اخبار داغ

جهاد کشاورزی مردم را به سمت بهره‌وری هدایت کند؛

طلای سبز سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه ویژه

طلای سبز سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه ویژه
سیستان و بلوچستان به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید لیموترش ارگانیک نیازمند نگاه ویژه مسئولین است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقلز از عصرهامون، یکی از مرکبات که امروزه کاربرد زیادی در خوراکی‌ها و درمان دارد لیموترش هست؛ لیموترش میوه‌ای با طعم و بوی بی‌نظیر است و سرشار از مواد مغذی برای بدن است.
 لیموترش که به‌عنوان طلای سبز به‌حساب می‌آید یکی از مرکبات پرخاصیت است که علاوه بر فواید غذایی تقویت‌کننده زیبایی نیز هست و باعث افزایش سلامتی، طراوت، شادابی، جوانی و نیروی حیات است. لیموترش یکی از گونه‌های مرکبات مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری به‌حساب می‌آید.
 برای این که لیمو کاربرد بیشتری در غذا و دم‌نوش‌ها داشته باشد، لیمو را به‌صورت لیمو حلقه‌ای ورقه‌ای درمی‌آورند که این کار علاوه بر اینکه کاربرد وسیعی در خوراکی‌ها و غذاها دارد می‌توان در دم‌نوش‌های مختلف از لیمو حلقه‌ای استفاده کرد.

طلای سبزسیستان و بلوچستان

تولید سالانه بیش از ۹ هزار تن لیمو در سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان رتبه ششم را به لحاظ تولید لیموترش بعد از استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان و کهگیلویه و بویراحمد دارد.
 در همین رابطه سعید نارویی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: سطح کل باغات لیموترش در سیستان و بلوچستان یک هزار و ۱۰۰ هکتار است که از این تعداد یک هزار و ۲۲ هکتار آن بارور است.
 سعید نارویی افزود: سالانه از سطح باغات سیستان و بلوچستان ۹ هزار و ۶۲۳ تن لیمو برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.
 وی تصریح کرد: شهرستان‌های دشتیاری، چابهار، راسک، سرباز، قصرقند، نیکشهر، کنارک و ایرانشهر عمده مناطق کشت لیموترش در سیستان و بلوچستان هستند که شهرستان‌های دشتیاری با ۳ هزار هکتار، چابهار با یک هزار ۱۳۰ هکتار و سرباز با هزار هکتار رتبه‌های اول تا سوم را در بحث سطح زیر کشت لیموترش در سطح استان دارند.
 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: لیموی تولیدی سیستان و بلوچستان علاوه بر تازه‌خوری در مناطق شمالی استان به‌صورت آب‌لیمو و در مناطق جنوبی نیز به‌صورت ترشی لیمو مورداستفاده قرار می‌گیرد.
وی بیان کرد: بیشترین مصرف در داخل خود استان در شهرستان‌های شمالی و مرکز استان است و به استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد و اصفهان هم ارسال محصول داریم. گلدهی لیمو در بهمن بوده و برداشت آن نیز تیرماه آغاز و تا شهریور ادامه دارد.
 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: میزان اشتغال در استان به‌ازای هر هکتار یک نفر به‌صورت ثابت است و در مجموع هزار و ۱۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و نزدیک به ۳ هزار و ۳۰۰ نفر هم به‌صورت غیرمستقیم در حوزه تولید لیموترش در سطح استان اشتغال دارند.

مبنای کارها باید علمی باشد

یکی از موضوعات مهمی که طی سالیان گذشته در کشور موردتوجه مسئولین حوزه کشاورزی و توسعه اقتصادی قرار گرفته این است که چگونه کشاورزی را به صنعتی و دانش‌بنیان تبدیل کنیم.
 محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان چندی پیش در نشست با مدیران جهاد کشاورزی اظهار کرد: جهاد کشاورزی با کار علمی و به‌روزرسانی شده باید مردم را به سمت بهره‌برداری بهتر و بیشتر از زمین‌های کشاورزی و آب هدایت نماید.
استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: مبنای کارها باید علمی باشد دانشکده کشاورزی باید بر روی کشت‌های جایگزین محصولات آب مطالعه و نتیجه را در اختیار کشاورزان قرار دهد.
 وی با تأکید بر هم‌افزایی بین مراکز دانشگاهی و پارک علم و فناوری با مجموعه جهاد کشاورزی تصریح کرد: این مجموعه‌ها باید جلساتی تخصصی برای حل مشکلات حوزه‌های مختلف کشاورزی برگزار نمایند.
 سیستان و بلوچستان باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی خاص خود می‌تواند به مهم‌ترین قطب کشاورزی کشور تبدیل شود که این مسئله نیازمند نگاه ویژه مسئولین استان و کشور است.
 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه