بزرگترین مشکل بیماران سرطانی در کرمان چیست؟
از مشکلات عدیده‌ای که بیماران مبتلا به سرطان در کرمان دارند «شیمی درمانی» است، در بیمارستان جواد الائمه در خیابان ابوذر حجم زیادی از بیماران به این بیمارستان مراجعه می‌کنند به طوری که تخت برای همه بیماران وجود ندارد.
اما خیریه یاس با حمایت از خیرین و انسان‌های خیرخواه تا به این‌جا توانسته در راستای درمان و تامین امکانات درمانی بیماری سرطان گام بردارد، در این مسیر یعنی ساخت یک مرکز شیمی‌درمانی نیز این مردم و خیرین بوده‌اند که ما را یاری رسانده‌اند.

حدود دو سال پیش خانواده آقای ملکی یک ملک را در ابتدای بلوار بیست و دو بهمن که حدود هشت هزار متر زمین و ۲ هزار و ۲۰۰ متر زیر بنا است را در اثر فوت یکی از عزیزانشان که به دلیل بیماری سرطان فوت کرده بود را در اختیار این انجمن قرار دادند.
اکنون خیریه یاس با بستن یک قرار داد با علوم‌پزشکی کرمان در حال ساخت یک مرکز شیمی‌درمانی است، تاکنون شصت درصد کارهای آن انجام شده است ولی متاسفانه به دلیل کمبود بودجه، ساخت این مرکز تعطیل شده است البته این مرکز قرار است، بزرگترین مرکز شیمی درمانی کشور شود.

به گزارش سرویس اجتماعی اکنون انجمن خیریه یاس توانسته تا یکی از بزرگترین و بهترین پروژه‌های درمانی در جنوب شرق کشور را در کرمان بسازد، پروژه «رادیوتراپی» که در هفت باغ علوی خود نمایی می‌کند.

خیریه ها
از پروژه رادیوتراپی انجمن یاس بگویید.


می‌دانید که شصت تا هفتاد درصد بیماران سرطانی با پرتودرمانی درمان می‌شوند اما در کرمان تنها دو دستگاه رادیو تراپی وجود دارد که تکنولوژی یکی از آن‌ها مربوط به سی الی چهل سال قبل است و کیفیت چندان خوبی ندارد.
مشکل این‌جا است هر زمان که این دستگاه خراب می‌شود، بیماران مجبور هستند به شهرهای مجاور مثل یزد، مشهد، تهران و شیراز بروند و مشکل اصلی این است که وقتی دستگاه درست شود بیماران باید از اول اشعه بخورند و نمی توانند مسیر درمان خود را ادامه بدهند بلکه باید از ابتدا درمان را آغاز کنند.

حدودا چهار سال پیش موافقت اصولی ساخت این مرکز پرتودرمانی را گرفتیم و امروز بعد از چهار سال عملیات عمرانی این مرکز به اتمام رسیده است.
 این مرکز با ۳ هزار و ۳۰۰ متر ساختمان و ۲ عدد بونکر ( بونکرها سازه‌هایی برای نگهداری دستگاه رادیو‌تراپی که اشعه از داخل آن رد نشود ) عمق این دیواره و سقف این بونکرها به سه متر میرسد، هیجده چاه به عمق سی متر ضخامت یک و نیم متر بتن ریزی شده که بتواند این سازه را نگه دارد و اشعه از آن رد نشود.

خیریه ها

در واقع این مجموعه برای دو دستگاه پرتودرمانی طراحی شده است، در حال حاضر ما یک دستگاه پرتودرمانی، یک دستگاه دوزیمتری و یک دستگاه سی‌تی‌سینراتول طراحی درمانش خریداری شده و یک دستگاه براکی‌تراپی خریداری شده که این دستگاه برای درمان سرطان‌های دهانه رحم و پروستات، که در واقع این دستگاه از داخل بدن به توده سرطانی اشعه می‌دهد نه از خارج بدن، که سلول‌های سالم بدن انسان کمتر تحت تاثیر اشعه این دستگاه قرار بگیرند.

این دستگاه مجموعه رادیوتراپی خیریه یاس دارای یک دستگاه رادیوتراپی است که با ارز چهار هزار و دویست خریداری شده است، درحالی‌که در این مجموعه جانمایی دو دستگاه در نظر گرفته شده است، برای خرید دستگاه جدید نیاز به کمک خیرین داریم.

خیریه یاس دراری چند خیر است؟


خیرین زیادی در مجموعه یاس فعالیت می کنند، در واقع ما راه های متفاوتی برای جمع آوری کمک از مردم داریم از گرفتن تابلوهای گل نقره که در مراسم ترحیم اموات استفاده می شود این تابلو های گل نقره جایگزین گل های طبیعی شد که بعد از مراسم دور ریخته میشد و همین طور قلک ها و کمک هایی که از طریق سایت به انجمن یاس می‌شود.

 خیرینی هستند که به صورت ویژه به مجموعه یاس کمک می کنند و در واقع کمک‌های میلیاردی می‌کنند. ما امروز می توانیم ادعا کنیم استان کرمان در سال ۱۳۸۸ که انجمن یاس تاسیس شد یکی از محروم‌ترین استان‌ها بود اما امسال به یاری خداوند به یکی از مراکز درمان سرطان کشور تبدیل می‌شود.
بازارچه‌های انجمن یاس از سال ۱۳۸۸ آغاز بکار کردند و حدودا بیست بازارچه برگزار کردیم اما با شیوع کرونا این بازارچه ها هم تعطیل شدند.

- خاطره‌ای در طول حیات خیریه یاس، برایمان بگویید.
ما با دست خالی تمام پروژهایمان شروع کردیم و به جز دست خدا چیزی ندیدیم. به چشم خود در این انجمن معجزه را دیده‌ایم، حتی زمان‌هایی بوده که پول در حساب انجمن نداشتیم مثلا روز عاشورا قسط‌هایمان مانده بود یکی از همسایه‌ها در آن روز کمک پنج میلیاردی به انجمن کردند.

 همیشه به مو رسیده اما پاره نشده ما همیشه ممنون مردم هستیم، این انجمن پاسخگوی ریال به ریال کمک‌های مردمی است.
 تمام سعی خود را می کنیم که به قیمت تمام شده کار را انجام بدهیم و سودی به خیرین ندهیم و همیشه لطف خدا شامل حال ما بوده است.

خیریه ها

اکنون انجمن خیریه یاس نیاز به چه کمکی از سوی خیرین دارد؟


مجموعه رادیوتراپی خیریه یاس دارای یک دستگاه رادیوتراپی است که با ارز چهار هزار و دویست خریداری شده است، درحالی‌که در این مجموعه جانمایی دو دستگاه در نظر گرفته شده است.
 برای خرید دستگاه جدید که قیمت آن حدود یک میلیون و چهارصد هزار یورو و قیمت ارز خیلی بیشتر شده و ما همچنان نیاز به کمک خیرین داریم.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه