اخبار داغ

روایت خانه‌ای در بن‌بست ۴ خیابان شهید رجایی کرمان؛

بیت‌الزهرا، موقوفه‌ای که قلب صاحبش با فاطمه(س) بود

بیت‌الزهرا، موقوفه‌ای که قلب صاحبش با فاطمه(س) بود
در ایام ماه محرم حاج قاسم تاکید به برگزاری مراسم روضه‌خوانی به سبک سنتی داشت و نسبت به سیاه پوش کردن اردوگاه‌ها گردان‌های مختلف مجموعه لشکر ثارالله تاکید داشت، او به تامین امکانات هیئت‌گردانی کمک می‌کرد ضمن این‌که خود نیز در این مراسم شرکت می‌کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری «راه آرمان»  در کوچه شماره چهار خیابان شهید رجائی شهر کرمان، اکنون خانه‌ای بر زمین ایستاده است که نام «بیت‌الزهرا(س)» را بر پیشانی دارد.
خانه در بن بست است، اما صاحبش به تمام مبارزان حق‌طلب و مدافعان مظلومان در جهان ثابت کرد که در پهنه هستی هیچ بن‌بستی وجود ندارد.

اگر وارد خانه ‌شوی و چشم بگردانی دور تا دورش این عکس شهداست که دیده می‌شود و گواهی می‌دهند در تمام سال‌هایی که صاحبِ خانه از آن‌ها دور بوده یکایکشان را فراموش نکرده است.
 اصلا در گذر زندگی‌اش از فرزند، دوستان و یا هرآنکس که بپرسی به تو خواهد گفت که او رفقای شهیدش را به یاد داشته و همواره از آن‌ها مدد می‌گرفته تا به جرگه آنان بپیوندد.

 براستی که این سخن پیامبر(ص) چقدر در اینجا نمود می‌کند « آدمی بر کیش و آیین دوست خود است».
ناگفته پیداست که این خانه، «بیت‌الزهرا» موقوفه سیدالشهدای مقاومت «حاج قاسم سلیمانی» است.

داستان یک ضریح ساده
در انتهای بیت‌الزهرا دو قبر شهید گمنام دیده می‌شود و یک ضریح ساده که برای خودش داستانی دارد.
در اطراف این ضریح  یک قالیچه کرم رنگ ۱۲ متری متعلق به حرم آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام که قریب به ۴۶ سال در کنار ضریح مقدس حضرت پهن بوده و یک فرش قرمز رنگ که سال ۹۵ از طرف آستان مقدس حضرت زینب کبری سلام الله علیها به حاج قاسم هدیه داده شد؛ فرش شده است.

 


 
یک قطعه از ضریح حضرت رقیه سلام الله علیها که هنگام باز سازی، از حرم ۳ ساله امام حسین‌علیه‌السلام جدا شده نیز اکنون در قسمتی از این ضریح ساده، به کار برده شده است.
شاید باید گفت که این‌ها تمام دارایی و تعلقات مادی شهید سلیمانی است که در بیت‌الزهرا به یادگار گذاشته است.
 
ارادت و توسل به حضرت زهرا سلام‌الله یک همیشه در زندگی
مهدی صدفی از دوستان و همرزمان سپهبد شهید سلیمانی 

حاج قاسم در دوران دفاع مقدس در کنار آموزش‌های نظامی تاکید بر تقویت بعد معنوی و اسلامی روانی رزمندگان اسلام داشت، یکی از ابزار مهم برای تقویت بعد معنوی و کمالات اخلاقی را جلسات ذکر و توسل به اهل بیت(ع)می‌دانست از این رو برای تامین نیازهای برگزاری مراسم مختلف کمک می‌کرد.

در دوران وفاع مقدس است، او می‌گوید: شهید حاج قاسم سلیمانی علاقه زیادی به حضرت زهرا (س) داشت و در دوران دفاع مقدس به رزمندگان می‌گفت که هر زمان خواستید از اروند و یا آب‌راه‌ها و موانع عبور کنید و یا از پس مشکلات برآیید خدا را به پهلوی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها  قسم دهید.

او می‌گوید: حاج قاسم در دوران دفاع مقدس در کنار آموزش‌های نظامی تاکید بر تقویت بعد معنوی و اسلامی روانی رزمندگان اسلام داشت، یکی از ابزار مهم برای تقویت بعد معنوی و کمالات اخلاقی را جلسات ذکر و توسل به اهل بیت(ع)می‌دانست از این رو برای تامین نیازهای برگزاری مراسم مختلف کمک می‌کرد.



در ایام ماه محرم حاج قاسم تاکید به برگزاری مراسم روضه‌خوانی به سبک سنتی داشت و نسبت به سیاه پوش کردن مقرها، خیمه‌ها و اردوگاه‌ها گردان‌های مختلف مجموعه لشکر ثارالله در ایام ماه محرم تاکید داشت، او به تامین امکانات دسته‌گردانی و هیئت‌گردانی کمک می‌کرد ضمن این‌که خود او نیز در این مراسم شرکت می‌کرد و همین ارادت و عشق به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بود که باعث شد حاج قاسم بعد از دوران دفاع مقدس مراسم روضه‌خوانی را در منزل شخصی خود آغاز کند.
 
برگزاری روضه در خانه
صدفی بیان کرد: در اوایل دهه هفتاد خیابان ابوذر کوچه ۴۴ سالی یکبار در شب شهادت حضرت زهرا مراسم عزاداری برگزار می‌کرد بعد در خیابان کار نبش کوچه شماره ۱۳ خانه‌ای خرید و در منزل دوم که بزرگتر بود سه شب عزاداری را برگزار ‌کرد، در واقع هم جلسه معرفتی با حضور علمای کرمان و هم برنامه سینه‌زنی و عزاداری برگزاری می‌‍شد.

تا اوایل دهه هشتاد در این مکان عزاداری‌ها برگزار می‌شد و اقشار مختلف مردم تحت عنوان روضه خانه حاج قاسم بدون تبلیغات میدانی به مراسم می‌آمدند.
حاج قاسم پس از آن خانه را فروخت و به خیابان شهید رجائی خورشید سابق کوچ شماره ۴ منزل جدیدی خرید و به آن‌جا نقل مکان گردد.

در خانه جدید (بیت‌الزهرای کنونی) تعداد شب‌های عزاداری را به ۴ شب تبدیل و در سال‌های آخر عمر پربرکت ایشان تبدیل به ۵ شب شد، در مکان جدید به دلیل جمعیت بسیار، حیاط منزل و کوچه بن‌بست خیمه زده می‌شد.

هیئت داری به شیوه حاج قاسم
او کارشناس خبره و صاحب‌نظر در زمینه برگزاری مجلس‌ و هیئت داری بود، نظرات بسیار ارزشمندی در برگزاری مجالس داشت و خودش نیزمقید به چارچوب راه‌اندازی مجالس بود و به این چارچوب عمل می‌کرد خصوصا در رابطه محتوای مراسم و نوع اجرای مجالس اهل بیت(ع) صاحب‌نظر بود و معتقد بود که مجالس باید 

حاج قاسم تاکید به برگزاری مراسم روضه‌خوانی به سبک سنتی داشت و نسبت به سیاه پوش کردن مقرها، خیمه‌ها و اردوگاه‌ها گردان‌های مختلف مجموعه لشکر ثارالله در ایام ماه محرم تاکید داشت

دارای خروجی و جاذبه‌ها برای جذب جوانان و دارای محتوا باشد.
تاکید داشت که خروجی مجالس و هیات مذهبی ترویج معارف دینی و فرهنگ و سیره ائمه اطهار (ع) باشد، به دست‌اندرکاران مراسم عزاداری ائمه اطهار(ع) تاکید داشت که این مراسم از تحریف و خرافات باید به دور باشد.
صدفی گفت: یادم است در اوایل دهه هفتاد گروه عزاداری از یکی از استان‌ها به حسینه ثارالله(حسینیه ثارالله یکی از میراث معنوی دیگر حاج قاسم برای مردم کرمان است و موسس اصلی آن سردار سلیمانی است)  آمده بودند تا در این محل برنامه قمه‌زنی داشته باشند اما حاج قاسم به شدت مخالفت کرد و اجازه انجام این کار را نداد.

خرید زمین بیت‌الزهرا
حجت الاسلام سیدحسن اسدی فردی است که سال‌هاست نماز جماعت بیت‌الزهرا را برگزار می‌کند، او می‌گوید در اوایل دهه نود با توجه به این‌که برنامه عزاداری به زمستان نزدیک می‌شد با توجه به شرایط آب و هوایی نیاز بود که فضای مسقفی برای بیت‌الزهرا در نظر گرفته شود.

اوایل ۱۳۹۴ دو منزل در کوچه شماره ۶ و پشت منزل حاج قاسم بود ،حاج قاسم وقتی شنید که صاحبان این خانه‌ها قصد فروش خانه را دارند، خوشحال شد و خانه‌ها را با واسطه‌هایی که فرستاده بود خریداری کرد.
حجت الاسلام اسدی تاکید کرد: این‌گونه نبود که حاج قاسم دارای وضع مالی خوبی باشد تا بتواند این دو خانه را خریداری کند بلکه او پیشگام شد و دوستان خیرو متدینش، در این رابطه او را کمک کردند.

خوب است بدانید که بعد از وقف بیت‌الزهرا، حاجی در کرمان هیچ خانه و ملک دیگری نداشت و وقتی به هر دلیلی در کرمان حضور می‌یافت در خانه اقوامش مستقر می‌شد و خودش هر سال در ایام فاطمیه در مراسم بیت الزهرا شرکت می‌کرد.

برای روضه برویم خانه حاج قاسم
مردم کرمان می‌گفتند برای روضه برویم خانه حاج قاسم، اما حاج قاسم می‌گفت، چرا خانه من، اینجا خانه حضرت زهرا (س) است و در نهایت این خانه را به نام بیت‌الزهرا (س) نامگذاری کرد.
مراسم بیت الزهرا کاملاً ساده و بدون هر گونه تشریفات امنیتی برگزار می‌شد و مردم از هر قشری با آسودگی در این مراسم حضور می‌یافتند و به عزاداری می‌پرداختند.



 حاج قاسم در ایام حیاتش هر کجا که بود در ایام عزاداری خود را به بیت الزهرا می‌رساند و گوشه‌ای در کنار درب ورودی دست به سینه در مقابل مردم می‌ایستاد و در اوج سادگی 

 حاج قاسم آن روز گفت: دلم می‌خواهد، بازسازی بیت‌الزهرا (س) که تمام شد، این مکان تبدیل به مرکز نشر معارف قرآنی و الهی شود و یک مرکز فرهنگی و فرهنگ قرآنی باشد.

و تواضع مقدم عزاداران حضرت فاطمه (س) را تکریم می‌کرد.
 
به سبک حرم شاه خراسان
صدفی به ساخت بیت‌الزهرا اشاره کرد و گفت: تا زمانی‌که حاج قاسم در قید حیات بود یعنی تا سال ۹۸ بخش عمده شبستان احداث شد، بطوریکه جانمایی عکس شهدا توسط خود او انجام شد چرا که تاکید بسیار او بر انجام این کار بود و باور قلبی به زنده بودن شهدا داشت.

سبک معماری که در بیت‌الزهرا انجام شده با توجه به تاکید شهید سلیمانی معماری سنتی اسلامی است، بیت‌الزهرا دارای گنبدی است که در سال ۹۴ احداث و کاشی‌کاری است و معماری در داخل بیت‌الزهرا با توجه به این‌که حاج قاسم، خادم‌الرضا بود به سبک و سیاق رواق دارالحجه حرم رضوی انجام شده است.

 



خوب است بدانید آیاتی که در بیت‌الزهرا نوشته شده است و همچنین سبک معماری نیز توسط این شهید انتخاب شده اما مقرنس‌کاری، گچ‌بری، آئینه کاری و نقاشی‌ها بعد از شهادت حاج قاسم صورت گرفته است.
 
ماجرای وقف خانه شهید سلیمانی
حجت‌الاسلام علی جلالی مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان کرمان است، او می‌گوید که حاج قاسم در سال ۲۵ فروردین ماه ۹۲ همزمان با سالگرد شهادت حضرت زهرا(س) منزل شخصی خود را وقف فرهنگ و سیره حضرت زهرا (س) کرد.

جلالی در رابطه با داستان وقف خانه شهید سلیمانی بیان کرد: بعد از ظهر روز ۲۵ فروردین ۹۲ طی تماس تلفنی به یکی از نیروهای ناحیه دو اوقاف و امورخیریه شهر کرمان بیان می‌شود که سردار سلیمانی با او کار دارد.

همکارم نبرایم نقل کرد: زمانی که من خدمت سردار رسیدم به من گفتند که سردار در حال تجدید وضو است، حاج قاسم که آمد از دیدن من و اینکه اوقاف به سرعت برای این کار اقدام کردند بسیار خوشحال شد و گفتند که «من می‌خواهم اینجا را وقف کنم»؛ در پاسخ گفتم که «وقف چکاری؟ وقف شرایط و ضوابطی دارد.»

او گفت: «هر چه که باید نوشته شود را خودتان بنویسید و بدهید به من تا امضا کنم.» و بعد بیان کرد که «من تا ساعت یازده و نیم بیدار هستم، اگر وقف‌نامه آماده شد بدهید من امضا کنم و در غیر این صورت اول وقت فردا صبح و قبل از سفر من به تهران وقفنامه را برای امضا پیش من بیاورید.»
 
دلم می‌خواهد این مکان تبدیل به مرکز نشر معارف قرآنی و الهی شود
مهدی صدفی بیان می‌کند که حاج ‌قاسم هشت ماه قبل از شهادتش با 

حاج قاسم در وقف‌نامه قید کرده‌ که «توصیه می‌کنم در این مکان مقدس سخنرانان، مداحان و ذاکران اهل بیت که برای اجرای برنامه دعوت می‌شوند علاوه بر این‌که محب آل‌الله هستند باید محب امامین( امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)) باشند و پیرو ولایت فقیه، حافظ نظام جمهوری باشند و از تفرقه بپرهیزند

من تماس گرفت و گفت: جمعه ساعت ۱۰ و نیم بیا بیت‌الزهرا (س) با شما کار دارم.

وقتی به آنجا رفتم، سردار سلیمانی را دیدم که بر روی پله اول منبر نشسته بود و گفت: به شما گفتم بیایی اینجا تا از خودم بشنوی چه خواسته‌هایی درباره بیت‌الزهرا (س) دارم.

 حاج قاسم آن روز گفت: دلم می‌خواهد، بازسازی بیت‌الزهرا (س) که تمام شد، این مکان تبدیل به مرکز نشر معارف قرآنی و الهی شود و یک مرکز فرهنگی و فرهنگ قرآنی باشد.

سردار سلیمانی در توصیه‌هایی که داشت این نکته را می‌گفت که بیت‌الزهرا (س) نباید در مقابل سایر اماکن مذهبی و مقدس کرمان قرار گیرد بلکه باید در کنارشان فعالیت کند و فعال باشد.

عشق به ولایت و رهبری، شرط سخنرانی و مداحی در بیت‌الزهرا(س)
دوست و همرزم شهید سلیمانی، مهدی صدفی ادامه داد: حاج قاسم در وصیت‌نامه و وقف‌نامه‌ای که در چهار صفحه نوشته ‌است علاوه بر این‌که به کارکرد بیت‌الزهرا اشاره کرده است به سه موضوع از جمله ترویج معارف دینی، الهی و قرآنی، ترویج معارف و سیره اهل بیت(ع) و در نهایت فرهنگ ایثار و شهدات در جامعه اشاره کرده است.


او تاکید بر تاثیرگذاری و پر محتوا و اثر بخشی فعالیت‌های بیت‌الزهرا داشته‌ است و در وقف‌نامه قید کرده‌ که «توصیه می‌کنم در این مکان مقدس سخنرانان، مداحان و ذاکران اهل بیت که برای اجرای برنامه دعوت می‌شوند علاوه بر این‌که محب آل‌الله هستند باید محب امامین( امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)) باشند و پیرو ولایت فقیه، حافظ نظام جمهوری باشند و از تفرقه بپرهیزند؛  این قیودی بوده است که حاج قاسم برای این مکان داشته است.

تولیت بیت‌الزهرا
تولیت بیت‌الزهرا بعد از حاج قاسم به عهده خانواده‌اش است و خانواده او نظارت کامل بر اجرای برنامه‌های مختلف در این مکان دارند.
برای این‌که هیئتی در این مکان برنامه اجرا کند باید وقت بگیرد اما این‌که هیئتی در آن‌جا ساکن و به نام بیت‌الزهرا مستقر شود این‌گونه نیست، بلکه بیت‌الزهرا هیئت اجرایی دارد.

یک افتخار
مهدی صدفی همرزم شهید سلیمانی بیان کرد: حاج قاسم گاهی از اول تا پایان مراسم چند نوبت به میزان کم چایی میل می‌کرد تا علاوه بر این‌که از تبرکی مراسم بهره‌مند شود، بررسی کند که از اول، وسط و پایان مراسم چایی که به عزادارن و مدعوین داده شده از نظر کمیت و کیفیت مطلوب است یا خیر.
او در نظافت بیت‌الزهرا و حسینیه ثارالله کاملا نظارت داشت و حتی خودش نیز گاهی به نظافت این مکان‌ها می‌پرداخت.
حاج قاسم می‌گفت که افتخار می‌کنم  در مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) بتوانم سینی چای به دست 

حاج قاسم می‌گفت که افتخار می‌کنم  در مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) بتوانم سینی چای به دست کنم و در بین مردم توزیع کنم.

کنم و در بین مردم توزیع کنم.

شما می‌خواهید من را از مردم جدا کنید
ابراهیم شهریاری از همرزمان و همراهان حاج قاسم است، از احترام خاصی به ما می‌گوید که شهید سلیمانی نسبت به عزادارن حضرت زهرا سلام الله علیها داشت.
شهریاری بیان کرد: حاج قاسم احترام خاصی برای مهمانان حضرت فاطمه زهرا سلام الله‌علیها قائل بود و خلوص نیت و کوچکی خود را در مقابل کسانی که به مراسم عزای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می‌آمدند، نشان می‌داد.

 او از ابتدا تا پایان مراسم جلوی در ورودی فاطمیه از تمام مهمانان که از بیت‌الزهرا(س) خارج می‌شدند پذیرایی می‌کرد. راستش در پذیرایی از عزاداران بسیار حساس بود و بر این مسئله تأکید داشت.
 
یادم است حاج قاسم یک بار من را صدا زد و تذکر داد که تو باعث می‌شوی من از مردم فاصله بگیرم، با توجه به اینکه ترورها و تهدیدات آغاز شده بود ما برخی اقدامات امنیتی را در بیت‌الزهرا(س) انجام داده بودیم، حاج قاسم متوجه شده بود و گفت که اگر این کار را انجام بدهید، من از اینجا می‌روم.
حاج قاسم می‌گفت شما می‌خواهید من را از مردم جدا کنید و بین من و مردم فاصله بیندازید در حالی که روضه من، روضه مردمی است.

تو می‌خواهی آبروی مرا ببری
شهریاری ادامه داد: به یاد می‌آورم مادر شهید حاج علی محمدی از رفسنجان به بیت الزهرا برای دیدن حاج قاسم آمده بود؛ من خدمت ایشان رفتم و گفتم فعلا اینجا بمانید و به حاج قاسم خبر دادم که مادر شهید محمدی آمده است تا شما را ببیند.

به محض اینکه این مطلب را بیان کردم، او خیلی ناراحت شد و تند با من برخورد کرد و گفت که تو می‌خواهی آبروی مرا ببری؛ گفتم من که کاری نکردم ولی شهید سلیمانی گفت تو می‌خواهی مادر شهید را پیش من بیاوری؟ در حالی که من باید خدمت مادر شهید بروم!

حاج قاسم سریعا بدون کفش داخل کوچه رفت و دو زانو در مقابل مادر شهید نشست و صحبت‌های مادر شهید محمدی را گوش داد و سپس دستور داد ویلچر آوردند و با ویلچر مادر شهید را بالا بردیم.
 نشستند و بعد از پذیرایی خدمتشان رفتند و به من تذکر دادند که این وظیفه من است تا خدمت مادر، پدر و خانواده شهید بروم، نه این‌که آنان نزد من بیایند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه