اخبار داغ

تولیدکننده دستگاه برداشت لوبیا مطرح کرد:

سختی‌های پیش پای تولیدکننده دستگاه برداشت لوبیا

سختی‌های پیش پای تولیدکننده دستگاه برداشت لوبیا
تولیدکننده دستگاه برداشت لوبیا گفت: از سال 94 کار ساخت این دستگاه را آغاز کردم و در این مدت پستی و بلندی‌های بسیاری پیش پایم بود که برای رفع آن بسیار تلاش کردم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از جهانبین نیوز؛ حسین محمدی اظهار کرد: 30 سال سن دارم و فارغ‌التحصیل رشته مکانیک ماشین‌آلات کشاورزی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک فنی و مهندسی هستم همچنین درحال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکانیک بیوسیستم دانشگاه تربیت مدرس می‌باشم.

 وی با اشاره به اینکه ایده تولید این دستگاه از آنجایی به ذهنم رسید که خود ما کشاورز هستیم و بیشتر کشت حبوبات را انجام می‌دهیم و چون بنده از بچگی درگیر کشت و برداشت این محصول و شاهد هزینه و خستگی‌های این کار بودم، به فکر افتادم دستگاهی تولید کنم که بتواند همه این مراحل را انجام دهد.

 این تولیدکننده دستگاه برداشت لوبیا افزود: فکر تولید این دستگاه را همچنان در ذهن داشتم تا وقتی در کنکور شرکت و در رشته مکانیک ماشین‌آلات کشاورزی قبول و در سال 91 وارد دانشگاه شهرکرد شدم، از همان ترم‌های ابتدایی با وجود جدی گرفته نشدن از سوی اساتید پیگیر ایده خودم بودم.

 محمدی اضافه کرد: این موضوع ادامه یافت تا زمانی که با مرکز رشد پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری آشنا شدم، در این مرکز بعد از ایده‌پردازی تشکیل تیم دادم، به این ترتیب بعد از پذیرش ایده در سال 94 وارد مرحله رشد شدم و تا سال 96 تغییراتی در اعضای تیم داشتیم، درحال حاضر پنج نفر عضو تیممان است.

وی اضافه کرد: بعد از انجام اقدامات لازم ما هر سال یک ماه زمان داشتیم برای تست دستگاهی که ساخته بودیم برای پیدا کردن مشکلات، این درحالی بود که دستگاه قابلیت انجام کار را داشت اما نه در سطح گسترده و طی این سال‌ها پارک حامی تیم ما بود.

 این تولیدکننده دستگاه برداشت لوبیا خاطرنشان کرد: در سال 96 دستگاه ما جواب داد و ما موفق به دریافت مجوز ثبت اختراع شدیم، به این ترتیب ایده پخته و در سال 1399 دستگاه کامل تولید شد و برداشت در سطح یک هکتار صورت گرفت، اما این دستگاه هم ایراداتی داشت.

 محمدی خاطرنشان کرد: سال 1400 بود که دستگاهی عاری از عیب و ایراد ساخته شد و در سال 1401 دستگاهی تولید شد که کار در سطح وسیع انجام می‌داد.

 این تولیدکننده دستگاه برداشت لوبیا عنوان داشت: از آنجایی که فصل برداشت محدود است، سال گذشته تولید دستگاه به انتهای فصل برداشت رسید، اما امسال از ابتدای شهریور با وجود اینکه یک دستگاه در اختیار داشتیم توانستیم بیش از 70 هکتار برداشت داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه در سال 1401 ما توانستیم تست‌های موسسه تحقیقات کشاورزی را پاس و مجوز بهره‌برداری برای تولید و خدمات انبوه را دریافت کنیم یادآور شد: این موضوع که دستگاه مشابه این ایده همان کمباین است، در مرحله ثبت اختراع مطرح شد اما ما با دلایل علمی این موضوع را ثابت کردیم که دستگاه کمباین قابلیت برداشت لوبیا را ندارد.

محمدی ادامه داد: اما این نکته که در دنیا مشابه داشته باشد از نظر اسمی مواردی وجود دارند و وارد کشور شده‌اند اما این دستگاه‌ها مختص کشت‌ها، آب و هوا  و خاک کشورهایی است که در آن ساخته شده اما به درد ایران نمی‌خورد، چراکه بذری که در آن کشورها رشد می‌کند عملکرد موفقی در ایران ندارد.

 این تولیدکننده دستگاه برداشت لوبیا بیان داشت: دستگاه‌های ساخت ترکیه و اسپانیا وارد ایران شدند، اما هیچ کدام به درستی کار نمی‌کند و می‌توان گفت از این لحاظ دستگاه ما هیچ رقیب خارجی ندارد و در ایران هم اقداماتی صورت گرفته اما ناموفق بوده است.

 وی با بیان اینکه می‌توان گفت تبیلغات موجود در خصوص وجود چنین دستگاهی صحت ندارد و دستگاه‌های اینچنینی برای ایران مناسب نیست.

 محمدی با اشاره به اینکه اولین مجوز برای تولید انبوه مجوز موسسه تحقیقات کشاورزی ایران است خاطرنشان کرد: ما موفق به کسب این مجوز شدیم و به زودی پروانه بهره‌برداری به دستمان می‌رسد، پارک علم و فناوری هم قول‌های درخصوص حمایت داده است.

 

 این تولیدکننده دستگاه برداشت لوبیا گفت: پیشنهاداتی هم برای تولید انبوه از سوی سرمایه‌گذاران داشتیم اما هنوز عقد قراردادی نداشتیم، ما به دنبال آن هستیم که در چهارمحال و بختیاری به این تولید برسیم و فقط مشکل مالی در این زمینه داریم اما برنامه‌ریزی‌ها برای سال‌ آینده است که هم برای فروش و هم خدمات‌دهی به کشاورزان تولید داشته باشیبم.

 وی تاکید کرد: دستگاه هنوز به درآمد نرسیده است و برآورد ما این است که در سه استان چهارمحال و بختیاری، فارس و اصفهان که در محدوده اطراف استان است 500 دستگاه برای برداشت کشت طی دو ماه لازم است، تماس‌هایی نیزاز سایر نقاط کشور برای خرید داشتیم اما هنوز واریزی نداشتیم.

 این تولیدکننده دستگاه برداشت لوبیا ادامه داد: هنوز برای خرید این دستگاه ترس از عدم کارایی وجود دارد اما در چهارمحال و بختیاری، فارس و اصفهان این دستگاه توانسته اعتماد کشاورزان را به خود جلب کند و در این سه استان می‌توان امید داشت که تقاضا برای خرید بالا باشد.

 محمدی با اشاره به اینکه با توزیع دستگاه در این استان‌ها شاهد خرید آن در سایر استان‌ها نیز خواهیم بود اضافه کرد: برای معرفی این دستگاه امید داریم جهاد کشاورزی بتواند کمکمان کند چراکه جهاد کشاورزی می‌تواند برای جلب اعتماد کشاورزان کمک‌کننده باشد.

وی خاطرنشان کرد: اما ما برای تبلیغات خودمان هم برنامه‌هایی داریم و معرفی این دستگاه را در دستور کار قرار داده‌ایم و یکی از راهکارها در این زمینه شرکت در نمایشگاه‌های مربوطه است اما متاسفانه نمایشگاه‌های کمی در این زمینه برگزار می‌شود و در این زمینه هم مشکلاتی داریم.

این تولیدکننده دستگاه برداشت لوبیا یادآور شد: کشاورزان کم و بیش از وجود این دستگاه مطلع شده‌اند و امید است درخواست از این طریق بیشتر باشد.

 

محمدی با اشاره به اینکه مشکلات مالی در این مدت بسیار محدودکننده بوده است چراکه سرمایه‌گذاران با احتیاط بسیار برای سرمایه‌گذاری پا پیش می‌گذارند.

 وی خاطرنشان کرد: در این مدتی که ما فعالیت داشتیم به غیر از پارک علم و فناوری حامی دیگری نداشتیم و متاسفانه جهاد کشاورزی با وجود اینکه این دستگاه بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی را مرتفع می‌کند حمایتی از ما نداشت و شاهدیم که یان اداره فقط درصورتی که دستگاهی به بهره‌برداری برسد به سمتش گرایش می‌یابد و ما از این موضوع گلایه داریم.

این تولیدکننده دستگاه برداشت لوبیا افزود: البته این مشکل به وزارت جهاد کشاورزی باز می‌گردد چراکه اصل قضیه را در دستور کار خود قرار نداده است و متاسفانه می‌بینیم مکانیزاسیون در ایران با ضعف بسیاری مواجه است، این درحالی است که کل دنیا به سمت مکانیزاسیون پیش می‌رود و در ایران مکانیزاسیون‌زدایی می‌شود.

محمدی بیان داشت: امیدواریم وزارت جهاد برای گسترش طرح‌ها قدم پیش بگذارد چراکه نبود حمایت مالی و معنوی مشکل بزرگی است که پیش پای تولیدکنندگان و صاحبان ایده قرار دارد.

 این تولیدکننده دستگاه برداشت لوبیا یکی دیگر از مشکلاتی که با آن مواجه است را سخت‌گیری‌های موسسات دانش‌بنیان برای ایده‌های کشاورزی دانست و عنوان داشت: این موسسات ایده‌های کشاورزی را اگر قطعه‌ای الکترونیکی نداشته باشند جزء دانش‌بنیان‌ها نمی‌داند.

وی ادامه داد: از سال 91 تا امروز هر سال تصمیم گرفتم دیگر ادامه ندهم چراکه بعضی مواقع تحمل مشکلات دشوار می‌شد و شاید ما هم به جایی می‌رسیدیم که دیگر ادامه راه برایمان ممکن نبود، اما همسرم که از همکاران ما هستند حمایت کردند و دلگرمیکه خانواده‌ام در این زمینه داشتند را نباید نادیده گرفت.

 محمدی ادامه داد: هم‌تیمی‌هایم هم حمایت‌های معنوی بسیاری داشتند اما بزرگ‌ترین حامی مالی که از ابتدای کار تا به امروز داشتیم پارک علم و فناوری است

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه