اخبار داغ

نعمتی که معضل می‌شود؛

آسفالت کاغذی زاهدان طراوت باران را به کام شهروندان تلخ می‌کند

آسفالت کاغذی زاهدان طراوت باران را به کام شهروندان تلخ می‌کند
بارش بارانی که در چند دقیقه موجب آب‌گرفتگی اکثر معابر در شهر زاهدان شد و شیرینی این رحمت الهی را به کام شهروندان تلخ کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون؛بارش باران رحمت الهی که موجب خوشحالی و خرسندی همگان می‌شود، اما در پی سوءمدیریت‌های مسئولین شهری این رحمت الهی روز گذشته در زاهدان هرچند در مدت کوتاهی شروع به باریدن کرد، اما موجب بروز دردسرهای برای بسیاری از شهروندان شد.
 
شاید بی‌ربط نباشد اگر گفته شود هر ساله شاهد تکرار مشکلات آب‌گرفتگی معابر در زاهدان هستیم، بیانگر این موضوع است که مسئولان تنها به دنبال رفع مشکل به‌صورت موقتی هستند و تدبیری برای رفع و ریشه‌کنی دائمی این معضل ندارند.
 
ضعف زیرساختی زاهدان به‌ویژه در زمینه جوی آب کنار خیابان و شیب بندی نامناسب کوچه‌ها از جمله عواملی است که موجب می‌شود معابر این شهر با کوچک‌ترین بارندگی با آب‌گرفتگی‌های نامتعارف مواجه شوند.
 
علاوه بر این چاله‌چوله‌های فراوان آسفالت خیابان‌های شهر در پی آب‌گرفتگی بعضاً زیر آب‌رفته و از دید رانندگان خودروها پنهان و در بسیاری از مواقع موجب واردآمدن خسارت به خودروها می‌شود، کنده‌کاری خیابان‌های زاهدان برای نهضت آسفالتی که مدت‌هاست شهرداری آغاز کرده؛ اما حرکت لاک‌پشتی آن باعث شده است که این امر هم مزید بر علت شده و حجم خسارات را افزایش دهد.

زاهدان مدیریت شهری مناسبی ندارد

یکی از شهروندان زاهدانی با ابراز گلایه از وضعیت آب‌گرفتگی معابر به خبرنگار ما گفت: متأسفانه شهر زاهدان مدیریت شهری مناسبی ندارد چرا باید با کوچک‌ترین بارندگی تردد در این شهر برای شهروندان و به‌خصوص عابرین پیاده سخت شود.
 
شهرکی افزود: شهرداری در طول سال در برخی از معابر حتی اقدام به پاک‌سازی جوی‌های آب کنار خیابان نمی‌کند که بعد از بارندگی علاوه بر جمع‌شدن حجم زیاد آب شاهد بالا آمدن زباله‌ها و نخاله‌های جوهای فاضلاب در سطح شهر هستیم.
 
این شهروند همچنین تصریح کرد: شهرداری در خیابان میرزای شیرازی تقاطع مصطفی خمینی چندین ماه هست که به بهانه ترمیم آسفالت اقدام به کنده‌کاری بخشی از خیابان کرده است؛ اما باگذشت چندین ماه خبری از ترمیم آسفالت نیست و در زمان بارندگی هم حجم زیادی از آب در خیابان جمع می‌شود.
 

شهروند دیگری که از رانندگان تاکسی است و از وضعیت نامناسب آسفالت معابر و خیابان‌های زاهدان به ستوه آمده به خبرنگار ما گفت: هر ماه باید هزینه‌ای برای تعمیر خودرو پس‌انداز کنم، چرا که حفاری‌های متعدد و چاله‌چوله‌های سطح شهر باعث آسیب رساندن به جلوبندی ماشین می‌شود.
 
سارانی ادامه داد: امروز هم که بر اثر یک بارندگی چنددقیقه‌ای شاهد پر شدن چاله‌چوله‌های سطح شهر هستیم و تشخیص این چاله‌ها و حفاری‌های موجود برای رانندگان مشکل است و در نتیجه منجر به‌وجودآمدن خسارات به خودروها شده است.

بازدیدها فقط جنبه تبلیغات دارد

 

 

 

تنها نکته‌ای که مسئولین بعد از بارندگی‌ها این مدت به‌خوبی اجرا می‌کنند بازدیدهای سطحی همراه با دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری است تا به افکار عمومی نشان دهند که مثلاً دغدغه حل مشکلات مردم را دارند، اما دریغ از حل یک مشکل و باز با بارندگی‌های بعدی همان مشکلات با شدت بیشتری نمایان می‌شود.
 
این معضل نه‌تنها برای شهر زاهدان بلکه مشکل اکثر شهرهای سیستان و بلوچستان است که با یک بارندگی کوتاه‌مدت خیابان‌ها و معابر به دریاچه‌ای مبدل می‌شود.
 
اما نکته مهمی که همه ساله مسئولین در فصل بارندگی‌ها از آن غافل هستند، هدررفت حجم زیادی از آب این بارندگی به خارج از مرزهای استان و بیابان‌ها هست، آبی که اگر مدیر مهار آن در سال‌های اخیر با مطالعات و ساخت سدها و مخازن ذخیره آب به‌درستی انجام می‌شد امروز شاهد ذخیره حجم زیادی از آب‌های بارندگی در استان بودیم و حداقل مشکلات منابع آبی استان را در بخش‌های کشاورزی، فضای سبز رفع می‌شد.
 
به گفته برخی از شهروندان با بی‌تدبیری مسئولین در عدم زیرساخت‌های شهری و عدم مدیریت مهار آب‌های سطحی باید همچنان شاهد بروز مشکلات آب‌گرفتگی معابر و هدررفت آب باران در استان باشیم.

مدیریت روان آب‌های رودخانه لار تنش آبی مناطق بحران را حل خواهد کرد

 محمدرضا علیمرادی، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در بازدید از مسیر سیلاب و روان آب ناشی از بارش نزولات آسمانی اخیر زاهدان به خبرنگار ما گفت: سالیانه شاهد هدررفت میلیون‌ها مترمکعب رواناب ناشی از بارش نزولات آسمانی در زاهدان از طریق رودخانه لار به سمت کشور پاکستان هستیم.
 
علیمرادی تصریح کرد: جاری‌شدن سیل و رواناب برای سیستان و بلوچستان که با خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند یک فرصت محسوب می‌شود که با مدیریت و برنامه‌ریزی کنترل رواناب در مناطق بحرانی دچار تنش کن آبی، بخشی از نیاز مردم تأمین خواهد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: هدررفت میلیون‌ها مترمکعب آب باران در مسیر رودخانه لار نعمتی است که در سوءمدیریت به‌راحتی از دست می‌رود.
 
سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان افزود: با ایجاد چند بند خاکی و بتنی استاندارد ذخیره‌ای و تغذیه‌ای منابع آب‌های زیرزمینی می‌توان بخشی از این آب را مهار کرد و در بخش کشاورزی حاشیه شهر زاهدان و فضای سبز شهری مورداستفاده قرارداد.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه